Ranskalaisen teknologisen osaamisen lippulaiva, DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on käynyt läpi uuden WLTP –syklin mukaiset sertifiointiin vaadittavat päästömittaukset ja malli on läpäissyt ne ennätyksellisillä arvoilla: 31 gramman CO –päästöarvo per kilometri sekä kulutus 1,4 litraa /100 km.
”Nolla”-päästöisellä ajolla DS 7 Crossback E-Tense 4x4 :n toimintamatkaksi mitattiin 58 kilometriä (WLTP). Tulos on markkinoiden paras premium-segmentin SUV:lle, jossa 300 hevosvoiman sähköistetty voimalinja yhdistyy nelivetoon. DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on jo ennakkomyynnissä Suomessa ja sen kokonaishinnat alkavat 59 014 eurosta. Toimitukset alkavat syksyllä 2019.
Auton kolme moottoria tuottaa yhteensä 300 hevosvoimaa: 200 hevosvoiman PureTech –bensiinimoottori saa seurakseen kaksi 109 hevosvoiman sähkömoottoria, jotka on sijoitettu toinen auton etu- ja toinen taka-akselille. Ne yhdistetään 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja lopputuloksena saadaan 300 hevosvoimaa sekä 450Nm vääntö. Voimansiirto tapahtuu nelivetona. Auto kiihtyy 0 - 100 km/h vain 6,6 sekunnissa ja nollasta tuhanteen metriin 27 sekunnissa.
Kuljettajalle auto tarjoaa erilaisia ajotapoja, jotta tämä voi ottaa täyden nautinnon auton tuottamasta väännöstä tai hyödyntää auton 13,2 kWh akustoa ja ajaa puhtaalla ”nolla”-päästöisellä Electric –ajotavalla vain sähkömoottoria käyttäen jopa 58 kilometrin matkan. Täyssähköllä ajettaessa DS saavuttaa 135 km/h –nopeuden.
Ladattavan hybridin latausaika nollasta 100% :iin 32A latausasemaa käytettäessä on tunti ja 45 minuuttia. Akku latautuu myös ajon aikana, kiitos E-Formula –kilpasarjasta periytyneen edistyksellisen ajonaikaisen latausjärjestelmän. Ideaalisesti sijoitettujen moottoreiden ja akun ansiosta Crossback E-Tense tarjoaa täysin identtiset sisätilat muihin malliston versioihin verrattuna ja tilavuudesta ei ole jouduttu luopumaan.
Jää vain kertomatta, onko 31 g CO2/km mitattu Tank-to-Wheel vai Well-to-Wheel vai Cradle-to-Wheel menetelmällä. Erot ovat ratkaisevan suuria. (Toim.huom.)