Scania-syystalkoot

Mazdan ensimmäinen sarjatuotantoon tuleva sähköauto Mazda MX-30 on esitelty Tokion autonäyttelyssä. Auto on kehitetty asiakkaille, jotka haluavat ostaa sähköauton ajonautinnosta tinkimättä. Ainutlaatuisilla freestyle-ovilla, ekologisilla materiaaleilla ja oikein mitoitetulla akulla varustettu Mazda MX-30 merkitsee uutta positiivista askelta päästöjen vähentämisen alueella pian innovatiivisen Skyactiv-X-moottorin julkaisemisen jälkeen. Sen toimintamatka on yli 200 km (WLTP), mikä riittää hyvin eurooppalaisten asiakkaiden 48 km:n keskimääräiseen päivittäisen ajotarpeeseen.

Akulla varustettu auto, ei pyörillä varustettu akku

Yasuhiro Aoyama, Mazda Motor Europen hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja kommentoi ensiesittelyssä vuoden 2020 toisella puoliskolla Euroopan myymälöihin saapuvaa Mazda MX-30:ea seuraavasti:

- Kuten kaikkien tuotteidemme kohdalla, suunnittelijoillamme ja insinööreillämme on ollut hyvin selkeä tavoite ensimmäistä akkukäyttöistä autoa suunnitellessaan. Sen tulee erottua muotoilultaan, olla suurenmoinen ajettava – mikä on olennainen osa Mazdan DNA:ta ja tekee meistä ainutlaatuisia kilpailijoihimme verrattuna – ja mikä tärkeintä, sen on vaikutettava päästöjä vähentävästi koko tuotteen elinkaaren ajan. Koko ajoneuvovalikoimassamme käyttämämme sähköistämistekniikan lisäksi – ja koska kuulumme pienempien autonvalmistajien joukkoon – keskitimme voimavaramme auton luomiseen, jonka odotamme toimivan perheen toisena autona ja jonka toimintamatka kattaa asiakkaiden vaatimukset.

- Useat koeautoamme ajaneet median edustajat ovat todenneet sen olevan yksi harvoista kokeilemistaan sähköautoista, jolla on tavanomaisen auton myönteiset ominaisuudet. Ajamisen nautinto on olennainen osa jokaista suunnittelemaamme Mazdaa, eikä sähköauto tee tässä suhteessa poikkeusta.

Kuljettaja keskiössä 

Mazdan muiden mallien lailla Mazda MX-30 tarjoaa erittäin luonnollisen ajotuntuman ja -vasteen. Kiihdyttäminen, kaarreajo ja jarruttaminen päivittäisissä ajotilanteissa tapahtuvat täsmälleen kuljettajan odottamalla tavalla.

Tämä kaikki on saavutettu Mazda MX-30 -autossa innovatiivisten e-Skyactiv-paketin suunnittelun ansiosta. Tämä sisältää akun, sähkömoottorin ja voimansiirron kiinteän integroinnin ajoneuvon korirakenteeseen, mikä parantaa korin kokonaisjäykkyyttä ja tarjoaa erinomaisen ajovasteen.

Koska ajoneuvon äänellä on suuri vaikutus kuljettajan väännön ja kiihtyvyyden kokemukseen, Mazdan suunnittelijat ovat luoneet Mazda MX-30 -malliin sähköisen äänentoistojärjestelmän, joka on synkronoitu moottorin väännön kanssa yhteen. Tämä vähentää tasaisessa ajossa nopeuden vaihteluja ja tekee ajokokemuksesta huomattavasti tasaisemman. Mazdan G-Vectoring Control (GVC Plus) -järjestelmää on lisäksi laajennettu hyödyntämään sähkömoottorin tuomia etuja (electric-GVC Plus).

 

 

Mazda MX-30 on nyt tilattavissa ennakkoon useilla EU:n markkina-alueilla, ja se saapuu myymälöihin vuoden 2020 toisella puoliskolla.