MAN - Vaihtoautot

Näihin osoitteisiin takseja tilataan eniten Suomessa

Suomalaiset tilaavat eniten takseja Helsinki-Vantaan lentoasemalle. 02 Taksin käyttäjädatasta selviävä suosituin määränpää ei sinänsä ole yllättävä, mutta sen suhde toisiksi suosituimpaan kohteeseen on. Viimeisen kuuden kuukauden aikana lähes kolme prosenttia kaikista kyytivälityspalvelun kautta tilatuista matkoista on päätynyt Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Ero on huomattava, sillä toiseksi tulleelle Tampereen rautatieasemalle on suuntautunnut ainoastaan 0,586 prosenttia kaikista tilatuista matkoista.

Näin ollen taksi tilataan lentoasemalle noin viisi kertaa useammin kuin minnekään muualle Suomessa. Tampereen aseman jälkeen kolmanneksi tulee Helsingin Rautatientori ja myös seuraavalla sijalla löytyy asema, sillä Turun juna-asemalle on suuntautunut neljänneksi eniten matkoja. Vasta viidennellä sijalla on ensimmäinen muu kuin lento- tai rautatieasema, nimittäin Meilahden sairaala Kuudennella ja seitsemännellä sijalla tulevat puolestaan Helsingin Tripla sekä Narinkkatori.

Lue lisää...


Anna-Kaisa Lehtinen ja Kimmo Puntti jatkoivat matkaa

Anna-Kaisa Lehtinen ja Kimmo Puntti ovat kuolleet

Rahtarit ry:n "Äiti", Anna-Kaisa Lehtinen, "Aakoo" poistui joukostamme tammikuun lopulla. Aakoo oli mukana Rahtarit-toiminnassa liki 50 vuotta. Hän osallistui näkyvästi myös kansainvälisen kuljettajajärjestön UICR:n ja Merimieskirkon toimintaan. Aakoon lämmin halaus jokaiselle Rahtarit-jäsenelle ja tutulle ei poistu koskaan. Samalla hänen ansionsa tiukkana raha- ja järjestyksenpitäjänä olivat omiaan nostamaan 30 000 jäsenen Rahtarit ry:n väkilukuun nähden Euroopan suurimmaksi kansalliseksi kuljettajajärjestöksi.

Lue lisää...


Litiumvaara on koronavirus


Tulliylitarkastaja Ari Peltonen ja tulliylitarkastaja Jari Kortelainen varmistavat, että litium ja muutkin kuljetukset tapahtuvat säädösten ja määräysten mukaisesti. Jos ilmenee laiminlyöntejä, niihin puututaan tapauskohtaisella vakavuudella ja tarvittaessa sanktioinnilla.

Litiumvaara on joukossamme joka päivä, joka paikassa, joka hetki kuin koronavaara. Siitä puhutaan vähemmän kuin koronaviruksesta, mutta se on näkymätön vaara kaikissa kuljetuksissa koko maapallollamme. Ja se muodostaa onnettomuusuhan jokaiselle ihmiselle. Asiantuntijat ovat sen edessä ymmällään.

Lue lisää...



Jalankulkijoiden liikennekuolemat vähenivät viime vuonna

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan vuonna 2019 tapahtui 220 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 237 henkilöä. Liikenteessä kuolleiden jalankulkijoiden määrä oli tutkintahistorian pienin. Vuoden 2018 valmistuneista onnettomuustutkinnoista selviää, millaisia riskejä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalta löytyy.

Lue lisää...


Lappeenrannalla keinot vedyn tuottamiseen

Lappeenrannan kaupunki ja LUT yliopisto esittelivät 3.3.2020 Brysselissä alueiden komitean tiloissa EU:n päätöksentekijöille sekä kansainvälisille ympäristöalan järjestöille keinoja, joilla ilmastonmuutos on hallittavissa.  

Lappeenrannan kampuksella on kehitetty teknologiaa, joka mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden tuotannon hyödyntämällä vedestä elektrolyysin avulla saatavaa vetyä. Elektrolyysiin tarvittava energia taas voidaan tuottaa tuulivoimalla. Näin fossiilisia polttoaineita ei tarvita jatkossa lainkaan.

Lue lisää...


Ruotsi: Lautakuormassa 271 kg huumeita

Trelleborgin poliisi on kesäkuussa 2019 pidättänyt maahan pyrkineen lautakuormaa kuljettaneen Ruotsin rekisterissä olevan rekan ja Hollannin rekisterissä olevan henkilöauton. Lautakuorman sisään oli rakennettu useampia piilotiloja, joista yhdessä löytyi 17 kg amfetamiinia, 238 kg kannabishartsia ja 6 kg ecstasyjauhetta.

Lue lisää...


Saksa: E-autojen pikalataus ei välttämättä ole pikaista

Se että sähköautossa on pikalatauslaite, ei välttämättä takaa huippunopeaa latausta. Akkuteknologia ratkaisee osaltaan, ettei virta virtaa liian nopeasti akkuihin ylikuormituksen välttämiseksi.

Saksan autoliitto ADAC testasi viiden suositun sähköauton pikalataustoimintaa 150 kW teholla, miten pitkän toimintamatkan se antoi 10, 20 ja 30 minuutin pikalatauksella.

Lue lisää...


Ruotsin "Tispol-viikolla" viallisia oli liki 40 %

EU:n liikennepolisijärjestö Tispolin EU-laajuisen raskaan liikenteen tarkastusviikon (viikko 7) aikana Ruotsin poliisi tarkasti omalla alueellaan 1100 kuorma-auto, joista 419:llä todettiin puutteita. 39 kuorma-auton matka keskeytettiin poliisin toimesta, seitsemälle asennettiin pyörälukot. 390 auton kohdalla todettiin ajo-ja lepoaikarikkomuksia. Katsastamattomia ajopiirtureita löytyi 12, minkä lisäksi yhtä oli manipuloitu. 15 kuorma-autossa löytyi teknisiä vikoja. Ylikuormia oli 60. 32 autossa oli puutteellinen kuormansidonta. ADR-rikkomuksia oli 28. Ajo- ja kuljettajakortti virheitä löytyi 11, ja asiakirjavirheitä todettiin yhteensä 10.

Lue lisää...


Ruotsi: Helmikuussa 33 laitonta kabotaasia, 231 laitonta kabotaasia vuonna 2019

Ruotsin kuljetusvirasto Transportstyrelsen raportoi 231 laittomasta kabotaasista Ruotsin teillä vuonna 2019. Tämän vuoden tammikuussa poliisin liikennevaövonta paljasti 23 laitonta kabotaasia aivan kuten vuotta aiemmin, ja 33 laitonta kabotaasia helmikuussa (30 laitonta helmikuussa 2019).

Lue lisää...


Ruotsi: 11 laitonta kabotaasia neljässä päivässä Skånessa

Helsingborgin poliisi paljasti keskiviikkona 26.1. päivän aikana kolme laitonta kabotaasia. Seuraavana päivänä, torstaina, paljastui neljä laitonta kabotaasia, perjantaina yksi laiton ja sunnuntaina kolme laitonta kabotaasia. Laittomista kabotaaseista neljä paljastui Malmössä.

Lue lisää...


Suomessakin satsataan sähköbusseihin


Markkinoilla on toki jo selvästi futuristisempia vaihtoehtoja, kuten Iveco Crealis.

Suomessa on viime aikoina päätetty useista raideliikenneprojekteista. Kaupunki- ja lähiöliikenteessä vannotaan kapasiteetin, nopeuden ja ympäristön nimiin. Raideliikenne on tässä vetänyt pitemmän korren. Kunnon kumipyöräkokeilu vertailukelpoisin tuottein on puuttunut. Nyt mukaan on tulossa sähköisiä nivelbusseja.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ!


Ensisilmäys Volkswagenin uuteen täyssähköiseen SUV-mallin

Volkswagenin ID. CROZZ -konseptiauto kasvaa tuotantoautomalliksi, ID.4:ksi. Volkswagen etenee sähköistämisstrategiansa kanssa ja tarjosi ensisilmäyksen seuraavaan täyssähköiseen SUV-malliin online-lähetyksessään, joka järjestettiin peruutetun Geneven autonäyttelyn sijaan. Seuraten ID.3:n jalanjälkiä, lähtölaskenta toisen MEB-alustarakenteelle suunnitellun täyssähköisen mallin kohdalla on alkanut.

Täyssähköisen ja päästöttömän SUV-mallin muotoilu on erityisen aerodynaaminen, mikä antaa sille toimintamatkaa jopa 500 km.Volkswagen ID.4 lanseerataan takavetoisena, nelivetoversio saapuu markkinoille hiukan myöhemmin. Korkeajänniteakku on sijoitettu alustan keskelle, joka mahdollistaa alhaisen painopisteen myötä optimaaliset ajo-ominaisuudet ja erittäin hyvin tasapainotetun kuormanjaon. Kuten kaikki MEB-alustarakennetta käyttävät mallit, ID.4 tarjoaa erittäin tilavat sisätilat, kiitos sen kompaktin sähkövoimalinjan. Täyssähköisen SUV-mallin täysin digitaalinen ohjaamo on jäsennelty selkeästi. Toimintoja ohjataan pääasiassa kosketusnäytöiltä ja älykkäästi, intuitiivisen puheohjauksen avulla.  


Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan Gentissä

Volvo Cars vihki tänään virallisesti käyttöön uuden akkukokoonpanolinjan Belgiassa Gentin-tehtaalla, missä se myöhemmin tänä vuonna alkaa valmistaa uutta XC40 Recharge P8 -täyssähköautoa.

Uusi kokoonpanolinja on viimeisin osoitus Volvon kunnianhimoisesta sähköistämisstrategiasta ja ilmastosuunnitelmasta. Yhtiö aikoo vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeään 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana. Tämä on yhtiön mukaan ensimmäinen askel tavoitteessa tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä.

Volvo julkaisee seuraavan viiden vuoden aikana uuden täyssähköauton joka vuosi ja tavoittelee täyssähköautoille 50 prosentin osuutta maailmanlaajuisesta myynnistä vuoteen 2025 mennessä loppujen autojen ollessa hybridejä. Recharge on yleisnimi kaikille ladattaville Volvoille, joissa on joko täyssähkö- tai lataushybridivoimansiirto.

Lue lisää...


Autonäyttelyillä muitakin ongelmia kuin koronavirus

Geneven autonäyttely peruttiin koronaviruksen takia ja tuote-esittelyt striimattiin livenä. Analytiikkayritys GlobalDatan mukaan kyseisen kaltainen malli saattaa olla osittain tulevaisuutta, huolimatta maailmalla jylläävistä virusepidemioista. GlobalDatan autopuolesta vastaavan David Leggettin mukaan usea autovalmistaja oli jo, ennen koronaviruksesta johtuvaa messujen peruuntumista, päättänyt suunnata markkinointibudjettinsa messujen sijaan muualle.

- Automerkkejä, jotka eivät aikoneet osallistua tänä vuonna Geneven autonäyttelyyn, ovat Cadillac, Citroen, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Tata ja Volvo. Kyseessä on aika pitkä lista, Leggett toteaa.

Lue lisää...


Alusten seuraamiseen edistyksellistä analytiikkaa

VTS Finlandin meriliikennekeskukset ovat ottamassa käyttöönsä maailman edistyksellisintä alusten seuranta-analytiikkaa, kun keskukset siirtyvät kuluvan kevään aikana käyttämään uusia riskientunnistamis- sekä alusliikenteen hallintajärjestelmiä. Uusilla älykkäillä ja koneoppivaan analytiikkaan perustuvilla järjestelmillä lisätään Suomen rannikkoalueen ja Saimaan syväväylän alusten turvallista liikkumista sekä ennaltaehkäistään onnettomuuksia entistä aikaisemmassa vaiheessa.

VTS Finlandin meriliikennekeskuksissa otetaan käyttöön uuden sukupolven ennakoiva riskientunnistamisjärjestelmä, jossa koneoppiva seuranta-analytiikka laskee taustalla jatkuvasti alusten kohtaamisia ja nostaa esille potentiaalisia riskitilanteita.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!