MAN - Vaihtoautot

Scania G 540 8x4 76-tonnisena: Järjen ja tunteen sekamelskaa

Ajolinjan koeajo Scania G 540 sorayhdistelmä

Scanian nousua raskaiden kuorma-autojen johtavaksi automerkiksi tuntuu vastustamattomalta. Se on eniten myyty sekä Suomessa että Ruotsissa. Tuntuu että se murskaa vastarinnan.

Ajolinja -lehden päätoimittaja Jouni Hievanen haki vastausta Scanian menestykseen. Siinä on huomioitu Suomen erityisvaatimuksia. Entä antaisiko tunteille sijaa, Hievanen kysyy testiajon jälkeen. Miksi? 

Lue viime joulukuun Ajolinja -lehden testiraportti, niin tiedät enemmän järeiden valtiaasta.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ. (pdf)


International Truck Innovation 2020 palkinto vetykuorma-autoille!

Viime vuoden elokuusta alkanut vetyautoja sekä polttokenno-vetytekniikkaa koskevien uutisten määrä on äkkiä kasvanut uutistulvaksi. Polttokenno-vety on lyömässä läpi maailman autoteollisuudessa leveällä rintamalla sekä henkilö- ja pakettiautoissa kuin myös linja- ja kuorma-autoissa.

Saksan hallituksen viime joulukuinen päätös, että Saksa haluaa jo 2020 olla polttokenno-vetyautojen ykkönen maailmassa ja saman tien myönnetyt miljoonat 13 alueen start-up yrityksille paikallisen vetytuotannon aloittamiseksi katsottiin Saksassa luopumiseksi huonosti edenneestä akkusähköautojen lisäämisohjelmasta.

Automaailman jättiläisen, Daimlerin julistus pian perään - "Tulevaisuus on vedyn" - vahvisti, että Saksan hallitus on tosissaan.

Sitä vahvisti myös kansainvälisen Truck Innovation 2020 palkinnon luovutus H2 XCient vetykuorma-autoille. Oheinen artikkeli, joka on julkaistu Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa joulukuussa 2019 kertoo asiasta tarkemmin.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ.


Traficom: Vastuullisuuden merkitys kuljetusten tilauksissa kasvaa

Kuljetusyritysten asiakkaiden näkökulmasta tehdyn tutkimuksen mukaan kuljetusten vastuullisuutta huomioidaan tulevaisuudessa nykyistä enemmän. Kuljetusyritysten asiakkaista 91% kertoi huomioivansa vastuullisuusnäkökulmia kuljetuksissa melko paljon tai enemmän, mutta vastuullisuuden eri osa-alueiden huomioimisessa on kuitenkin eroja.

Kuljetusten tilaajista 60 % piti kuitenkin kuljetuspalveluiden vastuullisuuden arviointia haasteellisena. Myös vastuullisten palveluiden korkeampi hinta ja kuljetusalan verkostoitunut toiminta koettiin haasteeksi (30% vastaajista).

Lue lisää...



Malmin kiitorata meni oikeuteen!

Lentokenttäyhdistys varmisti ilmailun jatkon! Lentotoiminta on jatkunut vuoden alussa melko vilkkaana. Aika paljon koneita lähti vuodenvaihteessa muualle sulkemisuhan alta, mutta nyt joitain on jo palannut takaisinkin. Kun tilanne saadaan jatkumaan tänä vuonna hyvänä, tulee kesäksi varmasti paljon toimintaa. DC-3:kin palannee vapun tienoilla, jos Helsingissä on lentokenttä.

Lue lisää...


Ruotsi: Kahdelle kuljetusyritykselle 800 000 kruunun rangaistusmaksu

Transportstyrelsen on määrännyt 800 000 kruunun rangaistusmaksun kahdelle kuljetusyritykselle Tukholman läänissä jatketuista ajo- ja lepoaikarikkomuksista.

Ensimmäinen päätös sai lain voiman viime joulukuussa. Ilmoitettujen rikkeiden arvo nousi 1,6 miljoonaan kruunuun, mutta rangaistusmaksu putosi 800 000 kruunuun, koska rangaistuksen enimmäismäärä ei saa ylittää yhtä prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Yrityksellä oli yli 500 miöjoonan liikevaihto ja 124 työntekijää.

Lue lisää...


Kreiss ajettiin Norjasta

Latvialainen kuljetusyritys Kreiss ei enää saa ajaa kabotaasia Norjassa. Norja työympäristövirasto Arbeidstillsynet on päättänyt pysäyttää Kreissin toiminnan kaikilla toimialoilla, joita koskee Norjan laki minimipalkoista. Kielto ei koske kansainvälisiä kuljetuksia.

Kreissiä on pidetty silmällä sen jälkeen, kun paljastui Kreissin kuljettajien ansaitsevan vain 24 Norjan kruunua tunnissa. Latvialainen yritys ei ole noudattanut vaatimuksia Norjan minimipalkan noudattamiseksi. Arbeidstillsynetin päätös tulee Kreissin jätettyä vastaamatta viranomaisen esittämiin kysymyksiin.

(Trailer.se)


Ruotsi testaa 32-metrisiä

Ruotsalainen tutkimus- ja kehitysprojekti Autofreight selvittää Transportstyrelsen'in luvalla 24.2.2024 saakka HCT-ajoneuvojen käyttöä Boråsin kaupungin ja Göteborgin sataman välisessä liikenteessä. Rahoituksesta vastaavat ajoneuvotekninen tutkimus- ja innovaatiolaitos FFI, joka on valtion ja ajoneuvoteollisuuden yhteistyöelin.

Volvo Lastvagnar on asettanut käyttöön sensoreilla varustetun vetoauton, jota käyttää kontteja kuljettava GDL Transport. GDL panostaa dollylla ja viidellä perävaunulla. Volvo osallistuu myös ajoneuvotutkimusta suorittavan Chalmersin Reveren kanssa projektiin.

Lue lisää...


EU:n tiekuljetuspaketilla kohti pakollisia kotimatkoja!

Tiistaina 21.1.2020 noin kello 15.40 EU:n kuljetusvaliokunta hyväksyi ministeineuvoston ja komission sopimuskompromissin. Sen myötä kansainvälisessä liikenteessä olevien kuorma-autojen tulee palata kotitukikohtaansa vähintään kerran kahdeksan viikon välein. Vaatimus koskee kabotaasiliikenteen lisäksi myös kombikuljetuksia.

Sopimus joka koskee ulkoistettua työvoimaa, ajoaikoja ja kabotaasia, on 100-sivuinen ja mene käännettäväksi jäsenmaiden kielille. Sen jälkeen se palaa toiseen äänestykseen kuljetusvaliokunnassa minkä jälkeen lopulliseen äänestykseen parlamentissa.

Lue lisää...


Itseohjautuva auto tutkimuskäyttöön Oulun yliopistossa

Oulun yliopiston sähkö- ja tietotekniikan tiedekuntaan ja osaksi 6G Flagship -tutkimuskokonaisuutta on hankittu itseohjautuva auto Toyotalta. Auto tulee olemaan tutkimusvälineenä laajasti käytössä.

Ohjelmistotuotannon professori Markku Oivo korostaa, että autot on nykyään hyvä nähdä ohjelmistoympäristöinä. Autossa voi olla jopa 200 ohjelmistolisenssiä ja 200 miljoonaa riviä koodia. Tutkimuksella ratkotaan, miten isoja ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia voidaan rakentaa tehokkaasti ja hajautetusti. Keskiössä on, että kaiken pitää olla turvallista, toimivaa ja kestävää. Avoimen lähdekoodin osuus tulee kasvamaan. Nyt se on noin neljännes.

Lue lisää...


Tomin Sauna-Dodge hämmästyttää kanadalaisia

Suomalainen Tomi ja hänen Sauna-Dodgensa tekevät Suomi-mainosta Kanadassa. Ulkona on -20 pakkasta ja lunta on metrin paksusti Rocky Mountainsin Revelstokessa. Tomi istuu höyryävänä Fiat Ducatoon - Kanadassa Dodge Ram - rakentamansa saunan ulkopuolella seuralaisensa kanssa vilvoittelemassa. Saunakiukaassa Ducaton isossa tavaratilassa palaa tuli räiskyen ja saunamittari näyttää 90 astetta Celciusta, ainoassa saunassa sadan mailin säteellä.

Lue lisää...


Japanilaiset vahvoja maailman 10 eniten myydyissä 2019

Japanilaiset pärjäsivät parhaiten autokaupassa vuonna 2019. Toyotan vahvaa otetta säesti Honda. Kolme USA:n pick-upia 10 parhaan joukossa. VW menetti asemia Suurin nousija oli Dodge Ram (11. --> 7.). 

Lue lisää...


Sisu talvitiepäivillä

Talvitiepäivät pidetään 12.-13.2.2020 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa (Halli A, Pirkkahalli). Oy Sisu Auto Ab:n osastolla 150 on näytillä moneen eri ajotehtävään soveltuvaa tienhoitokalustoa. Lisäksi luvassa uutuuksia, joista lisää paikan päällä.

Näytillä ovat tehdasvalmiit: WORKS +, 578 hv, PowerShift 3 , CM16M K-AKK-8×4/345+140+137, Multilift XC 25 vaijerivaihtolavalaitteella ja WORKS, 578 hv, PowerShift 3, CM16M K-AKK-8×4/345+140+137, SISU HD -kippausvarustuksella


Vuoden Iveco Dealer on Markkinointi Niemi-Korpi Oy

 Markkinointi Niemi-Korpi

Vuotuisessa Iveco Kick-Off -tilaisuudessa 20. tammikuuta Kööpenhaminassa vuoden paras Dealer ja parhaat myyjät valittiin perinteen mukaisesti, ja Markkinointi Niemi-Korpi Oy sai ansaitusti vastaanottaa vuoden Dealer -palkinnon.

Turussa, Kokkolassa, Jyväskylässä, Pirkkalassa ja Oulussa toimiva Markkinointi Niemi-Korpi Oy on vuoden aikana tehnyt hyvää työtä kaikissa segmenteissä ja yrityksellä on aina myönteinen lähestymistapa Iveco -myyntiin ja jälkimarkkinointiin.

Lue lisää...


EU:n hyötyautorekisteröinneissä 7. kasvun vuosi

ACEA:n tilastojen mukaan hyötyautorekisteröinnit kasvoivat EU:ssa 2,5 prosenttia vuonna 2019. Kyseessä oli seitsemäs peräkkäinen kasvun vuosi. Yhteensä Euroopan Unionissa rekisteröitiin viime vuonna 2 546 830 hyötyajoneuvoa.

Suomen hyötyajoneuvorekisteröinnit laskivat ACEA:n tilastojen mukaan -2,9 prosenttia. Tammi-joulukuussa 2019 Suomessa rekisteröitiin kaikkiaan 19 315 hyötyautoa.


Helsingin Satama yhä Euroopan vilkkain matkustajasatama

Sataman liikenteeseen kuuluvat henkilöt ja tavaratJo kolmen vuoden ajan Helsinki on ollut Euroopan vilkkain ulkomaanliikenteen matkustajasatama. Viime vuonna Helsingin sataman kautta kulki kaikkiaan yhteensä 12,2 miljoonaa laivamatkustajaa, mikä on prosentin verran enemmän kuin vuonna 2018. Linjaliikenne Tallinnan-reitillä oli edelleen erittäin suosittua, mutta vahvimmin kasvoi kansainvälisen risteilyliikenteen matkustajamäärät.

Helsingin Sataman kautta kulki vuonna 2019 kaikkiaan 14,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Määrä laski 2% edellisestä ennätysvuodesta. Suomen ulkomaankaupan tavarat virtasivat sataman kautta vaisun alkuvuoden jälkeen lähes edellisen ennätysvuoden tahtiin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!