TIP-Trailer services

Nokian karttapalvelu myytiin saksalaisille

Nokian Here karttapalvelu on myyty saksalaiselle autonvalmistajien konsortiolle. AUDI AG:n, BMW Groupin ja Daimler AG:n muodostaman yhtymän kanssa tehdyn kaupan velaton hinta on 2,8 miljardia euroa.


Maakaasuputken rakentaminen alkaa Porissa

Skangas rakennuttaa maakaasuputken Porin Tahkoluotoon rakenteilla olevalta LNG-terminaalilta Kaanaan teollisuusalueelle. Putken rakentamisprojekti alkaa elokuun 2015 alussa ja yhdysputki on valmis käyttöönottoa varten toukokuussa 2016.

Kaasun pääkäyttäjä Kaanaan teollisuusalueella on Huntsman Pigments and AdditivesOy. Valmistuttuaan putkesta pystytään tarjoamaan maakaasua myös muille teollisuuden asiakkaille. Putken rakentamis- ja asennustöiden pääurakoitsijaksi on valittu Destia Oy, joka tulee käyttämään apunaan paikallisia urakoitsijoita. Gasum vastaa rakennusprojektin suunnittelusta ja toteutuksesta.


Finnair laajentaa rahtikoneverkostoa yhteistyöllä

Finnairin lentorahtiyhtiö Finnair Cargo on laajentanut reittiverkostoaan allekirjoittamalla yhteistyösopimuksen IAG Cargon kanssa. Yhtiöt jakavat kahdesti viikossa Lontoon ja Helsingin välillä operoivan rahtilentokoneen kapasiteetin, ja Lontoosta tulee näin Finnair Cargon kolmas rahtikeskus Euroopassa Helsingin ja Brysselin lisäksi.

Uusi rahtiyhteys yhdistää Finnairin ja IAG Cargon lentorahtiverkostot ja sen myötä Finnair saa kymmeniä uusia rahtikohteita Pohjois-Amerikkaan. Kahdesti viikossa Helsingin ja Lontoon välillä operoivan A300-600 rahtilentokoneen kapasiteetti on 43 tonnia.



VW haastaa Daimlerin hyötyautoissa

- 10 vuoden kuluttua VW-konserni on suurempi hyötyautoissa kuin Daimler, VW-konsernin kuorma- ja linja-autojohtaja Andreas Renschler julisti VW-konsernin hallintoelimille pitämässään puheessa. Daimler on maailman suurin hyötyautojen valmistaja. Renschlerillä saattaa olla avaimet, joilla toteuttaa lupauksensa. Hän on Daimler-hyötyautojen edellinen pääjohtaja.

Renschlerillä on työkaluinaan VW-konsernin lippulaivat: MAN, Scania, Neoplan. Tavoite ennustaa kovien kilpailijoiden ostamista VW:n riveihin sekä Scanian ja MANin kohdalla Etelä-Amerikan toimintojen painopisteen siirtämistä Eurooppaan.


Romutuspalkkiokokeilu alkaa 1.7.2015

Henkilöautojen romutuspalkkiokokeilu alkaa heinäkuun ensimmäisenä päivänä ja kestää vuoden loppuun. Kampanjan tavoitteena on vähentää päästöjä, nuorentaa Suomen autokantaa ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Romutuspalkkiokampanjan aikana kuluttaja saa vanhan henkilöautonsa romutettuaan 1 500 euron alennuksen uuden auton oston yhteydessä. Alennussummasta 1 000 euroa on valtion antamaa tukea ja 500 euroa autoalan maksamaa tukea.

Romutuspalkkio myönnetään vain sellaisen uuden auton hankintaan, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi). Autoala uskoo, että romutuspalkkio tulee lisäämään uusien autojen kauppaa noin 3 000 - 5 000 autolla.


Suomi mukaan keskustelevien autojen pilottiprojektiin

Trafi, Liikennevirasto, ja Nokia HERE ovat 29.6.2015 allekirjoittaneet sopimuksen kolmivuotisen NordicWay, Coop -pilottiprojektin toteuttamisesta. Kokeilussa autot välittävät matkapuhelinverkkoa käyttäen toisilleen nopeasti ja oikealle tieosuudelle liikenneturvatietoa, esimerkiksi esteistä tiellä, sääolosuhteista, tien liukkaudesta ja onnettomuuksista. Vapaaehtoisesti mukaan liittyvät kuljettajat lataavat mobiilisovelluksen älypuhelimeensa, jonka avulla viestejä välitetään ajoneuvojen välillä.

Lue lisää...


Scaniat HVO-valmiuteen

Scania ilmoitti että sen Euro 5- ja valikoituja Euro 6 -moottoreilla varustettuja kuorma- ja linja-autoja voidaan tulevaisuudessa käyttää HVO:lla eli hydrogenoidulla kasvisöljyllä, joka on kemiallisesti lähes identtinen fossiilisen dieselöljyn kanssa. Scanian mukaan HVO:n käyttö ei lyhennä huoltovälejä.

Ensimmäisessä vaiheessa Scania hyväksyy HVO-polttoaineen käytön Euro 5 moottorilla varustetuissa kuorma- ja linja-autoissa kaikkiin käyttötarkoituksiin ja -tapoihin. Euro 6 kaluston osalta suoritetaan ensin kenttätesti.


Cimcorpille historiansa suurin kauppa Kiinasta

Kiinalainen autonrengasvalmistaja Qingdao Sentury Tire on tilannut ulvilalaiselta Cimcorpilta mittavan automaatiojärjestelmän Thaimaahan rakennettavaan uuteen rengastehtaaseen. Lähes 30 miljoonan euron tilaus, joka sisältää automaatiojärjestelmät koko rengastehtaan materiaalivirran hallintaan, perustuu Cimcorpin Dream Factory -konseptiin. Laitteistot asennetaan ja otetaan käyttöön asteittain vuosina 2015–2016.


HCT-yhdistelmien ajokäyttäytyminen tarkkailuun

Orpe Kuljetuksen kantavuudeltaan 94 tonninen HCT (High Capasity Transport) -yhdistelmä

Oulun Yliopiston Koneensuunnittelun tutkimusryhmä on aloittanut HCT- Puutavarayhdistelmien eli yli 76 tonnin kokonaismassan omaavien ajoneuvoyhdistelmien ajoseuranta- ja stabiliteettitutkimushankkeen.

Hankkeessa tutkitaan HCT-yhdistelmien ajokäytöstä tietokonesimulointien ja käytännön kenttämittausten avulla. Oleellisena osana ovat raskaan kaluston renkaisiin ja tieverkkoon liittyvät tutkimukset, joissa pyritään selvittämään tierungon ja -pinnoitteen muodonmuutoksia sekä kestävyyttä.

Hankkeen tuloksilla pyritään edistämään vähähiilisyyttä tukevaa kuljetusteknologiaa, saavuttamaan entistä parempaa puutavarankuljetustehokkuutta ja luomaan Yliopistotasoisen tutkimuksen kautta uutta tietoa raskaan kaluston tuotekehityksen ja lainsäädännön tueksi.

Hankkeen arvo on 350 000 euroa, josta EU tuen osuus on 70 %. Muita rahoittajia ovat Metsäteho Oy sekä Nokian Raskaat Renkaat Oy. 


Kustannustehokas konttiyhteys Kiinasta Suomeen

DHL Global Forwardingilla on viikottainen suora kappaletavarakonttiyhteys Helsinkiin neljästä eri Kiinan satamasta – Shanghaista, Hong Kongista, Shenzhenistä ja Ningbosta – sekä lisäksi Taiwanista.

DHL:n mukaan suoran konttiyhteyden erityisetuna on nopeuden lisäksi lähetysten terminaalikäsittelykertojen väheneminen tavallisesti Euroopan terminaalin kautta kiertäviin kappaletavaralähetyksiin. Kontit kulkevat DHL Global Forwardingin omassa liikenteessä, joten lähetysten vahingoittumisriski on pienempi ja seuranta helpompaa.

DHL tarjoaman lisähintaisen ns. Buyer’s Consolidation –palvelun puitteissa eri tavarantoimittajilta tulevat lähetykset voidaan yhdistää yhteen konttiin jo lähtömaassa.


Autoveron alennuspäätös julki

Autovero alenee seuraavien vuosien aikana henkilöautoilla, joiden ominaishiilidioksidipäästö on enintään 140 g/km. Veronalennus toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosina 2016–2019, kunkin vuoden alussa. Autoverosta ja sen toteuttamistavasta päätti talouspoliittinen ministerivaliokunta tänään tiistaina 23. kesäkuuta.

Yksittäinen veronalennus jää sen verran pieneksi, ettei kuluttajilla ole nyt merkittävää kannustinta lykätä auton hankintaa veromuutosten johdosta. Esimerkiksi alun perin 32000 euron hintaisilla autoilla vero alenee vuosittain enimmillään noin 470 euroa.

Samanhintaisten, mutta nykyistä keskipäästöä 124 g /km vastaavien autojen vero alenee noin 260 euroa vuosittain.


Volvo Trucks hyväksyy HVO:n käytön Euro5 -moottoreissaan

Volvo Trucks ilmoitti että kaikissa sen valmistamissa Euro5-moottoreissa voidaan jatkossa käyttää HVO-dieselpolttoainetta*. Volvon mukaan HVO toimii normaalin dieselpolttoaineen tavoin ja vähentää CO2-päästöjä 30-90 prosenttia.

Lue lisää...


MacGregorille kansilaitetilaus Etelä-Koreasta

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut Hatlapa-kansilaitteiden tilauksen etelä-korealaiselta Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:ltä kymmeneen 172 600 m3 nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetusalukseen. MacGregor toimittaa kuhunkin alukseen hyvin matalaan lämpötilaan optimoidut sähkökäyttöiset kansilaitteet sekä ankkurointi- ja kiinnitysvinssit. Laitteiden toimitukset alkavat vuonna 2017, ja ne jatkuvat vuodelle 2018.


Äänekosken liikenneyhteyksien parantaminen toteutetaan allianssimallilla

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluva Tampere–Jyväskylä–Äänekoski -ratahanke toteutetaan allianssimallilla. Allianssin osapuolet ovat Liikennevirasto ja valittavat palveluntuottajat. Ratahanke on suuruudeltaan 80 miljoonaa euroa ja rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Hankkeen taustalla vaikuttavat Äänekosken tulevan biotuotetehtaan logistiikkatarpeet.

Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluvalle ratahankkeelle on kysyntää, sillä rautatiekuljetusten määrä kasvaa merkittävästi biotuotetehtaan käynnistymisen myötä. Tehtaan kuljetukset tulevat suuntautumaan Vuosaaren satamaan. Hankkeen valmistelut ovat käynnissä jo tänä vuonna, mutta suurin osa rakentamistöistä tehdään vuosien 2016–2017 aikana. Hankkeen on tarkoitus valmistua uuden tehtaan kanssa samanaikaisesti vuonna 2017.

Hanke sisältää muun muassa Jyväskylän Äänekosken välisen rataosuuden perusparantamisen ja sähköistämisen sekä Tampereen ja Jyväskylän välillä kohdennetumpia korjauksia, kuten tunneliosuuksia sekä turvalaitteita.


Jättiläinen Suomesta

SKS Toijala Works osti Cargotecilta Kalmar-puukurottajien liiketoiminnan. Nyt yhtiö on saanut valmiiksi uuden sukupolven 12 tonnin TW LogStacker -puukurottajan, joka on suunniteltu puhtaalta pöydältä. Kehitystiimissä oli yhteistyökumppaneina ja järjestelmätoimittajina Suomesta 12 yritystä. Lue aiheesta lisää heinäkuussa ilmestyvästä Kone, työ ja ympäristö -lehdestä.