Raskaiden kuljetusten sähköistyminen on johtanut Eu-projektiin, joka on vienyt Luulajan yliopiston yhteistyöhön Scanian kanssa. Tavoitteena on synnyttää kevyempiä kuorma-autorakenteita lämpökäsitellyllä teräksellä ja sitä kautta suurempia kuormapainoja.
Nykyiset runkorakenteet perustuvat 120 vuotta vanhoihin perusrakenteisiin. Painavat akkupaketit vaativat nykyistä kevyempiä alustarakenteita myös akkujen varastointiin ja suojaukseen. Itse asiassa kaikki nykyiset alustarakenteet kaipaavat nykyaikaistamista ja keventämistä, jolla voidaan pienentää haitallisia päästöjä/tkm.
Luulajan teknillisen yliopiston EU-projekti jatkuu 3,5 vuotta. Rahoitus tulee Research Fund for Coal and Steel'ltä (RFCS). Sen budjetti on runsaat 1,15 M€, josta Luulajan yliopistolle tulee 3 MSEK. Projektissa osallisia ovat Scanian lisäksi myös Eurecat Espanjassa, Alpine Staal Itävallassa, Ricerche Fiat Italiassa ja CONEX Ruotsissa.
(Trailer.se)