Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen Asyaport Liman A.S.:n (Asyaport) kanssa kuuden Kalmar Zero Emission -mobiilipukkinosturin (RTG) toimituksesta. Cargotecin vuoden 2019 viimeiseen neljännekseen kirjattu tilaus sisältää myös äskettäin julkaistuun Kalmar One -automaatiojärjestelmään kuuluvia SmartPort-prosessiautomaatioratkaisuja. Uudet laitteet toimitetaan vuoden 2020 viimeisen neljänneksen aikana.
Asyaport on turkkilaisen Soyuerin perheen ja Global Terminal Limitedin yhteisyritys, joka vastaa laituripaikoista ja terminaalikapasiteetista tärkeimmissä Mediterranean Shipping Companyn (MSC) käyttämissä satamissa. Asyaport on Turkin ensimmäinen jälleenlaivausliikenteen konttiterminaali, ja sen vuosittainen käsittelykapasiteetti on jopa 2,5 miljoonaa TEU:ta. Terminaali investoi kapasiteetin laajentamiseen, ja Kalmar-mobiilipukkinosturit toimitetaan laajennusprojektissa rakennettavalle uudelle konttikentälle.
Kalmar Zero Emission -mobiilipukkinosturissa on täysin sähköinen voimajärjestelmä, joka ei tuota päästöjä tai moottorimelua eikä tarvitse lainkaan hydrauliikkaöljyä. Pelkistetyn mallinsa ansiosta laite tarvitsee huomattavasti vähemmän huoltoa kuin dieselkäyttöinen RTG.
Asyaportiin toimitettavat laitteet pystyvät käsittelemään kontteja 7 + 1 leveillä konttiriveillä yksi yli seitsemän kontin korkeudelle. Niiden nostokapasiteetti tarttujan alla on 40 tonnia. Laitteisiin tulee Kalmarin SmartFleet-etävalvontaratkaisu, jonka avulla terminaali voi hallita ja analysoida laitteiston tilaa, tuottavuutta ja huoltotarpeita ja tehdä vianmäärityksen. Turvallisuuden parantamiseksi laitteisiin asennetaan myös tarttujalle kehitetty Kalmar SmartProfile -törmäyksenestojärjestelmä.