MAN - Vaihtoautot

Linglong rengastehdas Eurooppaan

Rengasvalmistaja Linglong Tire perustaa ensimmäisen Euroopan tehtaansa Serbiaan Belgradin lähelle. Tehtaan rakentaminen aloitetaan vuoden 2019 aikana. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 13,62 miljoonaa rengasta vuodessa. Investointi maksaa yhteensä 994,39 miljoonaa dollaria.

Suunnitelma on osa Linglong Tiren "5+3" -strategiaa, jonka tarkoituksena on perustaa Kiinan ulkopuolelle kolme tehdasta. Linglongin Thaimaan tehdas otettiin käyttöön vuonna 2014.

Serbian tehtaat rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että viimeisen tuotantolaitoksen on määrä valmistua maaliskuussa 2025. Tehdas valmistaa tuolloin yhteensä 12 miljoonaa henkilöauton rengasta ja 1,6 miljoonaa kuorma-auton rengasta sekä lisäksi 20 000 maansiirtokoneiden rengasta.

"Euroopassa myydään noin 200 miljoonaa henkilöauton rengasta ja noin 10 miljoonaa kuorma-auton rengasta vuosittain. Linglongin uusi tehdas on massiivinen investointi Euroopassa - niin hinnaltaan kuin markkinoiden kokoon nähden. Mutta Linglongin kansainvälistymishalu on voimakasta, sen renkaat käyvät hyvin kaupaksi maailman laajuisesti. Suomessa Linglong-renkaat ovat eniten myytyjä kohtuullisessa hintaluokassa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että palaute asiakkailta on ollut erittäin positiivista. Vannetukku on maahantuonut Linglongeja jo vuosia, eikä rengasta ole tarvinnut paljoakaan mainostaa, kun sana hyvästä laadusta, erinomaisista testituloksista ja kohtuullisesta hinnasta on alkanut kiertää suusta suuhun. Ja sehän on parasta markkinointia jos mikä.", sanoo Linglong-renkaiden maahantuojan edustaja Jukka Heiskanen Vannetukusta.

Linglongin uusi jättitehdas Euroopassa on yksi vahva askel vannetukku.fi Oy:n pyrkimyksessä nostaa nykyinen noin 10 prosentin markkinaosuus henkilöauton renkaissa 20 prosenttiin Suomessa.

Linglongin Serbian tehdas mahdollistaa sen, että yritys välttää kiinalaisille kuorma-auton renkaille asetetut tuontitullit ja pystyy lisäksi palvelemaan paremmin asiakkaitaan, kuten Volkswagen Groupia, jolle Linglong valmistaa henkilöautoihin alkuperäisrenkaita.


Ruotsi: Huolitsijalta vaaditaan 100 000 SEK tilaajavastuuttomuudesta

Tilaajavastuun täsmentämistä lakitekstissä on Ruotsisa vatvottu vuosikausia. Mielenkiintoinen oikeustapaus Ruotsissa on mutkan kautta nostanut tilaajavastuun oikeuden käsiteltäväksi Ruotsin Uppsalassa. Syytettynä on huolintaliike, joka on käyttänyt Ruotsissa liikennettä harjoittanutta bulgarialaista kuljetusliikettä.

Bulgariassa rekisteröity makedonialaisen kuljettajan ajama kuorma-auto pysäytettiin lokakuussa 2016 valtatiellä 76 matkalla Göteborgin satamaan. Kuormana oli paperirullia matkalla Ranskaan. Kuljettaja ei pystynyt näyttämään rahtikirjoja, jotka olisivat osoittaneet kuljetuksen olevan kansainvälisen. Kuljettaja oli tullut Ruotsiin heinäkuusss 2016 minkä jälkeen hän oli suorittanut kuljetuksia Göteborgin satamasta ulos, ja satamaan takaisin saman bulgarialaisen kuljetusyhtiön nimiin.

Kuljetusliikkeen toimitusjohtaja ja ostopäällikkö kertoivat, että sopimus kuljetuksista oli tehty bulgarialaisen kuljetusliikkeen kanssa vuonna 2015 ja ehdolla, että kuljetuksissa oli noudatettava Ruotsin lakeja ja määräyksiä.

Tilaajavastuuta kiristettiin Ruotsissa 1. päivästä heinäkuuta 2018. Tilaajalle asetettiin entistä tarkempia vaatimuksia, että käytetty kuljetusliike täyttää ammattimaisen kuljetusliikenteen muodolliset vaatimukset Ruotsissa. Edelleenkään ei vaadita, että tilaaja valvoo ulkomaisen kuljetusliikkeen noudattavan kabotaasimääräyksiä kuljetuksissa Ruotsin maaperällä.

Uppsalan käräjäoikeus tulee nyt ottamaan kantaa tapaukseen tilaajavastuun kannalta. 100 000 Ruotsin kruunun rangaistusvaatimusta pidetään mitättömän verrattuna kansainvälisen huolintaliikkeen satojen miljoonien kruunujen liikevaihtoon kuljetuksissa Ruotsin maaperällä. Tapausta pidetää merkittävänä ennen kaikkea ennakkotapauksena.


Ruotsi: 150 000 SEK sakko ajopiirturin manipuloinnista

Ruotsin koko kuljetusala on raivoisasti vaatimassa lisää poliiseja ja lisää kuorma- ja pakettiautojen tarkastuksia tien päällä. Ajopiirturi- ja adblue-manipuloinneista on tulossa jokapäiväistä rikollisuutta Ruotsissa. Tarkastuksissa kiinni jääneistä ulkomaiden rekisterissä kulkevat autot ovat yliedustettuina.

Helsingborgin käräjäoikeus on tuoreeltaan langettanut 150 000 Ruotsin kruunun sakkorangaistuksen tsekkiläiselle kuljetusyritykselle ajopiirturin manipuloinnista. Tsekki-rekisterissä kulkeva vetoauto pysäytettiin Helsingborgin poliisin tooimesta marraskuussa 2017. "Kotitarkastuksessa" löytyi oikeanpuoleisesta A-tolpasta piirikortti kytkettynä ajopiirturiin meneviin johtoihin. Kortin manipulointi aktivoitiin muovitaskuun sijoitetusta kytkimestä lähellä ohjauspyörää. Nopeussignaalin keskeyttäminen antoi kuljettajalle mahdollisuuden ajaa piirturi poiskytkettynä.

Ruotsiin verrattuna Suomi on tienvarsitarkastusten osalta "tyhjä maa". Harvat rikkeistä kiinni otetut selviytyvät hyvin pienillä, lähinnä muodollisilla sakoilla. Kotimainen kuljetuselinkeino kärsii poliisin ja tullin passivisuudesta kohtuuttomasti ulkomaisen rikollisen kilpailun kourissa. (Toim.huom.)



Siirrettävä jarrutesteri raskaille ajoneuvoille

Saksalainen MAHA on esitellyt uuden MBT 5250 jarrutesterin jopa 18 tonnin akselipainolle. Testeri on siirettävä, ei vaadi kiinteää asennusta ja kalliita rakenteita. Testeri toimii langattomalla ohjauksella. MBT 5250 on kehitetty erityisesti raskaiden kuorma- ja linja-autojen jarrujen testaamiseen.

Lue lisää...


SKAB: Tuplapohja myös kaappiautoon

SKAB esittelee Elmia Lasbil näyttelyssä uusimman sukupolven kaksoispohjaratkaisunsa paitsi perävaunuun myös kaappiautoon. Kaksoipohjaratkaisu on tullut erityisen suosituksi elintarvikekuljetuksissa, joissa yläpohja voidaan nostaa ja laskea kulloiisenkin tila- ja kuormaustarpeen mjukaan. Haasteena on ollut kuormatilan maksimoinnin lisäksi paitsi painon minimoinnin myötä ilmankierron tehostaminen.

SKAB on patentoinut kokonaan uuden välipohjan, joka on edeltäjää puolet ohuempi menettämättä kantavuutta ja nostovoimaa. Samalla entistä ohuempi rakenne tekeer lisää tilaa ilmankierrolle. Välipohja voidaan entiseen tapaan njostaa niin korkealle, että kuljettaja voi seistä ja toimia selkä suorana alapohjalla.

Uusi ratkaisu on asennettavissa myös kaappiautoihin.


PiczltUp Ab:n pick-up lavanosturi Elmiassa

PZ750 kahdella nostovarrella toimiva nosturi vie alle 7%  pick-upin lavatilasta. Nosturi sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmineen voidaan kiinnittää ja irrottaa ilman työkaluja eivätkä siten lisää auton rekisteripainoa. Nosturi nostaa 750 kg kahden metrin päästä ajoneuvon takaa.


bIoTope testaa älykästä parkki- ja latauspalvelua

Avointa IoT-ekosysteemiä luova EU-projekti bIoTope testaa ja esittelee uutta ja älykästä sähköautojen parkki- ja latauspalvelua BMW:n ja suomalaisen Parkkisähkö-yrityksen kanssa Aalto-yliopistolla.

Suomen tavoite on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei onnistu, jos autojen latausinfrastruktuuri ei ole kunnossa. Tämän ongelman ratkaisemiseksi Aalto-yliopisto, Helsingin kaupungin innovaatioyksikkö Forum Virium, Control Things, Enervent ja Parkkisähkö kehittivät sähköautojen IoT-pohjaisen älykkään latausjärjestelmän bIoTope-projektissa. Älykäs järjestelmä auttaa sähköautoja löytämään vapaan parkkipaikan ja latauspisteen. Järjestelmään kuuluu myös ratkaisu, jossa perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa sähköautojen latauspisteiksi.


VTT:n robottiauto Martti ”puhuu 5G:tä”

VTT ja Nokia ovat yhdessä toteuttaneet robottiauto Marttiin 5G-yhteyden, jonka ansiosta auto voi havaita yhä kauempana olevat kohteet ajoympäristössään ja lähettää omia havaintojaan tiedoksi muille autoille. Martti ottaa samalla askeleen kohti turvallisempaa ajamista. Myös tielläliikkujien liikenneturvallisuus paranee, kun 5G-teknologiaan perustuvat uudet ratkaisut ja palvelut saadaan laajemmin käyttöön.

5G-teknologiaan perustuvat uudet palvelut liittyvät tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.

Uusilla ajoneuvoverkkoratkaisuilla ja niiden mahdollistamilla paikallisilla tiesää- ja tieturvallisuuspalveluilla tuetaan kuljettajien, teiden ylläpitäjien ja automaattiautojen hallintajärjestelmiä. Ne eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

VTT tarjoaa maailman johtavia tutkimus- ja tuotekehityspalveluja yritysten 5G-hankkeisiin.


DAF: Uusi Tridem Elmiassa

Uudella 8x4 Tridem-akselirakenteella DAF tuo markkinoille vielä yhden  haastajan pohjoismaisille markkinoille. Kyseinen Tridem-yhdistelmä löytyy DAF FAT CF/XF:ssä akseliväleillä 3900 mm - 5550 mm. Kolmannen ja neljännen akselin väli keskeltä keskelle on1450 mm.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla 300 - 530 hv. Ohjaamovaihtoehtoja tarjotaan CF:n päiväohjaamosta XF SuperSpace ohjaamoon.

DAF on kehittänyt trideminsä yhteistyössä S.T. System Truck Spa:n kanssa. Siinä on kaksi ohjaavaa akselia ja kaksi vetävää akselia. Vahtoehtoina on HR1670- tai SR1360-tandem. Keveys yhdistettynä kahteen ohjaavaan akseliin tekevät kuorma-autosta erityisen sopivan rakennustoimintaan, rakennusmateriaalien tai -jätteiden kuljetukseen pohjoismaisen mallin mukaan.

(Trailer.se)


Scania: V8-moottorin tuotanto käynnistyy jälleen

Scania on aloittanut V8-moottoreiden ruuhkautuneen tilauskannan purkamisen. Tilauskanta kasvoi, kun kuorma-auto- ja merimoottoreita ei väliaikaisesti pystytty toimittamaan V8-moottorilohkoja valmistaneessa tehtaassa olleen pitkittyneen lakon vuoksi.

"Tämä on luultavasti pahin katkos vuosikymmeniin yhtiömme tuotteiden toimituksissa", sanoo Scania Trucksin johtaja Alexander Vlaskamp. "Haluan kiittää asiakkaitamme suuresta kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä, jota he ovat osoittaneet tämän hirvittävän tilanteen aikana. Me Scanialla teemme nyt kaikkemme voidaksemme palauttaa tilanteen normaaliksi ja tarjota V8-kuorma-autoja ja -moottoreita mahdollisimman pian. "

Scania on nyt turvannut rajoitetut, mutta säännöllisesti tapahtuvat moottorilohkotoimitukset, jotka ovat Ruotsin Södertäljessä rakennettavien V8-moottoreiden perusta. Tämän suuruusluokan tuotantohäiriö aiheuttaa kuitenkin kaikenlaisia ​​logistisia haasteita ja kestää jonkin aikaa, ennen kuin kasautunut tilaus- ja toimituskanta saadaan puretuksi.

"Epävarmuustekijöitä on vielä ja kestää muutaman viikon, ennen kuin olemme saaneet kokonaiskuvan tilanteesta. Tämän jälkeen alamme lisätä tuotantoamme", Vlaskamp vahvistaa. "Tuotanto on jo käynnistynyt ja lisäämme sitä vähitellen. Tavoitteenamme on vahvistaa lähiviikkojen aikana tarkka toimitusaikataulu olemassa oleville tilauksille. Otamme myös luonnollisesti uusia tilauksia vastaan. Valitettava tilanne osui ajankohtaan, jolloin olimme erittäin kiireisiä uusien V8-moottoreiden valmistuksessa. Voin vain syvästi pahoitella, että tämä tapahtui Scanian uskollisille asiakkaille. 

Scanian uuden kuorma-autosukupolven V8-moottorit sekä Scanian teollisuus- ja merimoottorit valmistetaan Södertäljessä. Kuorma-autojen moottorimallisto koostuu neljästä erillisestä versiosta, joiden teho vaihtelee 520 hevosvoimasta 730 hevosvoimaan, merimoottoreissa jopa yli 1 150 hevosvoimaan.

Scanian ensimmäinen 350 hv: n V8-moottori lanseerattiin vuonna 1969, ja legendaarinen moottori täyttää ensi vuonna 50 vuotta.

Lisätietoja antaa:

Seppo Hallikainen, myyntijohtaja
puh. 050 64 258
sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille

Trafi, Liikennelabra ja Tilaajavastuu aloittavat kokeilun, jossa hyödynnetään MyData-periaatetta uudessa Mun tiedot -palvelussa. MyData-periaatteen mukaisesti ammattikuljettajat voivat itse jakaa, hallita ja hyödyntää kokeilun aikana omia ajo-oikeus- ja ammattipätevyystietojaan.

Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat palvelua, jossa ammattikuljettajat voivat hyödyntää MyDataa työmailla tarvittavien ajo-oikeustietojen esittämisessä. Kokeilussa mukana oleva kuljettaja voi itse osoittaa sähköisesti työtehtävissään vaaditut pätevyydet. Nykyisen korttipinon sijaan kuljettaja vahvistaa Tilaajavastuun myöntämällä Valttikortilla, että hänellä on oikeus käsitellä vaativia kuljetuksia turvallisesti sekä liikenteessä että tehdas- ja työmaa-alueilla.

Kokeilun aikana kuljettaja päättää itse Trafin ylläpitämien kuljettajan omien ajo-oikeustietojen sähköisestä jakamisesta pilotoitavalla Mun tiedot -palvelulla. Palvelussa Tilaajavastuu pyytää kuljettajalta oikeutta tietojensa hyödyntämiseen Valttikortilla.

”Nyt testattava palvelu on hyvä esimerkki siitä, miten MyData-periaatetta voidaan hyödyntää palvelujen tuottamisessa. Viranomaisena Trafi haluaa olla tässä vahvasti mukana. Haluamme rekistereistämme olevan tiedon käyttöön ja samalla antaa mahdollisuuden päättää omien tietojen käytöstä,” kertoo Trafin kehityspäällikkö Päivi Väisänen.

”Henkilö- ja pätevyystietojen sähköinen jakaminen sekä hyödyntäminen ovat aiempaa keskeisemmässä roolissa digitalisaatiokehityksessä. Harva kuitenkaan miettii, miten tämä tehdään moraalisesti oikein. Haluamme tehdä palvelun, jossa tavallisella ihmisellä on päätäntävalta omien tietojensa käytöstä. Pilotissa kokeillaan ensimmäistä kertaa maailmassa, miten MyData -periaate toimii ajo-oikeustietojen hyödyntämisessä ammattikäytössä”, varatoimitusjohtaja Mika Huhtamäki Tilaajavastuulta.

MyData tuo kaikille mahdollisuuden hallita omia tietojaan

Tulevaisuuden palvelukehitys sekä asiakaskokemus nojaavat vahvasti erilaisten henkilötietojen hyödyntämiseen ja jakamiseen. Asiakaslähtöiset palvelut vaativat yhä enemmän tietojen jakamista ja hyödyntämistä. MyDatan periaatteena on, että jokaisella on mahdollisuus hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin omia henkilötietojaan.

”Tulevaisuudessa palveluiden muodostamisen yhtenä lähtökohtana ovat saatavilla olevat rajapinnat. Tässä kokeiluissa on kuitenkin kyse ennen kaikkea luottamuksen muodostamisesta yritysten, julkisen sektorin ja yksittäisen kansalaisen välille MyDatan periaatteiden mukaisesti, jotta käyttäjälähtöisiä palveluja voidaan muodostaa,” toteaa Trafin johtava asiantuntija ja Liikennelabraa koordinoiva Noora Lähde.

Kokeilussa on mukana Trafin ja Tilaajavastuun lisäksi Tilaajavastuun partnereita ja asiakasyrityksiä. Tavoitteena on saada mukaan noin 200 kuljettajaa ja työmaakokeilu on tarkoitus käynnistää vuoden 2018 loppuun mennessä. Kokeilu on esillä MyData-konferenssissa 29.–31.8.2018 Helsingissä.


Ruotsi: Nykyistä pitempiä yhdistelmiä liikenteeseen

Ruotsin liikenneministeri Tomas Eneroth lupasi lisää pituusmittaa ruotsalaisille ajoneuvoyhdistelmille avatessaan Elmia Lastbil näyttelyn. Paljonko mittaa sallitaan lisää, sitä Eneroth ei vielä määritellyt. Lupaus oli kuitenkin niin selvä suuren yleisön edessä ja painottaen, miten nykyhallitus tulee edistämään kuljetuksia, ettei lupauksesta ole perääntymistä.

Samalla ministeri kehui rikkomuksesta epäiltyjen kuorma-autojen lukitsemisajan pidennystä 36 tuntiin. Hän lupasi lisätoimenpiteitä, joilla parannetaan "kuria ja järjestystä" kuljetuselinkeinon piirissä ammattiliikennetarkastuksella, jos hänelle tarjoutuu tilaisuus jatkaa nykyisessä tehtävässä vaalien jälkeen.

(Transportnet.se)


Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö vahvistuu entisestään

Uusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus julkaistiin 22.8.2018. Uusi asetus tulee voimaan 11.9.2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin.

Suomen ilmailun turvallisuuspolitiikassa turvallisuus ja matkustajien luottamus lentoliikennejärjestelmään ovat keskeisiä päämääriä. Matkustajan näkökulmasta uudet teknologiat ja digitalisaation kehitys lisäävät usein asiakasystävällisyyttä ja matkustusmukavuutta.

Uutuutena tulevat olemaan muun muassa yhteiset säännöt miehittämättömässä ilmailussa, kyberturvallisuudessa ja maahuolinnassa eli lentoasematoiminnoissa. Uusi asetus korostaa turvallisuustiedon roolia, riskiperusteista lähestymistapaa muun muassa valvonnassa sekä joustavaa reagointia vaikeasti ennakoitaviin ilmiöihin. Nämä kehittyneet turvallisuudenhallinnan mekanismit edellyttävät toimijoiden, kansallisten viranomaisten ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn vuoropuhelua ja yhteistyötä kuten myös yhteisiä sekä kansallisia turvallisuusohjelmia ja -suunnitelmia.


Hallintoneuvosto otti kantaa venäläisten tavaravaunujen käyttöön Suomen liikenteessä

VR-Yhtymän hallintoneuvosto on käsitellyt kokouksessaan 14.8.2018 liikenne- ja viestintäministeriön aloitetta venäläisten tavaravaunujen käytöstä laajasti Suomen sisäisissä kuljetuksessa ja toteaa sen johdosta seuraavaa:

Tällä hetkellä venäläisen kaluston käyttö Suomen rataverkolla on sallittu vain Suomen ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä. Hallintoneuvosto haluaa nostaa esille seuraavia huomioita venäläisten tavaravaunujen käyttöönottoon sisäisessä liikenteessämme:

Hallintoneuvosto toivoo aloitteen käsittelyssä huomioitavan turvallisuuteen, raidekapasiteetin käyttöön ja radan kulumiseen vaikuttavat tekniset erot venäläisten ja suomalaisten vaunujen välillä, mitkä Trafi on todennut esiselvityksessään vuonna 2016.

Venäläinen jarrujärjestelmä ja jarrujen suorituskyky eivät nykyisellään täytä EU-standardeja. Venäläistä kalustoa joudutaan kuljettamaan teknisten rajoitusten vuoksi alhaisemmalla nopeudella kuin suomalaista kalustoa, minkä vuoksi se varaa tavallista enemmän ratakapasiteettia ja hidastaa muuta liikennettä. Venäläinen pyöräprofiili kuluttaa rataa kotimaista kalustoa enemmän, mikä todennäköisesti johtaisi radan kunnossapitotarpeen kasvamiseen entisestään.

Lue lisää...


Miehittämätön traktori aurasi lunta 73 kilometrin tuntinopeudella

Nokian Renkaat ja Valtra tekivät uuden lumenaurauksen maailmanennätyksen automaattiohjauksella toimivalla traktorilla. Nopeusennätys saavutettiin maaliskuussa 2018 miehittämättömällä Valtra T254 Versu -traktorilla, jossa oli Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat. Traktori aurasi lunta suljetulla tiellä eteläisessä Suomessa ilman kuljettajaa 73,171 kilometrin tuntinopeudella.

Valtra T254 Versu -traktori on voittanut myös Tractor of the Year 2018 -palkinnon. Traktorissa on vakiona kosketusnäyttöön perustuva SmartTouch-hallintajärjestelmä, jota traktorinkuljettajat ovat kehuneet sen intuitiivisuudesta.

Nopeusennätys tehtiin suljetulla tieosuudella ja sen järjestivät Nokian Renkaiden ja Valtran tuotekehitystiimit yhdessä. Kiinnostus automaattiohjausteknologiaa kohtaan on kasvussa monilla teollisuudenaloilla, kuten logistiikassa, tieliikenteeseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa ja maanviljelyssä. Pohjoismaiden johtavana traktorinvalmistajana Valtralla on pitkä historia kylmiin olosuhteisiin sopivien tienhoitokoneiden valmistajana. Nopeusennätyksessä saatiin arvokasta tietoa, joka palvelee tulevaisuuden automaattiohjausteknologoiden tutkimustyötä.

Tavanomaisen ajonopeuden ylittäminen liukkaalla pinnalla traktorilla, jossa on keulaan asennettuja työvälineitä, on haastavaa sekä traktorille että sen renkaille. Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden palakuvioinen kulutuspinta on suunniteltu erityisesti vakauden parantamiseksi jäisillä ja lumisilla pinnoilla.

Kyseessä on toinen Nokian Renkaiden ja Valtran yhdessä saavuttama pakkasolojen maailmanennätys. Suomalaiset valmistajat yhdistivät voimansa rallilegenda Juha Kankkusen kanssa vuonna 2015 ja tekivät voimassaolevan traktoreiden nopeusennätyksen 130,165 kilometriä tunnissa. Ennätysajossa oli käytössä Valtran T234 Versu -traktori ja Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!