Euroopan parlamentti hyväksyi 10.3.2015 pidetyssä täysistunnossaan Liikenne- ja turismivaliokunnan antaman direktiiviesityksen. Nyt hyväksytyn direktiivin pohjalta autovalmistajat voivat valmistaa nykyistä pidempiä ja virtaviivaisempia ohjaamoja raskaisiin kuorma-autoihin, mikäli ne parantavat liikenneturvallisuutta ja alentavat autoista syntyviä päästöjä.
Direktiivi antaa mahdollisuuden polttoainetaloutta parantavien siivekkeiden lisäämiseen ajoneuvojen sekä ajoneuvoyhdistelmien takaosiin. Samalla päätettiin isojen, yli 25 metrin pituisien ja parhaimmillaan 76 tonnin kokonaispainoisten ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävästä liikenteestä. Päätöksen mukaan nk. ”megarekkojen” jäsenmaiden rajojen ylittävää liikennettä koskevat säädökset pysyvät nykyisellään.
Uusi direktiivi antaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäville hyötyajoneuvoille parhaimmillaan 1 tonnin kokonaispainohelpotuksen.
Aiheesta tarkemmin KuljetusNetin aikaisemmassa uutisessa.