Parikymmentä pienkonetta Helsinki-Malmin lentoasemalta lensi 20.9.2019 tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan. Helsingin kaupunki uhkaa estää lentotoiminnan Malmilla vuodenvaihteessa, ja Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle.
Lentosääntöjen ja Suomen ilmailukäsikirjan (AIP) mukaan Helsinki-Vantaa on normaalisti käytettävissä oleva lentokenttä. Lentokenttäoperaattorit Finavia ja ANS FInland haluavat rajoittaa kuitenkin pienkoneiden liikennettä tiukasti. Lentäjille annetun tiedon mukaan asematasolla voi pysäköidä samanaikaisesti ainoastaan kaksi näkölentosääntöjen mukaan lentävää yleisilmailun ilma-alusta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että koneiden on poistuttava ennen kuin uusia voi saapua.
Lisäksi lennonjohto rajoittaa pienkoneliikennettä niin, että saapuminen ja lähteminen Vantaalta on 15 minuutin välein yleisilmailukoneille. Lentoaseman ilmoittama maksimioperaatiomäärä 15 minuutille on 22 operaatiota, ja vapaita laskeutumisaikoja (slot) on runsaasti. Asioista ei ole erillistä ilmailutiedotetta (NOTAM). Asiasta on pyydetty nyt lausunto myös Traficomilta.
Yleisilmailu kattaa käsitteenä kaikki muut ilmailun toiminnot paitsi kaupallisen ilmakuljetuksen ja valtion ilmailun (käytännössä sotilasilmailun). Suomessa yleisimpiä yleisilmailun toimintoja ovat lentokoulutus, valvonta- ja pelastustoiminta, maa- ja metsätalouskäyttö, lentotaksi, yritysilmailu, harrasteilmailu ja ambulanssilennot.
Edellisen kerran pienkoneet vierailivat Helsinki-Vantaalla viisi vuotta sitten. Sen jälkeen lentoaseman lähialueen ilmatilaluokitus on muutettu aiemman C-luokan sijaan joustavampaan D-luokkaan. Siinä lentäjät tarkkailevat toisiaan silmämääräisesti ja pitävät huolta siitä, etteivät koneiden lentoradat ole liian lähekkäin. C-luokassa porrastuksen tekee lennonjohto.
Valtion lentokenttäyhtiö Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut myös pienkoneille, mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu. Tämä tarkoittaa mm. joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille. Helsinki-Malmin lentoasema on noin sadan ilma-aluksen kotikenttä ja vuosittainen operaatiomäärä on noin 40 000. Vertailun vuoksi todettakoon, että Finnairilla on käytössään noin 80 lentokonetta.
Kokonaisvastuu ilmailutoiminnasta Suomessa on liikenne- ja viestintäministeriöllä. Liikenneministeri Sanna Marin onkin kutsuttu mukaan Helsinki-Vantaalle tutustumaan ja keskustelemaan erityisesti yleisilmailun tulevaisuuden järjestelyistä pääkaupunkiseudulla.