Ajoneuvotekniikan ammattipiireissä Suomessa herättää jatkuvaa ihmetystä tapa, jolla valtion kassasta jaetaan avokätisesti ”tutkimusrahaa” ennen kaikkea sähköautoihin liittyviin kehitystarkoituksiin. Rahalla saadut tulokset on vastaavasti luokiteltava nollatuloksiksi verrattuna kansainväliseen kehitystasoon.
Myös suomalaisen Linkkerin vanhojen bussien muuttaminen ”suomalaisiksi sähköbusseiksi” on herättänyt tyrmistystä ammattipiireissä. Tiedetäänhän naapurimaassa Ruotsissa Volvon olevan kansainvälisen kehityksen kärjessä täyssähkö-, sähköhybridi- ja plug-in sähköbusseillaan. Niitä on jo 57 kpl käytössä eri puolilla Eurooppaa, mm. Luxemburgissa ja Edinburgissa Ruotsin omien kaupunkien lisäksi. Volvolla on siten tarjolla koeteltuja, linjaliikenteessä päivittäin kulkevia kolmenlaisia sähköbusseja huomattavasti edullisemmin kuin mihin Suomen valtio, VTT ja HSL ovat jälleen sortuneet huonosti perustelluissa yrityksissä ”keksiä pyörä uudestaan”.