Tässä ovat ensikuvat Scanian uudesta, Pariisissa ensiesittelynsä saaneesta R-sarjasta. Ensimmäisessä vaiheessa esitellään S- ja R-sarjan ohjaamoilla varustetut kaukoliikenneautot 4x2, 6x2, 6x2*4 ja 6x2/4 –alustavaihtoehtoina 8 eri ohjaamovaihtoehtona R6- ja V8-koneilla. Salaisuuksien piilottamiseksi uutta sukupolvea kutsuttiin tuotekehitysvaiheessa Albatrossi-koodinimellä.
Ohjaamot
Scanian uutta ulkoilmettä voi luonnehtia varsin onnistuneeksi. Hytin ulkomuodot on suunniteltu yhteistyössä Porsche Engineeringin kanssa. Valmistaja kertoo käyttäneensä lukemattomia tunteja mm. eri koripaneeleiden saumojen ja liitosten viimeistelyyn. Nyt kaikki rakoset ovat kapeita henkilöautojen tapaan. Kattospoileriksi voi valita vivun avuin tarvittaessa ylös- tai alaspäin kääntyvän mallin.
Kaikki keulan valot on tarjolla lisähinnasta LED-vaihtoehtoina. Mielenkiintoinen seikka on se, että äärivalot ja rekkavalot ovat tuulilasin sisäpuolella. Tosin vain jos auto otetaan ilman aurinkolippaa, jolloin valot ovat lipassa. Taustapeilit ovat niin ikään uudet.
Uudessa S-sarjan mökissä on tasapohjainen lattia ja sinne noustaan neljän askelman kautta. Konetunnellilla varustettuun R-sarjan mökkiin noustaan tuttuun tapaan 3-askelmaa pitkin. Korkeusvaihtoehdoista jää TopLine pois, sillä se yltäisi S-sarjassa yli neljään metriin, joka ei sovi Saksan teille. Korkein Highline on nyt noin 16 cm nykyistä korkeampi. Kaikkiaan hytit ovat mallista riippuen 10 - 16 cm nykyistä korkeampia.
Scania tuo eri mallilanseerausten yhteydessä nyt esiteltyjen kahdeksan ohjaamovaihtoehdon lisäksi 16 ohjaamoa lisää. Kaikkiaan R-, S-, G-, P- ja L-sarjoista koostuvassa mallistossa tulee olemaan yhteensä 24 ohjaamovaihtoehtoa.
Tehot ennallaan, nopeampi Opticruise
Moottoriperhe on alkuvaiheessa V8-koneiden kohdalla entisellään. Niiden päästöt puhdistetaan entiseen tapaan EGR+SCR:n voimin. Pienemmät 13-litraiset 6-sylinteriset ovat jatkossa kaikki SCR-koneita. Uutena tullaan esittelemään 370-heppainen mylly ja 490-heppainen on jatkossa 500-heppainen.
Polttoainetaloutta on saatu parannettua mallista riippuen 5-8 prosentilla. Koneiden osuus on tästä 3 prosenttia. Se saavutetaan muun muassa uudelleen muotoiltujen palotilojen ja uusien 10-reikäisten polttoainesuutinten sekä termostaattiohjatun öljynlauhdutusjärjestelmän avuin. Loput prosentit otetaan mm. aerodynamiikan ja erilaisten vaihteisto-ohjelmien sekä päivitetyn “älykkään” vakionopeudensäätimen avuin.
Automatisoitu manuaalivaihteisto eli Scania Opticruise osaa vaihtaa vaihteita puolet nopeammin kuin aiemmin, kiitos uuden sivuakselijarrun. Opticruiseen kuuluu kuuluu kaksi peruutusvaihdetta, hitaampi eli CL ja nopeampi eli CH. Pykälää suuremmalle vaihtamiseen aikaa 0,4 sekuntia.
Kuljettajan paikalla kaikki uusiksi
Nykyistä viisi senttimetriä pidemmän hytin sisustus on pantu kokonaan uusiksi. Samalla vaihdevalitsin päivitetiin ja valokatkaisija siirrettiin oveen. Mittaristossa nopeusmittari ja kierroslukumittari vaihtoivat paikkoja. Lisäksi vaihteisto-ohjelman vaihto käy jatkossa ohjauspyörän napista vaihtelemalla. Valittu ohjelma näkyy mittariston väriteemana. Esim. Economy-tila, jolloin mittarin kehyksen väriteemana on vihreä.
Kuljettajan istuin on nyt 65 mm entistä edempänä ja 20 mm lähempänä ovea, jotta kuljettajan näkemä paranisi. Samalla punkan leveys on kasvatettu 90 senttimetristä tasan yhteen metriin. Kuljettajanistuimen säädöt on sovitettu 150-200 cm pituisia kuljettajia silmällä pitäen. Vantterampia kapteeneja varten valmistajan valikoimista löytyy urheiluautomaailmasta tuttu D-mallinen ohjauspyörä.
Positiivinen uutinen kaukoliikenneautopuolelle on se, että Scania on lisännyt takaseinän kaapistot valikoimaansa.
Mukavuusvarusteiden puolelle on tuotu kääntyvä apumiehenistuin ja joko 5 tai 7 tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä. Uuteen järjestelmään on mahdollista liittää kahteen suuntaan kommikoiva viestintäjärjestelmä.
Maininnan arvoinen uutuus on myös uusi ilmastointijärjestelmä, johon on saatavissa integroitu taukoilmastointi.
Alusta ja voimansiirto
Alustan puolella etuakselia on tuotu paremman painojakauman, ajovakauden ja paremman jarrutustehon saavuttamiseksi 50 mm nykyistä mallia edemmäksi. Samalla etulevyjarrujen jarrukellon kokoa on kasvatettu 24 tuumasta 30 tuumaan. Muutosten ansiosta jarrutusmatkan kerrotaan lyhentyneen 40-tonnisella puoliperäyhdistelmällä 5 prosentilla 80 km/h nopeudesta.
Jousituksen puolelle on tuotu tarjolle kahdesta ilmajousesta ja yksilehtisestä paraabelijousesta koostuva vaihtoehto. Volvon ISR-erillisjousituksen kaltaista vaihtoehtoa ei ainakaan toistaiseksi tulla tarjoamaan Södertäljeläisten suunnalta.
Moottorin ja vaihteiston kiinnitykset on korvattu vähemmän värisevillä kiinnikeillä.
Taka-akselit ovat ohjattavia akseleita lukuunottamatta entisellään. Taka-ohjaavien akseleiden rakennetta uusittiin siten, että kääntymisestä vastaava hydraulimoottori tuotiin akselin yhteyteen. Scanian mukaan ratkaisulla päästään eroon runkoa pitkin kulkevista hydrauliikkaletkuista sekä trippeliakselissa tilaa vievistä ja painoa kasvattavista ohjaustangoista.
Suomeen
Scania Suomi järjesti asiat siten että kaksi ensimmäistä tehtaalta lähtevää tuotantovalmista autoa tuodaan piakkoin Turun matkustajasataman kautta Suomeen.
Teksti: Tero Lahtinen
Kiitämme erikoistiedoista, kuvista: Rutger Andersson, päätoimittaja, Trailer; Gianenrico Griffini, erikoistoimittaja, Vie&Trasporti, puheenjohtaja, ITOY