MAN - Vaihtoautot

Metsäurakointi protestoi: Elinehdot sanellaan – hanskoja menossa tiskiin!

. Metsäteollisuuden tuotanto ja vienti kasvavat. Kotimaan hakkuissa rikotaan ennätyksiä.  Stora Enso, Metsä Group ja UPM tekivät viime vuonna liikevoittoa 2,75 miljardia euroa.  Tänä vuonna vauhti on edelleen parantunut.

. Tulostaso on erinomainen, mutta se ei heijastu juuri mitenkään puunhankintaketjun kannattavuuteen.

. Arvoketjun alkupäässä metsäkoneyritykset, kuljetusyritykset ja myös yksityiset sahat kärsivät kehnosta tuloskunnosta. Suurteollisuus raamittaa näiden liikkumatilan. Se on kutistunut hyvin pieneksi. Pitäisi mennä paremmin kuin kenties koskaan, mutta ketjun pienyritysten tulostilanne on kehno.

On hienoa, että teollisuus menestyy maailmalla ja tekee hyvää tulosta. Se kuitenkin käyttäytyy palveluita ja raaka-aineita ostaessaan liian ankaran isännän otteilla. Sen asema neuvottelupöydässä on pieniin alihankintayrityksiin nähden kohtuuttoman vahva. Pienyrittäjien parissa tunnelma on, että yksittäinen kone- tai kuljetusyritys ei ole minkään arvoinen ”neuvoteltaessa” kaupan ehdoista. Iso sanelee haluamansa ehdot.

Hintoja ja palvelun sisällön ehtoja on heikennetty sekä kalusto- ja laatuvaatimuksia on nostettu vuosi vuodelta.  Muutos yhdellä kerralla on yleensä niin pieni, että koko sopimusta pienyrittäjä ei tohdi katkaista. Asiakaskin voi olla ainut. Kun tämä jatkuu vuosia, kamelin selkä lopulta taipuu.

Metsäurakoitsijoille 0,5€/m3, metsäyrityksille 44€/m3

Lopputulos on karua luettavaa. Kone- ja kuljetusyritysten palkkakorjattu liikevoitto keikkuu keskimäärin noin 2 prosentin tasolla, yhteensä noin 20-30 miljoonaa euroa/v. Se on n. 0,5 euroa kotimaasta hankittua puukuutiota kohden.  Suuri osa alihankintayrityksistä tekee nollatulosta tai on tappiollisia.  Mutta kolmen suurimman metsäteollisuusyrityksen liikevoitto oli viime vuonna 11% liikevaihdosta, 2,75 miljardia euroa (n. 44 euroa Suomesta hankittua puukuutiota kohden).

Hanskoja tiskiin

Kentältä kuuluu, että sopimusehtojen ja/tai hintatason kiristys sen kuin jatkuu. Yksi poikkeus on kuultu ja sekin oli seurausta siitä, että kuljetusyritysten talous oli heikentynyt huolestuttavan heikoksi. Korjausliikkeitä pitää tehdä ajoissa eikä vasta sitten, kun alihankintayritysten huono kunto alkaa uhata operatiivista toimintaa.

Yrittäjät alkavat lyödä pian hanskoja tiskiin. Yllättävän moni hyvin kannattava yritys sanoo ”mitan olevan täynnä” teollisuuden sanelua kohtaan. Jokapäiväisissä puunkorjuun ja kuljetuksen töissä asiat rullaavat tutkitustikin hyvin, mutta urakointipalveluiden alati heikentyvien sopimusehtojen vuoksi näköalat ovat synkät. Sopimusehdoilla kuitenkin ratkaistaan yritysten tulevaisuus.

Metsäteollisuus on huolissaan koneen- ja autonkuljettajien riittävyydestä ja monimuotoisuudesta. Eikö ristiriitaa omien tekojen ja toiveiden välillä todellakaan huomata? Tällä kannattavuuden tasolla keskimääräiset metsäalan kone- ja autoyritykset eivät pysty kilpailemaan työvoimasta muidenkin alojen vetäessä. Yritykset eivät pysty edes vastaamaan ammatillisen koulutuksen harjoittelupaikkakysyntään, koska niillä ei ole varaa pitää harjoittelijoita.

Teollisuudessa ollaan kiinnostuneita siitä, mikä riskeeraa heidän menestyksen. Nyt ollaan kiinnostuneita piilosammaleista, huomenna toivottavasti oikeasti alan pienyrittäjien menestyksestä ja jaksamisesta, koska ne ovat uhanalaisia ominaisuuksia.

 

Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, Koneyrittäjien liitto ry

Kari Palojärvi, toiminnanjohtaja, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry

 

(Otsikointi, lihavointi toimituksen)


Skanska Infralle sopimus maantien 724 parantamisesta Vaasassa

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Skanska Infra Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen maantien 724 parantamisesta Onkilahden kohdalla Vaasassa.

Skanska Infra Oy aloittaa hankkeen rakentamistyöt kesä-heinäkuun vaihteessa. Hankkeessa parannetaan maantietä 724 Onkilahden ja Palosaarentien risteyksen kohdissa. Maantie levennetään nelikaistaiseksi noin 1,5 kilometrin matkalta ja Palosaarentien liittymään toteutetaan eritasoliittymä. Urakassa parannetaan myös kevyen liikenteen yhteyksiä ja toteutetaan melusuojauksia.

Rakentamistyöt alkavat puuston poistolla ja raivaustöillä, jonka jälkeen aloitetaan Palosaaren risteyssillan kohdalla kiertoteiden rakentaminen. Kiertotie otetaan käyttöön heinä-elokuun vaihteessa, jonka jälkeen sillan rakentaminen risteyksessä alkaa. Palosaaren risteyssilta avataan liikenteelle kesällä 2019. Palosaarentien risteyssillan käyttöönoton jälkeen alkaa Peipposen alikulkukäytävän uusiminen.

Vuoden 2018 töihin kuuluu myös Vetokannaksen kevyenliikenteen ylikulkukäytävän ja Palosaarentien alikulkukäytävän rakentaminen. Hanke valmistuu pääosin syksyn 2019 aikana. Viimeistelytöitä ajoittuu myös seuraavalle vuodelle, ja hanke on kokonaisuudessaan valmis syyskuussa 2020.


Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen lisää kaasubusseja

Scania-kaasulinja-autoPääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa. Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.

- Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.



Ruotsi: Kahdella ajokortilla kortti hyllylle

Ruotsalaisessa rekisterissä olevan kuorma-auton ulkomaalainen kuljettaja pysäytettiin rutiinitarkastuksessa E45 tiellä Strömsundin eteläpuolella. Kuljettajan todettiin ajaneen liki 14 tuntia vuorokauden aikana. Tarkastuksessa mieheltä löytyi kaksi eri nimille myönnettyä ajokorttia.

Kuljettajalle langetettiin 9000 kruunun sakkorangaistus, pakollinen lepo heti paikalla, sen jälkeen 48 tuntia aikaa siirtää auto, minkä jälkeen poliisi hyllytti hänen ajokorttinsa. Myös kuljetusliikettä, jonka kuorma-autoa kyseinen kuljettaja ajoi, odottaa sakkorangaistus.


Porin lentokentällä testattiin dronejen miehittämätöntä liikenteenohjausta

CanardDrones, ANS Finland ja Unifly testasivat droneja Porin lentokentällä. Testeissä haluttiin selvittää, voisivatko dronet lentää ruuhkaisessa lentokenttä ympäristössä turvallisesti käyttäen Uniflyn kehittämää miehittämätöntä liikenteenohjausta.

Yhtiön mukaan kokeet olivat onnistuneita, ja vaikuttaisi että dronejen käyttö lentokentällä tulevaisuudessa olisi mahdollista. Kun dronet tulevaisuudessa tulevat olemaan standardoituja lentoaluksia jotka käyttävät lentoasemia keskuksinaan, asianmukaisten turvallisuustestit pitäisi olla jo tehty ja turvajärjestelmien oltava käytössä.

 


Ruotsi: Pieni koppakuoriainen pelastaa dieselin?

Ruotsissa Lundin Teknisen korkeakoulun polttomoottoritutkijat ovat yhdessä Swedish Biomimetics 3000:n kanssa kehittäneet uuden puhdistustekniikan, joka poistaa haitalliset NOx typenoksidit dieselmoottorin päästöistä. Uusi tekniikka on syntynyt epätavallisesta hyönteisestä, Bombardierkuoriaisesta, joka pelästyttää vihollisensa kuumalla. myrkyllisellä ruiskeella. Bombardierkuoriaisella on sisään rakennettuna "moottori", joka käynnistyy kun kuoriainen tuntee itsensä uhatuksi.

Lue lisää...


Ajokortti-info.fi kokoaa ajokorttiasiat yhden sivuston alle

Trafi julkaisee ajokorttikoulutuksen uudistuksen tullessa voimaan heinäkuun alussa uuden ajokortti-info.fi-sivuston, jonka tarkoituksena on koota yhden sivuston alle kaikki ajokorttiin ja sen hankkimiseen liittyvät asiat. Uuden sivuston beta- eli testiversioon voi tutustua jo nyt.

Heinäkuun alussa voimaan tulevat ajokorttikoulutuksen muutokset muokkaavat ajokorttiin ja sen hankkimiseen liittyviä asioita. Trafin uuden ajokortti-info.fi-sivuston ideana on tuoda kaikki asiat yhteen paikkaan. Nyt sivuston beta- eli testiversiota on mahdollista testata ja kommentoida – ja tutustua samalla mm. siihen, mitä ajokortin hankkimiseen tarvitaan heinäkuusta alkaen.

Ajokortti-info.fi-sivusto on vielä kehitysvaiheessa ja sivuston kehittämiseksi voi jättää kommentteja sivustolla olevalla palautelomakkeella, joka kohdentaa palautteen oikeaan sivuun.

Sivusto kertoo 1.7.2018 jälkeisestä tilanteesta ajokorttiin liittyvien asioiden suhteen ja esimerkiksi siirtymäajan käytännöt löytyvät Trafi.fi-sivuilta osoitteesta www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu


Kitty Hawkilta vesilento-mopodrone

Kitty Hawk Corporation on USA:ssa 6. kesäkuuta esitellyt henkilökohtaiseen käyttöön sopivan kellukkeilla varustetun mopodronen. Vain tunnin koulutusta vaativa eVTOL-drone on varustettu 10 sähkötoimisella potkurilla. Vesilento-mopodrone on esiteltiin ensi kerran videolla 24.4.2017, silloin 8 potkurilla kolmen minuutin lennolla.

Kitty Hawk on toistaiseksi rajoittanut mopodronensa lentokorkeuden alle 3,5 metriä vedenpinnan yläpuolella ja alle 32 km/t lentonopeuteen. Toiminta-aika on tehoasetuksesta riippuen 12-20 minuuttia. Nopeus saattaa tulevaisuudessa nousta 90 kilometriin tunnissa. Mopodronen omapaino voi USA:n ultralight-säännöillä olla enintään 115 kg,

 


Puunkuormaajamestari 2018 –kilpailun finaali FinnMetkossa

33. kerran järjestetyn Puunkuormaajamestari 2018 -kilpailun mestaruus ratkaistaan perjantaina 31. elokuuta klo 13–16.30 FinnMetko-messujen yhteydessä käytävässä finaalissa Jämsässä.

Kevään aikana osakilpailuissa nähtiin kaikkiaan 996 kilpailusuoritusta 20 paikkakunnalla. Kilpailuun osallistui jälleen paljon konkarikuormaajia ja runsaasti ensikertalaisiakin. Mukana oli jopa kisaajia, jotka olivat olleet mukana jokaisen kerran kun kilpailua on järjestetty.

- Kaikki osallistumisesta muistoksi saadut puukot ovat tallessa. Hienoa, että tällaisia tapahtumia järjestetään. On mukava tulla aina tapaamaan tuttuja ja nähdä kuinka tuotteet ovat kehittyneet, kommentoi 33. kerran kilpailuun osallistunut Heikki Kananen Joensuun osakilpailussa.

Miesten finaaliin osallistuu viisi parasta entisen läänijaon mukaista lääninmestaria sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa.

Uutuutena myös naisten mestaruuden voittaja ratkaistaan vasta elokuun finaalissa. Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta osakilpailuaikojen perusteella. Veteraanisarjan voittaja ratkaistiin jo kevään osakilpailuissa ja voittaja palkitaan FinnMetkossa.

Puunkuormaajamestari 2018 -finaalitapahtuma alkaa kello 13:00 naisten osalta ja miehet kisaavat kello 15:00 alkaen. Noin klo 16.30 kilpailu huipentuu palkintojen jakoon.


Sion farmari/pakettiauto aurinkovoimalla

Saksalainen Muenchenissä toimiva start-up yritys Sono Motors on esitellyt 19. kesäkuuta saakka kestävien koeajojen muodossa aurinkopaneleilla sähköä akkuihin lataavan Sion farmari/pakettiautonsa. Aurinkopanelit peittävät auton kyljet, nokkapellin ja katon.

Lue lisää...


Nesteen ja Ponssen "Finlandia by Forest Machines" palkittiin

Nesteen ja Ponssen Finlandia by Forest Machines -kampanja voitti Finnish Comms Awards -kilpailun Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy -kategoriassa. Finnish Comms Awards on viestintätöiden kilpailu, jolla halutaan tuoda viestintätoimistojen ja asiakkaiden yhteistyötä ja sen vaikuttavuutta monipuolisesti esiin. Kilpailun eri kategorioihin osallistui yhteensä 101 kilpailutyötä.

Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden ja suomalaisen työn kunniaksi tehty Finlandia by Forest Machines -kampanja käynnistyi metsäkoneilla tehdyllä versiolla Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä. Teos oli osa kampanjaa, jolla Neste halusi konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä. Video keräsi eri kanavissa yhteensä yli kaksi miljoonaa katselukertaa, minkä johdosta Neste kaksinkertaisti alkuperäisen suomalaiselle työlle tarkoitetun lahjoituspotin. Potti sisältää puolen vuoden polttoaineet 40 työttömälle, mahdollistaen yhteensä noin 400 000 kilometrin edestä työnhakumatkoja.


Etanoli biopolttoaineiden voittaja

Etanoli vastaa 74 prosentin osuudesta maailman biopolttoainetuotannossa. Viime vuonna bioetanolin tuotanto maapallolla kasvoi 2,8 % yhteensä 106 miljardiin litraan. Näin kertoo REN21 uusimmalla tilastollaan (Renewable energy policy network for the 21. century).

Kakkostilalla on Fame-tyyppinen biodiesel 21 % osuudella maailman kokonaistuotannosta ja kolmosena HVO 4,5 % osuudella.

Ruotsissa kuorma- ja linja-autojen käyttämä ED95 polttoaine sisältää 95 % etanolia ja sopii sille sovitetuille moottoreille. ED95 metsäetanolilla tuottaa jopa 90 % vähemmän ympäristöhaitallisia pääöstöjä kuin tavallinen dieselöljy.

(Transportnet.se)


Kulta-ajan busseista ilmestyi mittava teos

Tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan viettävä Suomen Linja-autohistoriallinen Seura (SLHS) on julkaissut ainutkertaisen laajan ja kattavan teoksen linja-autoliikenteen 1950- ja 1960-lukujen hienoista vuosista. "Kulta-ajan bussit 1957-1963" yksilöi seikkaperäisen tarkasti noin 5000 linja-autoa. Teos on näkyvä tulos vuosikymmeniä jatkuneesta kaluston tutkimuksesta ja tietojen tallentamisesta, jota bussiharrastajat ovat tehneet. 

Lue lisää...


Volvo Bus: 497 hybridibussia Kanadaan, optio 1028:sta lisää!

Volvo Bussin pohjoisamerikkalainen tytätyhtiö Nova Bus onn saanut 497 hybridibussin tilauksen Kanadan Quebecin liikenneviranomaiselta.Se on Volvo Bussin historian suujrin yksittäinen kauppa. Tilaukseen liittyy myös optiovaraus 1028 hybridibussista lisää. Bussit toimitettaisiin ostajalle 2020-2025.

Volvo Buss on myynyt kaikkiaan yli 5500 sähköistettyä bussia ympäri maailmaa, niistä 4000 bussia Volvon myyntinä ja 1500 bussia Nova Busin nimisä.

 


Volvo sijoittaa autoantureita valmistavaan Luminar-yritykseen

Investointi Kalifornian Palo Altossa ja Floridan Orlandossa toimivaan Luminariin syventää Volvon yhteistyötä yrityksen kanssa. Luminar keskittyy tällä hetkellä kehittämään ja testaamaan tunnistintekniikkaansa Volvon autoissa. Sen LiDAR-tekniikka käyttää pulssilasersignaaleja kohteiden havaitsemiseen ja on keskeinen elementti turvallisten autonomisten autojen kehittämisessä.

– LiDAR on tärkeä tekniikka, jonka avulla autonomiset autot voivat liikkua turvallisesti monimutkaisissa liikenneympäristöissä ja suuremmilla nopeuksilla. Yhteistyö Luminarin kanssa antaa meille mahdollisuuden oppia lisää näistä lupaavista tekniikoista ja vie Volvon askeleen lähemmäksi tulevaisuuden autonomisia autoja, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

Volvo Cars Tech Fund perustettiin aikaisemmin tänä vuonna. Sen tarkoituksena on sijoittaa suuren potentiaalin tekniikka-startupeihin eri puolilla maailmaa. Rahasto keskittyy investoimaan strategisiin teknologiatrendeihin, jotka muuttavat autoteollisuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi tekoäly, sähköistäminen, autonominen ajaminen ja digitaaliset liikkuvuuspalvelut.

Luminarin perustaja Austin Russellin mukaan Volvon turvallisuuskeskeinen lähestymistapa autonomiseen ajamiseen on suorassa yhteydessä yhtiön tunnistustekniikkaan.

- LiDAR on ensimmäinen ratkaisu, joka tuottaa tarvittavaa suorituskykyä turvalliseen ja luotettavaan pitkän kantaman havainnointiin, jota vaaditaan autonomisen ajamisen toteuttamiseksi maantienopeuksissa, kertoo Luminarin perustaja ja pääjohtaja Russell.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!