MAN - Vaihtoautot

BMW on jatkamassa bensiini- ja dieselmoottoreiden käyttöä ajoneuvoissaan "reilusti ensi vuosikymmenelle asti", ensisijaisesti X-sarjassa. Lisäksi vuoden 2027 jälkeiselle ajalle suunnitellaan uutta ajoneuvoalustaa, joka voidaan myös edelleen varustaa polttomoottoreilla. Myös Mercedes-Benz on jättänyt mahdollisuuksia auki, sillä he haluavat siirtyä kokonaan sähköautoihin mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa - riippuen tietysti markkinatilanteesta. Esimerkiksi M176 V8 -moottoria on tarkoitus muokata ja tuoda markkinoille nykyaikaisempana versiona.

Yksi syy perinteisissä moottoreissa pitäytymiseen voi olla sähköajoneuvojen hidas myynti joillakin suurilla markkinoilla, joilla infrastruktuuri hidastaa sähköistystä. Kiina ja USA pyrkivät sähköistämiseen, mutta polttomoottoreiden valmistamisen lopettamisesta ei ole vielä päätetty mitään. Lisäksi niin sanottu "polttomoottorikielto" Euroopan unionissa on tällä hetkellä odotustilassa, koska muun muassa FDP Saksan hallituksen jäsenenä vaatii e-polttoaineiden ottamista huomioon vaihtoehtona.

Renaultin pomo Luca de Meo uskoo vakaasti, että vielä vuonna 2040 joka toisessa maailman autoista on perinteinen moottori voimansiirtona. Hän viittaa myös ennusteeseen, jonka mukaan puolet USA:n uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista voisi olla polttomoottorilla varustettuja vielä vuonna 2030. Jos autovalmistaja onnistuu pitämään klassiset moottorit markkinoilla sähköautojen ja polttokennojen rinnalla, se voisi saavuttaa merkittävästi korkeamman yksikkömyynnin.