Saksan valtionyhtiö rautateillä, Deutsche Bundesbahn taistelee kynsin hampain ja Vihreiden sekä vasemmiston poliitikkovoimin 25,25 pitkiä "Monsterirekkoja" vastaan. Samalla Saksan liikenneministeri, CDU:n Alexander Dobrint autonvalmistajien liiton, ACEA:n tukemana ajaa järkisyitä saksalaisiin: "Kaksi Monsterirekkaa kuljettaa saman kuin kolme nykyistä rekkaa. Se vähentää rekkaliikennettä tieverkossa ja säästää 25% polttoainetta ja päästöjä".
Liittovaltioista Nordrhein-Westfalenin ja Brandenburgin liityttyä 25,25 pitkille koereittejä jo avanneisiin Baijerin, Hampurin, Hessenin, Niedersachsenin, Sachsenin, Tueringenin ja Schlesvig-Holsteinin joukkoon 25,25 pitkät saavat 44 t kokonaispainolla liikkua 75%:ssa Saksan liittovaltioista 40 kuljetusyrityksen 129 rekalla 120 tieosuuden yhteensä 10 150 km:n matkalla. Saksa on päättänyt, että Monsterien koeaika Saksan teillä jatkuu vuoden 2016 loppuun. Oletettavasti sekä sallittujen tieosuuksien ja kilometrien että myös liittovaltioiden lukumäärä kasvaa siihen mennessä.
Euroopassa Benelux-maat ovat sopineet 25,25 pitkien ja 60 t painavien Monsterien vapaasta keskinäisten rajojen ylityksestä. Tanska jatkaa Monsterirekoille myönnettyjä kokeiluja. Suomessa ja Ruotsissa ollaan jo monen vuoden kokemuksin paljon suuremmissa painoissa ja pituuksissa ilman niitä kansallisia katastrofeja, joilla rautateiden puolustajat säikyttelevät Saksan kansaa.