InCar Oy ja Omnia yhteistyöhön autoalan korinkorjauksen opetuksessa
- Luontiaika
- 30.05.2019 18:43
Suomen johtaviin autokorjaamokeskuksiin kuuluva InCar Oy ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ovat solmineet yhteystyökumppanuuden, jonka tavoitteena on tukea korinkorjauksen oppimisprosessia ja sitä kautta nopeuttaa opiskelijoiden sijoittumista työelämään. Omnian korinkorjauksen työsalissa tehdään jatkossa InCarin työelämäympäristöön verrattavia töitä. Omnian opetushenkilöstö ohjaa opiskelijoita oppilaitosympäristössä noudattaen opetussuunnitelmaa sekä InCar -korjaamon kouluttamia työmenetelmiä.
InCarin operatiivinen johtaja Tommi Vatén näkee solmitun sopimuksen mahdollisuutena tuoda opiskelua ja työelämää lähemmäksi toisiaan.
Euroopan hyötyautomarkkinat noususuhdanteessa
- Luontiaika
- 30.05.2019 18:11
Euroopan hyötyautomarkkinat noteeraavat kasvua jo neljättä kuukautta peräjälkeen verrattuina edellisen vuoden vastaaviin myyntilukuihin. Huhtikuussa myynti nousi 223 305 yksikköön. Se on 7,6% enemmän kuin huhtikuussa 2018.
Saksassa ksvua oli 10,1%, Ranskassa 12,7%, Italiassa 11,6%, Espanjassa 5,8% ja Isobritanniassa 4,8%.
Daimler: Autonomiset kuorma-autot 10 vuodessa nelostasolle
- Luontiaika
- 30.05.2019 17:49
Daimler ilmoittaa yhdistävänsä kaikki osatekijänsä autonomisen kuorma-auton kehittämisessä yhden katon alle. Daimler Autonomous Technology Groupin tehtävä on saattaa yhtiön kuorma-autot autonomisen ajamisen toiseksi korkeimmalle eli Taso 4:lle 10 vuoden sisällä.
1.6.2019 mennessä Daimler Trucks siirtää rakenteisiin, infra-vaatimuksiin sekä erilaisten pilottiprojektien toiminnat ja johdon saman katon alle. Toimintojen johtoon on nimitetty tähän asti kuorma-auto-osaston strategiajohtaja Peter Vaughan Schmidt.
(Vogel)
Scania R 450 vihrein jo kolmannen kerran
- Luontiaika
- 30.05.2019 12:45
Scania R 450 on voittanut Green Truck Award 2019 tittelin kolmantena vuonna peräjälkeen luokkansa pihimpänä ja ympäristöystävällisimpänä autona.
Green Truck 2019 on saksalainen vertailutesti, jota sponsoroivat johtavat saksalaiset kuljetusalan ammattilehdet VerkehrsRundschau ja Trucker sekä ZF. 13 ajoneuvoa osallistui vertailutestiin.
Ruotsi: Uudet talvirengassäännöt voimaan 1.6.
- Luontiaika
- 30.05.2019 12:14
Talvirenkaita on käytettävä raskaissa ajoneuvoissa perävaunuja myöten 1.6.2019 jälkeen kaikissa pyörissä 1.12.-31.3. välisenä aikana talvikelillä. Kokonaispainoltaan yli 3,5 t autoilla ja niiden perävaunuilla olivissa renkaissa pitää löytyä alppihuippu/lumihiutale merkintä. Taikka niissä pitää olla POR-merkintä (Progessional Off Road) taikka niissä pitää olla nastoitus.
Talvirenkaissa jotka asennetaan muille kuin vetoakseleille ja etuakseleille autoissa yli 3,5 t taikka perävaunuille, joilla kokonaispaino yli 3,5 t, saa olla M+S, MS, M&S, M.S. Tai "Mud and Snow" merkintä.
Rauman Satama laajentaa
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:30
Rauman Satama Oy on julkaissut tarjouspyynnön Ulko-Petäjäksen laajennusalueen viimeisestä rakentamattomasta alueesta. Urakan on tarkoitus alkaa syksyllä 2019 ja se jatkuu kaikkiaan parin vuoden ajan. Täyttöalue joudutaan rakentamaan ulkoa tuotavasta louheesta, mikä johtaa pitkään urakka-aikaan.
- Ulko-Petäjäksen laajennusalueen vesilupa umpeutuu vuoden 2021 lopussa, joten nyt on otollinen hetki käynnistää alueen rakentaminen. Nyt rakenteilla olevat alueet ovat jo kaikki varattu ja haluamme, että meillä on alueita myös tulevaisuuden tarpeita varten. Urakan kustannusarvio on runsaat 10 miljoonaa euroa. Lisäksi miljoonaluokan kustannuksia aiheutuu pilaantuneiden maiden käsittelystä ja aluevalaistuksesta, toteaa Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.
Ydinkäyttöinen jäänmurtaja laskettiin vesille Pietarissa
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:28
Rosatomin kolmas LK-60Ya-luokan alus laskettiin vesille Itämeren telakalla Pietarissa lauantaina. Ydinkäyttöisen Ural-jäänmurtajan vesillelasku oli askel kohti Koillisväylän ympärivuotista liikennettä. 173-metrisen aluksen voimanlähteenä on kaksi tehokasta, mutta kompaktia RITM-200-reaktoria. Niiden 350 megawatin yhteisteho antaa aluksille kyvyn murtaa jopa kolmimetristä jäätä. Uralille ja sen 22220-projektiin kuuluville sisaraluksille Arktikille ja Sibirille asennettu reaktorityyppi on mahdollista asentaa myös kelluville voimalaitoksille ja kiinteälle alustalle.
Toinen 22220-projektin alusten erityispiirre on niiden syväsäiliöiden rakenne, jonka avulla alus voi sopeutua toimimaan sekä Jäämeren syvissä että jokisuistojen matalissa vesissä. Tämän ansiosta Rosatom saa kuin kaksi alusta yhden hinnalla ja aikaansaa satojen miljoonien potentiaaliset säästöt.
Uudenmaan Kela-kuljetuksien odotetaan kasvavan noin 10 %
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:19
Huhtikuussa Kela-kuljetuksista vastuun ottanut Menevä taksipalvelu on saanut kuljetukset sujuvasti käyntiin. Arvioitu päivittäinen kuljetusten määrä on noin 3 300. Vielä tähän lukuun ei ole päästy.
- Kun aloitimme uuden kilpailutuksen myötä uutena palveluntuottajana huhtikuussa, pientä varovaisuutta oli jo valmiiksi ilmassa. Koska kuljetukset ovat sujuneet hyvin, olemme ilokseni saaneet Kela-asiakkailtamme luottamuksen ja asiakasmäärät ovatkin lähteneet nyt kasvuun, kertoo Menevän Tuomo Halminen.
Robottibussit Helsingin kesässä
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:18
Robottibussi 26R ajaa Kalasatamassa kauppakeskus Redin tuntumasta Isoisänsillalle parantaen joukkoliikenneyhteyksiä Korkeasaaren suuntaan. Helsinki RobobusLine -hankkeen kokeilujakso on noin puolen vuoden mittainen, toukokuusta marraskuuhun.
Reitillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. Robottibussikokeilut ovat osaltaan tukemassa Helsingin tavoitetta kohti vuoden 2035 hiilineutraalia kaupunkia, tarjoamalla päästöttömiä liikkumisvaihtoehtoja.
Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna viimeisen kilometrin (last mile) matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin. Kalasataman linjalla tämä toteutuu ensimmäistä kertaa näin urbaanissa testiympäristössä. Kokeilun aikana tutkitaan myös matkustajien mielipiteitä robottibussin käytön mielekkyydestä.
Engcon palkittiin yhtenä Ruotsin parhaiten hoidetuista yrityksistä
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:14
Rototilttivalmistaja Engcon on saanut 2019 Sweden’s Best Managed Companies -tunnustuksen, jonka Deloitte myöntää yhteistyössä Nasdaqin kanssa. Palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa Ruotsissa, ja Engcon on yksi kahdestatoista voittajasta.
Palkinnon saavien yritysten tulee olla suuria, ja niiden päätoimipaikan on sijaittava edelleen Ruotsissa. Myös niiden osakkeenomistajien enemmistön on oltava ruotsalaisia. Engcon on hyvä esimerkki siitä, miten toimialallaan maailman johtavaa yritystä voidaan johtaa esimerkillisellä tavalla Ruotsista käsin.
Specma keskittää logistiikkatoimintonsa Pirkkalaan
- Luontiaika
- 29.05.2019 15:05
Specma Oy on valinnut Pirkkalan Linnakallion uuden logistiikkakeskuksensa sijaintipaikaksi. Yritys muuttaa uusiin, käytännöllisiin tiloihin ja hyvien liikenneyhteyksien äärelle kesäkuussa. Business Tampere auttoi yritystä sopivan kohteen löytämisessä.
Specma Oy on hydrauliikka-, pneumatiikka ja voitelujärjestelmätuotteiden asiantuntija, joka palvelee laajaa asiakaskuntaa; niin yksittäisiä koneurakoitsijoita ja jälleenmyyjiä kuin isoja OEM-asiakkaitakin. Kesäkuussa Specma keskittää logistiikkatoimintonsa uusiin tiloihin Pirkkalan Linnakallioon. Saman katon alle siirtyvät myös tuotanto- ja myymälätoiminnot Tampereen Sarankulmasta.
Talvirenkaiden kesäkäyttö huolestuttaa
- Luontiaika
- 29.05.2019 14:58
Autorengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin viime syyskuussa järjestämissä rengasratsioissa huomattiin, että talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä. Talvirenkailla kulkevien autojen osuus oli noussut reilun prosentin edellisvuodesta, mikä tarkoittaa, että Suomen suvessa kurvailee jopa 150 000 autoilijaa kesärenkaiden sijaan talvirenkailla.
Moni autoilija saattaa tuntea houkutusta ajaa vanhat talvirenkaat loppuun kesällä säästääkseen rahaa ja aikaa. Lain mukaan onkin täysin sallittua ajaa nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla tai nastattomiksi nypityillä nastarenkailla myös kesäisin. Ominaisuuksiensa puolesta talvirenkaista ei kuitenkaan ole turvalliseen kesäajoon, vaikka urasyvyyttä olisi riittävästi.
- Niin kauan kuin Suomessa on kunnon talvet ja kesät, on renkaat syytä valita vuodenaikaan sopivaksi, muistuttaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Gasumin läntisin tankkausasema avautuu Seinäjoelle
- Luontiaika
- 28.05.2019 12:32
Myös Seinäjoella niin raskas liikenne kuin henkilöautot pääsevät pian tankkaamaan kaasua, kun Gasum avaa toistaiseksi läntisimmän tankkausasemansa Roveksen teollisuusalueelle elokuussa 2019. Uudelta asemalta saa tankattua pääasiallisesti henkilö- ja jakeluautoille tarkoitetun maa- ja biokaasun lisäksi raskaan liikenteen ajoneuvoihin soveltuvaa nesteytettyä maakaasua sekä biokaasua.
Avautuva Seinäjoen asema tarjoaa raskaalle liikenteelle polttoaineeksi soveltuvaa nesteytettyä maakaasua (LNG) sekä nesteytettyä biokaasua (LBG). Tällä hetkellä LNG:tä voi tankata Suomessa raskaan liikenteen solmukohdissa sijaitsevilla asemilla Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Vantaalla, sekä pian myös Oulussa ja Lahdessa.
34 tonnin kapasiteetti ConFootin kontinjaloille
- Luontiaika
- 28.05.2019 12:26
ConFoot Oy esittelee toivotun päivityksen ConFoot CF malliin. Kontinjalan maksimikapasiteetti on nostettu 34 tonniin aiemmasta 30 tonnista. Näin laajennetaan käyttömahdollisuuksia eri käyttäjäryhmille, kuten tankkikontteja käyttäville yrityksille.
ConFoot merikontin jalat ovat kannettava ja yhden ihmisen käsiteltävä ratkaisu merikonttien käsittelyyn. Yksi CF jalka painaa alle 25 kiloa. Muut mallit, lastauslaitureille tarkoitettu CFP sekä 45 jalan konteille tarkoitettu CFL, pysyvät 30 tonnin painorajan piirissä.
Myrkkysavi nousi pintaan. Virkamiehet myöntävät; tietoa ei ole, jopa puoli miljardia Malmin kentän suopohjaan
- Luontiaika
- 24.05.2019 12:19
Helsingin kaupungin koneet raapaisivat 20.5.2019 Malmin kentän pintaa koemielessä. Kuopasta joka kaivettiin, nousi ohuen pintakerroksen alta löllyävää savisuota. Liejusavea saattaa olla useissa kohdissa jopa 30 m syvälle, kahden pohjavesikerroksen erottamana. Syvempänä savessa on usean metrin paksuudelta myrkyllinen sulfiittikerros. Sulfiittikerros vaikeuttaa oletettua enemmän maankäyttöä ja aiheuttaa rajoituksia paalutukselle.