MAN - Vaihtoautot

Talvirengassäännöt eivät ole samat kaikkialla Euroopassa

Yhä useammat Euroopan maat vaativat talvirenkaiden käyttöä hyötyajoneuvoissa aina tiettyinä vuodenaikoina – myös muulloin kuin olosuhteiden sitä edellyttäessä. Eri EU-maiden talvirengaslainsäädännön harmonisoinnin puute asettaa suuria haasteita kuljetusyrityksille. Jos lakeja ei noudateta, ajoneuvon ei ehkä sallita jatkaa matkaansa tai seurauksena voi olla sakkorangaistuksia.

Goodyear Dunlopin mukaan 28:ssa Euroopan maassa on hyötyajoneuvoja koskevia talvirengassäädöksiä. Joissakin maissa on paikallisia vaatimuksia, joissakin vaaditaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa kaikilla teillä ja joissakin on pakollisia vaatimuksia määrättyinä aikoina olosuhteista riippumatta. Kuljetusyritysten on tarkistettava kunkin sellaisen maan säädökset erikseen, jossa ne toimivat.


Leijona lanseeraa uuden suojavaatemalliston

Leijona Group Oy lanseeraa uuden talvi- ja kesäkäyttöön soveltuvan Näkyvät-suojavaatemalliston. Kaikki tuotteet täyttävät uuden varoitusvaatestandardin vaatimukset (EN ISO 20471).

Uutta suojavaatemallistossa kerrotaan olevan esimerkiksi rasteriheijastimet. Heijastimet on sijoitettu eri puolille vaatteita, myös hihoihin ja olkapäihin. Suojavaatteet on valmistettu polyesteri-puuvillasta, jossa on vettä hylkivä viimeistely. Kaikissa tuotteissa on myös korttitaskut, joihin henkilökortin voi laittaa sekä pysty- että vaakasuuntaan.


Palvelusajan jaksottelu kokeiluun Jääkäriprikaatissa

Maavoimat kertoo tiedotteessaan ottavansa kokeiluun varusmiesten uuden palvelusajan jaksottelun vuoden 2016 alussa. Palvelusajan jaksottelu koskee Sodankylässä palvelevaa Lapin jääkäripataljoonan saapumiserää 1/16 eli yhteensä noin 630 varusmiestä.

Uusi palvelusaikajaksottelu koostuu kymmenestä peräkkäisestä palveluspäivästä, joita seuraa neljä peräkkäistä viikonlopulle ajoittuvaa lomapäivää. Jaksottelussa on huomioitu perus- ja erikoiskoulutuskausien alut sekä Jääkäriprikaatin koulutus- ja harjoitusjärjestelmän vaatimukset.

Uuden palvelusaikajaksottelun tavoitteena on tehostaa varusmieskoulutusta koulutuspäiviä lisäämällä. Lisäksi sen kerrotaan tukevan varusmiesten jaksamista lisäämällä täysiä lomapäiviä sekä saavan aikaan kustannussäästöjä matkakuluja vähentämällä.

Varusmiesten palvelusajan jaksottelun kokeilu jatkuu Lapin jääkäripataljoonassa vuoden 2016 loppuun saakka. Kerätyn palautteen perusteella tehdään päätös palvelusaikajaksottelun jatkosta ja sen mahdollisesta laajentamisesta.



Opelilta erikoisvarusteltu Vivaro

Opel kasvattaa Vivaro -mallisarjaa erikoisvarustellulla Sportive –mallilla. Vivaro Sportiven moottorina on kaksoisahdettu 1,6-litrainen 103 kW (140 hv) diesel. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 6,1 l/100 km ja CO2-päästöksi 160 g/km.

Ulkoa uutuuden tunnistaa kromatusta jäähdyttäjän säleiköstä, korin värisestä takapuskurista, kylkilistoista ja taustapeilien suojista sekä 17-tuumaisista kevytmetallivanteista. Ohjaamon tummat värit: musta kojelauta ja istuinverhoilu, tuovat autoon ripauksen urheilullisuutta.

Vivaro Sportivessa on vakiona avaimeton lukitus ja käynnistys sekä peruutuskamera. Lisäksi varustukseen kuuluvat etusumuvalot ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin.

Opel Vivaro Sportive 1,6 CDTI BiTurbo (140 hv) –malliston verolliset hintapyynnit alkavat 34 330 eurosta.


Puomilla varustettu STILL Ergopick

Still esittelee uuden alipainenostimella varustetun Still Ergopick -matalakeräilytrukin. Se perustuu Still CX-S 16 -matalakeräilytrukkiin ja on varustettu Schmalzin toimittamaan nostopuomiin asennetulla alipainenostimella.

Ergopick nostaa helposti enintään 40 kg kuormia. Sen nostosäde on 2,1 metriä 270 asteen alueella trukin ympärillä. ”S”-kirjain trukin nimessä tarkoittaa saksinostinta. Tämän nostimen avulla voi nostaa kaksi lavaa yhdessä 785 mm korkeudelle.


Suomen uusi jäänmurtaja Polaris

Arctech Helsinki Shipyardilla rakennettavan uuden sukupolven jäänmurtajan kaste suoritettiin 11. joulukuuta. Polaris-nimen saaneen jäänmurtajan kummina toimii eduskunnan varapuhemies Paula Risikko.

Helsingin telakalla rakenteilla oleva lähes 110-metrinen laiva poikkeaa aikaisemmista jäämurtajista monellakin tapaa. Aluksen suunnittelussa ja rakentamisessa on hyödynnetty suomalaisia teknologisia ratkaisuja, mitä edustavat muun muassa jäävahvistetut potkurilaitteet ja rungon sisälle rakennettu tehokas öljyntorjuntajärjestelmä. Alus voi käyttää polttoaineenaan sekä dieseliä että nesteytettyä maakaasua, eli LNG:tä.

Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon ja alus varustetaan lisäksi öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Polaris uitetaan ulos rakennushallista joulun jälkeen ja siirretään telakan varustelulaituriin, missä aluksen loppuvarustelu ja käyttöönotto tehdään. Jäänmurtaja luovutetaan asiakkaalle talvella 2016.


Toyota Baltic AS:lle uusi toimitusjohtaja

Kari Skogster on nimitetty Toyota Baltic AS:n toimitusjohtajaksi 1.1.2016 alkaen. Skogster jatkaa myös nykytehtävässään Toyota Auto Finland Oy:n toimitusjohtajana.

Skogster on toiminut Toyotan palveluksessa eri tehtävissä vuodesta 1985. Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajaksi hän palasi Brysselistä Toyota Motor Europen jälkimarkkinointitoimintojen johtajan tehtävistä vuonna 2014.


Mersun GLC:lle TÜV-ympäristösertifikaatti

Saksalainen TÜV Süd on arvioinut Mercedes-Benzin GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Arvioinnin tuloksena GLC:lle myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009. Valmet Automotive ryhtyy valmistamaan GLC:tä Uudessakaupungissa vuonna 2017.


Yrittäjistä joka neljäs yli 54-vuotias

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston vuoden 2014 ennakkotietojen mukaan työllisiä oli hieman alle 2,3 miljoonaa. Ammattiasemaltaan yrittäjiä heistä oli 243 000, mikä oli 10,7 prosenttia kaikista työllisistä. Yrittäjistä 27 prosenttia oli yli 54-vuotiaita ja vain 2 prosenttia alle 25-vuotiaita. Naisten osuus yrittäjistä oli 33 prosenttia. Yrittäjissä ovat mukana myös maatalousyrittäjät.

Yrittäjien osuus työllisistä oli vuosien 1987–2014 välisenä ajanjaksona matalin vuonna 2008, jolloin yrittäjiä oli 10,1 prosenttia työllisistä. Vuoteen 2014 mennessä osuus kasvoi 10,7 prosenttiin. Vaikka yrittäjien kokonaismäärä väheni edellisvuodesta yli 2 000 henkilöllä (-0,8 %), yrittäjien osuus kaikista työllisistä nousi hieman. Yrittäjien osuuden kasvua selittää se, että suhteessa yrittäjiin palkansaajien määrä vähentyi enemmän. Palkansaajia olikin lähes 32 000 (-1,6 %) edellisvuotta vähemmän.

Työllisistä miehistä oli yrittäjiä 14,5 prosenttia, kun taas naisilla osuus oli vain 7,1 prosenttia. Yrittäjämiesten osuus työllisistä on kasvanut tasaisesti viimeisten vuosien aikana. Yrittäjänaisten osuudessa ei ole tapahtunut muutosta tarkasteluajanjaksona.

(Lähde: Työssäkäyntitilasto, Tilastokeskus)


Tullilainsäädäntö uudistuu

Unionin tullikoodeksia (UCC) aletaan soveltaa 1.5.2016 alkaen. Uusi voimaan astuva lainsäädäntö merkitsee muutoksia tullimenettelyihin ja toimintatapoihin sekä lupiin ja vakuuksiin. Lainsäädännön edellyttämiä uusia toimintatapoja ja tulli-ilmoitusjärjestelmiä ei sovelleta täysin vielä 1.5.2016 alkaen. Ilmoitusjärjestelmät uusiutuvat aikaisintaan vuodesta 2018 alkaen, EU:n työohjelman mukaisessa aikataulussa. Suomen Tulli toteuttaa lainsäädännön edellyttämän sähköisen toimintaympäristön EU:n työohjelman mukaisilla tietojärjestelmämuutoksilla ja aikataulussa vuoteen 2020 mennessä.


Ford satsaa miljardeja sähköautoihin

Ford on julkistanut panostavansa ylimääräiset 4,5 miljardia dollaria sähköautoteknologian kehittämiseen vuoteen 2020 mennessä. Yhtiö aikoo lisätä 13 uutta sähköautoa katalogiinsa vuosikymmenen loppuun mennessä, jolloin 40 prosenttia yhtiön automalleista löytyy myös sähköisenä versiona.

Ensi vuoden puolella julkaistaan uusi Ford Focus Electric uudella DC pikalataustoiminnolla, joka lataa 80 prosenttia akusta puolessa tunnissa.


Hinnat pohjalukemiin: Otokar nivel-Kent, Temsa Maraton

"Tämä on sitä, mitä suurkaupungit tarvitsevat", mainostaa turkkilaisen Otokarin uusi nivel-Kent. Ja jo kaikkialla maailmassa menestynyt Temsa sanoo uudesta matka- ja tilausbussistaan Maratonista: "Lyömätön hinta/laatu suhde".

Turkkilaiset tulevat vooimalla EU-markkinoille (Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2015, Bussimaailma). Halpa työvoima ja euroopalaisen maun ja vaatimukset täyttävä varustelu ja laatu lyö läpi jopa EU:n vahvimmilla bussimarkkinoilla Iso-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa. Samalla kun EU:n suurkaupungeissa pitkät nivelbussit valloittavat tehokkuudellaan joukkokuljetusvälineinä, Otokar nivel-Kent lienee ylivoimaisesti halvin toimiva tarjous.

Temsa on tehnyt itsensä tunnetuksi toimivana tuotteena ympäri Eurooppaa. Sen uudelle Maraton´lle on helppo ennustaa menestystä myös matka- ja tilausbussien kärkitaisteussa.

Isuzu Citiport on mielenkiintoinen matalalattiainen midi-luokan bussitulokas Euroopan markkinoilla.


Monsterirekat Saksaan hitaasti mutta varmasti

Saksan valtionyhtiö rautateillä, Deutsche Bundesbahn taistelee kynsin hampain ja Vihreiden sekä vasemmiston poliitikkovoimin 25,25 pitkiä "Monsterirekkoja" vastaan. Samalla Saksan liikenneministeri, CDU:n Alexander Dobrint autonvalmistajien liiton, ACEA:n tukemana ajaa järkisyitä saksalaisiin: "Kaksi Monsterirekkaa kuljettaa saman kuin kolme nykyistä rekkaa. Se vähentää rekkaliikennettä tieverkossa ja säästää 25% polttoainetta ja päästöjä".

Lue lisää...


Kovalaisen kova sana: 17 uutta Eurocargoa!

Pellon suuri, Kuljetus Kovalainen, on uskonut Ivecoon kuin vuoreen. Eikä usko petä. Nyt Kovalainen on ostanut 17 uutta "Vuoden Kuorma-auto 2016" Iveco Eurocargoa. NEK tekee päällirakenteet. Autot ilmestyvät Lapin teille maaliskuun loppuun mennessä.


Halpamaiden kuljettaja ongelma kaikkialla paitsi Suomessa

Makedonialainen rekkakuljettaja jäi kiinni Ruotsin Sundsvallissa väärennetystä passista ja ajokortista. Kuljettaja myönsi ostaneensa ne 40 eurolla Bulgariassa. Oikeudenkäynnissä selvisi että sama kuljettaja oli jo aiemmin sakotettu kahdesti jätettyään suorittamatta EU:n ulkopuolisilta kuljettajilta vaaditun ajokokeen.

30.10.2015 Tanskan Bogensessa suoritetussa tarkastuksessa todettiin bulgarialaisen rekan bosnialaisen kuljettajan jatkuvasti rikkoneen ajo- ja lepoaikoja peukaloimalla ajopiirturia. Auton omistaja, bulgarialainen kuljetusliike, kieltäytyi asettamasta vaadittuja 140 000 Tkr vakuuksia kuljettajalle tuomittavalle sakolle. Tanskan viranomaiset takavarikoivat rekan kuormineen.

Lue lisää...