MAN - Vaihtoautot

Toyotalta japanilainen taksi

Toyota on esitellyt alustavasti Japanin markkinoille suunnatun JPN Taxi -nimellä kulkevan taksiauton. Ajoneuvo on suunniteltu "ihmisystävälliseksi" muun muassa matalalla olevalla, tasaisella lattialla ja isoilla takaliukuovilla. Matkustajamukavuuden ja asiakkaiden ajoneuvoon nousemisen helppouden lisäksi JPN Taxi on suunniteltu erityisesti näyttämään taksilta. Taksin moottorina on nestekaasu-hybridi. Ajoneuvot ovat tulleet asiakkaiden saataville Japanissa, mutta JPN Taxeja aiotaan saada Tokion kaduille erityisesti vuoden 2020 olympialaisiin.


Nissan testaa itseohjautuvaa teknologiaa Tokiossa

Nissan esitteli tänään Tokion kaduilla edistyksellisintä itseohjautuvan ajoteknologian prototyyppiään, jonka on suunniteltu tulevan käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Yhtiö testasi seuraavan sukupolven ProPILOT-teknologiaa käyttäen modifioitua Infiniti Q50 -mallia. Teknologian ansiosta auto toimii itseohjautuvasti kaupunkiajossa ja moottoriteillä kuljettajan valittua navigointijärjestelmästä kohdeosoitteen. Itseohjautuva ajo jatkuu perille asti.

Prototyypin keinoäly (AI, Artificial Intelligence) käyttää hyväkseen 12 kaikuluotainta, 12 kameraa, yhdeksää millimetriaalto-tutkajärjestelmää, kuutta laserskanneria ja teräväpiirtokarttaa. Järjestelmien avulla keinoäly analysoi reaaliajassa monimutkaisia skenaariota navigoidakseen sujuvasti haastavissa kaupunkiolosuhteissa kuten vilkkaissa risteyksissä. Laitteisto- ja ohjelmistopäivitysten ansiosta auto suoriutuu tiellä olevista esteistä sujuvasti, mikä tuo matkustajille mielenrauhan ja tunteen luonnollisesta ajokokemuksesta.


Point S -ketju laajenee Nastolaan

Point S -ketjun palveluverkko laajenee Päijät-Hämeen Nastolaan lokakuussa 2017. Vuodesta 2004 toiminut MR-Auto Ky on kolmas vuoden 2017 aikana avattu Point S Partner -toimipiste. Yrittäjävetoisen Point S Nastolan valikoimaan kuuluvat henkilö- ja pakettiauton renkaat, vanteet ja rengashotellipalvelut kattavin autonhuoltopalveluin. 

MR-Auto on Volkswagen-yhteistyökorjaamo, joka on erikoistunut VAG-konsernin merkkeihin Audi, Volkswagen, Seat ja Skoda, mutta korjaa ja huoltaa tarvittaessa kaiken merkkisiä henkilöautoja.  



Conti: Wintercontact-rengas huippunopeille

Continental tuo markkinoille Wintercontact TS 860 S talvirenkaan urheiluautoille ja vahvimmille henkilöautoille 270 km/t nopeuksiin asti. Rengas on tarjolla 14 vaihtoehtona 18 - 21 tuuman vanteille ja 225 sekä 315 mm:n kulutuspintaleveydellä 30 - 60% halkaisijalla. Sekä jarrutusmatkat että käsittely kuivalla asvaltilla kuin myös ajo-ominaisuudet lumessa ovat huippuluokkaa, Conti ilmoittaa.

Wintercontact-rengas on tarjolla sekä ensiasennusrenkaana että lisävarusteena asiakkaille kuten Audi Sport, BMW M, Mercedes AMG ja Porsche.


VDL: Markkinointia vahvistetaan Pohjolassa

VDL haluaa vahvistaa johtavaa asemaansa sähkötoimisessa liikenteessä (e-mobility). Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä VDL Bus & Coach sopi ruotsalaisen edustajansa Björks & Nyberg'n osake-enemmistön siirtymisestä VDL:n hallintaan. Sopimuksen mukaan kauppa toteutuu 2017 aikana. VDL on aloittanut yhteistyönsä Björks & Nybergin kanssa yli 20 vuotta sitten.

VDL:n tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa työllistävät noin 60 henkilöä.


Vuoden Turistibussi 2018 on Irizar i8

Vuoden Turistibussi 2018, Coach of the Year 2018 kruunattiin 19.10. Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä. Tavoitellun tittelin myönsi kansainvälinen Bus & Coach of the Year jury espanjalaiselle Irizar i8:lle. 21 Euroopan maata edustava jury arvioi sen parhaaksi laajassa vertailutestissä Ruotsin Mantorpissa 4 - 7.9. Irizar i8 päihitti vertailutestissä (kts.Auto, tekniikka ja kuljetus 7/17, ss. 38-43) kilpailijansa Mercedes-Benz Tourismo M/2:n, VDL FDD2:n, Neoplan Tourlinerin, Scania Interlink HD:n ja Iveco Evadys'n.

Irizar, perustettu 1889, on tänään maailmanlaajuinen monialayritys 13 tehtaalla 5 maanosassa. Siihen kuulu paitsi toinenkin suuri bussivalmistaja Masats (teki vastikään merkittävän bussi-vientikaupan Singaporen kanssa) myös sähköajoneuvoihin keskittyvä Irizar e-mobility, ilmastointilaitteita valmistava Hispacold, elektroniikka- ja aurinkovoimayhtiö Jema, automaatioelektroniikan kehitykseen keskittyvä Datik, sähkömoottoreita ja generaattoreita valmistava Alconza sekä tutkimus- ja innovaatiokeskus Creatio.

Irizar on jo parin vuoden aikana varustanut Espanjan suurimpia kaupunkeja täyssähköbusseillaan. Tuorein kauppa on 43 täyssähkö-nivelbussin kauppa Ranskan Amiens'n kaupunkiin.

Bus & Coach of the Year valitsee vertailutestien perusteella vuorovuosina Vuoden Kaupunkibussin (Bus of the Year) ja Vuoden Turistibussin (Coach of the Year). Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on Suomen edustaja kansainvälisessä tuomaristossa vuodesta 1991.


Giti Tire tuo markkinoille uuden rengaskoon volyymikuljetusten segmenttiin

Giti Tires tuo markkinoille uuden rengaskoon 445/45R19.5 kuorma-autorenkaastaan Giti GTL925. Aikaisemmin myynnissä on jo rengaskoko 435/50R19.5. Uudella rengaskoolla Giti Tire täydentää leveiden renkaiden valikoimaansa kasvavassa volyymikuljetusten segmentissä.

Uusi rengaskoko pienentää renkaan halkaisijaa, jonka ansiosta kuorma-auton lastivolyymi voidaan nostaa kolmen metriin korkeuteen. Silloin ei vielä kuitenkaan ylitetä ajoneuvon neljän metrin kokonaiskorkeutta, joka on suurin sallittu korkeus useimmissa Euroopan maissa. Suomessa suurin sallittu korkeus on 4,40 metriä. Kummankin renkaan lasti-indeksi on 160 ja nopeusluokka J.

Kokoluokan 445/45R19.5 -rengas voidaan asentaa samoille vanteille ja akseleille kuin kokoluokan 435/50R19.5 rengaskin.

Lue lisää...


VW hakee yhteistyöllä uusia ratkaisuja pysäköintiin ja lataamiseen

Volkswagen-konsernin tutkimusyksikkö ja automaatioasiantuntija Kuka tehostavat strategista kumppanuuttaan tulevaisuuden autojen palvelukonseptien osalta. Yksi tutkimusyhteistyön tavoitteista on kehittää robottipohjaisia innovaatioita sähköautoihin sekä autonomisiin autoihin.

Uusi yhteistyö liittyy olemassa olevaan yhteiseen tutkimushankkeeseen, jossa tarkastellaan ihmisen ja robotin välistä yhteistyötä. E-smart Connect -projekti sisältää käytännöllisen ja käyttäjäystävällisen ratkaisun Volkswagen-konsernin valmistamien sähköautojen suurjänniteakkujen lataamiseen. Projektissa Kuka-robotti liittää ajoneuvon latausasemaan erityisesti tähän kehitetyllä sovelluksella. Kuljettajan tarvitsee vain ajaa sähköauto merkitylle pysäköintipaikalle ja robotti huolehtii auton latauskaapelin kiinnittämisestä kuljettajan puolesta.

Teknisten perusasioiden lisäksi uudessa strategisessa kumppanuudessa suunnitellaan uusien innovatiivisten konseptien kehittämistä. Yhteistyösopimuksen robottipohjaisten innovaatiokonseptien kehittämisestä tulevaisuuden ajoneuvoihin allekirjoittivat Volkswagen-konsernin pääjohtaja Matthias Müller, Volkswagen-konsernin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Ulrich Eichhorn ja Kuka AG:n toimitusjohtaja Till Reuter.

Lue lisää...


Drone voi auttaa maanviljelijöitä

Droneja hyväksi käyttävillä kaukokartoitusmenetelmillä voidaan mitata tarkasti pellon ja kasvuston ominaisuuksia. Täsmämaanviljely onkin yksi drone-teknologian uusista sovelluksista.

– Peltojen tilannetta on mitattu aiemmin käsin, esimerkiksi ottamalla maaperänäytteitä tai mittaamalla ruohon pituus mittanauhalla. Pian maanviljelijä pääsee katsastamaan peltojensa tilanteen kauko-ohjattavien drone-lennokkien avulla kätevästi ilmasta käsin, sanoo DroneKnowledge-hankkeen johtaja, tutkimuspäällikkö Eija Honkavaara.

DroneKnowledge, Tekesin Challenge Finland kisan voittajahanke, kehittää suomalaista huipputeknologiaa uusiksi vientituotteiksi. Hankkeeseen osallistuu neljä tutkimusryhmää: Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus (MML), Jyväskylän yliopisto, Luonnonvarakeskus ja VTT. Lisäksi mukana on yli 15 yritystä, mm. Valio, Apetit, Boreal Kasvinjalostus ja Yara (yksi maailman suurimmista typpilannoitteiden valmistajista). Vuonna 2016 alkaneessa hankkeessa on jo saatu lupaavia tutkimustuloksia mm. maataloudessa.

Lue lisää...


Sähköbussiliikenne menestys Turussa

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen Fölin tilaama sähköbussiliikenne on osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Päivittäisessä liikenteessä noin vuoden olleiden sähköbussien yhteinen kilometrimäärä on noussut jo yli 300 000 kilometrin, ja busseissa on tähän mennessä ollut jo noin 500 000 matkustajaa.

Fölin sähköbussit liikennöivät linjalla 1, joka kulkee satamasta Kauppatorin kautta lentoasemalle. Linjan perusliikennöinti perustuu kokonaan sähköbusseihin, joita on liikenteessä kuusi kappaletta. Lisäksi sataman ruuhka-aikoina ajetaan täydentäviä vuoroja sataman ja Kauppatorin välillä kahdella vähäpäästöisellä dieselautolla. Kokonaisen linjan sähköistäminen oli pioneeriteko Suomessa voin vuosi sitten, sillä siihen asti sähköbusseja oli ollut liikenteessä ainoastaan kokeiluluontoisesti ja muuta liikennöintiä täydentävänä.

Bussit on hankittu Turun kaupunginhallituksen myöntämän rahoituksen ja Työ- ja elinkeinoministeriön myöntämän investointituen avulla. Hankinnan kokonaisarvo on noin 3,8 miljoonaa euroa. Sähköbussien hankintahinta on korkeampi kuin dieselbussien, mutta sähköbussien käyttökustannukset ovat dieselbusseja pienemmät.

Sähköbussiliikenteen toteuttaminen Turussa on perustunut laaja-alaiseen yhteistyöhön. Busseja liikennöi Turun Kaupunkiliikenne Oy ja autojen akkujen lataustoiminnoista vastaa Turku Energia Oy. Turun ammattikorkeakoulu on mukana sähköbussiprojektin tutkimus- ja kehitysyhteistyössä. Sähköbussit on toimittanut suomalainen Linkker Oy.


Tispol: 43 liikennekuolemaa "Päivänä ilman liikennekuolemia"

Euroopan maiden liikennepoliisien yhteistöelin Tispol'in "Päivä ilman liikennekuolemia" torstaina 21.9. joutui tilastoimaan yhteensä 43 liikennekuolemaa päivään osallistuneissa 31 maassa. 16 maata tilitti "nolla kuolemaa".

"Päivä ilman liikennekuolemia" syntyi Tispolin järjestämänä 21.9.2015. Tuolloin kuolemia sattui liikenteessä 71, 2016 luku oli 43 kuten myös 2017. Kolmen vuoden "nollakerhoon kuuluu Suomen lisäksi Itävalta, Kypros, Viro, Latvia, Liettua ja Slovenia. Eniten kuolemia kolmen vuoden 21.9. aikana on sattunut Puolassa (25), toiseksi eniten Saksassa, Romaniassa ja Italiassa (15)


Jost osti 500 LNG-Stralista

Belgialainen kuljetusjättiläinen Jost Group on ostanut 500 Iveco Stralis LNG:tä. Ensimmäiset 150 LNG-Stralista toimitetaan ostajalle 2018 aikana. Loput 850 tulevat ostajan käyttöön 2020 mennessä.

Iveco aloitti maakaasulla kulkevien kuorma-autojen kehittelyn 1991. Tähän päivään mennessä Iveco on myynyt yli 22 000 kaasulla kulkevaa hyötyautoa.

Jost Group on perheyhtiö, joka työllistää yli 2800 työntekijää. Sillä on omat toimipisteet 10 maassa Euroopassa ja Pohjois-Afrikassa. Yrityksellä on 1400 kuorma-autoa, joista 132 Stralis'ta, ja 3000 perävaunua. 


Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen tarjouskilpailu

Liikennevirasto kilpailutti Helsingin ja Savonlinnan välisen säännöllisen lentoliikenteen vuosille 2018–2020. Tarjouskilpailuun tuli kaksi hyväksyttyä tarjousta. Näistä Liikennevirasto valitsi halvemman eli Maavoima Oy:n hieman alle 6,6 miljoonan euron tarjouksen.

Hankintaan sisältyy kolmen vuoden aikana arkipäivisin kaksi edestakaista lentoa Helsingin ja Savonlinnan välillä (yhteensä 1282 edestakaista lentoa).

Hankinnan kustannukset jakautuvat siten, että Savonlinnan kaupunki vastaa vähintään 50 % kustannuksista ja Liikennevirasto korkeintaan 50 % kustannuksista.

Nyt tehty hankintapäätös on ehdollinen. Päätöksen voimaantulon edellytyksenä on, että eduskunta myöntää hankintaa varten ennen vuoden 2017 päättymistä yhden miljoonan euron suuruisen määrärahan vuodelle 2018. Lisäksi päätöksen voimaantulon edellytyksenä on, että Savonlinnan kaupunki myöntää hankkeeseen tarvittavat määrärahat.


Man Neoplan Skyliner 50 vuotta

5000. Man Neoplan Skyliner toimitettiin asiakkaalle bussin 50 vuotispäivänä.

Tästä lähtien vuosipäivä-bussi tulee olemaan Baltour konsernin omistuksessa sekä kuljettamaan turisteja ja paikallisia italialaisia turvallisesti kohteisiinsa pääasiassa Italiassa, mutta myös muissa Euroopan maissa.

Puhtaan valkoinen bussi tulee varmasti keräämään katseita. Moottorina on Euro 6 dieselmoottori, jonka teho on 500hv. Bussissa on kaikki tarpeelliset turvallisuus ominaisuudet kuten ESP, ACC eli adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutusapu (EBA) sekä MAN LGS- kaistavahti. Lisäksi MAN Attentionguard seuraa kuljettajan vireystilaa.

Matkustajien mukavuudeksi Baltour valitsi bussiin Exclusive Plus- istuimet joissa on keskikäsinojat ja jalkatuet.


St1:ltä uusia maksupalveluita

St1 tuo tänään asiakkailleen Suomessa ja Ruotsissa Apple Pay -palvelun, joka tekee mobiilimaksamisen mahdolliseksi. Mobiilimaksamisen lisäksi Suomessa ja Ruotsissa on nyt saatavilla myös uusi St1 Mastercard ja se voidaan myöntää asiakkaalle virtuaalisesti muutaman minuutin sisällä sen jälkeen, kun korttia on anottu ja se on myönnetty. Korttia voidaan käyttää välittömästi Apple Pay:ssa. Asiakas saa luonnollisesti myös fyysisen kortin. St1 Mastercardista ei veloiteta kuukausimaksua, jos korttia käytetään vähintään kerran kuussa yhtiön St1- tai Shell-asemilla.

Turvallisuudella ja tietosuojalla on keskeinen rooli Apple Pay:ssä. Kun asiakas käyttää St1 Mastercardia Apple Pay:ssä, varsinaiset korttinumerot eivät tallennu laitteelle tai Applen palvelimiin. Sen sijaan laite saa yksilöivän tilinumeron (Device Account Number), joka salataan ja tallennetaan turvallisesti laitteen Secure Element -tietoturvakomponenttiin. Jokainen tapahtuma saa yksilöivän kertakäyttöisen dynaamisen turvakoodin.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!