MAN - Vaihtoautot

Muonio, Suomi (8.12.2020). Suomalainen Sensible 4 testaa autonomisen ajamisen teknologiaa kahden viikon ajan Muoniossa, Lapissa. Testijakson tavoitteena on kerätä mittausdataa vaikeissa sääolosuhteissa sekä testata Sensible 4:n vuonna 2022 julkaistavan autonomisen ajamisen ohjelmiston uusimpia toimintoja.

Lapissa ajava testiajoneuvo käyttää Sensible 4:n ensimmäisen kaupallisen ohjelmiston esiversiota. Dawn-nimellä julkaistava ohjelmistotuote tulee saataville vuonna 2022. Dawn on tason 4 (SAE Level 4) itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistotuote, ensimmäinen maailmassa, joka pystyy ajamaan kaikissa sääoloissa ilman turvakuljettajaa. Dawn on suunnattu joukkoliikenteeseen, niin sanotun viimeisen kilometrin ratkaisuksi. Nyt tehtävät talvitestit ovat tärkeä välivaihe Dawnin kehityksessä.

“Huono sää on suurin yksittäinen haaste itsestään ajaville autoille. Meidän vahvuus on selviäminen erilaisissa olosuhteissa ja jos softa toimii tällä, se toimii myös Kalifornian auringon alla”, selittää Sensible 4:n operatiivinen johtaja Tommi Rimpiläinen.

Itsestään ajavan auton toiminnot ja ajopäätökset perustuvat ohjelmistoihin, algoritmeihin ja sensorifuusioon. Jotta niiden toimintoja voidaan kehittää, pitää niitä testata myös Lapin äärimmäisissä olosuhteissa. Testireiteillä kerättävä data on keskeistä Sensible 4:n tulevien tuotejulkaisuiden kannalta. Tarkimpia Muonion tieolosuhteiden mittaustuloksia varten Sensible 4 käyttää Vaisalan sääantureita.

Sensible 4 teki edellisen kerran testiajoja Lapissa 2018. Tuolloin ajoneuvona oli Jutoksi nimetty pieni Renault Twizy, joka oli Sensible 4:n ensimmäinen autonominen testiajoneuvo. Sen jälkeen Sensible 4 on automatisoinut lukuisia eri valmistajien ajoneuvoja. Nyt Lapissa ajaa aivan uusi automatisoitu ajoneuvo, josta tiedotetaan lisää ensi viikolla.

Haastavissa olosuhteissa toimiminen vaatimus yleistymiselle

Teknologiat, jotka toimivat kaikissa sääolosuhteissa, ovat avain itsestään ajavien ajoneuvojen yleistymiselle. Ajokyky kaikissa sääolosuhteissa on itsestään ajavien autojen yleistymisen edellytys. Sensible 4:n järjestelmä on ainoa maailmassa, joka on rakennettu varta vasten toimimaan kaikissa sääolosuhteissa. Sensible 4:n teknologian ytimessä on kehittynyt ohjelmisto, joka mahdollistaa LiDAR-laserskannerien käytön, sensorifuusion ja ajoneuvon hallinnan.
“Suomen Lappi tarjoaa hyvän ympäristön testata autonomisia ajoneuvoja. Lapissa on talvella riittävän lumista, kylmää ja pimeää ajo- ja sensoriteknologian ääriolosuhteiden testausta varten”, pohtii Rimpiläinen. Muonion Lapin testit ajetaan viikoilla 50 ja 51.

Lisätietoa

Suomalainen Sensible 4 on itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö. Sensible 4:n kehittämä ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden erilaisten sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa erilaisten ajoneuvojen toiminnan kaikissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa. Uniikki ratkaisu on integroitavissa kaikkiin nelipyöräisiin ajoneuvoihin. Vuonna 2022, Sensible 4 julkaisee ensimmäisen kaupallisen, kaikissa sääolosuhteissa toimivan ohjelmistotuotteen, Dawnin. Dawn on SAE Level 4 -tuote ja suunnattu viimeisten kilometrien sukkulabusseihin.

Sensible 4:n perustajajäsenet ovat kehittäneet autonomisen ajamisen teknologiaa 80-luvulta lähtien. Yritys keräsi helmikuun lopussa kuusi miljoonaa euroa A-kierroksen rahoitusta japanilaisilta sijoittajilta ja teknologia on voittanut useita palkintoja, kuten Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019 -kilpailun sekä vuonna 2020 TEK:n Suomalainen insinöörityö -palkinnon.