IVECO:lle 250 Stralis NP kaasuajoneuvon tilaus
- Luontiaika
- 01.12.2017 11:49
IVECOn tiedotustilaisuudessa Solutrans-messuilla Transports Jacky Perrenot, yksi Euroopan suurimmista kuljetusyrityksistä, on virallisesti ilmoittanut tilanneensa 250 Stralis NP -ajoneuvoa. Autoista lähes 200 on tilattu uudella 460 hevosvoiman IVECO Cursor 13 NP -moottorilla.
IVECO ja Transports Jacky Perrenot vahvistavat näin pitkäaikaista kumppanuuttaan – viime vuonna Madridissa julkaistun 250 kappaleen Stralis NP 400 hv -tilauksen tapaan – ja vakiinnuttavat asemaansa kestävän kuljetuksen alalla.
Nesteytetyn maakaasun (LNG) kysyntä kasvaa nopeasti Euroopassa, sillä Saksan liikenne- ja infrastruktuuriministeriö (Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure) on nimennyt LNG:n parhaaksi kaukokuljetusten ratkaisuksi lyhyellä aikavälillä sekä seuraavien 10–15 vuoden aikana. Fossiiliperäistä maakaasua käyttämällä Stralis NP:n CO2-päästöt saadaan jopa 10 prosenttia diesel autoja alhaisemmiksi kaasun toiminnasta ja koostumuksesta riippuen – ja biometaania käyttämällä päästöeroja dieseliin syntyy jopa 95 prosenttia.
IVECOn maakaasuteknologian ansiosta hiukkastasot ovat häviävän pieniä ja NOx-päästöt ovat 60 prosenttia Euro VI:n kaukokuljetusrajoja alhaisemmat. Kuorma-auto on myös huomattavasti hiljaisempi: melutasoa on vähennetty noin 50 prosenttia, mikä helpottaa kuljetuksia kaupungeissa.
Volkswagen vihki käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen
- Luontiaika
- 01.12.2017 10:16
Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen.
Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.
Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on edistyksellinen nelipyörädynamometri.
Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa.
Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä.
EU: D1-kortilla 22 matkustajaa!
- Luontiaika
- 01.12.2017 09:59
EU-parlamentin liikennevaliokunta ehdottaa D1-bussiajokortilla kuljetettavien matkustajien enimmäismäärän korottamista 22 matkustajaan.
Kuuden matkustajan lisääminen nykyisestä 16 matkustajasta ei johtaisi merkittäviin muutoksiin nk. Midi-kokoluokan bussien rakenteisiin. Yleinen 8 m pituus riittäisi ilman ratkaisevia muutoksia 22 matkustajalle. Muutoksella ei liioin olisi vaikutuksia bussien liikenneturvallisuuteen.
Seuraavaksi ehdotusta käsitellään EU:n liikenneministerikolouksessa
EU: Ei ammattipätevyysdirektiiviä ka- ja la-kuljetuksille 100 km säteellä
- Luontiaika
- 01.12.2017 09:35
Kuorma- ja linja-auton ammattimaiseen ajamiseen (C- ja D-ajokortit) sovellettavaa nk. CPC- eli ammattipätevyysdirektiiviä ollaan muuttamassa EU-parlamentin toimesta. Muutokset vaikuttavat Suomessa myös LVM:n ja Trafin tulkintoihin, jotka osin ovat olleet ko. direktiiviäkin kömpelömpiä ja mielivaltaisempia.
EU-tason muutoksista on tihkunut niukasti tietoa. Päällimmäisenä on, että "jotain tarttis tehdä" koko EU:ta haittaavan ja nopeasti kasvavan ammattikuljettajapulan torjumiseksi.
Siihen liittyen EU-parlamentin kuljetusvaliokunta on paljastanut ehdotuksen ammattipätevyysvaatimuksen poistamisesta 100 km säteellä tehtäville kuorma- ja linja-autokuljetuksille. Poikkeus olisi sovellettavissa kuljettajiin, joiden päätoimena ei ole ammattimainen ka:n tai la:n kuljettaminen.
Ehdotus on kohdannut vastustusta kuljetusalan edunvalvontajärjestöjä edustavan ETSC:n taholta. ETSC pelkää poikkeusluvan houkuttelevan väärinkäytöksiin, epäreiluun kilpailuun ja johtavan liiketurvallisuuden kannalta pahoihin seurauksiin. Nähdään että kaupallisia ka- ja la- kuljetuksia voisi suorittaa kuljettajilla, jotka eivät vuosikausiin ole ajaneet ko. ajoneuvoja. Suomesta ETSC:n jäseniä ovat mm. Liikenneturva, Trafi ja Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuuskeskus.
Myös Tispol (Euroopan liikennepoliisien yhteiselin) vastustaa ehdotusta liikenneturvallisuuteen vedoten.
Suomessa odotetaan jännityksellä EU:n ammattipätevyysdirektiivin remonttien tulkintoja LVM:n ja Trafin toimesta. Ne ovat olleet osin direktiiviäkin tiukempia, ristiriitaisia ja maan elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta haitallisia. Kuljetusalalla toivotaan, että tulkinnoista vastaava virkamiestaso jättäisi oman valtansa korostamisen ja näkisi paremmin maan yhteisen edun.
Mia Nykopp Trafin pääjohtajaksi
- Luontiaika
- 30.11.2017 15:39
Valtioneuvosto on 30. marraskuuta 2017 nimittänyt Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtajaksi varatuomari Mia Nykoppin. Nykoppin vuoden mittainen toimikausi alkaa 1.1.2018.
Mia Nykopp toimii tällä hetkellä Trafissa liikennejärjestelmä ja kehittäminen -toimialan johtajana. Trafin nykyinen pääjohtaja Kari Wihlman siirtyy Liikenneviraston pääjohtajaksi vuoden 2018 alusta.
Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin
- Luontiaika
- 30.11.2017 11:26
Irizar Groupiin kuuluva toinen bussivalmistaja Masats on kehitttänyt paineilmatoimisen bussin tavaratilaluukkujen avaus- ja sulkumekanismin. Belgialais-hollantilainene bussivalmistaja Van Hool on heti asentanut espanjalaisten kehittämän mekanismin käyttöön busseissaan valinnaisvarusteena.
Uber yhä syvemmälle tappiosuohon
- Luontiaika
- 29.11.2017 20:46
Tappiot eivät ole epätavallisia Uberilla. Toistaiseksi se ei vielä ole ollut koskaan plussalla, punaisissa talousluvuissa aina. 2017 kolmannella vuosipuoliskolla sen tappiot ovat kuitenkin laskeutuneet uudella tasolle. Uutistoimisto Reuters'n ja Financial Times -lehden mukaan sen liikevaihto 7-9/2017 kasvoi noin kahdella miljardilla US-dollarilla samalla kun sen tappio kasvoi 1,46 miljardilla dollarilla.
2017 toisella vuosineljänneksellä tappio oli 1,06 miljardia dollaria. Vuoden 2016 tuloksen, yli kolmen miljardin dollarin tappion, uskotaan ylittyvän 2017.
Tappiollisen toiminnan ja kielteisten otsikoiden lisäksi Uberin mainetta painaa massiivinen seksiskandaali, joka on johtanut perustajiin kuuluneen Travia Kalanick'n eroon.
(Vogel)
Venäjä: SKYF-drone kantaisi 250 kg!
- Luontiaika
- 29.11.2017 20:24
Venäläinen ARDN -yhtiö kehittelee tavallista suurempaa dronea. SKYF-drone kantaisi 250 kg kuormaa, toimisi kahdeksan tuntia ja lentäisi 350 km 50 kg kuormalla huippunopeudella 70 km/t.
Kuljetus- ja logistiikkatehtävien lisäksi SKYF pystyisi mm. lannan ja torjunta-aineiden levitykseen, palontorjuntaan sekä ruoka- ja lääkekuljetuksiin.
Suurikokoinen nelilapainen SKYF olisi helposti pakattavissa omaan kuljetuskonttiin ja palautettavissa 10 minuutissa lentokelpoiseksi.
SKYF-dronea on kehitelty vuodesta 2014 ja koelennätetty 2016. Hinnasta ja ensiesittelypäivästä ei ole ilmoitettu.
(Transportnet.se)
eViton toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla
- Luontiaika
- 29.11.2017 16:39
Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.
Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.
Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla pitäisi päästä 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Normaali huippunopeus on 80 km/h. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.
Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3200 kiloa.
Suomi menestyi Global TechMasters Trucks 2017 -kilpailussa
- Luontiaika
- 29.11.2017 16:24
Kansainvälinen Mercedes-Benz-kuorma-autohuollon Global TechMasters Trucks 2017 -finaalikilpailu järjestettiin Saksan Stuttgartissa 7.-10.11.2017. Ensimmäistä kertaa mukana ollut Suomen joukkue oli kilpailussa viides. Kilpailussa oli yhteensä kaksitoista maata. Yksilösarjoissa tulokset olivat vielä parempia: Jori Heino ja Jari Kossi Vehon Pirkkalan toimipisteestä nappasivat molemmat pronssisijat omissa kategorioissaan.
Kilpailussa mitattiin taitotasoa ja oman työprofiilin mukaista toimintaa niin yksilönä kuin tiiminä. Kilpailu piti sisällään kirjallisia monivalintatehtäviä sekä käytännön kilpailutehtäviä asiakaspalvelusta, kuorma-autohuollosta sekä vikadiagnooseista.
Eckerö Linelle innovaatiolla 430 tonnin päästövähennykset
- Luontiaika
- 29.11.2017 13:52
Eckerö Linen ja Gadlab Engineering -insinööritoimiston vuonna 2015 aloittama cleantech-pilottihanke on saatu menestyksekkäästi päätökseen. Hankkeessa m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä, Gadcooler, jonka avulla laivan koneiden hukkalämpöä kerättiin talteen ja hyödynnettiin laivan ilmastoinnissa.
Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen teknologia on tuonut kahdessa vuodessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset. Se on päätetty ottaa vakituiseen käyttöön.
Merkittävä osa laivojen käyttämästä polttoaineesta kuluu niiden jäähdytykseen etenkin kesäkuukausina. Uuden, helsinkiläisen laivasuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimisto Gadlab Engineeringin tarjoaman teknologian avulla laivan koneistosta syntyvä hukkalämpö hyödynnetään ilmastoinnissa tarvittavan jäähdytyksen tuottamisessa väliaineena käytetyn myrkyttömän litiumbromidin avulla. Teknologia käyttää kemiallista jäähdytystä, eikä siksi vaadi juurikaan huoltoa.
Teknologiaa pilotoitiin Tekesin tukemassa hankkeessa, jossa Helsinki–Tallinna-väliä kulkevalle m/s Finlandialle asennettiin absorptiojäähdytysjärjestelmä. Koska jäähdytin vähentää polttoaineen käyttöä, sen avulla voidaan vähentää laivan hiilidioksidi-, rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. Teknologia toi pilotointivaiheessa Eckerö Linelle merkittävät polttoainesäästöt ja päästövähennykset: Kahden vuoden kokeilun aikana m/s Finlandia on käyttänyt 140 tonnia vähemmän polttoainetta, mikä on johtanut jopa 430 tonnia pienempiin päästöihin edellisvuoteen nähden.
”Pyrimme jatkuvasti edistämään ympäristöystävällistä merenkulkua. Siksi uusien, ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ja käyttöönotto ovat tärkeä osa Eckerö Linen strategiaa. On hienoa, että olemme saaneet ensimmäisenä maailmassa käyttöömme aivan uudenlaisen, kotimaisen innovaation, jonka avulla olemme päässeet lähemmäs meille tärkeitä ympäristötavoitteita. Olemme pilottihankkeen tuloksiin erittäin tyytyväisiä ja otamme ylpeinä innovaation vakituiseen käyttöön m/s Finlandialla”, iloitsee Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.
Autoilijat ja infrastruktuuri valmiita ajoneuvojen väliseen viestintään
- Luontiaika
- 29.11.2017 11:12
Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikenneviranomaisten sekä yritysten ja tutkimuslaitosten vuosina 2015–2017 toteuttamassa EU:n Verkkojen Eurooppa rahoitetussa NordicWay-hankkeessa kokeiltiin tieliikenteen häiriötiedon välittämistä matkapuhelinverkossa autoilijoille. Tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia on nyt julkaistu.
Pohjoismaisessa kokeilussa kuljettajat, ajoneuvot ja kuorma-autot olivat yhteydessä toisiinsa matkapuhelinverkon kautta vastaanottaen ja jakaen tieliikenteen häiriötietoa ajoneuvojen ja liikennekeskusten välillä. Suomen kokeilussa käytettiin HEREn kehittämää älypuhelinsovellusta, jossa kuljettaja pystyi myös itse lähettämään tietoa, esimerkiksi onnettomuuspaikasta tai esteestä tiellä. Ruotsissa ja Norjassa kokeiluissa olivat mukana mm. Volvo ja Scania. Suomessa kokeiluun ilmoittautui yli 1300 kuljettajaa. Yhteensä kokeiluissa oli mukana yli 1800 kuljettajaa.
Hankkeen lopputapahtumassa Brysselissä 21.11.2017 esiteltyjen tulosten mukaan tieliikenteen häiriötietoa voidaan vaihtaa matkapuhelinverkossa nopeasti, turvallisesti ja tehokkaasti – myös maiden rajojen yli. Palvelua demonstroitiin toukokuussa Ruotsin ja Norjan sekä Ruotsin ja Tanskan välisillä rajoilla. Häiriötiedon välittämisen mahdollisti pilvipalvelu, jossa ajoneuvovalmistajat, palveluntarjoajat ja viranomaiset jakavat tietoa keskenään. Vastaava palvelu olisi laajennettavissa Eurooppaan tai sen ulkopuolelle.
Hanke on saanut EU:lta jatkorahoitusta NordicWay2-hankenimellä vuosille 2017-2020. Liikennevirasto ja Trafi järjestävät avoimen markkinakeskustelun yhdessä suomalaisten ja kansainvälisten viranomaisten, yritysten sekä tutkimuslaitosten kanssa suunnitteilla olevasta tuotantokokeilusta perjantaina 1.12.2017, Liikennevirastossa, Helsingissä.
Hankintavaiheen on määrä alkaa vuoden 2018 kevättalvella. NordicWay-hankkeen loppuraportti julkaistaan alkuvuodesta 2018.
Sijaintinsa ilmoittavat väyläviitat parantavat turvallisuutta
- Luontiaika
- 28.11.2017 13:59
Liikennevirasto ottaa Pyhärannan veneväylällä koekäyttöön väyläviitat, jotka ilmoittavat sijaintinsa. Uudenlaisten viittojen on tarkoitus parantaa merenkulun turvallisuutta ja vähentää sijaintitarkastusten tarvetta. Asennettavat viitat ovat Meritaito Oy:n valmistamia ja niissä on mukana Emergence Oy:n Taival -paikannusteknologiaa.
Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen. Liikenneviraston väylillä kelluvia viittoja on noin 17 000 kappaletta, niistä jäät rikkovat tai vievät mennessään joka vuosi yli 700 kappaletta. Myös muina vuodenaikoina viittoja katoaa jonkin verran.
Paikannusta hyödyntäviä kelluvia turvalaitteita on aikaisemmin asennettu esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren edustalle. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Kyse on vasta kokeiluista, mutta nykyistä kattavampien sijaintitietojen mahdollisia hyötyjä on jo punnittu.
Renault Trafic Formula Edition Suomeen
- Luontiaika
- 28.11.2017 12:59
Urheilullinen pakettiauto Renault Trafic Formula Edition on saapunut jälleenmyyjille Suomeen. Renault Trafic Formula Editionin kehitystyöhön haettiin inspiraatio F1-kuninkuusluokasta. Erikoismallin voi valita L1H1- tai L2H1-versiona, joissa molemmissa on 107 kW (145 hv) kehittävä Twin Turbo -moottori. Hiilidioksidipäästö on 160/164 g/km korin pituudesta riippuen.
Uuden Renault Trafic Formula Editionin lähtökohtana on kattavasti varustettu Trafic Navi Edition, mutta uutuus on persoonallisempi ja urheilullisempi. Erikoismallin ulkoväri on metallimusta ja tuota väriä käytetään myös korinvärisissä puskureissa, etusäleikössä, Renaultin merkissä sekä 17-tuumaisissa kevytmetallivanteissa. Kontrastina mustalle ovat keltaiset Formula Edition -teippaukset ja keltaiset etusäleikön sekä etusumuvalojen kehykset. Korin väriksi on mustan lisäksi valittavissa myös metallihopea ja metalliväri sisältyy erikoismallin hintaan.
Suomen vienti USA:han kasvoi EU-maiden vientiä nopeammin
- Luontiaika
- 28.11.2017 09:11
Suomen tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan yhdeksän prosenttia tammi-elokuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli arvoltaan 2,7 miljardia euroa. Tuonti Yhdysvalloista jäi tammi-elokuussa 1,3 miljardiin euroon, eli viisi prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienemmäksi. Viime vuonna sekä viennin että tuonnin arvo kasvoi neljä prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Suomen vienti Yhdysvaltoihin kasvoi alkuvuonna nopeammin kuin EU-maiden yhteenlaskettu vienti.
Yhdysvallat oli tammi-elokuussa Suomen neljänneksi suurin vientimaa Alankomaiden jälkeen ja Venäjää edellä. Yhdysvaltojen osuus Suomen viennistä on kasvanut lähes koko 2010-luvun, mutta laski kuluvana vuonna viennin arvon kasvusta huolimatta. Osuus oli tammi-elokuussa 6,9 prosenttia ja viime vuoden vastaavana aikana 7,4 prosenttia. Tuonnissa Yhdysvaltojen osuus hupeni edellisvuoden 3,8 prosentista 3,2 prosenttiin. Suomi vie Yhdysvaltoihin erityisesti koneita ja laitteita, paperia ja pahvia, lääketieteellisiä kojeita sekä kemianteollisuuden tuotteita. Suomen kauppa Yhdysvaltojen kanssa on ollut jo pitkään ylijäämäistä. Kuluvan vuoden tammi-elokuussa kauppataseen ylijäämää kertyi 1,4 miljardia euroa.