MAN - Vaihtoautot

EASA kiristää lentäjien terveystarkkailua

Maaliskuun 24. 2015 Germanwingsin Airbus A320, matkalla Barcelonasta Duesseldorffiin mukanaan 150 henkilöä, perämies Andreas Lubitz ohjasi autopilotilla koneen tasaiseen laskuun 38 000 jalan korkeudesta 100 jalkaan törmäten vuorenseinämään. Kaikki koneessa olleet kuolivat. Jälkeenpäin havaittiin Andreas Lubitz´n olleen työkyvytön pitkäaikaisesta masennuksesta johtuen.

Tapauksen johdostaa EU:n ilmailuviranomainen vaatii tiukennettuja alkoholi-, huume- ja psyyketestauksia, nykyistä laajempaa ja tiukempaa terveyskontrollia, tehostettua raportointijärjestelmää sekä EU:n laajuista pilottien terveystietojen vaihtoa.


Saksa: Hyötyautoilla huolestuttavasti valovikoja

Saksassa tieviranomainen on kiinnittänyt jo toisena vuonna peräkkäin huomiota kuorma-, pakettia- ja linja-autojen valovikoihin liikenteessä. Tänä vuonna, 2015, tien päällä tarkistettuissa hyötyautoissa peräti 36,3 %:ssa oli vikaa valoissa. Liian korkealle osoitti 11,5%, liian alas 11,1%. Ajovaloista toinen oli pimeänä 4,4%:ssa kuorma- ja linja-autoista. Kokonaan "pimeillä" ajovaloilla kulki 1,2%. Jarruvalot pimeinä oli 4,4%:lla tutkituista. Aineisto perustuu yli 11 000 valotarkastukseen liikenteessä.

 


Continental panostaa uuteen portaattomaan vaihteistoon

Rengasvalmistajana tunnettu Continental on laajentanut tuotevalikoimaansa tarvikkeisiin. Uudessa strategiassaan se on ostanut lisenssioikeudet täysin uudenlaiseen portaattomaan vaihteistoon. Myyjä on amerikkailainen Fallbrook Technologies, jonka hallinnassa on nk. Nuvinci-tekniikka. Kyseessä on portaaton planeettavaihteisto, jossa planeettapyörien tilalla on piöriviä kuulia. Rakenteessa kuula-akselin liike mahdollistaa portaattoman välityssuhteen muuttumisen.

Nuvinci-vaihteistoa käytetään jo yleisesti polkupyörien tuotannossa. Kehitelmän sanotaan nyt sopivan myös henkilö- ja hyötyautoihin, työkoneisiin ja moottoripyöriin.



Tuhannes Carrus näki päivänvalon

Linja-autokorien valmistaja Carrus Delta Oy on vuoden 2008 syksystä lähtien ollut jälleen kotimaisessa omistuksessa. "Uudesta alusta” on nyt valmistumassa kori numero 1000. Auto rakennetaan kotimaiselle asiakkaalle. Luovutus tapahtuu Liedon tehtaalla keskiviikkona 13.01.2016.


Kamux Saksan markkinoille

Kamux on aloittanut käytettyjen autojen kaupan Saksan markkinoilla avaamalla siellä ensimmäisen liikkeensä.

- Ensimmäinen autokauppa tehtiin 9. joulukuuta, konsernijohtaja Juha Kalliokoski kertoo.

- Saksan markkina muistuttaa Pohjoismaita. Vaihtoautokauppa on hajaantunut monelle pienelle toimijalle. Oli nähtävissä tilausta Kamuxin kaltaiselle mietitylle kuluttajakonseptille, hän jatkaa.

Kamuxin tarina alkoi Suomesta ja laajentui kolme vuotta sitten Ruotsiin.


EU mullistaa lentoliikennestrategiansa

Eu:n liikennekomissaari Violeta Bulc esitteli Brysselissä 7.12.2015 EU:n uuden lentoliikennestrategian. Euroopan täytyy olla johtoasemassa kansainvälisessä lentoliikenteessä. Komissaari kertoi strategian johtavan turvallisempiin, edullisempiin ja puhtaampiin lentoihin.

Tavoitteena on luoda puitteet EU:n lentoliikenteen kilpailukyvylle, laajentaa alan liikenneoikeuksia ja päivittää EASA:n turvallisuusvalvonnan sääntelyä, johon sisältyy uudet lennokkeja koskevat säädökset. Innovaatiot ja digitalisaatio ovat liikkeelle panevia voimia ilmailun kehittämisessä ja sen toiminnassa kasvun aikaan saajana. Muut viivästyneet lainsäädäntöehdotukset, kuten matkustajaoikeudet, yhtenäinen eurooppalainen ilmatila (Single European Sky) ja slot-uudistus tullaan viemään eteenpäin.

Lue lisää...


Ruotsin Liikennevirasto laajentaa jäljitysjärjestelmäänsä

Ruotsin Liikennevirasto aikoo laajentaa rautateiden UHF-jäljitysjärjestelmää. Järjestelmä voi antaa tietoa muun muassa siitä, missä junassa tietyt tavarat ovat ja sen sijainnista. Missä maassa vaunut ovat tai ovatko junan pyörät vaarassa ylikuumeta.

Rautatieverkostolle on jo asennettu yli 180 UHF-lukijaa. Seuraavan vuoden aikana on tarkoitus asentaa vielä 150 lukupistettä lisää. Lisäksi melkein 4000 raidekulkuneuvoa on varustettu RFID-lähetinvastaanottimilla.

Liikenneviraston RFID projektipäällikkö Karl Akerlundin mukaan ideana on luoda tiedonkeruu- ja tietoverkko, joka perustuu ylläpito- tai tavaraliikennetietoon. Järjestelmästä saatua tietoa voidaan tarjota palveluna rautatieliikenteen operaattoreille, kuljetusyrityksille ja asiakkaille.

Ruotsin Liikennevirasto uskoo, että järjestelmää voitaisiin hyödyntää myös muualla Euroopassa raideliikenteessä ja satamissa. Saksassa Deutsche Bahn on jo aloittanut vastaavan pilottiprojektin.


Jakelukuljetukset kärsivät parkkiyhtiöiden rahastuksesta

Yksityisten pysäköinnin valvontaa suorittavien nk. parkkiyhtiöiden liipasinherkkyys jakelukuljetuksia suorittavia kuljetusyritysten ja yksityisten kuorma-, paketti- ja henkilöautoja kohtaan on saanut pahan rahastuksen maun. Sillä häiritään ja vaikeutetaan jo merkittävästi mm. päivittäistavaroiden, varaosakuljetusten ymv. jakelukuljetuksia pääkaupunkiseudulla.

Auto, tekniikka ja kuljetus sekä Ajolinja -lehti ovat keräämässä tapauskohtaisia esimerkkejä jakelukuljetusten kohtuuttomasta vaikeuttamisesta parkkiyhtiöiden toimesta. Pyydämme ilmoittamaan esimerkkitapauksista sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai kirjepostilla lehtiemme toimituksiin.


Neljä uuden sukupolven Urbinoa Geldhauserille

Solaris Bus & Coach on toimittanut Martin Geldhauser GmbH & Co. KG:lle neljä uuden sukupolven Urbino 12 bussia. Yrityksen omistaja Martin Geldhauser Jr. vastaanotti bussit Solariksen tehtailla Puolassa. Bussit tulevat käyttöön MVV:n (Munich Transport and Tariff Association) lähiliikenteessä.

Kaikki bussit on varustettu DAF/PACCAR MX 11 -moottoreille, jotka täyttävät Euro 6-rajoitukset.


PSA:n itseohjautuva auto ajoi 3000 km

PSA Peugeot Citröen esitteli Intelligent Transport System kongressissa lokakuussa autonomisesti ajavan auton prototyypin. Marraskuussa autolla ajettiin 3000 km European Road Trip Pariisista Madridiin ja takaisin.

Prototyyppi kulki koko 3000 km kierroksen automaattisesti, ilman että kuljettaja puuttui auton kulkuun. Auto sääsi nopeuden automaattisesti nopeusrajoitukset, muun liikenteen ja infrastruktuurin huomioiden. Hitaamman liikenteen ohittaminen sujui myös autonomisesti ilman kuljettajan toimia.

Itseohjautuvan auton järjestelmät saavat tietoa ajoreitistä ja muusta liikenteestä erilaisten kameroiden, GPS:n, antureiden ja tutkien kautta.

Katos video itseohjautuvan auton matkasta:


Kolmelle jumbojetille etsitään omistajia

Arkistokuva: Kuala Lumpurin lentoasema

Kuala Lumpur: Malesian ilmailuviranomaiset ovat olleet viime aikoina otsikoissa kadonneen lento MH370 mysteerin johdosta. Nyt viranomaisilla on käsissään täysin päinvastainen ongelma: kolme lunastamatonta Boeing 747 konetta makaa maan tärkeimmällä lentokentällä.

Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän (KLIA) operaattori on sijoittanut oudon mainoksen paikalliseen The Star -sanomalehteen, jossa se etsii omistajia kolmelle kentälle hylätylle 747-200F jumbojetille. Lentoasema pyrkii keräämään koneiden omistajilta kulut pysäköinnistä sekä muista maksuista.

Malesian lentokentän pääjohtaja Zainol Mohd Isa:n mukaan yhtiö on yrittänyt tavoittaa lentokoneiden viimeisiin tunnettuja omistajia. Julkisuuteen asiasta kerrotaan vain että omistajat ovat kansainvälisiä.

En tiedä, miksi he eivät reagoi. Tähän voi olla monia syitä. Joskus se voi olla, että heillä ei ole rahaa jatkaa toimintaansa, Zainol sanoo.

Ellei lentokoneista kertyneitä maksuja ole suoritettu 21. joulukuuta mennessä lentokoneet huutokaupataan tai myydään romutettavaksi saatavien kuittaamiseksi.

Ilmoituksessa olevien lentokoneiden "rekisterinumerot” ovat: TF-ARM, TF-ARN, ja TF-ARH. Zainolin mukaan kaksi koneista on matkustajakoneita ja yksi on rahtikone.

Lentokoneiden hylkääminen ei ole ainutlaatuista Malesiassa. Aikaisemmin Kuala Lumpurin lentokentälle on hylätty useita pienempiä lentokoneita.
Yksi koneista on sittemmin muutettu ravintolaksi Kuala Lumpurin lähistölle.


Hyötyauto päivässä palaa!

Kuorma-autoja palaa vuodessa yli 200, linja-autoja yli 60, pakettiautoja yli 80... Sammutin on ammattiautossa halpa henkivakuutus. Mutta minkälainen on tehokkain: neste- vai jauhe- vai automaattijärjestelmä? Lue Ajolinja 10/2015, joka ilmestyy 21.12.


Ajopiirturin tarkastus unohtui, KKO mitätöi sakon

Poliisi määräsi kuljetusyrittäjälle 8 päiväsakkoa ajopiirturin 2-vuotistarkastuksen laiminlyönnistä. Käräjäoikeus pudotti sakon 5 päiväsakkoon. Yrittäjä haki syyttäjän hyväksynnällä periaatepäätöstä suoraan Korkeimmalta oikeudelta. Korkein oikeus kumosi sakon ajoneuvolain sekä tieliikennelain perusteella. Lue seuraavassa Ajolinja 10/2015:ssä 21.12.


Helsingin Sataman tuonnissa elpymisen merkkejä

Helsingin Sataman tiedotteen mukaan sen vientiliikenne on kasvanut jo pitkään ja nyt myös tuonti näyttää elpymisen merkkejä. Helsingin Sataman tuonti on jo toista kuukautta selvästi positiivinen. Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli marraskuussa yhteensä lähes 870 000 tonnia (+5,5%). Tuonnin määrä kohosi viiden prosentin kasvulla lähes 402 000 tonniin ja vienti 468 000 tonniin (+6%).


Metsien lisähyödyntäminen ei tuota nopeita ilmastohyötyjä

Suomen biotalous nojaa vahvasti metsävarantojen hyödyntämiseen. Suomen ilmastopaneelin asiantuntijat ovat tuoreessa ”Metsien hyödyntämisen ilmastovaikutuksen ja hiilinielujen kehittyminen” –selvityksessään havainneet, että vaikka tutkimukset eivät vielä kaikilta osin anna aukotonta tietoa hyödyntämisen haittojen ja hyötyjen suhteesta, ei metsien lisähyödyntäminen nykyisillä keinoilla tuota nopeita ilmastohyötyjä.

Tutkijaryhmän mukaan metsien lisäkäytöstä mahdollisesti saatavat lisähyödyt viivästyvät lisähakkuiden metsän hiilinielua pienentävästä vaikutuksesta. Hiilinielun menetys on selvästi suurempi kuin lisähakkuilla talouskäyttöön ohjattu hiilimäärä.