MAN - Vaihtoautot

ZF:n uusin versio uraauurtavasta konseptistaan ​​perävaunun sähköistämiseksi on esillä NUFAM hyötyajoneuvojen messuilla Karlsruhessa Saksassa. ZF:n sähköistetty perävaunuratkaisu on tehty integroimalla ZF:n AxTrax 2 -sähköakseli modulaariseen akkujärjestelmälaatikkoon talteenottoa ja vetoa tukevaa järjestelmää varten.

Jarrutusenergian talteenottokykynsä ansiosta järjestelmä voi tehokkaasti muuntaa raskaan dieselauton hybridiajoneuvoksi, mikä säästää polttoainetta ja hiilidioksidia jopa 16 prosenttia, kun taas valinnainen plug-in-versio voi säästää jopa 40 prosenttia. Perävaunu tarjoaa etuja myös nollapäästöisille sähköistetyille raskaille kuorma-autoille laajentamalla niiden valikoimaa.

ZF:n sähköistetty perävaunukonsepti on saamassa vetovoimaa alan kiinnostuksen kasvaessa. Sähköistettyjen perävaunujen etujen tuominen kalustonhaltijoille tuli askeleen lähemmäksi, kun ZF:n hyötyajoneuvojen ratkaisut (CVS) -divisioona ilmoitti ryhtyvänsä yhteistyöhön BPW:n kanssa tarjotakseen perävaunujen valmistajille täysin integroidun kulkuvälinejärjestelmän, mukaan lukien ZF:n AxTrax 2 -sähköakselin.

Kässbohrer ja Krone, kaksi johtavaa perävaunujen valmistajaa, alkavat myös ottaa käyttöön ZF:n uraauurtavaa sähköistysjärjestelmää alustoilleen. Tämän NUFAM-messuilla julkaistun ilmoituksen myötä yritykset aloittavat ZF:n uraauurtavien sähköistettyjen perävaunutekniikoiden integroimisen tuotevalikoimaansa.

"Perävaunujen sähköistys on innovatiivinen ratkaisu maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen lähitulevaisuudessa", sanoi Dr. Bernd Meurer, joka vastaa ZF:n sähköperävaunuohjelmasta. ”Uusi lähestymistapa tarjoaa lisää pitoa sen sijaan, että sitä vetäisi vain kuorma-auto, samalla kun se säästää polttoainetta, vähentää CO2-päästöjä ja parantaa kestävyyttä.

"Se, että alan johtavat johtajat omaksuvat järjestelmämme, osoittaa, että olemme omaksuneet oikean konseptilähestymistavan kehittäessämme kevyen ja modulaarisen järjestelmän, joka voidaan mukauttaa valmistajien ja kalustooperaattoreiden erilaisiin vaatimuksiin ja erilaisiin sovelluksiin."

Thore Bakker, BPW:n Trailer Solutions & Mobility Services -liiketoimintayksikön pääjohtaja sanoi: "Jokainen perävaunu tarvitsee alustan, jousituksen ja jarrutustekniikan, johon voi luottaa. 7,5 tonnin kuorma-autojen akseleistamme ja kylmäalusten generaattoriakseleistamme meillä on jo paljon kokemusta sähkökäyttöjen integroinnista. Siksi on täysin järkevää, että ZF, jolla on asiantuntemusta voimansiirroista, tekee yhteistyötä BPW:n kanssa tarjotakseen AxTrax 2 -akselilla vankan ja pitkälle kehitetyn kulkuvälineratkaisun puoliperävaunujen talteenoton ja vetovoiman tukemiseen."

Dr. Stefan Binnewies, Krone-konsernin hallituksen jäsen, sanoi: "ZF:llä ja Kronella on samanlaiset ominaisuudet, kuten sitoutuminen laatuun, kestävään kehitykseen ja innovatiiviseen teknologiaan. Krone tutki hyvin varhain ja investoi mahdollisiin vaihtoehtoihin perävaunujen sähköistetyn vetovoiman tukemiseksi keinona saavuttaa tieliikenteen hiilidioksidipäästötavoite. Olemme iloisia nähdessämme, että alan vakiintuneet kumppanit, kuten ZF ja BPW, tekevät yhteistyötä tukeakseen muutosta kestävämpään logistiikkaan tarjoamalla innovatiivisia ratkaisuja, jotka me perävaunujen OEM-valmistajina voimme integroida perävaunujärjestelmiimme. Olemme Kronella vakuuttuneita siitä, että voimme vastata tulevaisuuden haasteisiin vain yhdessä – luomalla asiakkaillemme parhaat ratkaisut.”

Tämän ilmoituksen myötä asiakkaat voivat hyödyntää ZF:n asiantuntemusta jarrujen ohjaus- ja sähköistysjärjestelmien yhdistämisessä innovatiivisiin teknologioihin, kuten AxTrax 2 -sähköistettyyn akselijärjestelmään, joka mahdollistaa talteenoton ja vetovoiman, joka tuottaa jopa 210 kW:n jatkuvan tehon ja 26 000 Nm:n saumattoman vääntömomentin huipputehosta.

ZF:n sähköistetty perävaunuratkaisu on suunniteltu vastaamaan tulevia standardeja ja kansallisia ja alueellisia määräyksiä. Ensimmäisten sähköperävaunujen odotetaan tulevan liikenteeseen EU:n teillä, kun säännöllisyysluokitus on saatu.