Euroopasta puuttuu pelkästään bussikuljettajia 105 000. Kuorma-autonkuljettajien kohdalla puhutaan vielä suuremmista luvuista. (Vrt. Kuljetusnet-uutinen 10.10.2023)
EU on kaavaillut sekä bussikuljettajien, että kuorma-autokuljettajien ammattiajokortin alaikärajan alentamista 19 ikävuoteen kuljettajapuutteen korjaamiseksi. Monet ammattiautoilun järjestöt ovat vastustaneet EU:n kaavailua epäillen, että "teini-ikäisillä ei ole riittävää kokemusta ja kypsyyttä raskaiden ajoneuvojen ammattimaiseen kuljettamiseen liikenteessä".
Saksasta kantautuu nyt uusi avunhuuto. Vaikka linja-auto- ja raitiovaunukuljettajien määrä kasvoi lähes kuusi prosenttia 145 000:een vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna, kertoo liittovaltion tilastovirasto (Destatis) ja samalla varoittaa. Merkittävä osa kuljettajista lähtee työvoimasta lähivuosina: vuonna 2022 noin 40 prosenttia linja-auto- ja junankuljettajista oli 55-vuotiaita tai vanhempia. Destatiksen lukujen mukaan yli 55-vuotiaiden osuus oli selvästi suurempi kuin koko työvoiman osuus, lähes 26 prosenttia.
Lähes neljänneksellä (24 prosenttia) linja-auto- ja raitiovaununkuljettajista oli ulkomaan kansalaisuus. Näin oli 14 prosentilla kaikista työssäkäyvistä. Liittovaltion työvoimaviraston (BA) ammattitaitovajausanalyysin mukaan linja-auto- ja raitiovaunukuljettajan ammatti oli yksi niin sanotuista pullonkaula-ammateista vuonna 2022. Pullonkaulaa määritettäessä huomioidaan esimerkiksi, onko Saksassa vastaavassa ammatissa suhteellisen paljon täyttämättömiä työpaikkoja tai kuinka kauan niiden täyttäminen kestää keskimäärin.