ZF esitteli IAA Transport -näyttelyssä mallin kuorma-auton TrailTrax-perävaunusta, johon kuuluu sähköakseli eli ns. e-akseli sekä akku ja ebs-järjestelmä. Valmistaja kertoo, että TrailTrax voi vähentää yhdistelmän polttoaineenkulutusta enimmillään 16 prosenttia, kun se käyttää liikkumiseen ainoastaan dieseliä. Jos yhdistelmä hyödyntää myös ulkopuolista sähköenergiaa, polttoaineenkulutus alenee enimmillään 40 prosenttia.
210 kW tehoinen sähköakseli AxTrax 2
ZF:n sähköperävaunun prototyyppi sisältää konsernin kehittämän 210 kW:n AxTrax 2 -sähköakselin (e-akseli), perävaunun EBS:n ja akkujärjestelmän. Johtavat perävaunujen valmistajat, kuten Kässbohrer ja Krone, sekä perävaunujen alusta- ja akselitoimittaja BPW jo käyttävät ZF:n TrailTraxissa esiteltyjä ratkaisuja.
Perävaunun sähkökäyttöinen akseli AxTrax 2 ottaa talteen sähköenergiaa jarrutettaessa. Tämä energia varastoidaan akkuun, ja sähköinen akseli käyttää sitä avustamaan kuorma-auton liikkumista. Täyssähköisen kuorma-auton yhteydessä käytettynä akseli voi muun muassa pidentää toimintasädettä.
ZF:n TrailTrax-ratkaisu on suunniteltu vastaamaan tulevia maailmanlaajuisia standardeja ja kansallisia ja alueellisia määräyksiä. Ensimmäisten sähköperävaunujen odotetaan tulevan käyttöön, kun asiaankuuluvat sääntely- ja turvallisuusprosessit on saatu päätökseen.
Hyviä kokemuksia odotettavissa sähköakselista
”TrailTrax tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia vähentää maanteiden tavaraliikenteen käyttökustannuksia ja CO2-päästöjä. Stop-and-go-, ilmanvastuksen tai vierintävastuksen aiheuttamia energiahäviöitä voidaan vähentää uudella ZF TrailTrax -järjestelmällä. Sähköiseen liikkuvuuteen siirtymisen onnistuminen edellyttää kaikkien alan toimijoiden yhteisiä ponnisteluja. Olemme iloisia siitä, että teknologiamme löytävät suosiota sekä johtavien perävaunuvalmistajien että kalusto-operaattoreiden keskuudessa ympäri maailmaa. He ymmärsivät TrailTraxin potentiaalin kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa", kertoo Bernd Meurer, joka vastaa TrailTrax-ohjelmasta ZF:llä.
”Jokainen perävaunu tarvitsee alustan, jousitus- ja jarrutekniikan, johon voit luottaa. 7,5 tonnin kuorma-autojen akseleillamme ja kylmäalusten generaattoriakseleillamme on jo paljon kokemusta sähkökäyttöjen integroimisesta. On loogista, että ZF, jolla on asiantuntemusta voimansiirrosta, tarjoaa BPW:lle uutta AxTrax 2 -akselia puoliperävaunujen voimalinjan osana. Se edustaa vankkaa ja hienostunutta veto- ja alustaratkaisua, jonka perävaunujen valmistajat voivat helposti asentaa ja johon kalustot voivat täysin luottaa, sanoo BPW Bergische Achsenin Markus Schell.