MAN - Vaihtoautot

Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla.

Uusia autoja rekisteröitiin toisella vuosineljänneksellä (huhti-kesäkuu) alle 20 000, mikä oli yli 12 000 autoa vähemmän kuin viime vuoden vastavana aikajaksona. Tästä taantumasta huolimatta sähkön osuuden kasvu uusien autojen käyttövoimana jatkui. Mainitun kolmikuukautisen jakson aikana sähköä käyttävien autojen rekisteröintimäärät olivat 75 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla jaksolla vuonna 2019.

Eniten kasvoi ladattavien hybridien rekisteröinti, mutta uusien täyssähköautojenkin kokonaismäärä oli nyt suurempi kuin viime vuonna. Sähkön vahva osuus on edelleen vain vahvistunut, sillä syyskuussa rekisteröitiin kaikkien aikojen kuukausiennätys täyssähköautoja, peräti 678 kappaletta.

Myös kaasuautojen rekisteröinnit ovat olleet viime vuosina rohkaisevia ja esimerkiksi vuonna 2019 liikennekäytössä olevien kaasukäyttöisten ajoneuvojen määrä lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on liikenteessä jo yli 13 000.

‒ Sähkö nousee ensirekisteröinneissä vauhdilla ja uudet mallijulkistukset herättävät aina kuluttajien kiinnostuksen. Kokonaisuudessa ladattavien autojen kanta on kasvanut ensirekisteröintejäkin isommilla luvuilla, sillä maahan tuotavissa käytetyissä autoissa on paljon lataushybrideitä, toteaa Motivan kestävän liikkumisen asiantuntija Taneli Varis.

Auton valinta käyttötarkoituksen mukaan

Fiksu kuluttaja valitsee autonsa käyttötarkoituksen mukaan ja huomioi myös ympäristönäkökulman. Vaihtoehtoisen käyttövoiman valinta vähentää autoilun aiheuttamia ympäristöhaittoja ja pienentää henkilökohtaista hiilijalanjälkeä.

‒ Tarvitsemme vaihtoehtoisia käyttövoimia, jotta voimme vähentää öljypohjaisten polttoaineiden käyttöä ja samalla vähentää ilmakehään tulevaa hiilen päästöä. Auton valinta kannattaa tehdä käyttötarkoituksen mukaan ja valita käyttötarkoitukseen nähden sopivankokoinen auto, muistuttaa johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä Motivan tuoreessa videohaastattelussa.

Jos siis auton hankinta on ajankohtainen, kannattaa harkita vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa autoa, kuten täyssähköautoa, ladattavaa hybridiä, kaasuautoa tai etanoliautoa. Askeleen ekologisempaan suuntaan voi ottaa myös tankkaamalla dieselautoon fossiilisen polttoaineen sijasta uusiutuvaa dieselpolttoainetta.

‒ Biopolttoaineiden kasvava käyttö lisää myös kotimaisen työn määrää ja tuo lisäarvoa ja tehokkuutta raaka-aineiden jalostukseen, muistuttaa TTS Työtehoseuran asiantuntija Juhani Piekkala.

Autoilijoiden omat kokemukset eri käyttövoimista positiivisia

Motiva on julkaissut verkkosivuillaan ja Youtube-kanavallaan viisi lyhyttä haastatteluvideota, joista ensimmäisessä on äänessä johtava asiantuntija Juhani Laurikko. Neljä muuta videota esittelevät kukin erilaiseen käyttövoimaan luottavan autoilijan kokemuksia. Diakoni Juhana Malme kertoo, minkälaiset kokemukset hänellä on bensiinikäyttöisen auton muuntamisesta etanolikäyttöiseksi ja minkälaista on ajaa etanoliautolla. Yrittäjä Roger Lohman kertoo, miksi valitsi autokseen juuri lataushybridin. Hybridiautosta hänellä on pelkästään positiivisia kokemuksia. Opettaja Topi Lindgren valitsi biokaasua käyttävän auton. Kaasuautoilu ei hänen mukaansa käytännössä eroa bensiinikäyttöisellä autolla ajamisesta. Reilut neljä vuotta täyssähköautolla ajanut asiantuntija Tuukka Heikkilä on niin ikään tyytyväinen käyttövoimavalintaansa. Täyssähköauto on vienyt miehen sujuvasti Norjaan saakka, ja kyennyt hyvin kaikkiin muihinkin matkoihin.

Katso lyhyet videot Motivan verkkosivuilta >>