Tullilaskuri nettiostamisen avuksi
- Luontiaika
- 27.01.2019 19:35
Tullin nettisivuilla on jo muutamien kuukausien ajan voinut laskea uuden tullilaskurin avulla arvion EU:n ulkopuolelta toimitettujen nettiostosten tullista ja arvonlisäverosta. Tullilaskuri kertoo annettujen tietojen perusteella, miten lähetyksen toimitusmaa vaikuttaa maahantuontiveroihin. Sen lisäksi se vastaa kysymyksiin, miten postilta tai muulta rahdinkuljettajalta saa selville paketin sijainnin ja miten sen saa itselleen. Tullilaskuri sisältää hyviä vinkkejä, ja lopuksi palvelu antaa vielä muistilistan nettiostajan avuksi.
Sisu Polar Hybrid Aki Simula Oy:lle
- Luontiaika
- 25.01.2019 14:42
Aki Simula Oy hankki uuden Sisu Polar Hybrid kuorma-auton kasettiperävaunuineen Tuusulaan Seepsula Oy:n asiakaskuljetuksiin. Yhdistelmä luovutettiin Seepsulan kiviainestehtaalla 17.1.2019. Seepsulasta Simulan Sisulla kuormien kuljetusmatka on keskimäärin 25 kilometriä. Yhdistelmän kantavuuskuormana kulkee kerralla lähes 50 tonnia murskelajikkeita. Seepsulassa jalostetaan kiveä ympäristöystävällisesti. Aki Simulan uusi Sisu kasettiyhdistelmän vetoautona osallistuu ympäristötalkoisiin tehokkaalla ja vähäpäästöisellä hybridiratkaisullaan.
Suomessa tieliikenteessä on vuodesta 2013 lähtien sallittu 76 tonnin yhdistelmämassat. Lainsäädännön mukaan minimiteho suurimmalle sallitulle massalle on 380 kilowattia (n. 517 hv). Yhdistelmän täyden kokonaismassan syklinen käyttö vaatii vetoauton moottorilta enemmän tehoa. Liikkeelle lähteminen, liikennevalopysähdykset, poikkeukselliset sääolosuhteet tai pääkaupunkiseudun ruuhkaisilla väylillä liikennerytmissä pysyminen vaativat voimalinjalta muutenkin paljon. Sisun rinnakkaishybridijärjestelmällä varustettu kuorma-auto on markkinoiden tehokkain ja tehoonsa suhteutettuna taloudellisin.
Seepsula Oy:n sopimusajoon luovutetun Aki Simulan Sisu Polar Rock Hybrid kasettiyhdistelmän vetoauton diesel- ja sähkömoottoreiden suurin yhteisteho on yli 900 hevosvoimaa. Sisu rinnakkaishybridiauton voimalinjassa suurin käytössä oleva vääntömomentti on 3 600 newtonmetriä. Sisu Polar Hybridin voimalinja koostuu lisäksi Eaton Fuller -vaihteistosta sekä vedonkatkaisulla varustetusta ja nostettavasta Sisu-teliakselistosta.
Uuden Opel Vivaron ensimmäiset kuvat julkistettu
- Luontiaika
- 25.01.2019 13:46
Seuraavan sukupolven Opel Vivaron ensimmäiset kuvat on julkistettu. Opelin tavara-automalliston kestosuosikista on jatkossa tarjolla peräti kolme eri pituutta (4,60-5,30 m). Sen kantavuus on jopa 1 400 kg, vetopaino 2 500 kg ja tavaratilan tilavuus 6,6 m3. Kuljettajan työtä helpottavat lukuisat avustinjärjestelmät ja IntelliGrip-pidonhallintajärjestelmä. Sivuliukuovet avautuvat sähköisesti, kun jalkaa heilauttaa sensorin alla. Vivaro-mallisto laajenee ensi vuonna myös täyssähköversiolla.
Etuvedon edut
- Luontiaika
- 25.01.2019 12:09
Mercedes-Benz esittelin etuvedon ensimmäistä kertaa Sprinter-pakettiautoonsa. Tutkailimme mitä etuja sillä saavutetaan.
Etuvedosta on hyötyä parantuneena kuromauskorkeutena, joka nyt on 80 mm matalampi. Muita etuja ovat edullisempi hankintahinta, noin 50 kg kantavuus etu ja parempi vetopito tyhjällä autolla. Etuveto hieman huonontaa kääntösädettä takavetoisesta, jossa eturenkaat pääsivät kääntymään enemmän.
Uusi Sprinter on kelpo työkalu, ja Mercedeksen tyyliin senkin saa varusteltua erittäin perusteellisesti. Koeajamamme mallin varustelista olikin lähes täyteen ruksittu. Saahan ammattiajossakin olla ripaus luksusta. Lisäksi ammattikuljettaja istuu tien päällä sen verran paljon, että harva kieltäytyy pienestä mukavuudesta. Uuden Sprinterin sähköiset avustimet tuovat mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Lue 01.02. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta, mitä muuta uutta tekniikkaa Sprinteriin on mahdutettu.
Ronski Renault
- Luontiaika
- 25.01.2019 11:32
Koeajoimme uutta Renault K 520 8X4:ää ELG:n sora-kivilavalla, hydraulisella perälaudalla ja Nummen RT kipillä. Ronskissa Renaultissa on rautajouset edessä ja takana ja X-High rungonkorkeus. Rautainen Off Road etupuskuri mahdollistaa 29 asteen lähestymiskulman. Tämä kuormuri ei kavahda vaikeampaakaan maastoa, ja on siksi erinomainen valinta soramontulle tai metsäteillä ajavalle.
K-Sarjalla kelpaa kyllä koeajon mukaan taittaa maantietäkin, joten kyseessä on erittäin monipuolinen työkalu. Auton kokonaismassa on 35 tonnia ja yhdistelmämassa 76 tonnia, moottori on 520 hevosvoimainen 13 litrainen jossa tehoa on riittämiin näille massoille, perään voisi helposti kytkeä vaunun eikä se paljoa painaisi. Vaihteistona toimii 12- vaihteinen automatisoitu Optidriver -vaihteisto. Lue koko koeajokokemus uudesta, 01.02.2019 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!
Ruotsi: Tielaitoksen sopimus tukki valtatien ja aiheutti hengenvaaraa
- Luontiaika
- 25.01.2019 11:03
Tapaninpäivänä 2018 Orsan eteläpuolella sisämaan liikenteelle tärkeällä valtatie E45:llä sattunut liikenneonnettomuus, jossa kuorma-auto tukki tien molemmat ajoradat, nostattaa ammattiliikenteen ja kuljetusalan tunteita Ruotsissa.
Pelastusajoneuvo oli nopeasti paikalla ja olisi voinut aloittaa pelastustyöt välittömästi, mutta byrokratia pysäytti sen. Onnettomuuskuormurin omistavalla yrityksellä enempää kuin Tielaitoksella ei ollut sopimusta paikalle tulleen pelastusyrityksen kanssa. Tielaitos vaati omaa sopimuskumppania paikalle. Tilanne johti siihen, että liikenne valtatiellä oli poikki neljä tuntia, ennen kuin Tielaitoksen kanssa sopimuksen tehnyt pelastuspalvelu ennätti paikalle.
Ruotsissa vaaditaan nyt, että Tielaitos tarkistaa sopimustekstejään. Perusteluna on, että joka minuutti, kun valtatie on poikki, voi merkitä teveys- ja jopa hengenvaaraa liikenteelle ja kuljetuksille. Ko. tapauksessa sää oli hyvä, mutta jos esimerkiksi pakkasta olisi ollut parikymmentä astetta, tilanne olisi ollut aivan toinen. Samalla ihmetellään, ettei poliisiviranomainen toiminut laillisten valtuuksiensa mukaan onnettomuustilanteessa ja yksinkertaisesti määrännyt tien avaamista paikalla olleen pelastuskaluston avulla.
(Trailer.se)
Norja: Felleskjöpet tilasi 50 vety-Nikolaa
- Luontiaika
- 25.01.2019 10:43
Felleskjöpet on Norjan maatalouselinkeinoa edustava osuustoiminnallinen liki 1800 työntekijän vähittäismyyjä, jonka tuotteina on maatalouden kone- ja työvälinekaluston lisäksi ravinteet ja viljaruotteet. Sen avaintoimintoihin kuuluvat myös tavarakuljetukset. Kuljetusten päästöjen arvioidaan vastaavan 2/3 yrityksen CO2-päästöistä. Nyt tilatut Nikola 3. kuorma-autot muodostavat merkittävän osan yrityksen tavoitteissa vähentää haitallisia päästöjä.
50 tavanomaisten dieselkuorma-autojen vaihtuminen 50 vety-Nikolaan lasketaan vähentävän noin 7000 tonnia CO2-päästöjä vuodessa, mikä vastaa 15% Felleskjöpetin vuotuisista päästöistä.
Nikola 3. on saavuttanut suurta suosiota paitsi Norjassa myös muualla Euroopassa. Norjassa "eurooppalaisiin olosuhteisiin" muokattu vety-Nikola 3. on jo kerännyt tilauksia Euroopasta 3,2 miljarin Ruotsin kruunun arvosta.
(Trailer.se)
Ruotsi: Peukkuja pystyyn "kuljetusvirastolle"
- Luontiaika
- 25.01.2019 10:25
Tomas Eneroth jatkaa väyläministerinä Löfvenin uudessa hallituksessa, joka samalla perustaa väyläviraston. Eneroth ehti jo toimia puolitoista vuotta väyläministerinä Löfvenin edellisessä hallituksessa. Löfvenin uudessa hallituksessa ohjelmaan päätettiin liittää infrastruktuuri omana alueenaan, jonka toimiin yhdistettiin myös energia- ja digitalisointiministeri Anders Ygeman.
Sveriges Åkeriföretag (SKAL-vastine) julkituo ilonsa Enerothin jatkopestistä. Eneroth sai aikaan rahdinkuljetusstrategian ja siihen liittyvän kansallisen rahdinkuljetusneuvoston (Nationella godstransportrådet), joka on tehnyt joukon hyviä aloitteita liikenneturvallisuuden ja kuljetusyritysten toimintaehtojen parantamiseksi Ruotsissa.
Organisaatiouudistuksia MAN-myynnissä
- Luontiaika
- 25.01.2019 10:16
K Auto Oy:n MAN-yksikkö vastaa vuoden 2019 alusta koko Suomen MAN-myynnistä oman suoramyyntiorganisaationsa voimin. Jälleenmyyjäyhteistyö Suvanto Trucksin kanssa on päättynyt vuoden 2018 lopussa.
- Kiitämme Eetu Suvantoa ja hänen tiimiään helmikuussa 2015 alkaneesta jälleenmyyjäyhteistyöstä. Meille muutos on luonteva jatkumo syksyllä 2018 tehdylle K-Auton sisäiselle organisaatiouudistukselle, jossa MANin vähittäiskauppa- ja maahantuontitoiminnot yhdistettiin yhdeksi organisaatioksi, kertoo Olli Ronkainen, MAN-yksikön johtaja.
Puunkuormaajamestarin etsintä alkaa huhtikuussa
- Luontiaika
- 25.01.2019 10:05
Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistävät huhtikuussa vuoden 2019 Puunkuormaajamestarin etsinnän. Ensimmäinen osakilpailu järjestetään Tampereella Mansen Mörinöillä 5.-6.4.2019. Osakilpailuja järjestetään useilla paikkakunnilla toukokuun loppuun mennessä.
Finaaliin pääsee viisi parasta miestä vanhan läänijaon mukaan sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa. Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta kilpailuaikojen perusteella. Mestarit miesten ja naisten sarjoissa ratkotaan 15.6.2019 Alucar Oy:llä Maksamaalla.
- Nyt alkava kiertue on järjestyksessään jo 34. Se on muodostunut asiakkaillemme sekä yhteistyökumppaneillemme tärkeäksi kevään avaavaksi alan tapahtumaksi. Olemme jälleen halunneet tuoda mukaan jotain uutta -yksi osakilpailu järjestetään PROFOREST -tapahtumassa 3.5.2019, kertoo aluemyyntipäällikkö Janna Wolin Hiabilta.
Stephen Foster Kalmarin talousjohtajaksi
- Luontiaika
- 25.01.2019 09:55
Stephen Foster, Cargotecin sisäisen tarkastuksen johtaja ja yhtiön laajennetun johtoryhmän jäsen, on nimitetty Cargotecin Kalmar-liiketoiminta-alueen talousjohtajaksi 1. helmikuuta 2019 alkaen. Stephen Foster raportoi Kalmarin johtajalle Antti Kaunoselle.
Nimityksen myötä Stephen Foster jättää Cargotecin laajennetun johtoryhmän, jonka jäsenlukumäärä muuttuu 11:sta kymmeneen.
Tammikuun telakoinnit voivat vaikuttaa rahtikuljetuksiin
- Luontiaika
- 25.01.2019 09:39
Tammi- ja helmikuussa lauttoja on telakalla sekä Tukholman reiteillä että Helsinki-Tallinna -reitillä. Logistiikkayhtiö DSV:n mukaan telakoinnilla on vaikutusta myös Ruotsin ja Viron kuljetuksiin sekä Ruotsin ja Viron kautta ajettaviin kuljetuksiin, koska lauttapaikkoja on normaalia vähemmän. Kuljetusten viivästymiset ovat täten mahdollisia.
Ruotsi: 863 uutta ammattikuljettajaa kunnallisella koulutuksella
- Luontiaika
- 25.01.2019 09:06
Ruotsin AKT-vastine, kuljetusalan ammattiliitto hälytti viime vuonna, että Ruotsi tarvitsee kipeästi 7000 uutta kuorma-auton ammattikuljettajaa tulevina vuosina. Nyt Ruotsin kouluvirasto (Skolverket) ilmoittaa, että se tekee mahdolliseksi 863 uuden ammattikuljettajan koulutuksen Komvux'n kautta.
Komvux, kommunal vuxebutbildning eli kunnallinen aikuiskoulutus tarjoaa aikuisille, jotka haluavat jatkaa kouluttautumista ensimmäisen tai toisen peruskoulutusvaiheen jälkeen, jatkokoulutusta ammattiin.
- Se on hyvä alku, mutta me toivoimme lisäystä tuhanteen. Valitettavasti kouluvirasto on saanut vähemmän varoja vuodelle 2019, kuljetusalan ammattiliiton projektijohtaja Lasse Holm toteaa.
Ruotsin kuljetusalojen ammattiliitto kehottaa maan hallitusta ja kouluvirastoa lisäämään varoja koulutukseen, joka useimmiten johtaa suoraan työllistymiseen.
"Nopeusrajoitus ei ratkaise liikenneongelmia"
- Luontiaika
- 25.01.2019 08:02
Saksalainen liikenneruuhkatutkija Michael Schreckenberg toteaa tylysti Saksan moottoriteille esitetystä mahdollisesta 130 km/t enimmäisnopeusesta: "Se ei ole tarkoituksenmukainen".
Schreckenberg on Duisburg-Essenin yliopistossa kuljetusten ja liikenteen fysiikan johtava opettaja, tieverkon kuljetusjärjestelmien simuloinnin ja tehostamisen tutkija ja sen myötä liikennetukosten syiden asiantuntija.
Moottoriteiden 130 km/t enimmäisnopeutta koskevalle ehdotukselle esitetään kolme perustetta. Ensimmäisen, liikenneruuhkien välttämisen, Schreckenberk teilaa tylysti: "Se on roskapuhetta. Liikenteen ruuhkautuminen ei johdu siitä, onko ajonopeus 120 tai 160 km/t".
Toisena perusteluna esitetty hiilidioksidipäästöjen vähentäminen Schreckenbergin mukaan "ei kestä tarkastelua, koska polttoaineen kulutus on vähentynyt ajoneuvotekniikan kehityksen myötä".
Kolmannen perustelun, liikenneturvallisuuden paratumisen, Schreckenberg kuittaa lyhyesti: "Jos ajan 100 tai 160 km/t nopeudella päin puuta, kuolen joka tapauksessa".
Viisikymmentä vuotta sähköliikennettä valtion rataverkolla
- Luontiaika
- 24.01.2019 09:45
Ensimmäinen sähköjuna Mäkkylän ja Leppävaaran välillä 26.1.1969 (Leppävaara taustalla). Kuva: Mikko Alameri.
Lauantaina 26.1. tulee kuluneeksi tasan viisikymmentä vuotta siitä, kun vakinainen sähköjunaliikenne alkoi Suomessa. Ensimmäisenä sähköistettiin Helsinki-Kirkkonummi -väli. Nykyisin tuolla rataosalla kulkee vilkkaimmalla osuudella peräti 538 lähi- ja kaukoliikenteen junaa yhden arkipäivän aikana.
Valtion rataverkon sähköistämistä kaavailtiin jo 1900-luvun alussa ja vakavammin 1920- ja 1950-luvuilla. Kuitenkin vasta 1965 valtioneuvosto teki päätöksen ratojen sähköistämisen ensimmäisestä vaiheesta. Tähän suunnitelmaan kuuluivat rataosat Helsinki-Kirkkonummi, Helsinki-Tampere ja Riihimäki-Kouvola.
- Sähköistys aloitettiin rantaradalla siitä syystä, että tämä kaksiraiteinen rataosuus oli päärataa hiljaisempi liikenteellisesti, minkä vuoksi siellä pystyttiin töitä tekemään paremmin junaliikennettä häiritsemättä. On muistettava, että tuolloin sähköradan rakentamistyöt olivat aluksi osin harjoittelua eli päätös oli varmasti oikea, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylästä.
Sähköistysjärjestelmäksi valittiin 25 kV, 50 Hz vaihtovirta jo vuonna 1958. Ratkaisu on osoittautunut hyväksi, koska myöhemmin tämä tyyppi valittiin ensisijaiseksi eurooppalaiseksi rautateiden sähköistysjärjestelmäksi.