Oy Sisu Auto Ab
Oy Sisu Auto Ab
Oy Sisu Auto Ab on suomalainen autotehdas, joka syntyi nimellä Oy Suomen Autoteollisuus Ab. Yhtiö on yksityisomisteinen ja valmistaa Sisu-merkkisiä kuorma-autoja siviili- ja sotilaskäyttöön. (Lähde: Wikipedia.)
MacGregorille 22 miljoonan euron tilaukset
- Luontiaika
- 08.03.2019 14:04
Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut satama-, risteilijä- ja ro-ro/matkustajalaivalaitteita (RoPax) koskevia tilauksia Euroopasta ja Kiinasta. Tilausten arvo on yhteensä noin 22 miljoonaa euroa ja tilaukset on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan. MacGregorin toimitukset on suunniteltu alkavan vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ja saatettavan loppuun vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana.
"Erittäin kokeneet tiimimme, jotka työskentelevät läheisessä yhteistyössä eurooppalaisten ja kiinalaisten asiakkaidemme kanssa, sekä maailmanlaajuinen verkostomme ja kyky vastata paikallisiin markkinavaatimuksiin mahdollisti näiden tärkeiden tilausten saamisen", sanoo Magnus Sjöberg, Senior Vice President, Cargo Handling and RoRo, MacGregor
Robottibussi GACHA ajoi neitsytmatkansa talvisessa Helsingissä
- Luontiaika
- 08.03.2019 13:05
Ensimmäinen säällä kuin säällä kulkeva robottibussi GACHA julkistettiin tänään Helsingissä. Ilman kuljettajaa liikkuva bussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Bussin voi nähdä liikkuvan Espoossa jo huhtikuussa.
GACHA ajoi neitsytmatkansa tänään Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla. Robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoossa jo huhtikuussa. GACHA tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna myös Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä. Sensible 4 kaavailee, että GACHA-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020. Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä. Sensible 4 etsii tällä hetkellä uusia kumppaneita sekä edelläkävijäkaupunkeja yhteistyöhön.
GACHA on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi MUJIn yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty.
DB Schenker tukee nesteytetyn maakaasun käyttöä
- Luontiaika
- 08.03.2019 12:59
DB Schenkerille liikennöivän K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen on tyytyväinen kaasu-Straliksiin.
Gasumin yhteistyö DB Schenkerin kanssa syventyy, kun DB Schenkerille liikennöivät kuljetusyhtiöt Sepi Trans Oy ja K&O Tiilikainen ottivat käyttöönsä uusia nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevia rekkavetureita alkuvuonna 2019. LNG on tehokas tapa vähentää raskaasta liikenteestä syntyviä päästöjä. Uusiin kaasukäyttöisiin rekkavetureihin suhtaudutaan molemmissa yrityksissä suurella innolla.
DB Schenkerin toimituksia ajavat suomalaiset kuljetusyhtiöt ovat ottaneet käyttöönsä uusia LNG-rekkavetureita alkuvuoden 2019 aikana. DB Schenker on maailmanlaajuinen kuljetus- ja logistiikkayritys, jonka valinnoilla on merkitystä alan päästöjen vähentämisessä. Yritys aikoo vähentää 30 prosenttia hiilidioksidipäästöistään vuosien 2006—2020 välisenä aikana. Puhtaammat kuljetusmuodot ovat keino saavuttaa tavoite, ja yksi niistä on LNG-käyttöisten rekkavetureiden käyttäminen kuljetuksissa.
- Liikennettä ja tavaravirtoja tarvitaan, mutta liikenne tuottaa suuren osan hiilidioksidipäästöistä. Nesteytetty maakaasu on tehokas keino vähentää raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valitsemallamme polttoaineella on ilmastotavoitteen saavuttamisessa erittäin suuri merkitys, sanoo Anni Lemola, DB Schenkerin Head of Operational Excellence.
Routareikien korjaus nopeammaksi tekoälyllä
- Luontiaika
- 08.03.2019 12:11
Kevätaikaan teillä on tunnetusti eniten reikiä, jotka ovat syntyneet roudan, lumien sulamisvesien ja autojen kulutuksen yhteisvaikutuksesta. Nämä voivat aiheuttaa puhjenneita renkaita, vääntyneitä vanteita, sekä jousitus ja ripustus vaurioita.
Yhdysvalloissa vaikuttava autoteollisuuden toimittaja CarVi on alkanut lisätä kaistavahti- ja hätäjarrutuslaitteistoihinsa kuopantunnistuksen, jolla toivotaan voida minimoida ajoneuvon vaurioita tiellä. Yhdeksänakselinen anturi tutkii tien tilaa ja tunnistaa sekä nykyiset kuopat että ne, jotka ovat juuri alkaneet murtua auki.
Järjestelmä lähettää automaattisesti tiedot kuopista korjaajille, jolloin ne korjataan nopeammin tai jopa ennenkuin ne kasvavat vaarallisen suuriksi. Yhtiö toivoo myös mahdollisesti tulevaisuudessa yhdistävänsä laitteiston autoon niin, että se tilanteen salliessa väistäisi automaattisesti reikiä.
Tallinna-tunnelille 15 miljardin rahoitus
- Luontiaika
- 08.03.2019 11:17
Helsinki-Tallinna-tunneliprojektiin tulee rahoitusta Kiinasta. Kiinalaisomisteinen Touchstone Capital Partners ja Peter Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet 15 miljardin euron aiesopimuksen torstaina. Osapuolet neuvottelevat rahoituksen yksityiskohdista seuraavan puolen vuoden aikana.
Finest Bay Area suunnittelee Suomen ja Viron yhdistävän merenalaisen rautatietunnelin rakentamista. Rautatietunnelin lisäksi projektin tiimoilta aiotaan rakentaa Tallinnaan ja Helsinkiin myös asuntoja ja toimistorakennuksia.
Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmasosaa velkarahana. Touchstone jää vähemmistöosakkaaksi Finest Bay Area -yhtiöön, ja yhtiön enemmistöomistus säilyy Suomessa.
Uuden Ford Focuksen istuimista helpotusta selkäkipuihin
- Luontiaika
- 08.03.2019 11:01
Selkäkipu on maailman johtava yksittäinen invaliditeetin aiheuttaja, ja asiantuntijoiden arvion mukaan puolet eurooppalaisista kärsivät siitä jossain vaiheessa elämäänsä. Kuskeille ja matkustajille se voi tehdä autolla matkustamisesta epämukavaa.
Helpotusta tien päällä selkäkivusta kärsivien oloon tuo täysin uuteen Ford Focukseen kuljettajalle ja etumatkustajalle saatavilla oleva 18-suuntaisesti säädettävä istuin, joka tarjoaa tukea ja mukavuutta. Istuin on saanut tunnustusta Saksan johtavalta selkärangan terveyttä edistävältä organisaatiolta nimeltään Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR).
Ford suunnitteli Focuksen istuimen tavoitteenaan saavuttaa AGR:n tunnustus ja vastatakseen Focus-asiakkaiden toiveisiin paremmasta jalka- ja lannetuesta. Tämä on osa Fordin suunnittelufilosofiaa, jossa ihminen ja asiakaskokemus on suunnittelun keskiössä. Focuksen 18-suuntaisesti säädettävässä istuimessa voi selkä-, niska- ja reisituen lisäksi säätää istuimen korkeutta, pituutta ja kallistusta. Nelisuuntaista lannesäätöä käytetään sähköisesti istuimen sivulla olevan katkaisijan avulla.
ATF: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko
- Luontiaika
- 08.03.2019 10:49
Auto- ja tiefoorumin mukaan kunnossa oleva tieverkko on ympäristöteko. Hyväkuntoinen tieverkko mahdollistaa sujuvan ja ennakoitavan liikenteen ja kuljetusreittien optimoinnin ja tätä kautta hiilidioksidipäästöjen alenemisen, koska hiilidioksidipäästöt kasvavat samassa suhteessa polttoaineen kulutuksen kanssa. Polttoainekulutuksen tuplaantuessa myös CO2- päästöt tuplaantuvat.
- Paikoittain nykyinen tieverkko ja sen sillat ovat niin huonossa kunnossa, että kuljetukset käyttävät pidempiä kiertoteitä. Huonokuntoiset päällysteet, teiden kuopat ja puutteellinen talvikunnossapito estävät sujuvan ajamisen, toteaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.
Tiestön ja siltojen huono kunto ja kantavuuspuutteet eivät tällä hetkellä mahdollista raskaampien kuljetusten yleistymistä. Kuljetuskaluston massoja nostamalla voidaan yhdellä kertaa kuljettaa enemmän tavaraa ja samalla vähentää liikennesuoritetta ja sitä kautta päästöjä.
Vuoden Minibussi valitaan Madridissa
- Luontiaika
- 08.03.2019 10:26
Kansainvälinen Vuoden Bussin valitseva tuomaristo valitsee huhtikuussa järjestyksessä toisen kerran myös Vuoden Minibussin. Valinta suoritetaan vertailutestin perusteella Madridissa 8-11.4.
Veratiltavina on kolme dieselbussia, kaksi sähköbussia ja kaksi CNG kaasubussia. Vertailutestiin tuovat mm. Iveco, Mercedes ja MAN uusimmat bussikehitelmänsä.
Auto, tekniikka ja kuljetus osallistuu kansainvälisen tuomariston jäsenenä Minibussien vertailutestiin.
Sion mittaa sähköauto-tulevaisuutta
- Luontiaika
- 08.03.2019 10:04
Sion on Sono Motors GmbH start-up yrityksen polttokennolla ja vedyllä toimiva henkilöauto. Sono Motors perustettiin 2016 ja toimii Münchenin kaupungissa Saksassa.
Sion on saanut polttokennot istutettua nätisti kattorakenteeseen menettämättä hyvää muotoilua, saanut 9460 esitilausta, ja ilmoittaa saavuttavansa hyvissä olosuhteissa 34 km ajomatkan omalla sähköllään. Sionin hinnaksi tulisi 25 500 euroa. Sarjavalmistuksen on määrä alkaa loppuvuodesta 2019.
Kaikkein merkittävintä Sionissa ja Sono Motorsissa on luottamus, jota se nauttii maailman suurimpiin kuuluvilta, autoilussa ja sähköteknilogiassa toimivilta alihankkijoilta Sionin kehittämisessä: Boschilta ja Continentalilta.
Continental vastaa moottorista, vaihteistosta ja suorituskykyelektroniikasta. Boschilta tulevat ohjausyksiköt ja softa. Datayhteys pilveen, Connectivity Control Unit (CCU), tulee Boschin ohjaamana.
Sono Motorsin suurin päänvaiva on nyt akkujen hinnan yli kaksinkertaistuminen. Alkuun 4000 euron akut maksavat valmistajalle yhtäkkiä 9500 euroa. Niillä uskotaan saavutettavan tavoitettu 250 km:n toimintamatka. Akut voivat myös jakaa muualle omaa sähköään, kun Sion ei itse tarvitse polttokennojensa tuottamaa sähköä.
Sion toimii Euroopassa tarkkailemisen arvoisena mittarina polttokenno-sähköauton kehityksestä.
Oslo-Helsinki-suurteholatausverkosto valmis
- Luontiaika
- 08.03.2019 09:54
Fortum Charge & Drive on avannut Ruotsissa maan toisen suurteholatauspisteen yhteistyössä McDonaldsin kanssa. Suurlataustehopiste avattiin Västeråsiin, noin 100 kilometria länteen Tukholmasta.
Pisteen avaamisen johdosta Fortum Charge & Drive on saanut Oslon, Tukholman ja Helsingin yhdistävän suuteholatausverkoston valmiiksi. Västeråsin suurteholatauspisteessä voi uuden sukupolven sähköautoon voi ladata 250 kilometrin toimintamatkan 10 minuutissa. Fortumin mukaan valmistuneen latausverkoston ansiosta pitkän matkan sähköautoilla voi ajaa Oslon ja Helsingin välisen matkan lähes yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautolla.
Toyotan kävellen käytettävät lavansiirtovaunut ja pinontatrukit uudistuivat
- Luontiaika
- 08.03.2019 09:40
Kävellen käytettävien varastotrukkien markkinasegmentin vahvan kasvun myötä Toyota BT Levio -moottorikäyttöisiä lavansiirtotrukkeja ja BT Staxio -moottorikäyttöisiä pinoamistrukkeja optimoidaan jatkuvasti vastaamana asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin.
- Asiakkaidemme ja heidän toimintojensa ansiosta tuotteemme ovat nyt saatavana entistä laajemmilla käytettävyyttä, työturvallisuutta ja energiatehokkuutta lisäävillä ominaisuuksilla, kertoo Mikko Helimäki, Toyota Material Handling Finland Oy:n tuotepäällikkö.
Ruotsi: Dramaattisesti lisää tyttöjä kuljetusalan koulutukseen
- Luontiaika
- 08.03.2019 09:08
- Kun aloitin virassani 2013, lukiokoulutukseen osallistui yksi tai kaksi tyttöä. Nyt tyttöjä on opiskelijoista lähes puolet. Ammatti on yhä miesvaltainen, mutta kuva tyypillisestä kuorma-auton kuljettajasta alkaa muuttua. Ei tarvita karhun voimia, tärkeää on olla sosiaalinen, joustava ja täsmällinen, Kuljetusliittojen ammatti- ja ympäristölautakunnan projektijohtaja Micaela Roslund sanoo.
Ruotsi: "AKT" teki rikosilmoituksen latvialaisesta kuljetusyrityksestä
- Luontiaika
- 08.03.2019 08:42
Ruotsin "AKT" eli kuljetustyöntekijäin ammattiliitto Transportarbetarförbundet on jättänyt rikosilmoituksen poliisiviranomaisille latvialaisen Samskip Van Dierenin syyllistymisestä laittomaan kabotaasiin. Kuljetusduunarien ammattiliitto katsoo keränneensä riittävästi todisteita yrityksen jatkuvasta kuljetustoiminnasta Ruotsissa ilman vastaavia lupia.
Samskip Van Diemen ilmoittaa toimivansa täysin EU:n direktiivien mukaan kombikuljetuksillaan. Se ei katso velvollisuudekseen rekisteröidä autojaan Ruotsissa eikä liioin maksaa veroja.
Transportarbetarförbundet on kutsunut Van Diemenin neuvotteluihin pysyvästi Ruotsissa toimivan ulkomaisen yrityksen laillistamiseksi, mutta Van Diemenillä ei ole ollut aikomusta noudattaa kutsua.
(Transportnet.se)
RaideJokerilla viedään veronmaksajilta 420 miljoonaa
- Luontiaika
- 08.03.2019 08:11
Jokainen RaideJokeriin upotettu euro antaa vain 30 sentin hyödyn. Se on tämän heken hinta-arviolla 420 miljoonaa euroa kalliimpi kuin nopeamman, joustavamman ja paremman palvelutason antava nykyaikainen BRT-Jokeri. BRT Sähköbussi-Jokeri maksaisi 155 M€ siinä missä RaideJokeri tulee maksamaan vähintään 575 M€.
Kannattaisiko säästää 420 M€ ja saada enemmän, kysyvät maamme kolme etevintä joukkoliikenne-, maarakennus- ja jättiurakointi-asiantuntijaa. Nämä asiantuntijat ovat kokemuksillaan ja osaamisellaan aivan eri luokkaa kuin "kaiken maailman dosentit ja professorit".
"RaideJokeri ja 420 miljoonan puhallus" ensi viikolla ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2019 numerossa.