Volvo Trucks esitteli 29.1.2024 viidennen sukupolven FH-malliston, joka on saanut Aero-lisänimen. Uutuudet erottaa pidemmästä hytistä sekä mm. puskurin yläpuolelle maskiin lasketusta logosta.
Volvo FH Aero
Vain FH-malliin saa vastaisuudessakin nykyisen vakiotyyppisen ohjaamon. Volvo FH16 muuttuu vuosimallista 2024 lähtien yksinomaan Aero-perheen jäseneksi samoin kuin sähkökuorma-auto Electric ja kaasukäyttöinen FH.
FH Aero -ohjaamon keula on 24 cm pidempi kuin vakio-ohjaamossa. Alentuneen polttoaineenkulutuksen lisäksi uuden aerodynamiikan kerrotaan parantavan ajovakautta tuulisissa olosuhteissa. Parannetun aerodynamiikan ja uusien teknologioiden ansiosta energiankulutukseen luvataan enimmillään 5 prosentin vähennys.
Aeroon saatavaa kamerapeilijärjestelmää valmistaja kutsuu nimellä Camera Monitor System eli CMS. Niiden ohessa perinteiset peilit pysyvät tarjoomassa.
Volvo FH16 Aero
780-hevosvoiman huippumallillaan Volvo Trucks ottaa tehokuninkaan valtikan Scanialta itselleen. Tehokkain versio kuuluu uuteen 17,3-litraiseen D17-moottoriperheeseen, jonka kaikki tehovaihtoehdot ovat 600, 700 ja 780 hevosvoimaa. Vastaavassa järjestyksessä vääntömomenttien huiput ovat 3000, 3400 ja 3800 Nm.
Seuraavassa uuden Volvo FH16 Aeron ja tavallisen FH16:n D17-moottorin ominaisuuksia ja vertailua D16-moottoriin:
- Tilavuus on 17,3 litraa
- Nopeasti reagoiva turboahdin
- Aaltomainen männän pään muotoilu, joka optimoi palamisen
- Kasvanut sylinterin huippupaine
- Ruiskutusuuttimien uusi rakenne
- Pienentynyt sisäinen kitka
D17-moottori on sertifioitu käytettäväksi HVO:lla (hydrotreated vegetable oil) kaikissa teholuokissa. 700 hv:n versio kelpuuttaa myös polttoaineekseen myös 100 % biodieselin (B100), ja tämä versio tulee markkinoille vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.
Neljä Aero-mallia
Aero-mallisto käsittää neljä jäsentä vuoden 2024 alussa: FH Aero, FH Aero Electric, kaasukäyttöinen FH Aero ja FH16 Aero. FH16:tta lukuunottamatta kolmen muun mallin voimansiirtolinjat pysyvät pääpiirteissään entisellään. Esim. FH Aero Electric ei vielä saanut vuonna 2022 esiteltyä e-akselia, jossa sähkömoottorit ja vaihteisto on koottu vetävän akselin kanssa yhteen pakettiin.
Uudet Aero-kuorma-automallit tuodaan vaiheittain markkinoille vuosien 2024‒25 aikana.