MAN - Vaihtoautot

Bridgestone renkaat Volta Trucksin lanseeraus- ja pilottiajoneuvoihin

Pohjoismainen täyssähkökuorma-autoja valmistava startup-yritys Volta Trucks ja maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone ovat sopineet rengasyhteistyöstä. Sopimuksen mukaan Bridgestone toimittaa renkaat ensimmäiseen, 3. syyskuuta julkistettavaan lanseerausajoneuvoon sekä pilottiajoneuvoihin, jotka toimitetaan kuljetusyrityksille arvioitavaksi vuoden 2021 alkupuolella.

Volta Zeron pilottiin on ilmoittautunut mukaan suuria logistiikkayrityksiä, kuten brittiläinen DPD Group sekä pohjoismaiset Bring ja Posten. Ajoneuvotilauksiakin otetaan jo vastaan molemmilla markkinoilla.

Lue lisää...


Valtakunnallinen Auton Päivä lauantaina 5.9.: Henkilöautoa käytetään tarpeeseen!

Valtakunnallista Auton Päivää vietetään lauantaina 5.9. jo 24:ttä kertaa. Auton Päivän yhtenä tarkoituksena on herättää keskustelua henkilöauton merkityksestä EU:n harvimmin asutussa maassa. Autoliiton teettämän kyselytutkimuksen mukaan henkilöauto valikoituu usein kulkumuodoksi sen ylivoimaisen palvelutason takia.

Ihmiset jaetaan helposti eri lokeroihin käyttämiensä liikennemuotojen perusteella. Puhutaan autoilijoista, pyöräilijöistä, kävelijöistä ja joukkoliikenteen käyttäjistä. Valtaosa ihmisistä kuitenkin käyttää säännöllisesti useita eri liikennemuotoja sen mukaan, mikä kulloiseenkin tarpeeseen sopii parhaiten.

Lue lisää...


Wienin katsastussopimuksen muutokset työn alla

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee Wienin katsastussopimuksen muutosten velvoittamia erityissäädöksiä sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin. Uudet säädökset edistäisivät liikennetuvallisuutta ja liikenteen ilmastotavoitteita, eikä niillä olisi vaikutuksia katsastusväleihin tai -hintoihin.

Erityissäädösten myötä sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin tulisi ajoneuvon turvallisuutta lisääviä uusia tarkastuskohteita. Tällaisia tarkastuskohteita olisivat esimesimerkiksi ajoneuvon sähköinen voimalaite tai kaasulaitteisto. Erityissääntelyn käyttöönotto tukisi myös vaihtoehtoisten käyttövoimien laajempaa hyödyntämistä tulevaisuudessa.

Lue lisää...



Bensiinin kausisäilytysaine pistää kesäauton talviunille

Syksyn lähestyessä moni alkaa pohtia kesäauton, moottoripyörän ja muiden kesävempaimien pistämistä talviteloille. Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen, moottorisahojen ja ruohonleikkureiden talvisäilytys aiheuttaa kuitenkin monelle päänvaivaa, sillä polttoaineen vanhentuminen ja hapettuminen tankissa huolettaa. Helppo ratkaisu ongelmattomaan varastointiin on kuitenkin olemassa; LIQUI MOLY Bensiinin kausisäilytysaine.

Lue lisää...


Rattijuopoista jo joka toinen kärähti alkuvuonna muusta kuin alkoholista

Suomalaiset kokevat huumausaineet jo lähes yhtä suureksi vaaratekijäksi liikenteessä kuin alkoholin. Huoli heijastaa yleistä kehitystä, sillä rattijuopumuksista jo noin puolet liittyy huumausaineisiin. Poliisin mukaan tilannetta selittää osin poikkeuksellinen korona-aika mutta ennen kaikkea vuosien kehitys.

Suomalaiset pitävät alkoholin ja huumausaineiden vaikutuksen alla ajamista suurimpina vaaratekijöinä liikenteessä. Alkoholia nauttineista kuskeista on huolissaan 66 prosenttia ja huumeita käyttäneistä 62 prosenttia suomalaisista. Tämä selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä.

Lue lisää...


Sorateille elinikää uudella sidosaineella

YIT pilotoi uutta ympäristöystävällisempää menetelmää sorateiden asfalttipinnoitteiden muuttamisessa kestävämmiksi sorateiksi.

Lignosulfonaattipohjainen sidosaine parantaa sorateiden pintaa ja lisää sen myötä käytettävyyttä pintakelirikkoa vähentämällä. Norjan tieviranomaisen teettämän tutkimuksen mukaan lignosulfonaatilla tehdyn stabiloinnin jälkeen saatiin joissakin kohteissa tien elinikää nostettua seitsemällä vuodella. SVV FOU -seurantatutkimus kesti 15-17 vuotta.

Lue lisää...


Torvet soivat polttoaineveron korotuksia vastaan

Suomessa tavarat ja ihmiset kulkevat autoilla. Tieliikenne on luontainen kuljetusmuoto harvaan asutussa ohuiden tavaravirtojen maassamme. Ihmiset kokevat toistuvat liikenteeseen kohdistuvat veronkorotukset epäoikeudenmukaisiksi, mikä laittaa autojen torvet soimaan eduskuntatalon edessä keskiviikkona 2.9. kello 13:sta alkaen.

Liikenteestä kerättävät verotulot ovat nousseet 2010-luvulla 1,3 miljardilla eurolla, mikä tarkoittaa yli 20 prosentin kasvua tieliikenteen verorasitukseen. Kaikkiaan tieliikenteestä kerätään veroja jo yli 8 miljardia euroa vuodessa. Liikenteestä on muodostunut valtion fiskaalinen lypsylehmä. Nyt on mitta tullut monella täyteen. Kasvanut verorasitus on jo selkeä haitta Suomen kilpailukyvylle.

Lue lisää...


Linkker-sähköbussin LinkDrive syrjäyttää dieselmoottorin

Sähköbussi Linkker

Lahdessa toimiva sähkökäyttöisten linja-autojen valmistaja Linkker on kehittänyt LinkDrive-muunnossarjan, jolla tavallisen linja-auton dieselvoimalinja voidaan vaihtaa sähkökäyttöiseen. Mallikohtaisella muunnossarjalla voidaan suuressa mittakaavassa muuntaa tavallisia linja-autoja nollapäästöisiksi sähköbusseiksi. 

Linkkerin muunnossarja vastaa yrityksen valmistamista linja-autoista tuttua periaatetta, jossa suhteellisen pienikokoista akustoa ladataan lyhyesti ja toistuvasti päivittäisen ajotehtävän aikana. Lataamisen suorittavat useat pysäkkien varrelle sijoitetut latausasemien pantografit ja linja-autojen katolle asennetut kontaktit.

Ensimmäisenä asennusarja MAN:iin

Periaatteessa käyttövoiman vaihtaminen on yksinkertainen asia: Kaikki aiemman voimalinjan osat vaihdetaan sähkökäytön edellyttämiin osiin. Etenkin akut vaativat niin paljon tilaa. Linkker antaa ymmärtää, että kaikissa muunnoksissa akkuja sijoitetaan sekä moottoritilaan että ajoneuvon katolle. 

Koska muunnossarjat pitää kyetä asentamaan suhteellisen nopeasti, ne ovat merkki- ja mallikohtaisia. Tähän mennessä Linkker on kehittänyt kaupunkikäyttöön tarkoitettuun matalalattiabussiin MAN A22 sopivan sarjan, jonka asennus näkyy alla olevassa kuvssa. Ennen sähköbussiksi muuntautumistaan linja-auto tunnettiin myös nimellä MAN NL323F.

Sähköbussin moottoritila

Linkkerin mukaan vaadittavat työt ovat riittävän helppoja esim. linja-autoyritysten itsensä tehtäväksi. Näin ollen ajoneuvojen käyttöön ei tule pitkäkestoista keskeytystä. 

LinkDrive vaatii tilaa

Linkker kutsuu muunnossarjaa nimellä LinkDrive. Tärkeimmät siihen kuuluvat järjestelmät ovat voimansiirto, akkujärjestelmä, sähkösiirtojärjestelmä, ajoneuvon hallintajärjestelmä, latausjärjestelmä ja kuljettajan hallintalaitteiden päivittäminen. Valmistajan mukaan muunnettaviksi parhaiten sopivat soveltuvat parhaiten n. 5-7-vuotiaat ajoneuvot. 

Oheisen kuvassa osa akuista ("batteries") näkyy alhaalla aivan ajoneuvon takaosassa ja osa katolla. Varikolla tapahtuvaan lataamisen käytetään sähkökaapelia ja tarvittavaa liitintä ("plug-in charge connection"). Pysäkeillä suoritettavan lataamisen kiskot sijaitsevat karkeasti ottaen kuljettajan yläpuolella ("fast charge connection"). 

Sähkölinja-auto

LinkDrive-järjestelmä on Linkkerin kehittämä ja siinä on hyödynnetty yhtiön singaporelaisen kumppanin Singapore Technologies Engineeringin kehittämiä moduuleita.

Päivämaksimi n. 400 km

MAN A22 -muunnos tehdään ensimmäiselle asiakkaalle Singaporessa. Kyseisiin kaupunkibusseihin valittiin kapasiteetiltaan 177 kWh suuruinen akusto. Tämä riittää n. 130 km ajomatkaan yhdellä latauksella. Parin kolmen, 2-20 minuuttia kestävän latauskerran turvin bussit voivat ajaa koko vuorokaudessa tarvittavan matkan. Koska reitin varrella suoritettavat lataamiset vaativat aikaa, linja-auton vuorokautinen ajomatka voi kaupunkiolosuhteissa enimmillään nousta n. 400 kilometriin.

Linkker ei ota kantaa, voitaisiinko dieselkäyttöisestä linja-autosta tehdä diesel-sähköhybridi. Jo sähkökäyttöön tarvittavan tilan tarpeesta huomataan, ettei ajatus ole elinkelpoinen.

Toiseksi esteeksi nousisi ajoneuvon massa. Koska alkuperäistä dieselmoottoria todennäköisesti ei olisi kannattavaa vaihtaa pienempään, sen tueksi lisättyjen sähkökomponenttien massa tekisi ajoneuvosta liian painavan. Mahdollisesti linja-autoon ei hybridinä voitaisi ottaa täyttä matkustajamäärää. Lisäksi on selvää, että päästöttömillä linja-autoilla on kaupunkiympäristössä selvä kilpailuetu verrattuna polttomoottoria aika ajoin tarvitsevaan vaihtoehtoon. 

Seuraavassa ST Engineeringin tuottama video esittelee linja-auton tekniikkaa ja käyttöä:

Linkker-sähköbussi tarkoittaa nyt muunnossarjaa

Valmistajan tuotannossa Linkker-sähköbussit käytännössä ovat jo vaihtuneet sähköisten voimalinjojen kehittämiseen ja valmistamiseen. Nykyiset ja tulevat oimalinjojat  suunnitellaan niin, että linja-autot voidaan myydä suurina moduuleina. Toimintatavassa osakokoonpanot kootaan Linkkerin tehtaalla ja lähetetään asiakkaalle määränpäähän, jossa tämä kokoaa niistä ja muista osista lopullisen linja-auton.

(Teksiti: Seppo Alaruikka, kuvat: ST Engineering, video: ST Engineering)

 


Niemi Palveluiden toimitusjohtaja vaihtuu

Palvelujohtaja Juha Koskinen aloittaa Niemi Palveluiden toimitusjohtajana 1.9.2020. Toimitusjohtajan vaihdoksella halutaan vahvistaa Niemen kilpailukykyä tulevaisuudessa.

- Toimitusjohtajan vaihdos juuri tänä vuonna ei liity millään tavoin korona-aikaan, sillä tätä on pohdittu jo pitkään. Juha Koskisella on pitkä kokemus ja koulutus erilaisista logistiikka- ja palveluyritysten johtotehtävistä. Hän on toiminut Niemellä palvelujohtajan tehtävässä keväästä 2019 lähtien ja kuulunut alusta saakka myös yrityksen johtoryhmään, hallituksen puheenjohtaja Kai Niemi toteaa.

Vuodesta 2015 toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Ilpo Niemi, Niemen veljeksistä vanhin ja yksi perustajaosakkaista, jatkaa yhtiön hallituksessa ja ottaa muiden tehtäviensä ohella enemmän vastuuta yrityksen asiakaspalvelun ja toiminnan kehittämiseen liittyvistä hankkeista ja markkinoinnista.

Lue lisää...


Alavireisyys jatkuu autokaupassa

 

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin elokuussa 1 038, mikä on 35,8 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Ensirekisteröintien määrä jäi pakettiautoilla koronatilanteen takia noin 16 prosenttia pitkän aikavälin elokuun keskiarvoa alemmas. Tänä vuonna on ensirekisteröity 8 058 pakettiautoa, mikä on 23,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin elokuussa 232, joka on 6,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden elokuussa. Kuorma-autojen kysyntä on koronatilanteen takia vähentynyt selvästi. Elokuun loppuun mennessä on ensirekisteröity 2 197 kuorma-autoa, joka on 22,6 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 1 506, mikä on 27,8 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja tänä vuonna ensirekisteröity 156, joka on 13,8 prosenttia viime vuotta vähemmän. Alle 6 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 535, joka on 6,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lue lisää...


Autoklinikka avaa kolarikorjaamon Järvenpäähän ja Poriin

Autoklinikka laajenee vuoden 2020 aikana useille uusille paikkakunnille. Yhtiön uusimmat toimipisteet avautuvat 1. syyskuuta Järvenpäähän ja Poriin. Järvenpäässä ja Porissa avautuvat toimipisteet ovat täyden palvelun Autoklinikkoja, jossa hoituvat vahinkotarkastukset, pienten kolhujen PDR-korjaukset, suuret kolarikorjaukset, tuulilasinkorjaukset ja -vaihdot sekä auton maalaus.


Merkel: Kattonopeus tarpeeton

Ympäristöministeriö Saksassa vaatii tiukasti yleistä nopeusrajoitusta, kattonopeutta, Saksan moottoriteille - siitäkin huolimatta, että sekä Liittopäivät että Liittoeuvosto ovat jo hylänneet esityksen.

Lue lisää...


Sähköpotkulautailijoille samat promillerajat kuin autoilijoille

Sähköpotkulaudoilla sattuvat liikenneonnettomuudet ovat pitkään nousseet otsikkoihin ja aiheuttavat kasvavaa huolta myös Saksan viranomaisille. Baijerin liittovaltion tuomioistuin on nyt tehnyt kovan päätöksen, jota Saksassa pidetään ohjeistavana. Se pitää sähköpotkulautaa oikeuden kannalta autoon verrattavana liikennevälineenä. Sen myötä se noudattaa sähköpotkulautailijoihin samoja promillerajoja kuin autoilijoihin.

(fahrschule-online.de)


Hannoverissa valmistellaan ID.BUZZin ja uuden Multivanin tuotantoa


Volkswagen Hyötyautojen tuotanto Hannoverissa käy läpi massiivista modernisointia. Tehtaan kesätaukoa hyödynnettiin perinteisesti tuotannon uudistusten ja huoltojen toteuttamiseen. Tänä vuonna keskityttiin tulevien Hyötyauto-perheen mallien tuotantoon: nykyisen Multivanin seuraajaan (vuodesta 2021) ja ID.BUZZiin (vuodesta 2022).

- Automatisoimme ja digitalisoimme järjestelmällisesti tuotantoamme. Hannoverin tehdas uudistetaan täysin, jotta voimme tulevaisuudessa valmistaa menestyksekkäiden Transporter 6.1 -mallien lisäksi kahta muuta mallia: ensi vuonna aloitamme uuden Multivanin polttomoottori- ja hybridiversioiden valmistuksen ja myöhemmin täyssähköisen ID.BUZZin valmistukseen, sanoo Volkswagen Hyötyautojen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Josef Baumert.

Lue lisää...


Kvarkentien kannatus herätti Ympäristöministeriön vastaiskuun


Kvarkentien kaksi vaihtoehtoa, halvin (sininen) kulkee suojeltujen saarien läpi; kallein (punainen) kiertää suojelualueet.

Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2020 sai jutullaan "Kvarken Link tulee nyt“ aikaan maanvyöryä muistuttavan kannatuksen Merenkurkun molemmin puolin, sekä Vaasan johtamalla Keski-Pohjanmaalla että Ruotsin Uumajan johtamassa Västebottenissa. Jo 60 vuotta hahmoteltu tieyhteys Vaasasta Uumajaan sai yhtäkkiä realistisen toteutusmallin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!