MAN - Vaihtoautot

KonttipulaKoronaviruspandemia sekoitti vuonna 2020 maailmankauppaa. Merenkulkusektorilla on tärkeä rooli tavaroiden kuljetuksessa, myös pandemia-aikaan. Rajojen ja tehtaiden sulkemiset hankaloittivat voimakkaasti myös merenkulkua.

Merenkulku perustuu kiertoon ja korona aiheutti suuria vaikeuksia maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa. Oceancarrier-logistiikkayhtiön merirahtipäällikön Stefan Larsenin mukaan yksi merenkulkusektorin suurimmista haasteista tällä hetkellä on pula konteista.

- Keväällä 2020 monet maat aloittivat yhteiskunnan sulkutoimia. Tämä vähensi merkittävästi satamien henkilökunnan määrää ja hidasti rahdin käsittelynopeutta. Samaan aikaan tehtaita suljettiin väliaikaisesti. Rahtiliikenteen ylläpitämiseksi ja taloudellisten menetysten välttämiseksi varustamot vähensivät nopeasti liikennöivien alusten määrää, Larsen toteaa blogikirjoituksessaan.

Maailman taloudet alkoivat heräillä syksyllä 2020. Maat aloittivat tuotantonsa uudelleen ja viennin määrät kasvoivat erityisesti Kiinasta Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan.

- Laivayhtiöt kuitenkin operoivat edelleen vähemmän laivoja ja satamissa oli vähemmän henkilökuntaa. Tämä aiheutti massiivisia viivästyksiä ja konttipulaa. Ja kun kysyntä ylitti voimakkaasti tarjonnan, rahtimaksut kohosivat voimakkaasti, Larsen toteaa.

Jotkut maat ryhtyivät valikoiviin toimenpiteisiin avaamalla tehtaat tuotantoa varten viikon ja sulkemalla ne taas seuraavana. Larsenin mukaan tämä epäsäännöllinen tavaravirta aiheutti suuria ongelmia ruukauttaen satamia ja laivayhtiöiden päättäessä olla saapumatta tiettyihin satamiin pitkien odotusaikojen vuoksi.

- Tällä hetkellä suuri määrä kontteja on joko jumissa väärissä satamissa tai niiden kierto on viivästynyt useita viikkoja. Kontteja on jumissa Pohjois-Amerikan ja Euroopan satamissa, etenkin Britanniassa, missä niitä ei tarvita, kun taas muut maat tarvitsevat niitä kipeästi. Tämä tarkoittaa, että jos Kiinan ja Euroopan välillä lähetettävä tavaroita - etenkin tavaroita, jotka vaativat erikoiskontteja - niiden saaminen voi viedä viikkoja, Larsen sanoo.

Merirahtipäällikön mukaan nykyisessä, vaikeassa tilanteessa ennakoinnin ja hyvän suunnittelun rooli on korostuneen tärkeä.

Mitä odottaa vuodelta 2021

- Alusten kontti- ja tilanpuutteen ongelmat todennäköisesti helpottuvat vasta vuoden 2021 lopulla. Rahtimaksut pysyvät todennäköisesti edelleen korkeina, ja lastinkäsittely voi hidastua entisestään koronaviruksen vaikutuksesta riippuen.

- Lääketieteellisten tarvikkeiden väliaikaisten kaupan esteiden ja vientirajoitusten vuoksi rahtitarkastukset ja rajatarkastukset lisääntyvät ja logistiikkakustannukset voivat nousta.

- Jatkuvasta koronaviruspandemiasta huolimatta digitalisaatio vaikuttaa edelleen merenkulkualaan. Varustamot jatkavat investointeja uuteen tekniikkaan, ja robotiikka ja automaatio voivat hyvinkin vähentää työvoimapulaa.

- Monimutkaiset globaalit arvoketjut ovat olleet erityisen alttiita työsulkuille ja suljetuille tehtaille. Tämän seurauksena saatamme nähdä lyhyempiä toimitusketjuja, lisääntyneitä vaihtoehtoisia meripalveluja, kuten lähialueiden vientiä ja varastojen sijoittamista lähelle kysyntäkeskuksia.