Eduskunta edellyttää uuden ajokorttilain vaikutusten selvittämistä
- Luontiaika
- 17.05.2018 15:49
Ajokorttikoulutus ja kuljettajatutkinnot muuttuvat heinäkuun alussa. Säädökset muun muassa mahdollistavat uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käytön. Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Lakiin tehdyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja.
Hallitus esitti ajokorttilain muutosten vahvistamista 17. toukokuuta 2018. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki 18. toukokuuta 2018.
Lakiin sisältyy kaksi eduskunnan lausumaa. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ajokorttiuudistusten toteutumista erityisesti liikenneturvallisuuden ja yhtäläisten kilpailuedellytysten osalta ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin kilpailuvääristymien korjaamiseksi.
Lisäksi eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto teettää seurantatutkimuksen muutosten toteutumisen ja niiden vaikutusten selvittämiseksi erityisesti silmällä pitäen liikenteen tulevaisuuden toimintatapojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, logistiikkaan ja ammattikuljettajiin.
Exide tuo markkinoille tehokkaan geeliakun trukeille
- Luontiaika
- 17.05.2018 15:25
Exide-konserniin kuuluva GNB Industrial Power tuo markkinoille uuden sukupolven TENSOR xGEL -ajovoima-akun sähkötrukeille. Perinteisiin geeliakkuihin verrattuna TENSOR xGEL tarjoaa suuremman kapasiteetin ja lyhyemmän varausajan. TENSOR xGEL -kennot on suunniteltu siten, että kennojen sisäinen lämmönkehitys on mahdollisimman alhainen. Tämän ansiosta akun tehokkuus nousee ja sen käyttöikä pitenee.
- Asiakkaamme ovat olleet kiinnostuneita huoltovapaista suljetuista lyijyakuista (VRLA). Perusteellisten ja onnistuneiden kenttäkokeiden pohjalta olemme kehittäneet tuotteen, joka voi korvata perinteisen lyijy-happoakun, sanoo tuotepäällikkö Kai Ruth, GNB Industrial Powerin Motive Power -yksiköstä.
Kalmar sitoutuu tarjoamaan sähköversiot koko tuotevalikoimastaan
- Luontiaika
- 17.05.2018 14:45
Cargoteciin kuuluva Kalmar sitoutuu vähentämään lastinkäsittelystä syntyviä päästöjä edistämällä ekotehokkaita teknologioita. Sitoumuksensa mukaisesti vuoteen 2021 mennessä Kalmarin koko tuotevalikoimasta on tarjolla sähkökäyttöiset versiot. Tavoite on Cargotecin vuonna 2016 julkaiseman vastuullisuustiekartan mukainen.
Ensimmäinen Kalmarin kehittämä sähkökäyttöinen laite eli pienemmän kapasiteetin sähkötrukki tuotiin markkinoille vuonna 2008, ja siitä lähtien Kalmar on systemaattisesti laajentanut valikoimaansa diesel-sähkökäyttöisin, hybridein ja sähkökäyttöisin laittein auttaakseen asiakkaita pienentämään toimintansa ympäristövaikutuksia. Tällä hetkellä yli puolet Kalmarin lastinkäsittelylaitteista käyttää sähkövirtaa voimanlähteenä.
Metsäteiden rahoitukseen lisää tukea
- Luontiaika
- 17.05.2018 14:21
Yksityisteiden perusparannuksiin ja uusien metsäteiden rakentamiseen myönnettävä tuki palautuu 1.6.2018 alkaen takaisin alkuperäiselle, vuoden 2015 tasolle. Tukitason nostaminen on perusteltua, koska metsäteiden ja muiden pienteiden merkitys metsätaloudelle on viime vuosina kasvanut, ja teihin kohdistuu pidentyneiden kelirikkoaikojen ja raskaan kuljetuskaluston vuoksi aiempaa suurempi rasitus.
– Hallitus on onnistunut lisäämään kotimaisen puun käyttöä samaan aikaan kun metsien kasvu on nopeutunut. Kasvava, uusiutuvaan puuraaka-aineeseen perustuva biotalous tarvitsee toimivan logistiikan, jonka perustana on yksityistieverkosto, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.
Vuoden 2015 alkuperäistä tukitasoa alennettiin vuonna 2016 annetulla uudella asetuksella pohjoista Suomea lukuun ottamatta. Yksityisteiden perusparannustuki on sen jälkeen ollut eteläisessä Suomessa 35 prosenttia ja keskisessä Suomessa 45 prosenttia hankkeiden kokonaiskustannuksista. Nyt keskisen Suomen tukitaso palautetaan 50 prosenttiin ja eteläisen Suomen taso yhtenäistetään keskisen Suomen kanssa. Uusien teiden tuki palautetaan samalla eteläisessä Suomessa 30 prosenttiin ja keskisessä Suomessa 40 prosenttiin.
Tukitason nostamisella pyritään lisäämään metsätiehankkeiden määrää. Kansallisen metsästrategian 2025 tavoitteena on toteuttaa vuosittain 1 930 kilometriä yksityisteiden perusparannuksia ja 190 kilometriä uusia teitä, mutta toteutuneet määrät ovat jääneet näitä huomattavasti pienemmiksi.
Nyt voimaan astuvalla tukitasolla yksityisteiden perusparannustukiin arvioidaan käytettävän noin kymmenen miljoonaa euroa vuodessa ja uusien metsäteiden tukemiseen noin miljoona euroa. Tämä määrärahan käyttötaso vastaa tukijärjestelmän alkuperäistä rahoitustasoa. Tukihakemuksiin, joista ei vielä ole tehty päätöstä, voidaan soveltaa 1.6.2018 alkaen uutta asetusta.
Vastuuttomalla drone-lennätyksellä voi olla vakavat seuraukset
- Luontiaika
- 17.05.2018 12:43
Ilmailun ammattilaiset ilmaisevat vakavan huolensa viime aikoina merkittävästi lisääntyneestä vastuuttomasta drone-toiminnasta. Viimeaikaisten tapahtumien valossa näyttää siltä, että drone-toiminnan voimakkaan kasvun myötä joukkoon on tullut myös vastuuttomia ilmailun turvallisuudesta piittaamattomia lennättäjiä. Tilastojen valossa ”läheltä piti”-tilanteiden lukumäärät erityisesti lentoasemien läheisyydessä ovat kasvussa ja ne ovat olleet luonteeltaan entistä vakavampia. "Tapauksissa on kyse ilmaliikenteen vaarantamisesta ja ilmaliikenteen sujuvuuden häiritsemisestä, jotka molemmat ovat rangaistavia tekoja", korostaa Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.
Liikenteen turvallisuusvirastolle raportoiduissa tapauksissa droneja on lennätetty sellaisissa korkeuksissa, että tämänkaltainen toiminta ei olisi luvallista missään Suomen ilmatilassa. Droneja on myös lennätetty lentoasemien välittömässä läheisyydessä alueella, jossa lennättäminen on kielletty. Tällainen säännöistä piittaamaton ja vastuuton toiminta on laitonta.
Turvallisuusriskien lisäksi välinpitämätön drone-toiminta aiheuttaa myös taloudellisia tappioita, jotka syntyvät turvallisuuden vuoksi tehdyistä liikenteen uudelleenjärjestelyistä. Vastuuttomasta drone-toiminnasta asetettavat vahingonkorvausvaateet saattavat olla mittavat.
DAF valmistaa sähkökuorma-auton yhteistyössä VDL:n kanssa
- Luontiaika
- 17.05.2018 12:10
DAF julkaisee CF Electric -sähkökuorma-auton yhteistyössä VDL Groepin kanssa. Ajoneuvoissa tullaan käyttämään nykyaikaisinta VDL E-Power -teknologiaa päästöttömyyden ja äänettömyyden saavuttamiseksi. Kenttäkokeita varten DAF valmistaa kuorma-autot, joihin VDL Groep asentaa sähkövoimansiirron.
VDL on yksi johtavia sähkövoimasiirtojen valmistajia, jolla on kokemusta erityisesti sähköbussien saralta. CF Electric on kaupunkikuljetuksiin suunniteltu 4x2 rekkaveturi 40 tonnin kantavuudella. Auto perustuu DAF:in International Truck of the Year 2018- palkinnonkin voittaneeseen CF- malliin. Älykkään voimansiirron keskus on 210 kW:n sähkömoottori, joka saa energiansa 170 kWh litium-ioniakkuyksiköstä.
CF Electricillä on noin 100 kilometrin toimintamatka ja akkujen nopea lataus tapahtuu 30 minuutissa. Täydellinen lataus voidaan suorittaa 1,5 tunnissa.
DAF CF Electric - tekniset tiedot:
- Paino 9 700 kg
- Teho 210 kW
- Vääntö 2 000 Nm
- Akun kapasiteetti 170 kW
- Toimintamatka 100 km
- Nopea akun lataus 30 minuuttia
- Täysi akun lataus 1,5 tuntia
Saksa: Tiemaksukorotuksilla 7,2 miljardia valtiolle
- Luontiaika
- 16.05.2018 16:13
Saksan hallitus on tehnyt esityksen tiemaksujen korottamiseksi 1.1.2019 alkaen.
Sähköautot vapautetaan tiemaksuista. Korotusten odotetaan silti tuovan valtion kassaan miljardi euroa lisää vuodessa. Kaikkiaan tiemaksut antaisivat korotusten jälkeen 7,2 miljardia euroa. Maksut kerätään moottoriteiden lisäksi 2300 kilometristä 39 000 kilometriin laajennetulla päätieverkolla.
Sakasassa elinkeinoelämä vastustaa ja arvostelee ankarasti korotuksia, jotka kalliimpien kuljetusten kautta nostavat myös kaikkien elintarvikkeiden ja hyödykkeiden hintoja kansalaisille.
Squared Capital osti TIP Trailerin
- Luontiaika
- 16.05.2018 15:45
Infrastruktuuriin keskittyvät kan sainvälinen säätiö Squared capital on TIP Trailerin uusi omistaja. TIP Trailerin pääkojnttori on Hollannin Amsterdamissa. Sillä on omaa toimintaa 17 maassa ja on alallaan johtavassa asemassaSaksassa, Isobritanniassa,Italiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Benelux-maissa TIP Trailer vuokraa perävaunuja. Sillä on yli 66000 perävaunua ja liki 8000 asiakasta.
General Electric myi vuonna 2013 TIP Trailerin kiinalaiselle HNA Group:lle, joka nyt myi TIP Trailerin Sqared capitalille.
(Transportnet.se)
Kolme suomalaista yritystä palkittiin pohjoismaisessa cleantech-kisassa
- Luontiaika
- 16.05.2018 15:21
Kolme suomalaista yritystä on palkittu WWF:n Climate Solver -kilpailussa. Kisassa palkittiin yhteensä viisi yritystä, joiden innovaatioilla voi olla merkittävä vaikutus ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Palkitut kotimaiset yritykset ovat Fourdeg, Norsepower ja Parking Energy. Kaksi muuta yritystä on Ruotsista.
Norsepower on kehittänyt roottoripurjeen, jolla laivojen polttoaineenkulutusta voidaan vähentää. Päästöt voivat vähentyä aluksesta riippuen jopa 20 prosenttia vuodessa. Roottoripurjeen toiminta perustuu Magnus-ilmiöön: kun roottoripurjetta pyöritetään, sen ympäri kiertävä ilmavirta vuorovaikuttaa läpivirtaavan tuulen kanssa ja aikaansaa paine-eron roottoripurjeen vastakkaisten puolten välille. Paine-ero synnyttää työntövoimaa, joka liikuttaa laivaa eteenpäin ja keventää pääkoneen kuormaa. Roottoripurjeet toimivat automaattisesti, ja järjestelmä pysähtyy, jos tuulen suunta tai voimakkuus muuttuvat laivalle epäsuotuisiksi.
Parking Energy (Suomessa Parkkisähkö Oy) tarjoaa sähköautojen latausta kiinteistöalalla. Yrityksen ajatus on nopeuttaa sähköautojen leviämistä mahdollistamalla sähköautojen lataus kaikilla pysäköintipaikoilla. Paikat varustetaan valmiiksi kaapeloinnilla ja pikaliittimellä, latauslaitteet tuodaan tarpeen mukaan ja halutun tehoisina, mikä alentaa tuntuvasti lataus- ja huoltokuluja. Järjestelmään voidaan liittää myös lämmityspistorasiat.
Fourdeg on suomalainen palveluyritys vesikiertoisen lämmityksen optimointiin.
WWF:n arvion mukaan palkitut viisi innovaatiota Suomesta ja Ruotsista voisivat vähentää hiilidioksidipäästöjä kansainvälisesti yli 100 miljoonaa tonnia vuosittain. Määrä vastaa likimain molempien valtioiden yhteenlaskettuja päästöjä.
Volvo jättää dieselmoottorin pois uudesta S60-mallistaan
- Luontiaika
- 16.05.2018 14:32
Uusi Volvo S60 sedan – joka esitellään alkukesästä – on ensimmäinen Volvo joka tuodaan markkinoille ilman dieselmoottoria. Kaikki uudet Volvo-mallit, jotka esitellään vuonna 2019 tai sen jälkeen, tulevat tarjolle joko kevythybrideinä, lataushybrideinä tai sähköautoina.
- Tulevaisuutemme on sähköinen ja emme enää kehitä uuden sukupolven dieselmoottoria. Poistamme pelkän polttomoottorivaihtoehdon vaiheittain niin, että lataushybridi bensiinimoottorilla on siirtymävaihe matkalla täyssähköiseen autoiluun, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Viime kuussa Volvo Cars vahvisti sähköistämisstrategiansa ilmoittamalla, että se tavoittelee sähköautoilleen 50 prosentin osuutta yhtiön kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Ilmoitus tehtiin Beijing Auto Show 2018 -näyttelyn yhteydessä.
Kesällä 2018 päällystetään 3 000 kilometriä maanteitä
- Luontiaika
- 16.05.2018 11:34
Kesällä 2018 päällystetään arviolta 3 000 kilometriä maantietä. Pisimmät tietyömaat sijaitsevat Tuomarila-Veikkola, Mäntsälä-Lahti sekä Haarajoki-Karisto -tieosuuksilla. Liikenneviraston karttasovelluksesta tienkäyttäjät voivat tarkista, missä töitä tehdään.
Päällystettyjen maanteiden ylläpitoon on tänä vuonna käytettävissä noin 139 miljoonaa euroa. Tästä noin 22 miljoonaa euroa kuluu tiemerkintöjen uusimiseen ja loput käytetään päällysteiden uusimiseen. Päällysteiden uusimiseen käytettävä rahamäärä on pienempi kuin viime vuonna.
Korjausvelkaohjelman ansiosta vilkasliikenteisen tieverkon palvelutaso ja kuntotilanne on kuitenkin pystytty säilyttämään. Vuosittaisesta maanteiden liikennesuoritteesta valtaosa, noin 85 prosenttia kohdistuu tälle 20 000 kilometrin mittaiselle tieverkolle. Tämän ulkopuolelle jää noin 30 000 km vähäliikenteistä päällystettyä tieverkkoa, jonka kunto heikkenee ja jota pyritään pitämään liikennöitävässä kunnossa pääsääntöisesti paikkauksin.
Päällystystyöt pyritään ajoittamaan niin että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa, mutta täysin häiriöttä niitä ei pystytä tekemään. Suomen kesä on lyhyt ja työ on tehtävä mahdollisimman hyvissä sääoloissa, jotta saataisiin kestäviä päällysteitä. Lämpimässä ilmassa uusi päällyste jäähtyy hitaasti, mikä myös osaltaan hidastaa työmaan ohittamista, kun uusi päällyste on pidettävä liikenteeltä suljettuna sen laadun varmistamiseksi.
Jokainen tienkäyttäjä on osallinen turvallisen päällystystyön toteutukseen. Päällystystyön kohdalla on erityisen tärkeää olla tarkkaavainen, varovainen ja noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia työntekijöiden ja liikenteen turvallisuuden parantamiseksi.
Motonet sähköautojen lataus on Motolataus
- Luontiaika
- 16.05.2018 11:03
Motonet lisää asiakkaidensa käyttöön sähköautojen latauspalvelun, Motolatauksen. Tavoitteena on seuraavien vuosien aikana asentaa sähköautojen latauspisteet lähes jokaisen Motonetin yhteyteen. Motolataus-pisteet ovat nyt toiminnassa kuuden tavaratalon yhteydessä.
Latauslaitteita on kahdenlaisia: pikalatureita (DC) ja asiointilatureita (AC). Molemmista laitteista lataaminen on Motonetin kanta-asiakkaille veloituksetonta tunnin ajan 31.5.2018 saakka. Pikalataus muuttuu maksulliseksi kaikille 1.6.2018 (Kanta-asiakkaat: 10 cent/kWh, ei Kanta-asiakkaat: 20 cent/kWh), mutta asiointilatauksessa kanta-asiakkaille tunnin ilmainen etu säilyy toistaiseksi. Muiden kuin kanta-asiakkaiden tulee ostaa latauslipuke käyttääkseen latauslaitteita. Toistaiseksi latauslipukkeet ovat kertakäyttöisiä ja niillä voi ladata maksimissaan yhden tunnin, joko asiointilaturissa tai pikalaturissa.
Asiointilataus mahdollistaa kaikkien ladattavien sähköautojen lataamisen käyttäjän omalla latauskaapelilla. Pikalatausta voidaan tehdä pääsääntöisesti täyssähköautoille. Motonetin yhteistyökumppani latausjärjestelmän toteuttamisessa on Plugit Finland Oy.
Hiab uudistaa kevyen sarjan kuormausnosturivalikoimaansa
- Luontiaika
- 15.05.2018 11:38
Cargotec-konserniin kuuluva Hiab tuo markkinoille uudistetun HIAB-kuormausnostureiden sarjan 4-11 tonnimetrin kapasiteettiluokkiin. Tässä uudistetussa HIAB-kuormausnosturisarjassa lujuus ja luotettavuus yhdistyvät helppokäyttöisyyteen. Neljä erilaista ohjausjärjestelmää, joko radio-ohjauksella tai ilman, varmistavat, että asiakas voi valita nosturiinsa heille tarkkuustasoltaan parhaiten sopivimman järjestelmän.
Koska kevyet HIAB-nosturit on valmistettu kestävästä suurlujuusteräksestä, niillä voi käsitellä matalasta painostaan huolimatta myös raskaita kuormia. Ulkoisen näytön ansiosta kuljettaja saa paremman yleiskuvan toiminnassa olevan nosturin kuormitustilanteesta ja mahdollisista huoltotarpeista. Valitusta ohjausjärjestelmästä riippuen saatavilla on laaja valikoima kapasiteettia, kestävyyttä, joustavuutta ja turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Tällaisia ominaisuuksia ovat muun muassa puoliautomaattinen pysäköintijärjestelmä, kuormanvakautusjärjestelmä sekä erilaiset kaukohallintajärjestelmät. Kevyiden kuormausnosturien X-4 SPACE -järjestelmän ansiosta käyttäjä voi käsitellä nosturia helposti myös suuremmilla kuormausnopeuksilla.
Kevyen sarjan kuormausnostureilla on markkinoiden ainoana laitteena kahden vuoden takuu ja nosturin teräsrakenteelle myönnetään muiden HIAB-kuormausnostureiden tapaan viiden vuoden takuu. Lisäksi luotettava suorituskyky ja tuottavuus taataan kattavan huoltoverkoston avulla.
Uuden eSprinterin toimintamatka yhdellä latauksella jopa 150 km
- Luontiaika
- 14.05.2018 15:42
Uusi eSprinter tulee tarjolle korkeakattoisena pakettiautomallina 3500 kilon painoluokassa. Auton pituus on 5932 milliä, akselivälin pituus 3924 milliä ja kuormatilan tilavuus 10,5 m3, joten eSprinterissä riittää joustavasti tilaa hyvinkin erilaisiin kuljetustarpeisiin.
Käytettävyyttä lisäävät kaksi akkuvaihtoehtoa, sillä valinnan mukaan eSprinterissä on joko 55:n tai 41 kWh:n tehoinen akku. Tehoakulla auton toimintamatka latauksella on jopa 150 kilometriä, jopa ajettaessa epäsuotuisissa olosuhteissa kuten kylmällä ilmalla ja täydellä kuormalla. Akut latautuvat täyteen kahdeksassa tunnissa wallbox-tyyppisestä latauspisteestä, jonka maksimiteho on 7,2 kW. Tehoakkuvaihtoehdossa kuormauskapasiteetti on 900 kiloa. Vaihtoehto on tarkoitettu asiakkaille, jotka ajavat pitkiä matkoja kaupunkimaisissa olosuhteissa, mutta kuormaavat autoa harvoin aivan täyteen.
Toinen akkuvaihtoehto on räätälöity asiakkaille, joilla ratkaiseva tekijä on auton mahdollisimman suuri kuormauskapasiteetti. 41 kWh:n akku tarjoaa latauksella noin 115 ajokilometriä. Tavaraa mahtuu kyytiin noin 140 kiloa enemmän, yhteensä 1040 kiloa. Latausaika on kuusi tuntia. Molemmat akut mahdollistavat myös DC-pikalatauksen tarkoitukseen sopivasta latauspisteestä. Tällöin kumpikin akkumalli latautuu 80-prosentisesti täyteen ainoastaan 45 minuutissa.
Suorituskyvyn suhteen Sprinter ja eSprinter ovat samalla viivalla. Sekä hinnat alkaen –dieselversion että täyssähkömallin suurin teho on 84 kW (114 hv) ja suurin vääntö 300 Nm. Huippunopeuden voi valita käyttötarpeiden ja –olosuhteiden mukaan: keskustoissa ja taajama-alueilla riittää 80 km/h:n enimmäisnopeus, joka säästää myös energiaa ja pidentää auton käyttömatkaa. Jos nopeutta tarvitaan enemmän, 120 km/h tuntivauhti on niin ikään mahdollinen.
Saksa: Kuljetusala keksintötilastojen ykkönen
- Luontiaika
- 13.05.2018 06:45
Bosch jätti 4038 uutta patentti-ilmoitusta Saksan patenttivirastolle DPMA:lle vuonna 2017. Seuraavina olivat Schaeffler, 2383, ja Ford 2047 ilmoituksella. BMW, Daimler, Audi, ZF, GM ja VW valloittivat seuraavat sijat. Kuljetusala jätti yhteensä 11 469 patentti-ilmoitusta ja oli toimialana selkeä ykkönen Saksan patenttitilastoissa 2017.
Polttomoottoreita koskevat patentti-ilmoitukset vähenivät 1,4% edellisvuoteen verrattuna vaikka Saksasta ja Koreasta tulleet ilmoitukset lisäänyivät 15 ja vastaavasti 23%. Muualta kuin Saksasta tulleiden ilmoitusten osuus oli 50,3%.
Suurimman patentti-ilmoitusryhmän muodostivat tuotantokustannuksiin ja moottorien käyttöön keskittyvät ilmoitukset. Kärjessä olivat SCR-päästö- ja katalysaattoriteknologiaan, polttoainesäiliöön, letkuihin ja johtoihin, suuttimiin ja pumppuihin liittyvät kehitelmät.
Hybridivoimansiirtoa koskevat ilmoitukset vähenivät 11,4%. Tärkeä kohde uusille ilmoituksille oli polttomoottorin kytkeytyminen vetoon ja siitä pois. Myös plug-in hybridien akkujen latautumiseen ja informaatioteknologiaan liittyvät uudet kehitelmät olivat vahvasti edustettuina.
Täyssähkö-ajoneuvojen kohdalla uusien patentti-ilmoitusten määrä väheni 6,6%, mutta saksalaisten ilmoitusten määrä kasvoi edellisvuodesta 14,9%.
(Vogel)