MAN - Vaihtoautot

Liikkuvalla testiajoneuvolla apua koronatestaukseen

MAN Truck & Bus on kehittänyt diagnoosiajoneuvon yhteistyössä terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa. MAN TGE -pakettiautoon perustuvaa liikkuvaa laboratoriota voidaan käyttää SARS CoV-2 -infektioiden havaitsemiseen turvallisesti ja nopeasti. Yli 500 testiä päivässä mahdollistava laboratorio-TGE soveltuu hyvin käytettäväksi paikan päällä laitoksissa, joissa epäillään infektion leviämistä, kuten muun muassa hoitokodeissa, kouluissa, yrityksissä.

Mobiilin testiajoneuvon lisäksi testien nopeus on toinen kyseisen tuotteen etu. MAN TGE: ssä olevan Bosch Healthcare Solutionsin molekyylidiagnostiikka-PCR-testauslaite Vivalyticin avulla testitulokset ovat valmiita 39 minuutissa. Nämä PCR-testilaitteet ovat tällä hetkellä markkinoiden nopeimpien laitteiden joukossa. Koko prosessi, mukaan lukien näytteen otto, valmistelu ja testaus, kestää alle tunnin.

Lue lisää...


Sveitsi: Hess akkusähkö-niveltrollikoita Fribourgiin

Sveitsin Fribourgin kaupunkiin tulee 10 akkupaketilla varustettua johdin-nivelbussia. 66kW:n akkupaketti on asennettu bussin katolle. Se antaa bussille mahdollisuuden kulkea Fribourgin bussilinjalla 1. Linjalla johdinbussi kulkee johdinsähköllä vain 28% matkasta. 7,5 km se joutuu kulkemaan akkupakettinsa turvin.

Lue lisää...


Junaliikenteen turvallisuus parantunut selvästi

Suomen rautatieturvallisuuden tilanne on hyvä ja erityisesti matkustajaturvallisuus on erinomaisella tasolla. Tämä selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikatsauksesta, jossa luodataan rautatieturvallisuuden tilaa viime vuonna.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikatsaus on julkaistu. Katsauksessa tarkastellaan Suomen rautatieturvallisuuden tilaa vuonna 2019. Lisäksi katsaus valottaa Traficomin rautateihin liittyvien lupa-, valvonta- ja sääntelytoimintojen keskeiset asiat viime vuodelta.

Pidemmän aikavälin tarkastelussa junaliikenteen turvallisuuskehitys on parantunut selvästi ja vakavat onnettomuudet ovat hyvin harvinaisia. Viime vuonna junaliikenteessä tapahtui yksi merkittävä suistumisonnettomuus ja yksi merkittävä törmäysonnettomuus. Tasoristeysonnettomuuksien vuosittainen määrä on vähentynyt 2000-luvulla Suomessa merkittävästi, mutta tasoristeysten turvallisuustilanne on Suomessa kuitenkin edelleen selvästi esimerkiksi Ruotsia ja Norjaa huonompi. Vuonna 2019 tapahtui 26 tasoristeysonnettomuutta.

Lue lisää...



Ruotsi: Polisregion Öst tarkasti 142 kuorma-autoa

Ruotsin poliisin kansallisen liikenneviikon tuoloksia alkaa kertyä. Polisregion Öst (poliisialue Itä) tarkasti 142 kuorma-autoa muiden ajoneuvojen lisäksi. Joka kolmannen kohdalla, 47:ssä,  havaittiin puutteita ja virheitä, joukossa jopa aserikos. Yhdelle määrättiin ajokielto, yksi kuljettaja pidätettiin rattijuoppudesta. Yhteensä 63 ajo- ja lepoaikarikkomusta paljastui. Södermanlandissa paljastui 36 tutkitusta autosta 33 ajoaikarikettä. Samalla kuljettajalla saattoi olla useampia rikkeitä.

(Trailer.se)


Ruotsi: Uusia vaatimuksia kaksiakselisten kuorma-autojen talviajoon

EU-perävaunuyhdistelmillä, joita vedetään kaksiakselisilla vetoautoilla, on havaittu olevan muita suurempi onnettomuusalttius talviliikenteessä. Näin toteaa Transportstyrelsen, joka sai hallitukselta tehtäväksi tutkia kaksiakselisille EU-perävaunullisille sattuneita onnettomuuksia.

Ajovakaus- ja jarrutustekijöitä on tutkittu tarkasti. Yhdistelmien painonjakauma on havaittu merkittäväksi turvallisuustekijäksi.

Lue lisää...


Ylikuormia ilmeni raskaan liikenteen tehovalvonnassa

Poliisin maanantaina 12.10. alkaneen ja sunnuntaina 18.10. päättyneen raskaan liikenteen tehovalvontajakson aikana todettiin muun muassa ajo- ja lepoaikarikkomuksia 173 sekä ajopiirturirikkomuksia 38 kappaletta.

Epäkuntoisuuksien takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan 13:ssa tapauksessa ja seuraamuksia näistä rikkeistä kirjattiin 104 kappaletta.

Ylikuormamaksumääräykseen johtaneita ylikuormia todettiin 62 kappaletta, lisäystä edelliseen vuoteen 35 prosenttia.

Lue lisää...


VR Transpoint myy liiketoimintoja Greencarrier Freight Servicesille

VR Groupin omistama tytäryhtiö Transpoint International (FI) Oy myy Baltian sekä Keski- ja Itä-Euroopan (CEE-maiden) maantielogistiikan liiketoimintansa pohjoismaalaiselle Greencarrier Freight Servicesille. Transpoint International (FI) vastaa VR Transpointin kansainvälisestä maantieliikenteestä.

"Markkinoilla on tapahtunut vuosien varrella useita muutoksia ja olemme luopuneet kansainvälisistä maantietoiminnoista Euroopassa. Yrityksessä on tapahtunut hyvää kehitystä ja ihmiset ovat tehneet erinomaista työtä. Toiminta ei kuitenkaan ole VR Transpointin strategian ytimessä. Jatkossa bisnes pääsee kehittymään Greencarrierin omistuksessa, jossa on luja tahto panostaa tähän liiketoimintaan", VR Transpointin johtaja Martti Koskinen sanoo.

Lue lisää...


Daimler ja Volvo kuorma-autot nousussa

Daimler ilmoittaa palautuvansa odotettua nopeammin ja uskovansa koronan jälkeen kovaan loppukiriin kuluvana vuonna 2020. Takana on ilahduttava 3,07 miljardin euron tulos Q3:lta. "Tulos osoittaa, että olemme nyt oikealla tiellä takaisin", talousjohtaja Harald Wilhelm sanoo ja vertaa edellisen vuoden vastaavaan tulokseen, joka oli liki 2,7 miljardia. Korona-kriisin jälkeen on pääjohtaja Ola Källenius entisestään kiristänyt säästötoimia. Etenkin Kiinassa markkinat ja kysyntä on palautunut vahvasti.

Lue lisää...


VW: Akkujen kierrätyslaitos ja kobolttivapaa pikkuauto

VW-konserni ottaa marraskuussa käyttöön sähköautojen akkuihin erikoistuneen kierrätyslaitoksen. Salzgitteriin sijoittuva laitos pystyisi erottamaan käytetyistä sähköauto-akuista koboltin lisäksi tärkeitä aineita kuten nikkeliä, mangania, kuparia, terästä ja aluminia. Menetelmä lupaa jopa 90 prosenttista uusiokäyttöä.

Lue lisää...


Tanska: 93 metrin kuorma perävaunussa matkalla Aasiaan

Scan Global Logistics toteutti taannoin varsin erikoisen kuljetustehtävän. Neliakselisen vetoauton lavetilla oli 93 m pitkä, 5,5 m korkea ja 6,6 m leveä tuulivoimalan rakenneosa. 40 km pitkän kuljetusreitin varrella liikenneympyröitä oli muutettava, liikennemerkkejä poistettava, sähkölankoja korotettava sekkä sivuteitä ja katuja suljettava. 

Lue lisää...


Hallituksen esitys tartuntatautilain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta peruutetaan

Hallitus peruuttaa eduskunnalle 1.10.2020 annetun hallituksen esityksen laeiksi tartuntatautilain ja liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (HE 137/2020).

Hallitus ilmoittaa eduskunnalle kirjelmällä hallituksen esityksen peruuttamisesta.

Lue lisää...


Muutoksia ajokorttiasetukseen

Hallitus on muuttanut ajokorteista annettua valtioneuvoston asetusta, joka koskee muun muassa poikkeuksia automaattivaihteisten ajoneuvojen ajo-oikeuksien rajoittamiseen. Muutosten taustalla on Euroopan komission direktiivi. Muutettu asetus annettiin 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020.

Ajokorttilain mukaan henkilö, joka suorittaa kuljettajantutkinnon ajokokeen tai käsittelykokeen automaattivaihteisella ajoneuvolla, saa lähtökohtaisesti kuljettaa vain automaattivaihteista, tutkinnon luokkaa vastaavaa ajoneuvoa. Sääntely perustuu EU:n ajokorttidirektiiviin.

Lue lisää...


Hallitus esittää kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea

Hallitus ehdottaa tukea kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan. Tukea ehdotetaan myönnettäväksi uusien vähintään 16-tonnisten kuorma-autojen ostoon tai pitkäaikaiseen vuokraamiseen.

Tuella uudistettaisiin raskaan liikenteen kalustoa ja lisättäisiin kaasun käyttöä dieselin sijaan, mikä vähentäisi raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

Lue lisää...


Kevytautolait kumotaan

Hallitus esittää, että Tasavallan presidentti vahvistaisi eduskunnan päätöksen mukaisesti kevytautolait kumoavan lain. Tasavallan presidentti vahvisti lain torstaina 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020.

Kevytautoja koskevat lait kumotaan, koska EU:n komissio ei Suomen viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Komission mukaan Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia.

Lue lisää...


Linja-autosta on moneksi


Kaksi sähköistä kirjastobussia linjastolla.

Kiitokori Oy:n juuret vievät aina vuoteen 1948. Erityisesti myymäläautoista, kirjastoautoista ja myös linja-autoista tunnettu yritys on erityisesti viimeisten parin vuoden aikana kehittänyt tuotantoaan ja tuotepalettia.

Lue lisää...