Kuvakaappaus Twitteristä.
Sisun Karjaan tehtaan aidan takaa on tehtaan maastotestiradalla nähty perinteisiin panssaroituihin 6x6 maastokulkuneuvoihin nähden poikkeuksellisen nopeakulkuinen panssari-Sisu. Sama auto on tarttunut kameran kuvaan myös tehtaan ulkopuolella.
Kyseessä on Sisun uusi prototyyppi: panssaroitu nopea joukkojenkuljetusauto Sisu GTP. Eri lähteistä ongittujen tietojen mukaan nelivetoisen maastoauton kokonaispaino olisi alle 14 tonnia tarjoten tilaa 2+8 nopean toiminnan taisteluvarusteiselle henkilölle.
Erikoisinta Sisu GTP:ssä on sille lähtökohtaisesti suunniteltu erilaisten koriratkaisuijen käyttö samalla alustalla. Monikäyttöisyys nopeassa kenttätoiminnassa avaa uusia uria puolustusvoimien autojen käytölle.
Sisu GTP on räätälöity tilaustyönä erään EU:n keskieurooppalaisen valtion puolustusvoimien vertailuun. Sisun 12x12 ja 16x16 vetotavalla erikoisvalmistetut maastokulkuiset öljynporausajoneuvot ovat saavuttaneet kovia tuloksia ja mainetta mm. Romaniassa ja Serbiassa. Panssari-Sisu GTP esiteltäneen julkisuudessa virallisesti huhtikuussa 2018.
Sisu GTP:n suunnittelun lähtökohta on suora jatkumo runsas vuosi sitten esitellylle Sisu Polar 4-1 monikäyttökuorma-autolle. Sisu 4-1 voi toimia maasiirto-, puunkuljetus-, jäte-, säiliö- ymv. lavoja käyttäen, nosturilla, aurauskalustolla jne. Sisu Polar 4-1 valittiin monipuolisuudestaan ja sopivuudestaan kovaan käyttöön 73,4 prosentin äänisaalilla Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-autoksi 2018 Suomessa (Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2018, sivut 42-43).
Julkisuudessa on jatkuvasti ihmetelty, ettei Suomen Puolustusvoimat ole vuosien varrella oikeuttanut ainuttakaan kotimaista Sisu Polar kuorma-autoa ajoneuvokalustoonsa vastoin sekä asevelvollisuuslain että maan huoltovarmuuden edellyttämää.