Fordin suurimmassa SUV-mallissa, seitsemänpaikkaisessa täysin uudessa Ford Explorer Ladattavassa hybridissä (PHEV) yhdistyvät EcoBoost-bensiinimoottori ja sähkömoottori. Tuloksena on 457 hv tehoa, 825 Nm vääntöä ja jopa 42 kilometriä sähköistä toimintamatkaa (WLTP).
Vakiovarusteinen älykä nelivetojärjestelmä, Terrain Management -järjestelmä ja seitsemän ajotilaa takaavat mukavuuden, tehokkuuden ja kyvykkyyden kaikissa ajo-olosuhteissa.
Sisätilat ovat tilavat ja monikäyttöiset, ja autossa on vakiona 10.1-tuumainen kosketusnäyttö, SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, FordPass Connect -modeemi ja B&O -äänentoistojärjestelmä.
KÖLN, Saksa, 14.5.2020 – Täysin uusi Ford Explorer Ladattava hybridi (PHEV) tarjoaa nyt myös eurooppalaisille asiakkaille sähköistä ajamista, ensiluokkaista mukavuutta ja todellista kyvykkyyttä vaikeissakin maastoissa. Seitsemänpaikkainen SUV-malli lanseerataan Euroopassa myöhemmin tämän vuoden aikana. Auto on Suomessa jo hinnoiteltu ja ennakkomyynti on käynnistynyt.
Explorer Ladattavasssa hybridissä (PHEV) yhdistyvät Fordin tehokas 3.0-litrainen EcoBoost V6 bensiinimoottori, sähkömoottori, generaattori ja 13,6 kWh litiumioniakku. Akkua voi ladata ulkoisesta virtalähteestä ja ajon aikana se latautuu jarruenergian talteenotolla. Explorer Ladattava hybridi on Fordin tehokkain hybridimalli. Sen yhdistetty teho on 457 hv ja vääntöä autossa
on 825 Nm.
Explorerissa on Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto, älykäs nelivetojärjestelmä ja Terrain Management -järjestelmä, jossa on seitsemän ajotilaa. Edistyksellisen voimalinjan ansiosta seitsemän henkilöä matkustaa autossa mukavasti, sen vetokyky on jopa 2500 kiloa1, sähköisen ajon toimintamatka 42 kilometriä, polttoaineen kulutus alkaen 3,1 l/100 km ja CO2 päästöt alkaen 71 g/km WLTP-mittaustavan mukaan.2
Kattava valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita ja premium-tason mukavuusominaisuuksia takaavat kaikissa tilanteissa luottamusta herättävän ja mukavan kokemuksen Explorer ladattavan hybridin kuljettajalle ja matkustajille.
Kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta ajaminen on helpompaa ja rasittaa vähemmän. Teknologioihin kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmä ja kaistakeskitin sekä uusi aktiivinen pysäköintiavustin hätäjarruavustimella.3 Sekä ST-Line että Platinum -mallien matkustamon mukavuuden ja yhdistettävyyden takaavat 14 kaiutinta sisältävä B&O äänentoistojärjestelmä4 ja 10.1‑tuumainen kosketusnäyttö sekä kolmialueinen automaatti-ilmastointi ja FordPass Connect -modeemi5.
“Explorer Ladattava hybridi määrittelee monikäyttöisyyden,” sanoo Matthias Tonn, Explorer Chief Programme Engineer for Europe. “Meillä ole koskaan aikaisemmin ollut mallistossamme autoa, jolla pystyy ajamaan vaikeissa maastoissa, hinaamaan venettä helposti ja ajamaan kaupungissa sähköllä – tämä kaikki paketoituna mukavaan luksukseen.”
Explorer Ladattava hybridi (PHEV) on yksi 18 sähköistetystä automallista, jotka Ford esittelee Euroopassa vuoden 2021 loppuun mennessä.
Sähköistä ajoa
Explorer ladattavan hybridin voimansiirrossa yhdistyvät nykyaikaisen, edistyksellisen bensiinimoottorin suorituskyky sähköauton tehokkuuteen ja hienostuneisuuteen.
Sähkömoottorin ansiosta SUV-mallilla voi ajaa sähköllä. Kuljettaja voi päättää, milloin ja miten käyttää sähkömoottoria valitsemalla vaihtoehdoista EV Auto, EV Now, EV Later ja EV Charge. Kun akun lataustaso laskee alimmalle tasolle, voimansiirto ottaa automaattisesti käyttöön EV Auto -tilan, jolloin sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria käyttämällä akustoon varastoitua energiaa optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
Akun lataaminen täyteen ulkoisesta 230 voltin virtalähteestä kestää alle 5 tuntia 50 minuuttia. Lisävarusteena saatavalla Ford Connected Wallbox -seinälatauslaitteella tai julkisella FordPass Charging Network -latausasemalla ladattaessa akun lataaminen täyteen kestää alle 4 tuntia 20 minuuttia6.
Rinnakkaisen hybridiarkkitehtuurin ansiosta autossa on koko ajan käytettävissä yhdistetty teho ja vääntö, mikä takaa erinomaisen suorituskyvyn sekä tiellä että maastossa. Yhdistettynä älykkääseen nelivetojärjestelmään auton vetokyky on jopa 2500 kiloa, joten sillä voi hinata hevoskuljetusvaunua, venettä tai isoa traileria.
Älykäs nelivetojärjestelmä optimoi pidon 10 millisekunnin välein analysoimalla useista sensoreista tulevaa tietoa, jota ovat muun muassa ajonopeus ja -suunta, ympäröivän ilman lämpötila, pyörien sutiminen ja hinauksen tila. Varmemman pidon takaa täysin uudessa jakovaihteistossa oleva sähköisesti ohjattu mekaaninen märkäkytkin, joka säätää vääntömomenttia etu- ja takarenkaiden välillä sadasosamillisekunneissa.
Sekä polttoaineen kulutusta optimoiva 10-vaihteinen automaattivaihteisto että älykäs nelivetojärjestelmä käyttävät mukautuvia, itseoppivia algoritmeja säätäessään auton reagointia ja käyttäytymistä jatkuvasti.
Explorer ladattavan hybridin Terrain Management -järjestelmän valittavien ajotilojen avulla kuljettaja voi räätälöidä ajokokemuksensa tienpinnan, sään ja maaston mukaan. Ajotilat ovat Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco sekä Deep Snow and Sand, ja jokaisella ajotilalla on oma yksilöllinen graafinen ilmeensä 12,3-tuumaisessa digitaalimittaristossa. Alamäkiavustinhillitsee auton nopeutta alamäessä.
Elämää helpottavaa teknologiaa
Vakiona olevat hienostuneet kuljettajaa avustavat teknologiat on kehitetty, jotta ison auton ajaminen on helpompaa sekä kaupungissa että maantiellä.
Aktiivinen pysäköintiavustin 23 mahdollistaa täysin automaattisen tasku- ja rinnakkaispysäköinnin vain napin painalluksella. Teknologian avulla rinnakkaispysäköinnistä voi myös poistua käyttämällä täysin automaattista Park-out Assist -järjestelmää3.
Kuolleen kulman varoitus risteävän liikenteen varoitusjärjestelmällä3 varoittaa parkkipaikasta peruuttavia kuljettajia auton eteen mahdollisesti tulossa olevista ajoneuvoista. Lisäksi Euroopassa ensimmäistä kertaa saatavilla oleva peruutusjarruavustinkäyttää tutkaa, kameraa ja ultraäänisensoreita havaitakseen ajoneuvon kulkutiellä olevan yli 28 cm korkean ja 7,5 cm leveän esteen. Järjestelmä voi jarruttaa automaattisesti estääkseen mahdollisen törmäyksen peruutettaessa nopeuksilla 1,5 - 12 km/h3. Auton vakiovarusteisiin kuuluu myös 360° näkymä3, jossa hyödynnetään useampaa eri kameraa.
Törmäyksenestojärjestelmä aktiivisella jarrutustoiminnolla havaitsee auton edessä tiellä tai tien sivulla olevat kävelijät ja pyöräilijät, jotka voivat mahdollisesti törmätä auton kanssa. Mikäli kuljettaja ei reagoi auton antamiin varoituksiin, järjestelmä jarruttaa automaattisesti estääkseen mahdollisen törmäyksen. 3
Pysähtelevässä liikenteessä tai pitkillä matkoilla ajamisesta tekee vaivattomampaa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, nopeusrajoitusten tunnistus ja kaistakeskitin.3 Järjestelmä auttaa Explorer ladattavaa hybridiä säilyttämään miellyttävän välimatkan edessä oleviin autoihin ja voi pitää auton keskellä kaistaa. Lisäksi järjestelmä voi säätää auton nopeuden lailliseksi tarkkailemalla tien sivulla ja yläpuolella olevia nopeusrajoitusmerkkejä ja käyttämällä auton navigointijärjestelmän kautta saatua tietoa nopeusrajoituksista.
Stop & Go -toiminnon ansiosta aktiivinen vakionopeudensäädin voi pysäyttää auton kokonaan pysähtelevässä liikenteessä. Jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia, auto lähtee pysähdyksen jälkeen automaattisesti liikkeelle. Pidempään kestävien pysähdysten jälkeen auto lähtee liikkeelle nappia painamalla.
“Ei ole itseisarvo täyttää autoa teknologioilla vain niiden itsensä takia,” toteaa Torsten Wey, Manager, Driver Assistance and Safety Technology, Ford of Europe. “vaan teknologioiden tarkoitus on parantaa autoilukokemusta, tehdä ajamisesta vaivattomampaa ja antaa kuljettajille enemmän varmuutta ratin taakse.”
Teknologioita, jotka auttavat kuljettajia välttämään onnettomuuksia tai lieventämään niiden vaikutusta, on muun muassa Fordin kaistakeskitin3 – yksi useista ominaisuuksista, joiden ansiosta Explorer Ladattava hybridi (PHEV) on saanut 5 tähteä Euro NCAP -testissä7.
Euro NCAP myönsi Explorerille korkeat pisteet sekä aikuisten että lasten turvallisuudessa. Matkustajien turvallisuuden takaavat muun muassa tuulilasin pilareissa ja kattolinjassa sijaitsevat erikoislujasta martensiittisesta teräksestä valmistetut putket, jotka on kehitetty käyttämällä autoalalla ensimmäistä kertaa käytössä olevaa valmistusprosessia.
Tilaa sinulle ja kaikelle tarvitsemallesi
Explorerissa on mukavat ja tilavat istuimet jopa seitsemälle aikuiselle. Kaikilla kolmella istuinrivillä on lähes metri päätilaa ja ensimmäisellä ja toisella rivillä yli 1,5 metriä olkapää- ja lantiotilaa . Näin kaikki matkustajat voivat nauttia Explorerin matkustamon tarjoamasta luksuksesta, jota täydentävät useat käytännölliset ominaisuudet kuten esimerkiksi viisi 12 voltin virtapistoketta, kaksois-USB-portit ensimmäisellä ja toiselle istuinrivillä, 12 kupinpidikettä ja kolmialueinen ilmastointi.
Seitsemänpaikkaisuus tarkoittaa myös maksimaalista monikäyttöisyyttä. Tavaratila on jopa 2274 litraa, kun pelkästään etupenkit ovat käytössä. Kolmannen istuinrivin istuimia voi nostaa ja laskea helposti nappia painamalla, minkä ansiosta auton tilat on helppo muuntaa sopivaksi matkustajien ja tavaroiden määrän mukaan. Matkustamossa itsessään on 123 litraa tavaratilaa.
Korkeaan varustetasoon kuuluvat lämmitettävät ja viilennettävät 10-suuntaisesti sähköisesti säädettävät etuistuimet hierontatoiminnolla, lämmitettävät toisen rivin istuimet, langaton latausalusta siihen sopiville laitteille, lämmitettävä ohjauspyörä, sisäänlaskettavat aurinkosuojat toisella istuinrivillä, tummennetut lasit toisella ja kolmannella istuinrivillä sekä B&O premium äänentoistojärjestelmä, jossa 14 kaiutinta ja tehoa 980 wattia.
Explorerissa on vakiovarusteena myös FordPass Connect -modeemiteknologia, minkä avulla asiakkaiden on mahdollista hallita ajoneuvon tiettyjä toimintoja mistä tahansa etänä käyttämällä FordPass-mobiilisovelluksta8. Etänä käytettäviin toimintoihin kuuluvat muun muassa ovien avaus ja lukitus, 10,ajoneuvon sijainti ja ajoneuvon tilan tarkastaminen, kuten muun muassa polttoainemäärä, hälytykset, rengaspaineineet ja öljyn käyttöikä.
Sekä Platinum että ST-Line -malleissa on vakiovarusteena kojetaulun keskellä sijaitseva 10.1-tuumainen pystyasennossa oleva kosketusnäyttö, jossa on mahdollista näyttää joko koko näytöllä navigoinnin karttanäkymä tai jakaa näyttö audiojärjestelmän kanssa. Näytöllä käytetään kapasitiivista lasia, joka on vastaava kuin älypuhelimissa ja tableteissa käytettävä lasi, ja jonka ansiosta SYNC 3 tietoviihdejärjestelmän käyttö on nopeampaa ja reagoivampaa.10
Yksilölliset luonteet
Explorer ladattavan hybridin Platinum ja ST-Line -malleilla on omat erottuvat ominaispiirteensä, jotka näkyvät SUV-mallin ulko- ja sisätilojen muotoilussa ja yksityiskohdissa.
Kummassakin mallissa on vakiona 20 tuuman kevytmetallivanteet. ST-Line -mallin vanteissa on musta koneellinen viimeistely, Platinum-mallissa vanteiden viimeistely on koneellisesti tummennettu.
ST-Line -malleissa on kiiltävän musta yksiosainen etusäleikkö ja korkeakiiltoiset mustat kattokaiteet sekä musta tavaratilan luukun kahva ja viimeistely ovien verhoilussa. Sisätilojen piirteisiin kuuluvat istuinten punaiset tikkaukset, ST-Line -lattiamatot, urheilullinen alaosastaan tasainen ohjauspyörä ja kojelaudan hiilikuitumaiset tehosteet.
Platinum-malleille tyypillistä on hopeanvärinen yksiosainen etusäleikkö, hopeanväriset kattokaiteet ja hopeanvärinen tavaratilan luukun kahva ja viimeistely ovien verhoilussa. Kojelauta on aitoa nahkaa ja sen tehosteet aitoa puuta.
“Täysin uudessa Explorer ladattavassa hybridissä on vakiona valtava karisma ja ennennäkemätön katu-uskottavuus,” Matthias Tonn jatkaa. “Toisistaan erottuvien ST-Line ja Platinum -mallien ansiosta asiakkaat voivat valita omaan persoonaansa parhaiten soveltuvan vaihtoehdon.”
1 Maksimivetokykyyn vaikuttavat kuljetettavan tavaran määrä, automalli, varusteet ja matkustajamäärä.
2 Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Yhdenmukaistetun kevyiden hyötyajoneuvojen kansainvälisen testimenetelmän (WLTP) mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen/energiankulutustiedot sekä CO2-päästötiedot uuden eurooppalaisen ajosyklin (NEDC) ja WLTP:n mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.
3 Kuljettajaa avustavat teknologiat ovat lisäominaisuus, eivätkä korvaa kuljettajan havainnointia, arviointia ja ajoneuvon hallintaa.
4 BANG & OLUFSEN™ and B&O™ are registered trademarks of Bang & Olufsen Group.Licensed by Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft. All rights reserved.
5 Ominaisuus voi vaatia aktivoinnin.
6 Latausajat vaihtelevat. Katso tarkemmat tiedot omistajan käsikirjasta.
7 Lisätietoja https://www.euroncap.com/.
8 Tiettyihin matkapuhelimiin soveltuva FordPass-sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista. Viesti- ja datamaksut voivat vaihdella maittain.
9 Alueilla, joissa etäkäynnistys on lain mukaan sallittua.
10 Älä aja, jos huomiotasi häiritään. Käytä ääniohjattuja toimintoja, kun se on mahdollista. Älä käytä kädessä pidettäviä laitteita ajon aikana. Jotkut toiminnot voivat olla lukittuna, kun auton vaihde on päällä. Kaikki toiminnot eivät toimi kaikissa puhelimissa.
Englanninkielinen tiedote ja kuvat http://explorer.fordpresskits.com/
Ford Motor Company
Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 188 000 henkilöä maailmanlaajuisesti.
Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 45 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 59 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 19 tuotantolaitosta, joista 12 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 7 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.