Volvo Trucks on toimittanut 74 tonnin sähköauton raskaisiin kuljetuksiin kuljetusliikkeelle Göteborgiin, Ruotsiin. Viime viikkoina Göteborgin Arendalin satama-alueella on testattu yhtä konttiliikenteessä olevaa kuorma-autoa. Testi on ns. HCT (High-Capacity Transport) projekti. Kahden perävaunun kuorma-auto on 32 metriä pitkä ja kestää 74 tonnin kokonaispainon.
Testattava sähköauto on Volvo FH Electric 6X4, ja sitä ladataan vihreällä sähköllä kahdella nopealla 180 kW:n laturilla.
Pitkällä aikavälillä rekka kulkee myös Göteborgin ja Boråsin kaupungin välillä, 70 km Göteborgista.
High Capacity Transports (HCT) tarkoittaa, että ajoneuvon pituus ja/tai kokonaispaino saa kasvaa, mikä mahdollistaa suuremman kuorman kuljettamisen ajoneuvoa kohden. HCT:tä voidaan käyttää kaikentyyppisissä voimansiirroissa. Ajatuksena on, että HCT alentaa kuljetuskustannuksia, vähentää ympäristövaikutuksia, parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää tien kulumista ja alentaa ylläpitokustannuksia.
"Pitkien ja raskaiden kuormien ajo sähköllä toimii toistaiseksi erittäin hyvin ja voimme kuljettaa yhtä paljon rahtia kuin dieselautolla", Mattson Åkerin toimitusjohtaja Jan-Olof Mattsson sanoi. ”Kuorma-auto kulkee 12 tuntia vuorokaudessa, ja lataus pysähtyy, kun kuljettaja pitää tauon. Lataamme vihreällä sähköllä emmekä siis aiheuta hiilidioksidipäästöjä. Hiljainen, sähköinen käyttö merkitsee myös parempaa työympäristöä kuljettajalle.
”Haluamme näyttää, että täyssähköiset ratkaisut toimivat myös sovelluksissa, joissa on suuri kokonaispaino ja korkea käyttöaste. Yhdessä Mattson Åkerin, Ruotsin liikenneviraston ja useiden muiden kumppaneiden kanssa pohdimme nyt, miten voimme optimoida sähköauton toiminnan, mukaan lukien kuinka latauksen tulisi tapahtua mahdollisimman tehokkaasti”, lisäsi Lena Larsson, projektipäällikkö.