MAN - Vaihtoautot

Talvirenkaiden käyttöä koskeva rengaslaki muuttuu

Talvirenkaat vaihdetaan alle nyt viimeisen kerran nykyisen lainsäädännön mukaan. Suomalaisten suosimia nastarenkaita saa käyttää marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien tai keliolosuhteiden niin vaatiessa. Ns. rengaslaki vaatii autoilijoilta aiempaa parempaa harkintakykyä ja varovaisuutta. 

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä 2020 tieliikennelaki muuttuu ja sen myötä muuttuvat myös talvirenkaisiin liittyvät määräykset. Aiemmin talvirengaspakko on kestänyt joulukuun alusta helmikuuhun. Uuden lain myötä talvirenkaiden käyttövelvoite laajenee marraskuulle ja maaliskuulle, mutta kuitenkin niin, että talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vaikka vapaus rengasvalintojen suhteen kasvaa lakimuutoksen myötä, tervettä järkeä ei pidä unohtaa, vaan renkaat valitaan aina liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Autoilijoille on tarjolla muun muassa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuja all season -renkaita. Ne eivät kuitenkaan takaa riittävää pitoa Suomen talvessa, vaan turvalliseen ajoon vaaditaan pohjoismaiseen talveen sopivat renkaat.


Sähköbussit valtaavat alaa Euroopassa, Linkker Alstomin pikalatausjärjestelmälle Malagaan

Ranskalainen sähköbussien valmistaja Keolis voitti 900 M€:n kaupan VDL:n Connexxionin ja Arrivan nenän edestä Hollannissa. Vuosina 2021-2030 se roimittaa 300 sähköbussia Veluwen, Central Overijsselin ja Lelystadin kuntiin.

Hollannissa Groningen-Drenthen Qbuzz on rilannut 162 sähköbussia kolmelta valmistajalta yhteensä, Ebuscolta 60 kpl, VDL:ltä 43 ja Heulieziltä 59 nivelbussia.

Lue lisää...


Kalmar ja Metsä Fibre vahvistavat yhteistyötään

 

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut Metsä Fibren kanssa suoriteperusteisen palvelusopimuksen, joka kattaa Metsä Fibren Kemin sellutehtaan. Sopimus tulee voimaan vuoden 2019 viimeisen vuosineljänneksen alussa.

Metsä Group -konserniin kuuluva Metsä Fibre tuottaa sellua, sahapuuta ja muita biotuotteita kasvaville markkinoille. Yhtiön Kemin sellutehdas tuottaa sellua yli 600 000 tonnia vuodessa ja työllistää noin 250 henkilöä. Kemin kalustossa on jo useita erilaisia Kalmar-laitteita, kuten kurottajia ja haarukkatrukkeja. Metsä Fibren kanssa tehtyyn yhteistyösopimukseen sisältyy laitteiden, kuljettajien sekä toimintojen hallinnointi- ja huoltopalveluiden toimittaminen.



Nokian pärjäsi hyvin Saksan suuressa all-season rengastestissä

Nk. all-season eli ympärivuotiset renkaat tekevät vahvaa tuloaan Keski-Euroopassa. Tuleva talvi tulee uusien rengassääntöjen puitteissa avaamaan niille tietä myös henkilö- ja pakettiautoissa pohjoismaissa.

HUOM.: Kesällä 2020 Auto, tekniikka ja kuljetus selvitti, miten all season renkaat toimivat Suomessa. 

Saksassa katsastusorgamisaatip GTÜ sekä suuret autoilijakerhot ACE ja ARBÖ on testasivat kahdeksan suurimman rengasvalmistajan all-season renkaita 205/60 R 16 koossa.

Voittajaksi julistettiin Continental Allseason Contact, seuraavina järjestyksessä Fulda Multicontrol, Goodyear Vector 4 Seasons, Nokian Weatherproof, Hankook 4S 2, Michelin Crossclimate Plus ja Bridgestone Weather Control, kaikilla yleisarvosana "GTÜ suosittelee". Nexen Nblue 4 Season sai "GTÜ suosittelee varauksella".

Continentalin rengas sai parhaan keskiarvon neljän vuodenajan tasaisimpana suorittajana, joskin pito lumella todettiin sen heikoimmaksi ominaisuudeksi. Fuldan rengas sai parhaan arvostelun pidon osalta sekä jarrutusominIsuuksillaan lumella ja jäällä, joskin se märällä pinnalla jarrutusmatkan ja vesiliirron osalta oli heikoimmillaan. Goodyear oli märällä pinnalla parhaimmillaan kun taas lumi ja jää eivät olleet sille parast alustaa.

Saksankielinen pdf GTÜ-Test Ganzjahresreifen 09/2019 kertoo tarkemmat vertailutulokset. Sanastoa: Sicherheit = turvallisuus, nass = märkä, trocken = kuiva, Wirtschaflichkeit = taloudellisuus, empfehlenwert = suositeltava, ausser Wertung = vertailun ulkopuolinen; verrokkirengas. 

 

(Vogel)


Kalmarin nosturit laajentamassa IPM Altamira -terminaalia Meksikossa

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen kahden satamanosturin (STS) ja kolmen mobiilipukkinosturin (RTG) toimittamisesta Infraestructura Portuaria Mexicana (IPM) Altamira -terminaaliin. Tilaus, joka sisältää Kalmar SmartPort -prosessiautomaatioratkaisut mobiilipukkinostureille, on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toimitus tapahtuu vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

IPM Altamira -terminaali sijaitsee Meksikonlahdella Tamaulipasin osavaltiossa. Terminaalin nykyiseen kalustoon kuuluu jo yksi Kalmarin satamanosturi, kahdeksan Kalmarin mobiilipukkinosturia ja erilaisia ​​Kalmarin mobiililaitteita, kuten terminaalitraktoreita ja haarukkatrukkeja.

Kalmarin satamanosturit ovat Super Post Panamax -kokoisia, ja niiden puomi ulottuu 21 konttirivin yli. Nostureilla voi nostaa kaksi konttia kerrallaan ja niiden nostokapasiteetti tarttujan alla on 65 tonnia. 

Lue lisää...


Ethadrive nokittamaan ST1:tä Ruotsissa


Scania tarjoaa etanolikuorma-autoa.

Ethadrive satsaa etanolipohjaiseen ED95 polttoaineeseen raskaalle liikenteelle Ruotsissa. Sen takana on Scania, Sekab, Lantmännen Agroetanol ja innovaatioklusteri Ethanolaren Östergötland. Ethadrive tulee tarjoamaan pakettiratkaisua liisaamalla ajoneuvoja ja tarjoamalla kilpailukykyistä polttoainehintaa ja tarvittavia tankkausasemia. Toiminnan keskipisteeksi tulee Norrköping. Ethadrive haluaa helpottaa kuljetusyrityksille ja asiakkaille tutustumista etanolilla kulkeviin kuorma-autoihin päivittäiskäytössä.

Lue lisää...


Uudet Ford Transit ja Tourneo Custom ladattavat hybridit

 

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).*

Lue lisää...


Ahvenanmaa Posti valloittamaan Pohjolaa - menossa myös Ruotsiin

Ahvenanmaan posti on perustanut uuden tavaramerkin e-logistiikalleen: Axla logistics. Sillä nimellä se käynnistää toimintaa Vantaalla.

Sillä on suunnitelmia aloittaa toimintaa myös Ruotsissa.

Lue lisää...


Rauman sataman laajennushankkeen urakkasopimus allekirjoitettu

Rauman satama, Petäjäksen laajennus

Rauman sataman kenttätilojen laajentamishanke Ulko-Petäjäksessä jatkuu. Laajennusalueen vaiheet 2 ja 3 ovat valmistuneet ja seuraava vaihe 4 käynnistyy lokakuun 2019 alussa. Petäjäs 4 -hankkeen urakkasopimus on solmittu Terramare Oy:n kanssa.

– Käynnistimme keväällä 2016 isot investoinnit, väylän syvennyksen ja konttiterminaalin, joihin sisältynyt Petäjäs 1 -vaihe valmistui vuonna 2017 ja vaiheet 2 ja 3 ovat nyt valmiina luovutettaviksi käyttäjille. Nyt käynnistyvä Petäjäs 4 valmistuu kesällä 2021, kertoo Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

– Vaiheet 2 ja 3 toteutti Työyhteenliittymä Petäjäs, jonka muodostivat Vilppulan Kivijaloste Oy, Kaivinkoneurakointi Juha Lönnqvist Oy ja Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy. Urakka alkoi keväällä 2018 ja valmistui alkuperäisen aikataulun ja 12,5 miljoonan kustannusarvion puitteissa, mistä olemme erittäin tyytyväisiä, Asumalahti toteaa.

Lue lisää...


15 EU-maata antaa ammattiliikenteelle verohelpotusta dieselistä. Suomelle erityismaininta päinvastaisesta!!

Italia on myöntänyt veroalennusta dieselistä ammattiliikenteelle jo vuodesta 2000. Nyt dieselveron palautusta annetaan kahdeksassa EU-jäsenmaassa (Italia, Ranska, Romania, Belgia, Unkari, Irlanti, Slovenia).

Ammattiliikenteelle dieseliä minimiverolla tarjoavien EU-jäsenmaiden määrä on nyt 10 (em. lisäksi Kreikka, Latvia).

Lue lisää...


Pasilassa avautuu uusia liikenneyhteyksiä

Keski-Pasilan vuosia jatkunut rakentaminen saavuttaa tärkeän merkkipaalun, kun Pasilan uudet katuyhteydet eli Teollisuuskadun tunneli ja osa Veturitiestä avautuvat autoliikenteelle tiistaina 8.10.2019 päivällä. Etelän suunnasta Nordenskiöldinkadulta ajettaessa Veturitie avautuu pohjoiseen Triplan alittavalle uudelle väylälle. Triplan pohjoispuolella Veturitien uusi osuus kulkee radan länsireunaa päätyen Ison Pajan kohdalta Pasilankadulle.

Lue lisää...


Uusia ratkaisuja maanteiden talvihoitokauteen

Hämärät pakkasaamut käynnistävät maanteiden talvihoitokauden suurimmassa osassa Suomea. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan auraukset, liukkauden torjunnan ja valaistuksen vuorokauden ympäri. Alkavissa urakoissa otetaan nyt käyttöön uusi urakointimalli, uusia digitaalisia ratkaisuja ja tienkäyttäjille avoimet WhatsApp-ryhmät tiedonjakoa varten. Väylän määrittelemät laatuvaatimukset ohjaavat kunnossapitotyötä.

Väylä jakaa Suomen tiestön niiden käytön mukaan hoitoluokkiin, jotka määrittelevät tien yleisen kunnon tai toimenpideajat lumen auraamiselle.

- Urakoitsijana tehtävämme on huolehtia liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta pitämällä huolen siitä, että maantiet ja kevyen liikenteen väylät ovat annettujen tieluokitusten mukaisessa ajokunnossa vuoden ympäri, muistuttaa Destian kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Seppo Ylitapio.

Lue lisää...


Scania ja MAN tarjoavat sähköbusseja 2020 alkaen

VW-konsernin hyötyauto-osasto Traton tuo vuonna 2020 markkinoille sarjan Scania- ja MAN-sähköbusseja kaupunkiliikenteeseen. "Seuraavan 10-15 vuoden aikana joka kolmas tuottamamme kuorma- ja linja-auto voi kulkea vaihtoehtoisilla polttoaineilla, suurin osa sähköllä", Traton-johtaja Andreas Renschler sanoi Ruotsin Södertäljessä järjestetyssä suuressa Traton-tapahtumassa.

Lue lisää...


Hyundai vetykuorma-auto koeliikenteeseen Sveitsissä

Hyundai on esitellyt vetykuorma-auton, joka astetaan kaupalliseen kuljetustoimintaan ensi vuonna Sveitsissä. Auto kuuluu osana Hyundai Hydrogen Mobility projektiin yhteistyössä vihreään vetykaasuun erikoistuneiden sveitsiläisten H2E-yritysten kanssa.

Hyundailla on pitkä ja menestyksellinen historia vetyautojen kehittäjänä ja myyjänä henkilöautopuolella. Vetykuorma-autollaan Hyundai haluaa ottaa askeleen Euroopan ympäristöystävällisille markkinoille. Hyundain esisijaisina kohteina ovat Sveitsin lisäksi Saksan, Hollannin, Itävallan ja Norjan markkinat.

Lue lisää...


Gasumille kilpailija Virosta

Virolainen energiayhtiö Elenger on tulossa Suomeen vuodenvaihteen 2019-20 jälkeen. Tuolloin otetaan käyttöön Suomen ja Viron välinen kaasuputki Balticconnector. Kaasun toimittaja on venäläinen Gazprom.

Balticconnector tarkoittaa suunnitelmaa rakentaa kaasuputki Suomen ja Viron välille. Toteutusessaan putki yhdistäisi maiden kaasuverkot toisiinsa. EU on myöntänyt hankkeelle taloudellista tukea. 

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!