Volvo nivelbussi.
Vuoden 2020 jälkeen Suomeen on ostettu noin 455 uutta bussia. 31.12.2022 Suomen rekisterissä oli 405 kiinalaista bussia maksajina suomalaisten kuntien veronmaksajat ja VR.
Euroopan oma bussituotanto on viimeisen päälle nykyaikaista, huippoteknologista ja huippulaatuista verrattuna kiinalaisiin. Suuret eurooppalaiset bussivalmistajat - Mercedes, Solaris, Iveco, VDL, Van Hool, Irizar, Scania, Volvo, Renault ja koko joukko pienempiä valmistajia - käyvät rajua kilpailua Euroopan markkinoista.
BYD nivelbussi.
Kiinalaiset tekevät busseja pitkissä sarjoissa ota-tai-jätä-myynnillä. Ostajalle ei anneta mahdollisuuksia matkustajia hyväileviin erikoisratkaisuihin eurooppalaisten ostajien tapaan. Kiina houkuttelee halvoilla hinnoilla.
Miksi suomalaisten veronmaksajien rahoilla rikastetaan Kiinan valtion ankarasti rahoittamaa teollisuutta, hiilivoiman sähköllä kehitettyä sähköbussimallistoa ja ihmisoikeuksia polkevaa politiikkaa sen sijaan, että rahalla tuettaisiin oman EU-kotipesää sen bussituotannon kautta?
Etelä-Ruotsi teki jyrkän päätöksen: Ei kiinalaisia busseja Etelä-Ruotsin kaduille ja teille! Entä Suomi? Miksi jopa VR lähettää bussihankinnoissaan suomalaisten rahoja Kiinaan, joilla Kiina voi ostaa entistä enemmän Suomea?
Kukaan ei tiedä, mitä kaikkea Kiina jo omistaa Suomesta. Valtio vaikenee, kun kysytään.
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2023 kertoo lisää kummallisista asioista suomalaisten bussikaupoissa.