MAN - Vaihtoautot

Vähittäiskaupalla edessä jopa 1,5 miljardin euron urakka

Suomen Kylmäliikkeiden Liiton arvion mukaan yksistään vähittäiskaupalla on edessä 700–800 miljoonan euron urakka, kun elintarvikkeita myyvien kauppojen kylmälaitokset ja -laitteet on muutettava uusien EU-määräysten mukaisiksi vuoteen 2030 mennessä. Toiset 700–800 miljoonaa kuluu muuhun kunnostukseen, joten kaupoilla on edessään kokonaisuudessaan noin 1,5 miljardin euron investoinnit.

Laskelma perustuu Päivittäistavarakauppa ry:n tietoihin myymälöiden määrästä ja karkeaan arvioon kussakin myymälätyypissä tehtävien muutosten kustannuksista. 152 hypermarketista arviolta noin 70:ssä muutostyöt ovat vielä tekemättä. Yhden kaupan perusteellinen kylmäurakka maksaa noin miljoona euroa, joten kokonaiskustannukset nousevat 70 miljoonaan euroon. 748 tavaratalosta ja isosta supermarketista noin 600 kaupan kylmälaitteet on uudistettava. Yhden liikkeen osalta kustannukset ovat noin 0,5 miljoonaa euroa ja kokonaiskustannus siis 300 miljoonaa euroa. 1 635 valintamyymälässä ja pienessä supermarketissa on tehtävä remontti vielä noin 1 500 liikkeeseen. Yhden kaupan kylmäremontti maksaa noin 0,2 miljoonaa euroa, joten yhteissummaksi tulee 300 miljoonaa euroa.

Kylmäaineita sääntelevän EU:n F-kaasusasetuksen taloudellisia vaikutuksia ei ole aiemmin arvioitu Suomessa. Myöskään Euroopan komission vaikutustenarviointi vuodelta 2012 ei tee euromääräisiä arvioita yrityksille ja lopulta kuluttajille aiheutuvista kuluista. EU:n F-kaasuasetus tarkoittaa, että korkean GWP-arvon (global warming potential) – mm. kaupoissa käytettävän R404A:n – kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet on lähivuosina uusittava niin, että niissä voidaan käyttää alhaisemman GWP-arvon kylmäainetta. Työtä on jo aloitettu, mutta Suomen kaikkiaan noin 2 500 myymälästä vasta arviolta 15 prosenttia on siirtynyt käyttämään muita kylmäaineita.


Ensimmäinen itseohjautuva kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuva robottibussi

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta. MUJI on puolestaan tuonut projektiin asiantuntemuksensa designin ja käyttäjäkokemuksen saralla.

Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa (bussi on nähtävissä myös MUJIn Helsinkiin marraskuussa 2019 avattavassa myymälässä). Sensible 4 ja MUJI viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021. Sensible 4 etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua.

Lue lisää...


Tampereen Rantatunneli-hankkeen johtaminen maailman parasta

Tampereen Rantatunneli-projektin johtaminen voitti jättikokoisten hankkeiden sarjan IPMA:n kilpailussa. IPMA Global Project Excellence Award myönnetään projektin johtamisen huippuosaamista osoittaneelle hankkeelle.

Rantatunneli-hanke kilpaili mega-kokoisten projektien kategoriassa. Kategorian muut finalistit olivat Kiinasta, Venäjältä ja Kazakstanista. Kansainvälinen projektinhallinnan keskusjärjestö IPMA teki kesällä laajan ja monivaiheisen arvioinnin erilaisista Mega Sized -projekteista ympäri maailman. Hankkeita arvioitiin raporttien perusteella sekä useita sidosryhmiä haastattelemalla.

Allianssimallilla toteutetusta Rantatunneli-hankkeesta tuomaristo nosti esiin mm. seuraavia menestystekijöitä: Projektia ohjasivat arvoina johtajuus, innovatiivisuus ja läpinäkyvyys. Projektijohto toimi roolimallina, sidosryhmät olivat läsnä kaikilla tasoilla. Henkilöstöstrategiana oli epäonnistumisen salliminen sekä innovatiivisuutta tukeva ote. Lisäksi vaikuttivat toimiva Big Room -työskentely, korkea asiakastyytyväisyys, alkuperäistä aikataulua nopeampi toimitus ja sitä seuranneet kustannussäästöt. Haastava hanke oli huomattavan paikallisen huomion kohteena ympäristö- ja turvallisuusasioissa.

-Oppimisen kannalta on tärkeää, että hyvin onnistunutta hanketta ja sen tuloksia on tutkittu sekä analysoitu perusteellisesti ja hanke on saanut laajasti näkyvyyttä kotimaassa ja ulkomailla, rantatunneli-hankkeen projektijohtaja Mauri Mäkiaho sanoo.



VR Transpoint tehostaa UPM:n raakapuukuljetuksia

VR Transpoint ja UPM ovat sopineet uuden logistisen ratkaisun käyttöönotosta raakapuukuljetuksiin. Suunnitelmallinen pendeliliikenne asiakkaalle varatuilla vaunuilla lisää tehokkuutta ja vähentää päästöjä. Uudessa ratkaisussa käytetään asiakkaalle varattuja vaunuja, jotka kulkevat suljetussa kalustonkierrossa suunniteltua reittiä lastaus- ja purkuaseman välillä. Varattujen vaunujen käyttö pitkäjänteisessä raakapuukuljetusten pendeliliikenteessä mahdollistaa molemmille osapuolille aiempaa paremman kuljetusten ennakoitavuuden.

– Pendelit ovat tehokkain tapa kuljettaa raakapuuta rautateitse. Asiakkaalle varatut vaunut pendeliliikenteessä sopivat erityisesti kuljetuksiin, joissa on säännölliset raakapuuvirrat. Uusi toimintamalli edellyttää molemminpuolista sitoutumista tehokkuuden varmistamiseksi, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

– Kun asiakkaalle merkitty kalusto kiertää pendeliliikenteessä suunnitellusti ja pitkäjänteisesti, resurssihyötyjä saadaan laajemminkin, kuin pelkän vaunuston osalta. Tämä mahdollistaa esimerkiksi junakokojen tarkastelun ja kuljetusmäärän kasvun. Haluamme olla pitkäaikainen ja strateginen kumppani asiakkaillemme ja tarjota heille uudenlaisia logistiikkaratkaisuja, Kosonen jatkaa.

Varattujen vaunujen pendeliliikenne käynnistetään UPM:n kanssa vaiheittain vuoden 2019 alusta lähtien. Varatuilla vaunuilla tarkoitetaan yksittäiselle asiakkaalle erikseen osoitettua ja muusta kalustosta kokonaan erillään pidettävää vaunustoa. Uusi toimintamalli on osa yhtiöiden pitkäaikaista raakapuulogistiikan kehittämistä.

Lue lisää...


Keinonäköä autoteollisuuteen

Unikie Autonomous Drive -lasertutkasovellus on keinonäköpohjainen ratkaisu, joka tarjoaa tavanomaiseen kuvapohjaiseen koneoppimiseen verrattuna huomattavasti luotettavampaa tietoa. Aidot lasermittaukset jättävät arvailujen varaan entistäkin vähemmän asioita.

- Sovellus tunnistaa ympäristöstään kappaleita ja ihmisiä, ja osaa esimerkiksi arvioida kappaleen liikkeen suunnan ja nopeuden. Se havainnoi ympäristöä, oppii havaintojen pohjalta toimimaan tietyllä tavalla ja reagoi vastaavaan havaintoon jatkossa toivotusti, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi valottaa ratkaisun ominaisuuksia.

Yhtenä keinonäön hyödyntäjistä on autoteollisuus. Unikien visiona onkin olla vahvasti mukana keinonäköön liittyvien tuotteiden ja ratkaisujen kehityksessä ja tarjota yhä parempia ratkaisuja itseohjautuviin ajoneuvoihin.

- Teknologian avulla voimme pienentää inhimillisten virheiden määrää ja lisätä silmiä joka suuntaan. Keinonäkö ja sensorit tunnistavat ja osaavat ennakoida tilanteita, jotka meiltä ihmisiltä voisivat jäädä helposti huomioimatta, Mertsalmi kertoo.

Lue lisää...


Kiinalaisten raskaiden renkaiden lopullinen polkumyyntitulli voimaan

Tullin mukaan yritysten, jotka tuovat kiinalaisia linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettäviä uusia tai uudelleen pinnoitettuja pneumaattisia kumisia ulkorenkaita, on pitänyt maksaa lopullista polkumyyntitullia 23.10.2018 lähtien. Polkumyyntitullin määrä kerrotaan EU:n virallisen lehden numerossa L 263, 22.10.2018. Tulli vaihtelee eri myyjäyritysten välillä, ja se on voimassa viisi vuotta. Yksilöllisen polkumyyntitullin soveltaminen edellyttää pätevän kauppalaskun esittämistä. Komissio valvoo sellaisten perävaunujen ja puoliperävaunujen pyörien tuontia, jotka on varustettu linja-autoissa tai kuorma-autoissa käytettävillä uusilla tai uudelleen pinnoitetuilla pneumaattisilla kumisilla ulkorenkailla.

Yrityksen on tässä vaiheessa maksettava polkumyyntitullit myös väliaikaisen polkumyyntitullin aikana tuomista tavaroistaan. Käytännössä Tulli vapauttaa asetetut vakuudet ja lähettää asiakkaalle polkumyyntitullia vastaavan suuruisen jälkikantopäätöksen. Lopullisen polkumyyntitullin ylittävät vakuutena olevat määrät vapautetaan.


Sisu ennätyksiin viisiakselisella Polarilla

Sisu tekee uusia ennätyksiä raskailla 5-akselisilla Polar kuorma-autoilla, joilla kolme akselia on nostettavissa. Samanlaisia ei ole Sisun kilpailijoilla. Nämä Sisun 5-akseliset menevät pääasiassa raskaiden koneiden vetoon ja sorakuljetuksiin.

Sisun 5-akselisia Polareja kolmella nostettavalla akselilla on Suomen teillä jo alun toista sataa. Sisun itselleen asettama myyntiennätys, 140 myytyä ennen vuoden loppua, on näköpiirissä.

- Autot ovat vastanneet tarkoitustaan soramontuissa, pehmeällä pinnalla, ja erikoiskuljetuksissa. Myynnin hieno kehitys keroo tyytyväisyydestä ostajakunnassa, jossa tieto tuntuu leviävän tehokkaasti suusta-suuhun menetelmällä, Sisu Auton markkinontijohtaja Petri Kananen toteaa.


Saksa: Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi linjaliikenteessä

Eturivin bussiyhtiö Flixbus on esitellyt kehittämänsä täyssähköisen matkabussin, joka asetetaan linjaliikenteeseen välille Mannheim-Frankfurt. Bussilla on 300 km:n toimintamatka. Akkupakettien koon ja painon vuoksi matkustajapaikkoja on vain 40 toivomuksella, että matkustajat välttäisivät suuria matkalaukkuja bussin kokonaispainon ja rajoitetun matkatavaratilan vuoksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Vaihdelaatikkomagneetti sekoitti piirturia

Ruotsissa alue Idän poliisi suoritti viime viikolla raskaan liikenteen tarkastuksia teillä numero 32 ja E4. Tarkastuksessa paljastui kuljettaja, joka oli asentanut magneetin vaihdelaatikon tuntumaan sekoittamaan piirturin toimintaa. Kuljettaja tunnusti tekonsa ja häntä odottaa sakkotuomio.

Piirturisormeilun lisäksi kirjoitettiin koko joukko sakkoja johtuen ylinopeuksista, ajo- ja lepoaikarikkomuksista, sakkorenkaista, ylikuormista, puutteellisesta kuormansidonnasta ja haljenneista jarrulevyistä. Ilolla todettiin, että kaikki tarkastetut kuljettajat puhalsivat 0-tuloksia.


Poroaitaa rata-alueelle Ruikka – Muurola – Rovaniemi

Liikennevirasto rakentaa omalle rata-alueelleen aitaa porovahinkojen ehkäisemiseksi ja rataturvallisuuden parantamiseksi. Aitaa rakennetaan n. 33 kilometrin matkalle. Luvallisten radanylityspaikkojen ja tieliittymien kohdille aitaan jätetään aukko tai portti ja ne ovat liikkujien käytettävissä entiseen tapaan.

Aidan rakennusta varten Liikennevirasto on kaatanut omalta alueeltaan myös puustoa. Poroaidan rakentamisen tavoitteena on vähentää porojen allejääntejä, joita on vuosittain ollut keskimäärin 90. Allejäänneistä aiheutuu paliskunnille merkittäviä taloudellisia haittoja, mutta samalla allejäännit aiheuttavat junille vaurioita ja heikentävät rautatieliikenteen täsmällisyyttä.

Liikenneviraston tiedossa on, että luvatonta radan ylitystä on alueella tapahtunut. Ihmisten liikkuminen rata-alueella ja radalla on paitsi vaarallista myös kiellettyä. Henkilöliikenteen junaliikenne on hiljaista ja vaikeasti havaittavissa. Juna ei voi väistää ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä. Vuosittain junan alle menehtyy 60-80 ihmistä koko maassa. Nyt rakennettavalla aidalla parannetaan myös alueen asukkaiden turvallisuutta.


Kaasuautoille "sähköautotuet" tiemaksuja myöten Saksassa

Saksa on päättänyt poistaa yli 7,5 tonnia painavilta hyötyautoilta tiemaksun ilmansaasteosuuden. Helpotus alentaa kaikilta painorajan ylittäviltä linja- ja kuorma-autoilta tiemaksuja 9,3 - 18,3 senttiä/km painoluokasta riippuen. Maksettavaksi jäävät tiemaksun infra- ja melukorvaukset. Päätös astuu voimaan 1.1.2019 ja jatkuu alustavasti kaksi vuotta. 

Päätöksellä arvioidaan olevan laajakantoiset seuraukset autokaupalle myös Saksan ulkopuolella johtuen Saksan keskeisestä sijainnista läpiajomaana.

Saksan kaasuautoille myöntämä helpotus on sama kuin sen jo aiemmin sähköautoille myöntämä helpotus. Vastaavasti heinäkuussa 2018 Saksan parlamentti myönsi 12 000 euron tuen LNG- ja 8 000 euron tuen CNG-ajoneuvon ostolle Saksassa.

Tiemaksut ovat käytössä lähes kaikissa Euroopan maissa. 


Paul Cederberg DAF-myyntipäälliköksi Nordic Truckcenteriin

Paul Cederberg (47) on nimitetty DAF-kuorma-autojen myyntipäälliköksi merkkiä edustavaan Nordic Truckcenteriin 8.10.2018 alkaen. PV:llä on 20 vuoden kokemus Veho Hyötyajoneuvojen myynnin ja maahantuonnin tehtävistä ja laaja kuorma-autoalan tuntemus niin tuote- kuin myyntitoiminnoistakin.

Lisäksi hänellä on muutaman vuoden kokemus telematiikan myymisestä sekä kuljetus ja logistiikka-alan rahoittamisesta. -Kokemuksellaan ja osaamisellaan PV tuo lisää voimaa myynnin ja markkinointimme kehittämiseen, ja myynnin esimiehenä on merkittävässä roolissa luomassa kasvuamme Suomessa, kertoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Kaasu voittaa

Sähköauton valmistus ennen ensimmäistä latausta tuottaa kaksin verroin hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottorin valmistukseen ennen ensimmäistä tankkausta,  Ruotsin valtion tutkimuslaitos toteaa. Kun siihen lisätään sähköenergian tuottaminen valtaosaltaan hiilivoimalla, kaasuautojen rooli hiilidioksidin tuottajana ja ilmastonmuutoksen hillitsijänä nousee sähköautoon verrattuna uuteen valoon. Varsinkin jos kaasuautoissa käytetään biokaasuja LBG ja CBG.

Lue nelisivuinen raportti seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 8/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy 26.10.


Volvo Buses tutkii akkupakettien uusiokäyttöä

Sähköautojen akkupaketilla on toinen elämä auton jälkeen. Uusiokäyttö on sähköautoilussa avaintekijöitä. Volvo Buses on tutkimassa mahdollisuuksia käyttää sähköbussiensa loppuun kulutettuja akkupaketteja uusiokäytössä muun muassa aurinkopanelien keräämän aurinkoenergian varastoimiseen ja käyttöön asuintaloissa.

Tutkimuksia suoritetaan BrfViva nimisessä 132 asunnon vuonna 2018 valmistuneessa rakennuksessa. Tutkimuksessa osapuolina ovat  autoteollisuuden (Volvo) lisäksi energiateollisuus (Göteborg Energi), rakennusteollisuus ((Riksbygget) sekä tiedeyhteisö Johanneberg Science Park.

Tutkimuksissa käytetään Göteborgissa linjalla 55 kulkevien Volvo sähköbussien litium-ioniakkuja.


Ruotsi: Miehet yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa

Syyskuussa jälleen kaksi kuorma-autonkuljettajaa kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kuorma-autonkuljettaja on tilastollisesti Ruotsin vaarallisin ammatti.

Syyskuussa kaikkiaan liikenteessä kuolleista kaksi oli naisia ja 19 miehiä, joista viisi 65-vuotiaita tai vanhempia. Liikenteessä kuoli yhteensä syyskuussa 21 henkilöä ja 1452 vammautui (189 vaikeasti, 1263 lievästi), kuusi kuollutta vähemmän kuin syyskuussa 2017.

 (Trailer.se)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!