Suomi liittyy kansainväliseen liikenteen päästövähennysallianssiin
- Luontiaika
- 24.05.2018 11:28
Suomi liittyy kansainväliseen allianssiin, jonka tavoitteena on vähentää tieliikenteen hiilipäästöjä. Transport Decarbonisation Alliance (TDA) käynnistettiin virallisesti kansainvälisen liikennefoorumin ITF:n konferenssissa Leipzigissä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää uutta yhteistyömuotoa tervetulleena.
- TDA:ssa on tarkoitus etsiä yhdessä ratkaisuja tieliikenteen päästöjen vähentämiseen. Tähän saakka kansainvälinen yhteistyö on nimenomaan tieliikenteen osalta ollut vähäistä. TDA tarjoaa hyvän alustan parhaiden käytäntöjen jakamiselle ja oppimiselle. Aiomme osallistua aktiivisesti allianssin työhön, ministeri Berner toteaa.
TDA:n perustivat Ranska, Alankomaat, Portugali ja Costa Rica Bonnin ilmastokokouksessa marraskuussa 2017. TDA:n on tarkoitus tuoda yhteen valtioita, kaupunkeja ja yrityksiä, jotka ovat edelläkävijöitä tieliikenteen päästöjen vähentämisessä. Allianssiin liittyneet tahot ovat sitoutuneet päästöttömään liikenteeseen vuoteen 2050 mennessä.
Berner muistuttaa, että Suomen kansallinen tavoite on muuttaa liikenne hiilivapaaksi vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavia toimenpiteitä selvittää parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä.
Kasvihuonekaasupäästöt laskivat, päästökiintiö ylittyi
- Luontiaika
- 24.05.2018 11:04
Tilastokeskuksen pikaennakon mukaan vuoden 2017 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt ovat 56,1 miljoonaa hiilidioksiditonnia vastaava määrä (CO2-ekv.). Päästöt laskivat lähes 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ollen vuoden 2015 tasolla. Eniten päästöjen laskuun vaikuttivat tärkeimpien fossiilisten polttoaineiden kulutuksen väheneminen ja biopolttoaineiden osuuden kasvu liikenteessä. Päästökaupan ulkopuoliset päästöt laskivat 2 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna, mutta ylittivät toistamiseen EU:n asettaman päästökiintiön.
SKAL: Hallituksen esitys kuljetusten palvelutason vaatimuksista liian yleinen
- Luontiaika
- 24.05.2018 10:54
SKAL ry on esittänyt näkemyksensä maantielain muutosesitykseen eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan pyynnöstä. SKAL:n mukaan Suomessa on kuluneina talvina ollut suuria ongelmia talvitienhoidon laadussa ja yhdistys näkee välttämättömänä, että viranomaiselle annetaan keinot valvoa tienpidon laatua ja tarpeen vaatiessa puuttua tienhoidon laiminlyönteihin.
SKAL näkee hallituksen esityksen matkojen ja kuljetusten palvelutason vaatimuksista liian yleisinä. SKAL ehdottaa runkoverkon teknisiksi ominaisuuksiksi esimerkiksi seuraavia:
- Kaikkien yleisesti sallittujen HCT-yhdistelmien tulee voida liikennöidä rajoituksetta runkoverkolla.
- Runkoverkolla ei saa olla sellaisia liittymiä, joista liikenne kääntyy päätieltä pois vasemmalle vastaantulevan liikenteen kaistan yli ilman ryhmittymiskaistaa.
- Vuoteen 2030 mennessä runkoverkolla ajosuunnat ovat erotettu toisistaan vähintään keskikaiteella.
- Vuoteen 2030 mennessä runkoverkolla tulee olla turvallinen ohituspaikka vähintään 10 kilometrin välein.
Yritysten autokannan odotetaan kasvavan
- Luontiaika
- 24.05.2018 10:39
Secto Automotiven keväällä 2018 teettämän tutkimuksen perusteella suomalaisyritysten autokanta on nousussa. Yritysautopäättäjistä 45 % arvioi autokantansa kasvavan seuraavan vuoden aikana, vain 6 % ilmoitti autokantansa koon pienenevän. Verrattuna edellisvuoteen kasvu on aavistuksen hiipunut: vuoden 2017 tutkimuksessa kasvua ennakoi 49 % vastaajista.
Ensi vuoden alusta voimaan tuleva IFRS-kirjapitostandardi muuttaa yritysten tavan kirjata liikkuvan käyttöomaisuuden rahoitusta. Muutoksen myötä IFRS-kirjanpitotavan alaisten yritysten on pääsääntöisesti aktivoitava kaikki yli 12 kuukauden leasingsopimukset taseeseen. Jatkossa omistaminen ja leasaaminen ovat kirjanpitomielessä lähempänä toisiaan.
Secto Automotiven kyselyyn vastanneista yritysautopäättäjistä 5 % uskoi IFRS-muutoksen vaikuttavan yrityksensä tapaan rahoittaa liikkuvaa käyttöomaisuutta. 57 % piti IFRS-muutoksen vaikutuksia rahoitustapaan epätodennäköisinä.
Kiihdytysohjelmalla pyritään vahvistamaan meriteollisuuden kilpailukykyä
- Luontiaika
- 24.05.2018 10:35
Suomalaista meriteollisuutta yritetään kehittää yhteistyöllä, jota lähdetään rakentamaan meritoimialan kiihdytysohjelmalla. Turussa SHIFT-businessfestivaaleilla julkistettu Maritime Accelerator yhdistää globaalisti toimivat kärkiyritykset ja tuoretta osaamista ja innovaatioita synnyttävät kasvuyritykset.
- Meillä on vahva usko siihen, että muilta toimialoilta on löydettävissä myös merialan kehittämiseen soveltuvia innovaatioita, joita alalla itsellään ei ole resursseja kehittää – etenkin kun työkuorma on tällä hetkellä muutenkin suuri. Haluamme tuoda yhteen etabloituneita eturivin yrityksiä eri alojen alkuvaiheen ja kasvuhaluisten yritysten kanssa. Kyse voi olla esimerkiksi it-sovelluksista, uusista teknologioista tai energia- ja kierrätysinnovaatioista, kertoo Maritime Accelerator -kiihdyttämöä Turku Science Park Oy:ssä valmistellut Senior Advisor, DI Jukka Laiterä.
Kiihdyttämöön valikoituville yrityksille rakennetaan kehitysohjelma, jossa tavoitteena on luoda uusia ja konkreettisia tuotteita kumppaniyritysten tarpeisiin. Kumppaniyrityksinä mukaan lähtevät heti alusta Royal Caribbean International ja Meyer Turku.
- Pyrimme löytämään kullekin kumppanille 5–10 yhteistyöehdokasta, joista kolmen työpajan kautta karsitaan lopullisiksi kumppaneiksi 1–3 yritystä. Valikoituneet yritykset sekä vastaavat ratkaisut ja tuotteet julkistetaan joulukuussa Helsingin Slush-tapahtumassa, Laiterä sanoo.
Hankaankadun uusi risteyssilta otetaan osittain käyttöön Lahdessa
- Luontiaika
- 24.05.2018 10:16
Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankkeeseen sisältyy kehätien rakentamisen lisäksi myös maantien 167 eli Lahden Uudenmaankadun parantaminen. Tällä viikolla torstain 24.5. ja perjantain 25.5. välisenä yönä otetaan Hankaankadun risteyssillalla käyttöön Lahden suuntaan vievät ajokaistat. Silta sijaitsee Renkomäen ABC:n kohdalla.
Moottoritieltä ja Orimattilan suunnasta Uudenmaankadulle tuleva, Lahden suuntaan menevä liikenne ohjataan jatkossa uudelle sillalle. Kaistamäärä säilyy ennallaan.
Moottoritielle ja Orimattilaan Lahdesta päin suuntaava liikenne jatkaa Hankaankadun risteyssillan kohdalla kiertotiellä vielä lähiviikkojen ajan.
Standard and Poor’s arvioi VR-Yhtymän tasolle A+
- Luontiaika
- 24.05.2018 10:14
Luottoluokittaja Standard and Poor’s on arvioinut VR-Yhtymän taloudellisen suorituskyvyn hyvälle A+ -tasolle. VR-Yhtymälle myönnetty luottoluokitus A+ tarkoittaa, että yhtiö on vakavarainen ja sen tulevaisuudennäkymä on vakaa. Luottoluokituksen määritteleminen liittyy VR:n valmistautumiseen Helsingin seudun lähiliikenteen kilpailutukseen, jossa yhtenä vaatimuksena kilpailuun osallistuville operaattoreille on erinomaisen taloudellisen suorituskyvyn ja vakavaraisuuden osoittaminen kansainvälisellä luottoluokituksella. Standard and Poor’s toteaa tiedotteessaan, että VR pystyy säilyttämään vakaan asemansa matkustajaliikenteen kilpailun avauduttuakin.
Kaikki jäänmurtajat parhaimmillaan töissä talvena 2017-18
- Luontiaika
- 23.05.2018 16:04
Liikenneviraston mukaan jäänmurtokausi 2017-2018 on päättynyt avustusrajoitusten poistuttua viimeisimmästäkin Perämeren satamasta. Leutona alkanut talvi muuttui helmikuussa ankarammaksi, jolloin kaikki Suomen jäänmurtajat oli otettava käyttöön, jotta laivaliikenne saatiin toimimaan.
Kuluneella kaudella Liikenneviraston käytössä oli Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin kaksi alusta. Kaikki jäänmurtajat olivat liikenteessä 28.2. – 29.3. välisen ajan, jonka jälkeen lukumäärää alettiin asteittain vähentämään. Edellisen kerran kaikki murtajat ovat olleet samaan aikaan töissä talvella 2010-2011.
Avustuskausi oli 154 vuorokauden pituinen Perämerellä ja 66 vuorokauden pituinen Suomenlahdella. Saimaalla kausi jäi lyhyeksi (13.-31.12.2017) johtuen Saimaan kanavan kolmen sulun alaporttien vaihtotöistä.
Huoltoasemien määrä väheni
- Luontiaika
- 23.05.2018 13:05
Huolto- ja automaattiasemia oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastossa vuoden 2017 lopussa kaikkiaan 1 848. Vuoden aikana huoltoasemien määrä pieneni jonkin verran ja automaattisemien määrä puolestaan kasvoi.
Asemien kokonaismäärässä ei tapahtunut suurta muutosta: huolto- ja automaattiasemien kokonaislukumäärä väheni vuodessa yhdeksällä.
Tilaston kokonaismäärästä 744 oli huoltoasemia, joilla toimii henkilökuntaa. Huoltoasemien lukumäärä pieneni vuoden aikana 48 asemalla. Automaattiasemien osuus oli viime vuoden lopussa 1 104. Automaattiasemia oli 39 enemmän kuin vuotta aiemmin.
Moskova sähköistää julkista liikennettään
- Luontiaika
- 23.05.2018 11:04
Moskovassa sähköistetään julkista liikennettä ottamalla käyttöön sähkökäyttöisiä linja-autoja. Kamaz on voittanut kilpailutuksen 100 sähköbussin ja latauslaitteiden toimittamisesta valtio-omisteiselle Mosgotransille.
Moskovan apulaiskaupunginjohtaja Maksim Liksutovin mukaan ensimmäiset sähköbussit tulevat pääkaupungin teille tänä syksynä. Sähköisen liikenteen reitit sijoitetaan Moskovan koillis- ja pohjoisosiin. Vuoden 2019 loppuun mennessä pääkaupungissa on tarkoitus olla noin 600 sähköbussia. Vuodesta 2021 alkaen kaupungin viranomaiset taas aikovat lopettaa dieselautojen ostamisen henkilöliikenteeseen ja keskittyä sähköajoneuvoihin.
Vaatimuksia tilatuille matalalattiasähköbusseille oli muun muassa monipuolinen varustelu, 85 ihmisen kuljetuskyky, vähintään 30 istumapaikkaa ja akkujen lataus alhaisissa lämpötiloissa. KAMAZ-6282 sähköbusseja on testattu Moskovassa viimeisen kahden vuoden aikana.
Uusi tarjouskilpailu 100 sähköbussille Moskovaan avataan joulukuussa.
DHL laajentaa pyöräjakelua
- Luontiaika
- 22.05.2018 16:34
Puoli vuotta jatkuneen onnistuneen polkupyöräjakelun jälkeen Tukholmassa DHL on valmis laajentamaan pyöräjakelua nelipyöräisillä rahtipyörillä Malmössä.
DHL on kerännyt kokemuksia nelipyöräisillä Cubicycle rahtipyörillä Manner-Euroopassa. Kolme viikkoa sitten DHL ryhtyi käyttämään kahta Cubicycleä Malmössä. Rahtipyörät tulevat toimimaan Bulltoftan lentoaseman ja Malmön keskustan välillä. Välimatka on pyörällä taitettuna 10-15 minuuttia.
Nelipyöräisten käyttö on seurausta DHL:n jo puoli vuotta kestäneestä ja tehokkaaksi osoittautuneesta pakettijakelusta kaksipyöräisillä polkupyörillä Tukholman keskustassa. Keskimäärin kaksipyöräisillä on tehty 75-80 jakelua päivässä verrattuna jakeluautojen keskimäärin 50 jakelun tulokseen.
Asiakkaiden ja suuren yleisön palaute on ollut yksinomaan positiivista, DHL:stä kerrotaan. Suunnitelmissa on laajentaa polkupyörillä suoritettavaa pikkupakettijakelua myös Göteborgiin.
(Transportnet.se)
Ekeri muotoili perävaunuvarusteet polttoainetta säästäviksi
- Luontiaika
- 22.05.2018 15:55
Ilmanvastuksen huomioiva perävaunujen ja puoliperävaunujen muotoilu ei ole yhtä yleistä kuin virtaviivaisissa urheiluautoissa, mutta Ekeri haluaa tähän muutoksen lanseeraamalla Aeroline-sarjan. Aeroline-sarjan varusteet asennetaan umpikoreihin, perävaunuihin ja puoliperävaunuihin ja niiden muotoilu vähentää ilmanvastusta.
- Suunnittelimme useita uusia tuotteita tehostamaan ajoneuvoa ympäröivää ilmavirtausta ja parantamaan vakautta. Niiden asentaminen perävaunuun, puoliperävaunuun tai umpikoriin vähentää ilmanvastusta, joka puolestaan vähentää polttoainekustannuksia, kertoo myyntipäällikkö Stefan Ketola Ekeriltä.
Kaasuautojen suosio kasvanut tänä vuonna
- Luontiaika
- 22.05.2018 15:23
Kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Ensirekisteröityjä kaasuautoja oli vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana 445, kun viime vuonna vastaava luku oli 64. Viime vuoden kaasuautojen hankinta kiihtyi loppuvuonna, mutta tällä vauhdilla kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti viime vuotta selvästi suuremmaksi.
Kaasuautokannan kasvunopeutta lisää käytettyjen kaasuautojen yleistynyt tuonti. Käytettyjä autoja tuotiin ensimmäisen kolmanneksen aikana 381, eli lähes saman verran kuin ensirekisteröityjä autoja. Lisäksi on alkuvuonna tehty ainakin kymmeniä konversiota bensa-autoista kaasuautoiksi.
Myönteisen kehityksen myötä on odotettavissa, että autovalikoima laajenee ja maahantuojat ovat kertoneet lukuisista uusista kaasuautomalleista. Kaasuautojen määrällinen tavoite vuonna 2030 on 50 000, mikä on nykyvauhdilla uskottava.
Volvo Trucks Driver Challenge alkaa tänään Seinäjoella
- Luontiaika
- 22.05.2018 14:50
Volvo Trucks Driver Challenge 2018 pyörähtää käyntiin tänään 22.5.2018 Käyttöauto Trucksin toimipisteessä Seinäjoella. Volvo Trucks Driver Challenge on kilpailu, jossa kuljettajan taidot nostetaan parrasvaloihin – kisassa etsitään turvallisen, taloudellisen ja tuottavan ajotavan Suomen ja maailman mestaria.
Driver Challenge -ajotaitokilpailu kannustaa kuljettajia oppimaan uutta ja hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla nykyaikaisten kuorma-autojen kaikkia ominaisuuksia.
Suomen finaali kisataan 18.8.2018. Finaaliin pääsee kaksi kuljettajaa kustakin semifinaalista.
Maailman finaali järjestetään Göteborgissa syyskuussa 2018.
Suomen kilpailukalusto koostuu kahdesta Volvo FH500 6x2 rekkaveturista nousevilla paripyöräteleillä, kilpailussa perävaunulla ja lastattuina. Molemmissa autoissa on Globetrotter korkeat makuuohjaamot, 500hv D13K500 moottorit (2500Nm) sekä Dual Clutch kaksoiskytkinvaihteistot. Autojen kokonaismassat 28t ja yhdistelmämassat 68t, autoissa Fontaine 150SF siirrettävät vetopöydät.
Uusi pienikokoinen konttien seurantalaite PPO AssetOne
- Luontiaika
- 22.05.2018 14:34
Paikannusratkaisujen kokenut asiantuntija PPO-Elektroniikka on tuonut valikoimaansa uuden, edullisen vaihtoehdon konttien, koneiden, laitteiden ja arvokkaiden tavaroiden seurantaan. PPO AssetOne on pienikokoinen GSM/GPS -seurantalaite. Litiumparisto tarjoaa jopa kolmen vuoden toiminta-ajan pitkän aikavälin käyttöön.
Seurantalaite voidaan ohjelmoida lähettämään sijaintia esimerkiksi tietyin väliajoin tai kellonajan mukaan. PPO AssetOne on IP67-luokitettu ja se kestää hyvin pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Seurantalaitteesta voidaan tarpeen vaatiessa räätälöidä myös erikoisversio, jossa on esimerkiksi suurempi paristo ja matalampi kotelo.