MAN - Vaihtoautot

Hakonen kuljettaa kolmella Maxus sähköpakettiautolla

Hakonen on valtakunnallinen markkinajohtaja kotiinkuljetuksissa ja asennuksissa, sekä Suomen suurin kodinkoneiden ja pesulakoneiden huoltaja. Sen asiakkaita ovat esimerkiksi kodinkone- ja huonekaluliikkeet sekä kiinteistöt. Hakosen kuljetuskalustosta 15 % on sähköisiä, mukaan lukien kolme Maxus e-Deliver 9 erilliskorilla varustettua sähköpakettiautoa.

Lue lisää...


Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelma lausunnoille

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitystyö on alkanut hallitusohjelman mukaisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt suunnitelmaa koskevan arviointiohjelman lausunnoille.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, Liikenne 12, on strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä pitkällä aikavälillä. Suunnitelmalla varmistetaan, että koko liikennejärjestelmää kehitetään pitkäjänteisesti. Suunnitelma kattaa koko Suomen, matkustaja- sekä tavaraliikenteen, kaikki väylämuodot sekä infran, liikenteen palvelut ja tiedon. 

Lue lisää...


Saksalaisen kehitysyhtiön prototyyppi lensi nestemäisellä vedyllä

Vety ja sähkö tulevat valtavalla voimalla ei vain raskaaseen maantieliikenteeseen vaan myös ilmateille. Saksalainen kehitysyhtiö H2Fly esitteli viime viikolla ensimmäisellä julkisella esittelylennolla nestemäisellä vedyllä lentävän prototyyppinsä HY4:n.

HY4:n ensimmäinen julkinen esitttelylento tapahtui viime viikolla Mariborin lentokentällä Sloveniassa. Takana oli 115 testilentoa ja kenttäkokeita aina vuodesta 2016 alkaen. Nestemäisen vedyn etuna on turvallinen käyttö polttokennon kanssa ilmassa lennon aikana. 

Lue lisää...



Valtiovarainministeriö: Onko Suomi enää Pohjoismaa?


Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne on ratkaisijan asemassa.

Tätä epäili Valtiovarainministeriö Helsingin Sanomissa jo helmikuussa 2021. Sen jälkeen Suomen valtion ja kansan taloudellinen alasajo on vain kiihtynyt. Samalla Ruotsin, Norjan ja Tanskan noususuuntaiset elintasot ovat karanneet kauas Suomesta.

Lue lisää...


Volvo aloittaa sähkökuorma-autojen sarjatuotannon Gentissä

(Volvo Trucks)

Volvo Trucks lisää sähkökuorma-autojen tuotantoa ja aloittaa raskaiden akkusähkökuorma-autojen sarjatuotannon Gentin tehtaalla Belgiassa. Tämä tarkoittaa, että sähköisiä Volvo-kuorma-autoja valmistetaan nyt neljässä tehtaassa – kolmessa Euroopassa ja yhdessä Yhdysvalloissa.

Lue lisää...


Sähköleijona valloittaa Italian katuja

MAN Lion's City -sähköbusseja on tilattu yli 70 vain muutama kuukausi ensimmäisten tarjouskilpailujen jälkeen, joihin MAN Truck & Bus Italia osallistui. Ensimmäinen 12-metrinen "täyssähköinen" kiertää pian Pescarassa, ja sitä seuraavat kolme 10,50 metrin MAN Lion's City E:tä, jotka ovat käytössä Tranissa.

Lue lisää...


Otokar osti Mauri Bus Systemin

Otokar on ostanut italialaisen Mauri Bus Systemin. Yhtiö on viimeinen lenkki OEM:n toteuttamassa eurooppalaisessa laajentumisprosessissa. Uusi tytäryhtiö auttaa Otokaria toteuttamaan kasvutavoitteensa Italian markkinoilla, konserni sanoo.

Otokar on Koç-konserniin kuuluva yritys, joka kuljettaa nykyään miljoonia matkustajia kymmenillä tuhansilla busseilla yli 60 maassa ympäri maailmaa.

Lue lisää...


Temsa ja CaetanoBus julkaisevat vetybussin 2024

CaetanoBus ja Temsa ovat ilmoittaneet julkaisevansa yhdessä kehitetyn polttokennolinja-auton vuonna 2024. Ajoneuvo perustuu akkukäyttöiseen Temsa HD12:een, jonka polttokennoteknologia hankitaan CaetanoBusin kumppanilta (ja osakkaalta), Toyotalta.

Lue lisää...


Ruotsin hallitus sijoittaa 1,7 miljardia kruunua kuljetusalan ammattikoulutukseen

Huutava pula ammattitaitoisesta henkilöstöstä kuljetusalalla, mm. pula ammattikuljettajista, panee Ruotsin hallituksen lisäämään 1,7 miljardia kruunua alan ammatti- ja aikuiskoulutukseen.

Lue lisää...


Kuljetusala budjettiriiheen: Päätös investoinneista ja päällystemäärät 4 000 kilometriin!


SKALin Kuljetusbarometri 2/2023 toteutettiin 11.–22.5.2023. Barometriin vastasi 545 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan näkemyksistä. Barometrissä tarkasteltiin kuljetusyritysten tulevaisuuden näkymiä. Kun yrityksiltä kysyttiin tulevien vuosien merkittävimmistä muutostekijöistä, nousi tieverkon rapistuminen (82 prosenttia) merkittävimmäksi haasteeksi.

Rakennustoiminnan hiipuminen Suomessa heijastuu myös kuljetusalan yrityksiin. Kun uusia työmaita ei perusteta, ei maansiirtoautoillakaan ei ole tehtäviä. Rakentamisen lamaannus iskee maa-aineskuljetusten ohella myös esimerkiksi elementti-, kappaletavara-, jäte- ja erikoiskuljetuksiin. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kyselyn mukaan 82 prosenttia kuljetusyrityksistä näkee tieverkon jatkavan rapistumistaan. SKALin mukaan on aika panostaa teiden päällystämiseen, mikä auttaisi myös rakennusalan tilannetta.

Lue lisää...


Ruotsi: Hedin Trucksilta vetolinjatakuu vaihtokuorma-autoille

Ruotsissa Hedin Trucks iskee markkinoille uudella vetolinjatakuulla myymilleen erimerkkisille käytetyille kuorma-autolle. Hedin Trucks Certified antaa asiakkaille lisäturvan käytettyjen kaupassa ja samalla vahvistaa Hedinin asemaa Ruotsin kuorma-automarkkinoilla.

Lue lisää...


Liikenne- ja viestintäviraston pääjohtajaksi 14 hakijaa

Liikenne- ja viestintäministeriö sai määräaikaan mennessä 14 hakemusta Liikenne- ja viestintäviraston pääjohtajan virkaan. Hakuaika päättyi 14.9.2023 klo 12.

Lue lisää...


L&T: Pääkaupunkiseudun ja Päijät-Hämeen vaaralliset jätteet kerätään nyt päästöttömästi

L&T:n tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi L&T:n kalustossa tehdään siirtymää kohti uusiutuvia ja päästöttömiä teknologioita. Tuusulan kappaletavara-auto täydentää L&T:n raskasta kalustoa ja on ensimmäisiä vaarallisten jätteiden keräämiseen tarkoitettuja sähköautoja Suomessa.

Lue lisää...


Sähköautolla alle sekunnissa 0-100 km/h

ETH Zürichin ja Luzernin korkeakoulun ylioppilaiden suunnittelema ja toteuttama sähköauto on saavuttanut sähköautojen 0-100 km/t kiihdytyksen uuden Maailman Ennätyksen. Uusi ennätysaika on 0,956 sekuntia kiihdytysmatkalla 12,3 m. Edellisen ennätyksen haltija oli Stuttgartin yliopiston sähköautotiimillä syyskuusta 2022 ajalla 1,461 sekuntia.

Lue lisää...


Tutkimus: Vetybussin käyttökustannukset 2,3 kertaa sähköbussia korkeammat

0,55 ja 1,27 sekä euron symboli viittaavat SASA Bolzanon käytössä olevien sähkö- ja vetybussien kilometrihintaan. Uusi tutkimus havaitsi, että samalla kilometrimäärällä FCEB:n (vety) käyttökustannukset ovat 2,3 kertaa korkeammat kuin BEB:ien (sähkö).

Bolzanossa sijaitseva Eurac Research Institute for Renewable Energy teki tutkimuksen osana LIFEalps-projektia, jota EU rahoitti Euroopan komission LIFE IP -ohjelmasta. Journal of Energy Storagessa julkaistu tutkimus sisältää oivaltavaa tietoa akkusähköbussien ja polttokennobussien tehokkuudesta ja niiden energiankulutuksesta keskittyen molempien tekniikoiden käyttökustannuksiin (ei siis TCO:iin).

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!