MAN - Vaihtoautot

GM vetäytyy Nikolasta

Kolme kuikautta kesti yleinen innostus GM:n osallistumisesta Nikola sähkö/vetykuorma-auton ja Badger pick-upin kehittelyyn. Nyt GM vetää hätäjarrua lopettamatta silti kokonaan yhteistyötä. Tilalle tulee aiesopimus vety-polttokennojärjestelmän toimittamisesta Nikolalle.

Lue lisää...


VW-autourheilu päättyy, kaikki voimat sähköautoiluun

VW-Autourheilu_529x300

Volkswagen lopettaa kaikki autourheilutoimintansa keskittyäkseen kokonaan sähköautoiluun. 169 työntekijää Volkswagen Motorsport GmbH:ssa siirretään muihin tehtäviin emoyhtiössä. 

Varaosatoimitukset Polo GTI R5:een ja Golf GTI TCR:ään jatkuvat vielä pitkään. Polon rallimuunnoksen tuotanto päättyy 2020 loppuun mennessä, yhtiöstä kerrotaan.

Lue lisää...


Yhteistyö vahvistaa Ähtärin johtoasemaa Pohjois-Euroopan alumiinivenevalmistuksessa

Suurin osa Pohjois-Euroopassa myytävistä alumiiniveneistä rakennetaan Ähtärissä. Kaupungin alumiinivenevalmistus kasvaa edelleen, kun Campnou Oy aloittaa Alukin-venemallien rakentamisen Ähtärissä. Alukin Boats Sweden AB:n ja Campnou Oy:n yhteistyö alkoi vuonna 2019, ja siitä lähtien se on lisääntynyt ja löytänyt uusia tapoja. Tavoitteena on aina ollut, että jonain päivänä Campnou alkaa rakentaa valmiita, täysin varusteltuja veneitä. Alukin-veneiden lisääntyvä kysyntä on vauhdittanut suunnitelmia ja johtanut sopimukseen, että Campnou alkaa rakentaa joitain Alukin-venemalleja valmiiksi asti jo vuoden 2020 lopulta alkaen.

- Olemme todella onnellisia ja ylpeitä tästä sopimuksesta Alukinin kanssa. Noin vuosi sitten teimme päätöksen, että Campnoun tulisi muuttaa strategiaansa siten, että joskus tulevaisuudessa yritys olisi johtava alumiiniveneiden sopimusvalmistaja pelkkien alumiinirunkojen sijasta. Alukin tuotteineen, kasvutavoitteineen ja upeine ihmisineen on meille ihanteellinen kumppani, kertoo Outi Hietakangas, yksi Campnou Oy:n omistajista.

Lue lisää...



Alankomaat: Enemmistö kuorma-auton kuljettajista ei noudata ajo- ja lepoaikoja

Ajo-ja-lepoajat_529x300

Yli puolet kuorma-autonkuljettajista Alankomaissa eivät noudata lakimääräisiä ajo- ja lepoaikoja. Selvityksen tekijät, De Monitor Magazine ja kuljettajien ammattiyhdistys CNV, perustaa selvityksensä noin 1800 kuljettajan haastatteluun.

Lue lisää...


Ruotsi: Trailer Trucking Festival pidetään 2021

Trailer-Trucking-Festival_529x300

Ruotsin Trailer Magazinen kustanataja Albinson &Sjöberg ja Mantorp Park ovat sopineet Trailer Trucking Festivalin pitämisestä 27.-28.8.2021 Mantorp Parkissa. Kyse on aiesopimiksesta.

- Näemme että alalla on suuri tarve tavata tämäntapaisessa tilaisuudessa. Samalla olemme hyvin nöyriä epävarman nykytilanteen edessä, lehtikustantamone  toimitusjohtaja Eva-Marie Andersson sanoo.

Lue lisää...


Sammuta aina!


Trans Partanen Oy:n kuljettaja Antero Vallius (vas.) saa opastusta uuden FH-Volvon saloihin Volvon kuljettajakouluttajalta Matti Putkirannalta.

Trans Partaselle lähti ajoon uusi Volvo FH500 TC. Auton luovutuskoulutuksen yksi tärkeimmistä muistutuksista oli se, että tyhjäkäynti on myrkkyä Euro6-moottoreille.

Lue lisää...


VW up! Cargo - Astetta pienempi pakettiauto

Volkswagen palaa pienten pakettiautojen markkinoille Volkswagen up! Cargo -pakettiautolla. Volkswagen up! Cargon kantavuus on 433 kg ja tavaratilan tilavuus 0,93 m3. Volkswagen up! Cargo -pakettiauton hinnat alkavat 16 382,15 eurosta.

Volkswagen up! Cargo -pakettiauto perustuu 5-oviseen Volkswagen up! -henkilöautoon. Se on varustettu 1,0-litraisella 48 kW:n (65 hv) bensiinimoottorilla ja viisivaihteisella manuaalivaihteistolla. Bensiinimoottorin vääntö on 91 Nm (2950–3150 r/min). Volkswagen up! Cargon yhdistetty kulutus on 5,1 l/100km ja CO2-päästöt 117 g/km. Henkilöautosta tehdään pakettiautoversio asentamalla siihen Verhoomo Sorsan tekemä ”pakettiautosarja”. Auton alkuperäiset takaistuimet toimitetaan aina auton mukana, joten auton voi halutessaan palauttaa takaisin henkilöautoksi.

Lue lisää...


Ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia koskeva arviomuistio lausunnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 1. joulukuuta 2020 lausuntokierrokselle arviomuistion, jossa kuvataan ajoneuvojen käyttäjien teettämien päästömanipulaatioiden nykytilaa sekä mahdollisia uusia sääntelyvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia.

Arviomuistio ja siitä annetut lausunnot toimivat ajoneuvojen päästömanipulointeja koskevan lainsäädäntöhankkeen alkusysäyksenä. Hankkeen tarkoituksena selvittää keinoja, joilla voidaan tehostaa päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia. Tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä.

Lue lisää...


Renault Trucks laajentaa sähköautomallistoaan


Renault Trucks laajentaa sähköautojen mallistoaan. Keskiraskaiden mallien akkutarjonta laajenee ja jatkossa D ja D wide-malleihin on saatavilla myös 66 kWh akustot. Samalla Master Z.E. täyssähköpakettiautojen mallisto laajenee kattamaan myös 3,5 t -mallit. Renault Trucks täyssähköautojen mallisto kattaa ajoneuvot painoluokissa 3,1 t–26 t. Sähköpakettiautojen toimintamatka on jopa 400 kilometriä.

Lue lisää...


Ruotsi: Ammattikuljettajille 5,4% palkankorotus 29 kuukauden sopimuskaudella

Työnantajaliitto Biltrafikens arbetsgivarförbund ja työntekijöiden Svenska transportarbetarförbundet ovat sopineet kaksivaiheisesta palkankorotussopimiksesta 31.3.2023 saakka.. Ensimmäinen vaihe toteutuu 1.11.2020 ja toinen 1.4.2022. Koko sopimuskauden palkankorotus on 5,4 % ja koskee lähes 50 000 työntekijää.

Lue lisää...


Tehokkaampia sähkömoottoreita lähitulevaisuudessa 3D-tulostettujen magneettien avulla

VTT kehittää eurooppalaisten tutkimuspartnereiden kanssa kestomagneettien 3D-tulostukseen soveltuvaa uutta materiaalia, jota voidaan hyödyntää sähkö- ja hybridiajoneuvojen moottoreissa. Tähtäimessä on täysin 3D-tulostettava sähkömoottori, joka olisi noin 30 % nykymoottoreita kevyempi. Kehitettävä uusi kestomagneettimateriaali edistää puhtaampaa liikennettä ja auttaa vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia.

Lue lisää...


Vedättävätkö vakuutusyhtiöt maksukykyisiä sähköautoilijoita?

Ovatko sähköautojen vakuutukset ylihinnoiteltuja? Kattavatko vakuutukset ylipäänsä sähköautojen riskejä? Näitä pohtii varmasti moni sähköautoaan vakuuttava. Suomessa on rekisterissä jo yli 45 000 ladattavaa henkilöautoa ja niiden suosio on kovassa kasvussa. Bensiinillä ja dieselillä kulkeviin serkkuihinsa verrattuna erityisesti tehokkaiden sähköautojen vakuuttaminen tuleekin melko kalliiksi. Kuitenkin sitä mukaa kun sähkö käyttövoimana yleistyy, on vakuutusyhtiöidenkin sopeutettava vakuutusehtojaan palvelemaan asiakastarpeita entistä paremmin. Selvitimme, ovatko sähköautot vaarallisempia, kalliimpia korjata vai vakuutuksiltaan ylihinnoiteltuja.

Lue lisää...


Miljoonahanke vauhdittamaan autonomisten kulkuneuvojen kehitystyötä

Turun ammattikorkeakoulu ja Yrkehögskolan Novia perustavat yhdessä alan yritysten kanssa Turkuun uuden kokeiluympäristön autonomisille kulkuneuvoille. Hankkeeseen on saatu merkittävää rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Etäohjattavat, automatisoidut ja autonomiset kulkuneuvot muodostavat kasvavan alan, johon kohdistuu paljon tuottavuuteen, ekologisuuteen ja turvallisuuteen liittyviä odotuksia. Kehitteillä olevien laitteiden luotettavuuden takaamiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa ja testausta.

Lue lisää...


Selvitys meriliikenteen automaation lainsäädännöstä kiinnittää huomiota turvallisuuden varmistamiseen

Meriliikenteen automaatiolla tavoitellaan turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä vesille. Automaation edessä lainsäädännössä tulisi kiinnittää huomiota erityisesti turvallisuuden varmistamiseen, selviää liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä meriliikenteen automaatiota ja autonomisten alusten sääntelyä koskevasta selvityksestä.

Suomen tavoitteena on olla edelläkävijämaa merenkulun automaatiossa, sekä teknologiakehityksen että käyttöönoton mahdollistavan lainsäädännön näkökulmasta. Meriliikenteen automaatiokehitystä käsittelevä selvitys on osa liikenteen automaation toimenpide- ja lainsäädäntösuunnitelman valmistelutyötä.

Lue lisää...


Periaatepäätökset lento-, meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä lausunnoille

Periaatepäätöksillä on tarkoitus vahvistaa valtioneuvoston yhteinen näkemys lentoliikenteen sekä meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiskeinoista, kansainvälisen vaikuttamistyön painopisteistä ja päästövähennystavoitteista. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja periaatepäätöksistä 15. tammikuuta 2021 mennessä.

Periaatepäätösten valmistelussa on hyödynnetty fossiilittoman liikenteen tiekarttatyötä, jossa kansallisesti ensimmäistä kertaa arvioitiin laajasti sekä lentoliikenteen että meri- ja sisävesiliikenteen päästövähennyskeinoja ja niiden vaikutuksia. Periaatepäätöksissä toimenpiteet on jaoteltu vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja polttoaineisiin siirtymistä, liikennejärjestelmän ja liikennevälineiden energiatehokkuuden edistämistä sekä hinnoittelua koskeviin jaksoihin. Kansainvälisen vaikuttamisen mahdollisuuksien ja vaikuttamistavoitteiden lisäksi tarkastellaan kansallisia toimia.

Lue lisää...