Linja-autonkuljettajapula kasvaa Euroopassa. Euroopassa on nyt 105 000 avointa työpaikkaa. Tämä on 54 % kasvua vuodesta 2022, mikä vaikuttaa miljoonien käyttäjien palveluihin.
Linja-autosektorin COVID-jälkeinen kasvu on lisännyt kuljettajien kysyntää, ja yli 80 prosentilla liikennöijistä on vakavia tai erittäin vakavia vaikeuksia täyttää työpaikkoja. Ongelma on erityisen akuutti alueellisissa linja-auto-, reittiliikenteen kauko- ja matkailulinja-autoissa.
IRU:n pääsihteeri Umberto de Pretto sanoi: ”Kuljetusyritykset eri puolilla Eurooppaa kamppailevat löytääkseen kuljettajia. Palvelut ovat jo keskeytyneet kuljettajien puutteen vuoksi."
– Linja-autonkuljettajien pula on kasvanut 54 prosenttia viime vuodesta, mutta vielä huolestuttavampaa on nuorten alhainen siirtyminen ammattiin verrattuna iäkkäiden kuljettajien korkeaan eläkkeelle jäämiseen, hän lisäsi.
Viiden vuoden näkymät
Linja-autojen kuljettajapulan Euroopassa ennustetaan yli kaksinkertaistuvan vuoteen 2028 mennessä.
Yli 1,2 miljoonaa linja-autonkuljettajaa jää eläkkeelle seuraavien 5–10 vuoden aikana, kun taas uusien tulokkaiden määrä on huomattavasti pienempi.
Ilman toimia kuljettajien houkuttelemiseksi ja pitämiseksi Euroopassa voi olla yli 275 000 täyttämättä linja-autonkuljettajapaikkaa vuoteen 2028 mennessä.
Jatkuva demografinen kuilu
Vain 16 prosenttia linja-autonkuljettajista on naisia, mikä on alle sekä kuljetusalan (22 prosenttia) että työssäkäyvän väestön (46 prosenttia) keskiarvon.
Ammatissa on myös ikääntyvää väestöä. Alle 3 prosenttia linja-autonkuljettajista Euroopassa on alle 25-vuotiaita, kun taas yli 40 prosenttia on yli 55-vuotiaita.
– Linja-autonkuljettajan ammatti tarjoaa mahdollisuuden vähentää nuorisotyöttömyyttä ja lisätä välttämättömien työntekijöiden määrää. Hallitusten ja teollisuuden on tehtävä yhteistyötä tämän demografisen aikapommin purkamiseksi”, Umberto de Pretto sanoi.
Ammattiin pääsyn helpottaminen
Monissa Euroopan maissa henkilöliikenteen vähimmäisajo-ikä on 21–24 vuotta. Koulujen välinen ero on keskeinen este uusien kuljettajien houkuttelemisessa. Alaikärajaa tulisi alentaa yksittäisissä maissa ilman etäisyysrajoituksia, kuten 50 km:n rajaa.
Kuljettajaksi ryhtyminen on myös kallista korkeiden ajokortti-, koulutus- ja vakuutuskustannusten vuoksi. Esimerkiksi Saksassa ajokortin saaminen maksaa keskimäärin 9 000 euroa, yli neljä kertaa vähimmäiskuukausipalkka.
"Sääntelyviranomaisten tulisi helpottaa pääsyä ammattiin, joka on olennainen palvelu miljoonille Euroopan kansalaisille, eikä estää", sanoi Umberto de Pretto.
Kolmansien maiden kuljettajat
Euroopan väestö ikääntyy, ja työvoimapooli ei välttämättä riitä kattamaan kuljettajien välistä kuilua.
Maat, joissa ammattikuljettajia on liikaa, voisivat myös auttaa kattamaan eron. Tällä hetkellä vain 5 prosenttia linja-autojen kuljettajista EU:ssa on EU:n ulkopuolisia kansalaisia.
Pätevien kolmansien maiden kuljettajien pääsyä ammattiin Euroopassa olisi helpotettava.