MAN - Vaihtoautot

Lentäminen koronan jälkeenCOVID-19 eli koronavirus järjesti lentämiselle ja matkailulle äkkipysähdyksen. Laajat matkustamisrajoitukset Euroopassa ja muualla maailmassa ovat romahduttaneet kysynnän. Ensimmäistä kertaa ilmailun historiassa lentomatkojen peruutukset päihittävät lukumäärässä uusien lippujen myynnin. Tämä tarkoittaa, että myyntitulot ovat pudonneet nollaan. 

Lentoyhtiöt ovat pysäköineet lentokoneitaan ja vähentäneet toimintaansa aivan minimiin epätoivoisessa selviytymiskamppailussaan. Lentoyhtiöiden kiinteät kulut ovat merkittäviä ja EU:n säätämät korvaukset matkustajien menetyksistä ovat tehokkaasti tyhjentäneet lentoyhtiöiden kassoja. 

Lentoyhtiöt ovat jättimäisissä vaikeuksissa, joista selvitäkseen ne tarvitsevat välittömästi tukea. Tukea tarvitaan myös 12 miljoonalle ilmailuun liittyvälle työpaikalle Euroopassa. Näitä ovat lentoyhtiöiden, lentoasemien ja lentopalveluita tuottavat työntekijät. Näitä ovat hotellien, ravitsemusalan, maapalveluiden, huolloin ja valmistuksen työpaikat ja monet, monet muut. 

Huhtikuun alussa saatiin vähäisiä hyviä uutisia. Euroopan siviili-ilmailun lennonvarmistuspalveluja tuottavan Eurocontrolin jäsenvaltiot sitoutuivat siirtämään helmi-toukokuun lennonjohtomaksuja vuoden 2020 marraskuulle. Teko edustaa yhtä nopeimmista tavoista ylläpitää lentoyhtiöiden maksuvalmiutta ja vähentää kassakriisin uhkaa. 

Kukaan ei tiedä, milloin nousu alkaa ja miten asiat siihen saakka etenevät. Pelastuskeinoksi lennonvarmistusmaksujen myöhentäminen ei yksin tule riittämään. Yksi pitempivaikutteisista keinoista voisi olla vaikkapa vuoden maksuvapauden myöntäminen lennonjohtopalveluiden maksuista. 

Meidän ei pidä unohtaa vuoden 2010 talouskriisin oppeja. Ilmailuteollisuutta ei voida vaivuttaa horrokseen ja myöhemmin herättää se toimimaan. Tietokoneilla tällainen onnistuu, mutta ei ilmailuteollisuudella.  

Lentokoneita lentää yhä mm. rahdin kuljetuksessa ja ihmisten kotiuttamistehtävissä. Kautta linjan tietty määrä kaikkia toimintoja on pidettävä aktiivisena normaalitilanteen tapaan.  

Alan kehitystyötä ei pidä keskeyttää. Tilanteen normalisoiduttua tuskin haluamme palata vuoden 2018 tilanteeseen, jolloin koettiin viime vuosikymmenen pahimmat myöhästymiset.  

Voidaan tiivistää, että ilmailualan selviäminen kriisistä edellyttää sellaisen suuruusluokan taloudellista tukea, jota lentoyhtiöt eivät mitenkään itse voi saada käyttöönsä. Koko teollisuuden alan on tukeuduttava yhtiöiden kotimaihin ja Euroopan Unioniin. Maali on selvä: lentomatkustajille on palautettava aiemman kaltainen, toimiva markkina mahdollisimman pian.  

(Achim Baumann, A4E)

A4E eli Airlines for Europe on vuonna 2016 suurimpien eurooppalaisten lentomatkustusyhtiöiden toimitusjohtajien perustama yhdistys. Nykyisin siihen kuuluu myös alan suuria lentokoneiden ja näiden järjestelmien valmistajia.