Makedonialainen rekkakuljettaja jäi kiinni Ruotsin Sundsvallissa väärennetystä passista ja ajokortista. Kuljettaja myönsi ostaneensa ne 40 eurolla Bulgariassa. Oikeudenkäynnissä selvisi että sama kuljettaja oli jo aiemmin sakotettu kahdesti jätettyään suorittamatta EU:n ulkopuolisilta kuljettajilta vaaditun ajokokeen.
30.10.2015 Tanskan Bogensessa suoritetussa tarkastuksessa todettiin bulgarialaisen rekan bosnialaisen kuljettajan jatkuvasti rikkoneen ajo- ja lepoaikoja peukaloimalla ajopiirturia. Auton omistaja, bulgarialainen kuljetusliike, kieltäytyi asettamasta vaadittuja 140 000 Tkr vakuuksia kuljettajalle tuomittavalle sakolle. Tanskan viranomaiset takavarikoivat rekan kuormineen.
Marraskuun alkupäivinä vuonna 2015 Aalborg-Fredrikshavn moottoritiellä henkilöautoilijoita ilmoitti poliisille liettualaisesta kuorma-autosta, joka ylitti reippaasti sallitun 80 km/t. Moottoritielle hälytetty poliisin tutkapartio mittasi liettualaisen nopeudeksi 125 km/t. Tarkastus paljasti, että nopeudenrajoitin oli poistettu magneetin avulla.
Tanskan poliisi on paljastanut, että kuljettajien lisäksi myös monet suuret huolintaliikkeet lähettävä varoituksia kuljettajille poliisin nopeustarkkailuista teiden varsilla autojen GPS-järjestelmien välityksellä. Varoitukset johtavat autot vaihtoehtoisille reiteille. Satamissa on sattunut, että perävaunuja laittomilla kuormilla on jätetty seisomaan. Myös on kaksiakselisia vetoautoja äkkiä vaihdettu lain vaatimiin kolmiakselisiin. Tällaisen tapaukset kasautuvat nk. halpamaiden kuljetusliikkeiden autoille ja kuljettajille.
Tanskan poliisi pitää magneettia jo "vanhentuneena" keinona peukaloida auton elektroniikkaa. Nykyään kannettava tietokone kytketään auton elektroniseen järjestelmään. Sen avulla auton kaikkia toimintoja voidaan muuttaa oman mielen mukaan. Vaarallisimpina muutoksina Tanskan poliisi pitää ABS-jarrujärjestelmän ja ohjaustehostimen peukaloimista. Tanskan poliisi pitää hollantilaisia menetelmän etevimpinä kehittäjinä ja halpamaiden autoja ja kuljettajia häikäilemättömimpinä käyttäjinä.
Balkanin ja entisten itä-blokin maiden "halpakilpailu" laittomuuksineen on mennyt jo niin pitkälle, että "halpamaana" pidetty Puolakin jo on panemassa kovan "halpamaita" vastaan omien rajojensa sisällä.
Suomessa ulkomaalaisten kuorma-autojen ja laittoman kabotaasin valvonta on aivan olematonta ja sinisilmäistä verrattuna muihin pohjoismaihin. Tuleekin hakematta mieleen "Kekkosen ajan" sanonta "Euroopassa on vain kaksi maata, joilla ei ole ollut ongelmia venäläisten sukellusveneiden kanssa: Itävalta ja Suomi."