MAN - Vaihtoautot

Ensimmäinen VDL sähköbussitilaus Suomeen

Vuoden 2018 syksyllä VDL Bus & Coach täydensi sähköistä Citea- tuotevalikoimaansa Low Entry -malleilla. Helsinkiläinen joukkoliikenneoperaattori Tammelundin Liikenne Oy tilasi ensimmäisenä asiakkaana Suomeen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa. Linja-autot otetaan käyttöön Helsingin Vuosaaren linjoilla 90 ja 96 elokuussa 2019, jossa ne korvaavat suoraan osan kyseisten linjojen dieselbusseista. Ilta ja yöaikaan linjat liikennöivät Helsingin Rautatientorille.

-Julkisen liikenteen rooli on keskeisessä asemassa terveellisempään elinympäristöön siirtymisessä. Joukkoliikenneoperaattorina meille on tärkeää auttaa tekemään Helsingistä vähäpäästöisempi kaupunki. Olemme ylpeitä tuodessamme ensimmäisenä linja-autoliikennöitsijänä Suomessa sähköbusseja liikenteeseen puhtaasti kaupallisin perustein yhteistyössä VDL Bus & Coachin kanssa, sanoo Tammelundin Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Launo Elers.

Citea Electric on 12,9 metriä pitkä Low Entry -linja-auto, jossa on 40+3-istumapaikkaa ja suuri, noin 80 matkustajan kokonaiskapasiteetti, joten se sopii hyvin Suomen markkinoille. Tammelundin Liikenteen Citea SLE-129 Electric -linja-autoissa on uusi 216 kWh:n akusto. Päiväsaikaan linja-autoja käytetään lyhyillä noin kahden ja viiden kilometrin mittaisilla linjoilla ja ne ladataan Vuosaaren metroasemalla. Illalla ja yöllä linja-autot liikennöivät noin 17 ja 19 kilometrin reittejä ja niitä ladataan myös Helsingin Rautatientorilla. Linja-autoja ladataan käytön aikana katolle asennetulla virroittimella 300 kW teholla. Yöaikaan niitä hidasladataan CCS-liittimen välityksellä 50 kW:n varikkolatureilla Tammelundin Liikenteen varikolla. Tammelundin Liikenteen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa liikennöivät jopa 22 tuntia vuorokaudessa yhtäjaksoisesti.


Kuskiton lautta Helsingin edustalla

Suomenlinna II -lautan etäohjaustesti toteutettiin onnistuneesti testialueella Helsingin sataman edustalla. ABB:n ja Helsingin seudun liikenteen suorittama testi on merkittävä askel autonomisessa merenkulussa. Kyseessä on lyhyen ajan sisällä toinen autonominen lauttaprojekti Suomen vesillä, sillä aiemmin tällä viikolla Finferriesin lautta-alus kulki autonomisesti Turun saaristossa.

Etäohjaustestissä ABB testasi menestyksellisesti alusten toimintaa tehostavia teknologioita, jotka ovat jo asennettavissa lähes kaikentyyppisiin aluksiin.

- Olemme innoissamme testin potentiaalisista vaikutuksista tulevaisuuden meriliikenteeseen. ABB:n edistyneet automaatioratkaisut tekevät aiemmin mahdottomasta mahdollista monille toimialoille mukaanlukien meriliikenne, jossa aktiivisesti haetaan tehokkuutta ja turvallisuutta parantavia teknologioita, ABB:n Industrial Automation -divisioonan johtaja Peter Terwiesch sanoo.

Lue lisää...


Uusilla pakkausratkaisuilla vähemmän jätettä

Vuosittain Euroopassa syntyy yli 25 miljoonaa tonnia muovijätettä, josta noin 60 prosenttia on pakkauksia. Siitä jopa 95 prosenttia hävitetään lyhyen käytön jälkeen. Nyt käynnistyvässä Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa etsitään innovatiivisia ja kestäviä pakkauspalveluratkaisuja. Ne kohdistuvat kahteen globaaliin haasteeseen: muovipakkauksista syntyvään jätteeseen sekä elintarvikkeiden kuljetuksen aikaiseen pilaantumiseen.

Uudet biopohjaiset materiaalit, kierrätysmateriaalit ja niiden kokonaiskestävyyden osoittaminen ovat kehitystyön keskiössä. Tutkimustyössä huomioidaan Euroopan muovistrategia ja tuore kansallinen muovitiekartta. Muutos edellyttää tulevaisuuden kestävien raaka-aineratkaisujen tutkimusta ja kehitystä, ratkaisujen kaupallistamista sekä sosiaalista hyväksyttävyyttä ja sääntelyn kehittämistä.

Tutkimusprofessori Ali Harlin VTT:stä johtaa Luonnonvarakeskuksen, VTT:n, LUT-yliopiston ja Åbo Akademin muodostamaa "Uudet pakkausratkaisut ihmisen, maapallon ja liiketoiminnan hyväksi" -konsortiota. Kumppanit tekevät mielellään yhteistyötä aiheesta kiinnostuneiden organisaatioiden kanssa.

Suomen Akatemia on myöntänyt rahoituksen konsortiolle kahdessa jaksossa: budjetti kolmelle ensimmäiselle vuodelle noin 3,9 miljoonaa euroa ja evaluoinnin jälkeen kahdelle jatkovuodelle noin 2 miljoonaa euroa. Hanketta tukevat useat elintarvikkeiden pakkausarvoketjun yritykset ja järjestöt sekä ministeriöiden ja kansalaisjärjestöjen edustajat.

Lue lisää...



Transit-hybriditesti laajenee Kölniin

Ford laajentaa hybridipakettiautonsa testejä. Ensi keväästä lähtien kymmenen Ford Transit Custom hybridiä näkyy Kölnin katukuvassa vuoden ajan täydentäen Lontoossa ja Valenciassa samaan aikaan käynnissä olevia testejä. Ympäristövaikutusten osalta tarkkaillaan erityisesti hybridiautojen vaikutusta ilmanlaatuun. Testi toteutetaan yhteistyössä Kölnin kaupungin kanssa.

Ford Transit Custom hybridissä on 50 kW:n sähkömoottori, jolle 14 kWh:n litiumioniakkupaketti antaa kaikkiaan 50 kilometrin toimintamatkan. Ford Ecoboost 1.0 litran bensamoottorilla ajoneuvo saa 500 kilometriä lisää pelivaraa. Polttomoottori lataa akkuja tarvittaessa.


Uusi ruuhkamaksulisä Helsingin satamissa

DB Schenker tiedottaa uudesta ruuhkamaksulisästä, jonka Helsingin Satama ottaa käyttöön 1.1.2019 alkaen Länsisatamassa, Katajanokalla ja Eteläsatamassa. 

Ruuhkalisä koskee kappaletavara-, osa- ja kokokuormakuljetuksia tuonnissa ja viennissä Suomen ja Baltian välillä. Kappaletavaraliikenteessä maksun piiriin kuuluvat lisäksi seuraavat Itä-Euroopan maat: Puola, Tsekki, Slovakia, Kreikka, Turkki, Bulgaria, Albania, Kroatia, Bosnia ja Hertsegovina, Makedonia, Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakstan, Azerbaidzan, Moldova, Montenegro, Serbia, Slovenia ja Kosovo.

Ruuhkamaksulisä lisätään sopimusasiakkaiden eSchenker-verkkopalveluun  joulukuun aikana.


Veho käyttämään uusiutuvaa energiaa

 

Vehon Vantaan toimipisteessä, Veho Airportissa on käynnistynyt aurinkoenergian hyödyntäminen. Tavoitteena on tulevaisuudessa ladata sähköautoja aurinkoenergialla. Kiinteistön katolle on asennettu 128 aurinkopaneelia käsittävä järjestelmä, jonka nimellisteho on 35 kWp ja vuosituotto noin 28-31 MWh. Aurinkopaneelit on toimittanut ja asentanut NAPS Solar Systems Oy. Hanke on saanut myös Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandilta energiatukea.

Nykyisin myynnissä olevien ladattavien Mercedes-Benz-hybridihenkilöautojen akkukapasiteetti on 6,8 – 8,6 kWh eli autoja voidaan ladata vuodessa aurinkosähköllä 3 250 – 4 550 kertaa. Lokakuun alussa 2018 Pariisin autonäyttelyssä esitelty ja ensi vuonna myyntiin tulevan Mercedes-Benz EQC täyssähköauton akkukapasiteetti on noin 70 kWh, jolloin sitä voidaan vastaavasti ladata vuodessa 400 - 440 kertaa. Laskelma on esimerkinomainen, sillä aurinkosähkön tuottoon vaikuttaa usea eri tekijä.


Opelin maahantuontitoiminnot LänsiAuto Drive Oy:lle

LänsiAuto Oy on ostanut Opelin Suomen ja Baltian maahantuontitoiminnot saksalaiselta Opel Automobile GmbH:lta. 30.11.2018 toteutuneen yrityskaupan myötä Opelin maahantuonti Suomessa ja Baltiassa on nyt siirtynyt LänsiAuto-konsernille. Samalla maahantuontiyrityksen nimeksi tulee LänsiAuto Drive Oy.

Lähes neljänkymmenen vuoden ajan Opelin jälleenmyyjänä toiminut LänsiAuto Oy on 30. marraskuuta ostanut Opelia Suomeen ja Baltiaan maahantuovan Opel Finland Oy:n.

- LänsiAuto on toiminut jo pitkään Opelin jälleenmyyjänä Suomessa, ja heidän osuutensa Suomessa myydyistä Opeleista on ollut merkittävä. Olemme varmoja siitä, että paikallisen omistajan avulla Opelista tulee entistä vahvempi toimija niin Suomen kuin Baltiankin automarkkinoilla, kommentoi LänsiAuto Driven toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Lue lisää...


Autonominen lautta-alus liikenteessä ensimmäistä kertaa maailmassa

Paraisten ja Nauvon välillä operoitiin 3.12.2018 autonomisesti ohjailtua lautta-alusta ensimmäisenä maailmassa. Kokeilun suorittivat Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni Finferries. Lautta-alus Falco navigoi autonomisesti Turun saaristossa hyödyntäen Rolls-Roycen Ship Intelligence -teknologiaa ja järjestelmiä. Paluumatka suoritettiin etäoperoidusti.

Alus suoritti demonstraation aikana 80 kutsuvieraan todistaessa täysin autonomisen merimatkan. Matkan aikana sensori fuusion ja tekoälyn avulla alus havainnoi ja tunnisti ympärillä olevia kohteita sekä suoritti näiden väistämistä. Lisäksi aiemmin kehitetyn autonomisen navigointijärjestelmän avulla alus suoritti autonomisen rantautumisen ilman ihmisen puuttumista operointiin.

Lue lisää...


1500 DAF XF kuorma-autoa Girteka Logisticsille

Girteka Logistics on tilannut 1500 uutta DAF XF -kuorma-autoa. Aiemmin tänä vuonna Girteka Logistics sai käyttöönsä jo 500 DAF XF -vetoautoa. Vilnassa Liettuassa päämajaansa pitävä Girteka Logistics on perustettu 90-luvun puolivälissä. Yhtiön kalusto koostuu yli 5 600 kuorma-autosta, 5 800 perävaunusta ja yli 13 000 työntekijästä.

1500:n DAF XF Girteka Logistics -autot varustetaan 12,9 litran PACCAR MX-13 -moottorilla (365 kW / 480 hv) yhdessä uuden TraXon-automaattivaihteiston kanssa. Kuorma-autoilla on viimeisimmät teknisen ratkaisut, mukaan lukien ennakoiva vakionopeussäädin PPC, ennakoiva vaihteenvaihto, kaistavahti, AEBS ja eteenpäin kohdistuva törmäysvaroitusjärjestelmä FCW.


Kunnat eivät halua pitkiä yhdistelmiä keskustoihin ilman lupaa

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo nopealla aikataululla saattaa voimaan asetuksen, joka sallisi jopa yli 34-metristen ajoneuvoyhdistelmien käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Suomi olisi ensimmäinen maa Euroopassa, joka sallisi yli 30-metriset rekat.

Kuntaliiton mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että ylipitkät rekat saisivat ajaa millä tahansa kadulla, jos kunta ei ole sitä erikseen kieltänyt. Tämä olisi kunnille iso ylimääräinen kustannuksia aiheuttava työsarka.

- Suurimmalla osalla kuntien katuja jouduttaisiin muutoksen takia määrittämään ja merkitsemään ajoneuvojen pituusrajoitukset ja saatettaisiin joutua myös kehittämään järjestelyjä lupien myöntämiseksi, yhdyskuntatekniikan asiantuntija Hanna Kemppainen Kuntaliitosta kiteyttää.

Lue lisää...


Analytiikalla älyä Volvon rekkoihin

Volvo Trucks ja SAS kehittävät Volvon rekkojen käytettävyysaikaa parantavaa analytiikkaratkaisua. Kaikkiin Volvon moottoreilla varustettuihin rekkoihin on asennettu jo vuodesta 2013 vakiona auton toiminnasta tietoa keräävä laitteisto. Se tarjoaa myös etäyhteyden vikakoodien ja diagnoosien välittämiseen huoltokumppaneille ja rekan omistajille.

Ohjelmiston havaitessa vikakoodin, rekkaan asennetut sensorit välittävät reaaliaikaisesti dataa Volvon asiantuntijoille. Käytössä oleva data yhdistettynä tietoon rekan ympärillä vallitsevista olosuhteista, kuten sijainnista ja lastausasteesta, auttavat Volvon asiantuntijoita tekemään tarkkoja diagnooseja. Volvo Trucksin asiantuntija voi datan avulla ratkaista, voiko rekalla jatkaa ajoa huoletta vai ohjataanko se lähimmälle korjaamolle täsmälliseen huoltoon. Näin vikatilanteita voidaan ennakoida, jo ennen kuin kuljettaja on niitä edes havainnut ajossa.

- Ohjelmisto on nostanut esiin datavirrasta meille monia ennestään tuntemattomia seikkoja, jotka yhdistettynä insinööripuolen osaamiseemme auttavat meitä ymmärtämään, mitä kussakin tilanteessa tapahtuu. SASin tarjoama alusta mahdollistaa miljoonien tietueiden reaaliaikaisen käsittelyn. Sen ansiosta olemme onnistuneet alentamaan keskimäärin vian havainnointiin kuluvaa aikaa 70 prosentilla ja korjausaikaa 25 prosentilla, Volvo Trucksin Pohjois-Amerikan kytkettyjen ajoneuvojen palvelujohtaja Conal Deedy sanoo.

Lue lisää...


Autotalo Laakkoselle 150 tila-autoa Carsportilta

Autotalo Laakkonen ja ylöjärveläinen Carsport Design ovat solmineet kaksivuotisen sopimuksen 150:n esteettömän Volkswagen Crafter- ja Caddy XXL -taksin sekä Crafter-retkeilyauton toimituksesta. Tilaus on Carsportin historian suurin.

Autotalo Laakkosen liiketoimintajohtaja Marko Pakarinen perustelee tilausta yhtiön pyrkimyksellä vastata asiakkaiden toiveisiin ja muuttuneisiin tarpeisiin.
– Haluamme tarjota kotimaassa sisustettuja, tasokkaita tila-autoja heti toimitukseen koko Suomessa, Pakarinen sanoo.

Carsport Designin toimitusjohtaja Ari Jonasson kertoo, että tilaus tukee perheyhtiön kasvutavoitteita sekä helpottaa tuotannon suunnittelua.
– Tämä sopimus on meille erittäin merkittävä, sillä se kattaa viidenneksen yhtiömme seuraavien kahden vuoden tuotannosta, Jonasson painottaa.

Lisää Carsport Design -kuulumisia KuljetusNetissä. 


Yhdistelmien enimmäispituuden lisääminen etenee

Suomi saa jatkaa pitkät ajoneuvoyhdistelmät sallivan asetuksen valmistelua. Euroopan komissio on vastannut Suomen lähettämään ennakkoilmoitukseen ja ilmoittanut Suomen asetusehdotuksen olevan EU-sääntelyn mukainen.

Asetuksella kasvatettaisiin yhdistelmien suurin sallittu pituus 34,50 metriin, kun se nykyisin on 25,25 metriä.

Normaalia pitempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia (High Capacity Transport) on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. Kokeiluista saatujen kokemusten perusteella mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä ja elintarvikekuljetuksissa.

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy lisäksi valmistelemaan myös traktorin ja sen perävaunun yhdistelmän mittoja ja käyttöä koskevien säännösten muuttamista.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Erik Asplund, 050 463 7034


Keski- ja Itä-Suomen Scania Suomi Oy:lle uusi aluejohtaja

MMM, insinööri Jari Mononen on nimitetty 3.12.2018 alkaen Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi. Hän on aiemmin toiminut muun muassa Profile Vehicles Oy:n konsernin myynti- ja markkinointijohtajana sekä Ponsella viestintäjohtajana. Jari Monosen toimipaikka on Jyväskylän Scania-keskus.

 

 


Toyotalle PSA-yhteistyössä kompakti pakettiauto

Toyota Motor Corporation (TMC) ja Groupe PSA (PSA) ilmoittivat tänään laajentavansa yhteistyötään Euroopan markkinoilla. Loppuvuodesta 2019 PSA laajentaa Toyota Motor Europe NV/SA:lle (TME) tarjottavaa hyötyautomallistoa Euroopassa tuottaen Toyotalle Toyota-merkkistä CDV-segmentin pakettiautoa Vigon (Espanja) tehtaaltaan.

PSA ja TME aloittivat yhteistyönsä keskikokoisella pakettiautolla vuonna 2012, kun Toyota Proacen tuotanto alkoi Groupe PSA:n Hordainin tehtaalla Ranskassa. Syventyvän yhteistyön tavoite on molempien yhtiöiden vahvuuksien hyödyntäminen sekä kompaktin että keskikokoluokan hyötyajoneuvoissa Euroopassa ja tuotekehitys- ja tuotantokustannuksien optimointi. Toyota osallistuu tuotekehitys- ja tuotannollisiin investointeihin jatkossa kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3,5 t kokonaismassa) suhteen.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!