MAN - Vaihtoautot

Huippuasiantuntijat: Sähkörekkojen läpimurtoon vielä hyvin pitkä aika"

- Kokonaispainoltaan 40 tonnin sähkörekan akut painavat reilut 10 tonnia, VW-hyöytyautojen johtaja Andreas Renschler sanoo.

- Sen lisäksi siitä tulee hyvin, hyvin kallis, Volvo kuorma-autojen tekninen johtaja Lars Stenqvist lisää.

- Linja-auton kohdalla 50% sähköstä kuluu lämmitykseen, MANin johtokunna puheenjohtaja Joachim Drees toteaa.

- Me tuomme uuden tuotteen markkinoille vasta, kun siillä on merkitystä asiakkaille, ei yksin finanssimarkkinoille, Scanian johtaja Henrik Henriksson sanoo viitaten Tesla Semi sähkörekan esittelyyn.

Daimler on luvannut enemmän. Se on esitellyt Urban E-Truck visionsa ilmoittaen, että sen sarjavalmistus voisi alkaa jo 2020.

Yksimielisiä suurten hyötyautovalmistajien johtajat ovat sähköllä kulkevien kaupunkibussien ja jakeluautojen nopeasta tulosta.

- Raskaalle kuorma-autolle hybridiveto viimeisille kaupunkikilometreille olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu. Sähköllä toimiva johdin-kuorma-auto voisi toimia maantiekuljetuksissa, Volvon Stenqvist myöntää

- Kaukoliikenteessä polttomoottori on kuitenkin vierlä pitkään korvaamaton. Dieselin sijaan polttoaineena voisi olla biometaani tai muita synteettisiä polttoaineita, Renschler ja Iveco-johtaja Pierre Lahutte sanovat.

Saksassa arvioidaan autoilla kuljetettavan tavaramäärän kasvavan 2030 mennessä jopa 30%. Samalla poliitikot haluavat CO2-päästöjen vähenevän 40%. "Poliitikkojen pitäisi nähdä kehitystä realistisesti. Valtavasti kasvavavien kuljetusmäärien rinnalle asetetut epärealistiset ympäristötavoitteet panevat koko Euroopan sekaisin", Saksan autoteollisuusliiton johtaja Matthias Wissmann sanoo.

- Puhumme jo 5G:stä vaikkei meillä vielä ole vakaasti toimivaa 3G-verkkoa, Renschler arvostelee.

(Vogel)


Marko Kolppanen Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäälliköksi

Marko Kolppanen aloittaa Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäällikkönä 1.1.2018 alkaen. Kolppanen tulee vastaamaan Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinoista kaikissa toimipisteissä ja on huoltopäälliköiden esimies. Kolppasella on pitkä kokemus Wetteri Power Oulun työnjohdon avaintehtävistä.

Wetteri Power on osa suomalaista Wetteri Yhtiöt -autoliikekonsernia, joka toimii kahdeksalla paikkakunnalla seitsemässätoista pisteessä. Wetteri Yhtiöt työllistää noin 500 autoalan ammattilaista.


Conti: Kaksijakoinen taustakuva kojetauluun yhtenä

Continental teknologia on esitellyt toisen sukupolven digitalisen taustapeilinsä "ProViu Mirror´n". Se yhdistää ajoneuvon sivuille asennettujen kameroiden tausta-, lähi- ja laajakulmakuvat yhdeksi kojelaudan näyttötaulussa sekä kummallekin sivulle.

Ajoneuvon kummallekin sivulle on asennettu kaksi kameraa. Niistä syntyy kaksi kuvaa, jotka yhdistetään elektronisesti yhdeksi yhtenäiseksi kuvaks kojelaudassa. Kuvaruudut näyttävät myös näkymän ajoneuvon sivuista korvaten ulkopeilit.



Mereen pudonnut tukkilasti voi haitata meriliikennettä Kemin edustalla

Kemin Veitsiluodon edustalla noin 0,5 merimailia Keminkraaselin majakasta luoteeseen on tänään 8.12. aamulla pudonnut rahtialuksesta iso tukkilasti mereen. Tukkeja huuhtoutui mereen yhteensä 1500 kuutiometriä eli noin 1500 tonnia. Liikenneviraston Länsi-Suomen meriliikennekeskus varoittaa alueella liikkuvia meressä kelluvista tukeista ja kehottaa varovaisuuteen.


Gasumin tavoitteena tuottaaa biokaasua Ruotsin kuljetussektorille

Energiayhtiö Gasum selvittää biokaasun tuotantoa Stora Enson Ruotsin Nymöllassa sijaitsevan sellu- ja paperitehtaan jätevesistä. Gasumin tavoitteena on tuottaa biokaasua pääasiassa Ruotsin kuljetussektorin käyttöön. Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket on myöntänyt Gasumin Nymölla-hankkeelle 12,4 miljoonan euron investointituen ‘Klimatklivet’-ohjelmastaan. Gasum uskoo nesteytetyn biokaasun kysynnän nopeaan kasvuun Ruotsissa niin raskaassa maantieliikenteessä kuin meriliikenteessäkin.


Ruotsi: Raskaiden CO2-päästöt 2016 -11%

Raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt vähenivät 3,75 miljoonasta tonnista 3,33 miljoonaan 2015-16 välillä. Pudotus on 11% eli noin puolet koko Ruotsin kasvihuonepäästöistä samana aikana.

Suotuisan kehityksen arvioidaan johtuvan ennen kaikkea HVO biodieselin lisääntyneestä käytöstä.

Autojen päästövähennys oli 3,3%, linja-autojen 7,6%, keveiden kuorma-autojen 7,6% sekä moottoripyörien ja mopojen 5%.

- Tulokset todistavat, että siirtyminen fossiilisista biopolttoaineisiin on nopea ja tehokas keino vähentää CO2-päästöjä liimenteessä, Svebio-yhtiön toimitusjohtaja Gustav Melin sanoo.


VR:n uusi veturi matkustajaliikenteeseen

VR Groupin uusin sähköveturi Vectron on aloittanut matkustajaliikenteessä. Sr3-sähköveturin voi nähdä jatkossa vetämässä myös pääradalla Helsinki−Oulu-välin matkustajajunia.

Vectron on VR Groupin tehokkain veturi. Sen huippunopeus on 200 km/h ja veturi on yhteensopiva VR Groupin nykykaluston kanssa. Energiapihi työjuhta on ollut jo kesän alusta lähtien tavaraliikenteen käytössä ja kahdella dieselmoottorilla varustettu sähköveturi on toiminut tavaraliikenteessä hyvin.

VR Group on tilannut 80 Vectron-sähköveturia Siemensiltä. Kymmenen ensimmäistä on saapunut Suomeen vuonna 2017. Kaikki veturit toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Lue lisää...


Niinivirrat Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe

Harjavaltalainen MN Kuljetus Oy:n Niinivirran perhe on palkittu Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe -palkinnolla Satakunnan Yrittäjien Yrittäjägaalassa 2.12. Satakunnan ammattikorkeakoulussa Porissa.

Oy Niinivirta Transport Ltd:n ajauduttua vuonna 2001 talousvaikeuksiin perustettiin myöhemmin samana vuonna Oy Niinivirta International Ltd, jossa oli mukana mm. Transportin entisiä omistajia. Vuonna 2004 Niinivirrat tekivät sukupolvenvaihdoksen ja Mikko Niinivirta osti osan Niinivirta International -yhtiöstä ja perusti MN Kuljetus Oy:n.

Lue lisää...


Nesteen ja Ponssen videolle 100 000 katselukertaa 32 tunnissa

Neste ja Ponsse julkaisivat 4.12.2017 Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden ja suomalaisen työn kunniaksi uuden version Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä. Video on osa kampanjaa, jolla Neste haluaa konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä. Sen tavoite, 100 000 videon katselukertaa, saavutettiin vain 32 tunnissa. Tämän johdosta Neste haluaa laajentaa kampanjaa ja haastaa siihen mukaan myös muita yrityksiä.

Finlandia by Forest Machines -kampanja on käynnissä vuoden 2017 loppuun asti. Jokainen saavutetun 100 000 jälkeinen katselukerta kerryttää lahjoituspottia aina 40 000 euroon asti. Nesteen aiemmin lupaama summa 20 000 euroa on jo saavutettu. Työttömien keskusjärjestö ry on kampanjan virallinen kumppani, ja kampanjan lahjoitus tehdään yhdessä järjestön kanssa tammikuussa 2018.

Katsele video tästä


Rengas-soppi Oy on ostanut Vantaan Rengas Oy:n liiketoiminnan

Rengas-Soppi Oy on ostanut 1.12.2017 solmitulla kaupalla Vantaan Rengas Oy:n Vantaan toimipisteen liiketoiminnan Kiitoradantie 9, 01530 Vantaa. Vantaan Rengas Oy on toiminut Vantaalla lentokentän läheisyydessä jo 20 vuotta.

- Tulemme toimimaan Vantaalla nimellä Rengas-Soppi, Point S- brändin alla. Eli, samalla tavalla, kuin mitä jo aiemmin olemme toimineet Helsingissä. Vantaan Aviapoliksen läheisyys, sekä alueen suuri autokanta antaa paljon mahdollisuuksia kannattavaan palvelutoimintaan. Vantaalle laajentuminen merkitsee myös palvelutason parempaa peittoa asiakkaillemme, kertoo Rengas-Soppi Oy:n toimitusjohtaja Timo Laukkanen.


Uusi DAF myyjä Kaakkois-Suomeen

Nordic Truckcenter saa uutta myyntivoimaa. Ilpo Varha aloitti 4.12. DAF kuorma-automyyjänä Kouvolan ympäristössä. Ilpo on työskennellyt parikymmentä vuotta kuorma-automyynnin parissa.

-Uskon, että Ilpo on tarvitsemamme vahvistus alueen DAF myyntiin. Tulemme jatkamaan vahvan DAF kannan kasvattamista Kaakkois-Suomessa ja lisäksi saamme uuden alueen haltuun kun Ilpo toimii Kouvolasta käsin. Kymenlaaksossa meillä ei ole aiemmin ollut toimintaa, mutta kalustomme sopii varmasti alueen monipuolisiin tehtäviin, kertoo DAF kuorma-autojen myyntipäällikkö, Juho Aapro.


Sprinterin 3. sukupolvessa liitettävyyttä ja sähköistymistä

Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Malli uudistuu perusteellisesti, ja uudistuksen suuntaviivoja esitellään Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa.

Mercedes-Benz Vans käy läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, jossa on viisi toimintaperiaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkisen liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).

Lue lisää...


Ari Penttinen on nimitetty NR Rail Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi

Ari Penttinen on nimitetty Nurminen Logisticsin tytäryhtiön NR Rail Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Penttinen aloittaa uudessa tehtävässään 4.12.2017. NR Railin väistyvä toimitusjohtaja Harri Mustonen jatkaa NR Railin palveluksessa uuden toimitusjohtajan tukena päävastuualueenaan myynnin kehitystyö. Vuosina 2002–2017 Penttinen työskenteli Kiitosimeon-konsernissa, jonka toimitusjohtajana hän toimi vuodesta 2009 alkaen.

NR Rail tulee panostamaan voimakkaasti asiakashankintaan ja uuden liiketoimintamallin kehittämiseen. Tarkoituksena on aloittaa veturiliiketoiminta vuoden 2018 aikana. Nurminen Logistics pystyy jatkossa tarjoamaan omia vetureita osana kokonaispalvelua, johon kuuluvat vaunut, terminaalit, ratapihat ja huolintapalvelut rajanylityspaikoilla Imatralla, Niiralassa ja Vainikkalassa.


DHL: Sähköpyörillä paketit jakoon Tukholmassa

DHL ilmoittaa ryhtyvänsä jakamaan paketteja Tukholmassa sähköpolkupyörillä. Alkuun pyöriä on neljä kappaletta ja niillä tullaan jakamaan noin 200 pakettia päivässä Tukholmassa alueilla, jonne pääsy pakettiautoilla on vaikeaa.

Pyörä jota käytetään on "DHL E-Parcycle" 150 litran kokoisella lukittavalla kuljetuslaatikolla.

- Sähköpyörän käyttö on nopeuttanut ja sujuvoittanut jakelutoimituksiamme tiettyihin paikkoihin Tukholman keskustassa. Pakettiautohin verrattuna pyörillä päästään vastaanottajan ovelle saakka eivätkä mahdolliset liikenneruuhkat estä pyörillä etenemistä. Niillä on mahdollista hyödyntää myös oikoteitä keskustassa, Ruotsin DHL Expressin Ted Söderholm sanoo.

DHL suunnittelee pyörien hankkimista lisää samoin kuin niiden käyttöä muissakin kaupungeissa Ruotsissa.


Tesla Semi kuluttaa pienen kylän verran sähköä

Aurora Energy Finance on laskenut Teslan Semin sähköntarpeen. Asiasta kertoo Financial Times. Auroran mukaan Tesla Semin sähköntarve vastaa 4000 asuintalon tarvetta.

Nk. Megachargerin avulla Semillä olisi 650 km:n toimintamatka ja 30 minuutin latauksella uudestaan saman verran toimintaa. Auroran laskelman mukaan siihen tarvitaan tehoa 1600 kW eli 3000-4000 asuintalon sähkönkulutuksen verran.

Teslan nykyinen latausverkosto pystyy tällä hetkellä noin kymmenesosaan. Nykyinen infra vaatisi valtavaa lisäystä Semin toiminnan takaamiseksi.

(Transportnet.se)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!