Scania Syystalkoot

Itärajan liikenne laski alkuvuonna

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-helmikuussa itärajan yli matkusti noin 1 331 000 rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 28 prosenttia. Itärajan liikenteestä noin 74 prosenttia kulkee Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen eli Vaalimaan, Vainikkalan, Nuijamaan ja Imatran kautta. Matkustajia näillä neljällä kansainvälisellä rajanylityspaikalla oli noin 987 000, joka on noin 32 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014 vastaavaan aikaan. Venäläisten matkustajien osuus itärajan kokonaisliikenteestä oli noin 65 prosenttia, kun se vuonna tammi-helmikuussa 2014 oli noin 77 prosenttia.

Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, öljyn hinnan lasku, ruplan jatkuva heikkeneminen ja Ukrainan tilanne heijastuvat itärajan liikenteeseen vähentäen venäläisten matkustamista. Toisaalta halventunut rupla on lisännyt suomalaisten matkustusta Venäjälle.


Paperiset rekisteröintitodistukset jäävät historiaan

Marraskuun 16. päivä voimaan astuva lakimuutoksen myötä rekisteröintitodistuksen ykkösosaa ei enää tarvitse pitää autossa mukana, kotimaassa liikuttaessa.

Paperisen rekisteritodistuksen sijaan ajoneuvon omistaja saa ajoneuvokohtaisen koodin eli omistajaoikeutta osoittavan varmenteen. 

Ulkomailla ajettaessa paperinen todistus on pidettävä mukana. Tulosteen saa maksutta pyytämällä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Kun auto myydään, omistaja voi luovuttaa uudelle omistajalle rekisteri-ilmoituksen tekemistä varten joko pelkän varmenteen tai paperisen todistuksen. Lakimuutos ei koske busseja, kuorma-autoja sekä perävaunuja, joissa rekisteröintitodistuksia on pidettävä mukana vuoden 2016 loppuun saakka.


Muutoksia linja-autojen reittiliikennelupiin

Linja-autojen reittiliikenneluvan saaminen helpottuu. Lisäksi liikennöinnin vähimmäisajat poistetaan. Muutoksilla halutaan luoda paremmat edellytykset markkinaehtoisen joukkoliikenteen harjoittamiseen.

Joukkoliikennelaista poistetaan mahdollisuus hylätä reittiliikennelupa sillä perusteella, että haettu liikenne vakavasti vaarantaisi liikennepalveluiden saatavuuden tai reitin palvelutaso ylittyisi selvästi.

Lue lisää: Muutoksia linja-autojen reittiliikennelupiin



Liikenneviraston jäänmurtaja myydään Arctia Icebreaking Oy:lle

Liikenneviraston tilaama, rakenteilla oleva jäänmurtaja myydään Arctia Icebreaking Oy:lle. Valtioneuvosto antoi suostumuksensa myyntiin 5. maaliskuuta. Arctia Icebreaking Oy on Valtion omistaman Arctia Shipping Oy:n tytäryhtiö.

Jäänmurtaja myydään käyvästä arvosta. Käypä arvo määritellään pyytämällä kaksi riippumatonta asiantuntijalausuntoa.

Liikennevirastolle myönnettiin vuonna 2013 yhteensä 128 miljoonan euron sopimusvaltuus jäänmurtajan hankintaan. Jäänmurtajan hankintaan on myönnetty EU:n TEN-T-tukea 24 miljoonaa euroa osana ruotsalaisten koordinoimaa WINMOS-hanketta.

Omistusoikeus jäänmurtajaan siirtyy Arctia Icebreaking Oy:lle vasta, kun aluksen rakentamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun.

Rakentamissopimuksen mukainen toimituspäivä on 11.1.2016.


Raskone Airport - uusi palvelukonsepti

Hyötyajoneuvojen monimerkkikorjaamotoimintaa harjoittava Raskone uudisti Vantaan Pakkalassa sijaitsevan korjaamonsa. Tämän kuukauden alussa avattu Raskone Airport on ensimmäinen uuden palvelukonseptin mukainen korjaamo.

Airportin palveluvalikoimasta löytyvät normaalit huolto- ja korjauspalvelut raskaalle ja kevylle kalustolle sekä päällirakenteille.

Lisäksi tarjolle on tuotu joukko uusia erikoispalveluita kuten esimerkiksi raskaan kaluston pesupalvelut, katsastus- ja ravintolapalvelut sekä kuorma-auto- ja perävaunumyynti.

Lue lisää: Raskone Airport - uusi palvelukonsepti


Kaikkonen: Uusi rajaliikennesopimus tuo kilpailuetua venäläisille rekoille

Suomi ja Venäjä allekirjoittivat syyskuussa pitkään vireillä olleen valtioiden välisen maantieliikenteen valtiosopimuksen.

Sopimuksen sisältö on kuitenkin herättänyt hämmennystä niin kuljetusalalla kuin muissakin ihmisissä. Aiemmin maiden välisessä kuljetusliikenteessä on edellytetty tasapuolisuutta. Rekkaliikenteen on kummassakin maassa täytynyt noudattaa samoja edellytyksiä kuin auton rekisteröintimaassa on velvoitettu. Uudessa valtiosopimuksessa tästä periaatteesta on kuitenkin luovuttu.

Lue lisää: Kaikkonen: Uusi rajaliikennesopimus tuo kilpailuetua venäläisille rekoille


Volkswagen Caddysta Maxi versio

Volkswagen-hyötyautot esitteli helmikuussa uuden Volkswagen Caddyn. Nyt on vuorossa Caddy Maxi. Se on akseliväliltään 32 cm perusversiota pidempi.

Tilavuutta tavaratilassa perus-Caddyssä on suurimmillaan 3,2 m3, Caddy Maxissa 4,7 m3 (edellyttää lisävarusteena olevia Flex Plus -istuimia). Caddy Maxi –umpipakettiauton kantavuus on parhaimmillaan 1 005 kg.

Caddy Maxi saa uudet 2,0-litraiset, EU6-päästönormin täyttävät, nelisylinteriset TDI-moottorit. Teholuokissa 75 kW (102 hv) – 110 kW (150 hv). Bensiinimoottorivaihtoehtoina ovat kolmisylinterinen 1,0-litrainen (75 kW) sekä nelisylinterinen 1,4-litrainen (92 kW).

Ulkoisesti Caddy ja Caddy Maxi saavat uudet modernimmat ja terävämmät linjat. Myös etu- ja takavalot ovat saaneet uuden ryhdikkään muodon.

Uudet Caddy -mallit saapuvat Suomen markkinoille syksyllä 2015. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.


Uusi palvelu kiireellisiin maantiekuljetuksiin

DHL Freightin lanseerasi uuden XL FastFreight -palvelun, joka on tarkoitettu suomalaisille vientiyrityksille ratkaisuksi kiireellisiin kuljetustarpeisiin Eurooppaan. Palvelu kattaa Saksan, Belgian, Hollannin, Ranskan, Itävallan ja Sveitsin. Kuljetukset toteutetaan maanteitse kiinteäseinäisellä ”kaappikalustolla”. 

Lue lisää: Uusi palvelu kiireellisiin maantiekuljetuksiin


MAN TGX 26.520 Ajolinja -lehden koeajossa

Ajolinja -lehti koeajoi Saksalaisen MAN:in uuden 15-litrainen D38 -moottorin, joka on tervetullut voimalaitos MAN-maailmaan. Kaksoisahdin tarjoaa voimaa ja vääntöä sekä nostaa moottorin hyötysuhdetta ja parantaa auton polttoainetaloutta. 

Lue MAN TGX 26.520 koeajo kokonaisuudessaan seuraavasta 11.3. julkaistavasta Ajolinja-lehdestä.

Ajolinja on erikoislehti ammattiautoilun ja siihen liittyvien työkoneiden sekä jatkokoulutuksen parissa työskenteleville. Ajolinja on ammattiliikenteen ja päättäjien viihteellinen uutislehti

Tilaa Ajolinja tästä linkistä 


Uutta Renault Trucksilta

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti otti pikamaistit Suomen ensimmäisestä Renault Trucks T HIGH eli tasalattiaohjaamomallin esittelyautosta. 

Rellun hytissä on tilaa kuin Pietarin kirkossa. Lattiakorkeus on n. 20 cm tavanomaista korkeampi, seisomakorkeus on parhaimmillaan 213cm ja ohjaamon takaosan leveys 250cm. Korkean mallin kulkupuolesta vastaavat isommat 13-litraiset moottorivaihtoehdot.

Renault Trucks T HIGH tulee kiertämään Suomea tämän vuoden aikana useissa eri tapahtumissa: mm. Mansen Mörinät, Kuljetusnäyttely, Power Truck Show, eri Volvo Group Truck Centereissä, sekä paikallisissa tapahtumissa. Tarkempi kalenteri täydentyy myöhemmin.


Direktiiviehdotus hyötyajoneuvojen mitoista ja painoista valmiina

EU:n Liikenne- ja matkailuvaliokunnan 4. helmikuuta 2015 yksimielisesti hyväksymä ”Leichtfried–Lupi” -direktiiviehdotus antaisi valmistajille mahdollisuuden tuoda markkinoille nykyiset paino- ja pituusrajat ylittäviä äskettäin suunniteltuja kuorma-autoja, jotta parannetaan kuorma-autojen yleistä turvallisuutta ja ympäristötehokkuutta.

Lue lisää: Direktiiviehdotus hyötyajoneuvojen mitoista ja painoista valmiina


EU sanoi ei 25,25 m yhdistelmille

Bryssel: Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti vastaan raskaampien ja pidempien ajoneuvoyhdistelmien Euroopan Yhteisön jäsenmaiden välisien rajojen ylittävää liikennettä koskevassa äänestyksessä.

Käytännössä se tarkoittaa sitä että Suomessa, Ruotsissa ja Alankomaissa sekä osassa Saksaa (koeluontoisesti) hyväksytyillä 25,25 m pituisilla ja maksimissaan 60 – 76 t kokonaispainoisilla yhdistelmillä ei voi jatkossakaan liikkua vapaasti koko Euroopan talousalueella. Äänestyksessä ei puututtu nykyiseen jo käytössä olevaan järjestelmään, joten Suomen ja Ruotsin välinen HCT-yhdistelmäliikennöinti voi jatkua entisellään.

Äänestystulos vahvistetaan myöhemmin Parlamentin täysistunnossa.

"Löysimme hyvän ratkaisun raskaampien ja pidempien autojen eri maiden rajat ylittävästä liikenteestä nousseeseen kysymykseen, kaikki säilyy ennallaan. Esimerkiksi Skandinaviassa isot kuorma-autot voivat laillisesti ylittää Suomen ja Ruotsin välisen rajan. Se on mielestäni erittäin hyvä asia” kommentoi Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmän varapuheenjohtaja Jörg Leichtfried


Uusi moottorivaihtoehto Dacia Dusteriin

Dacia juhlii 10-vuotistaivaltaan tuomalla markkinoille rajoitetun erän erikoisvarusteltuja juhlamalleja. 

Dacia Duster saa kevään aikana uuden moottorivaihtoehdon. Etuvetomallista tuttu nelisylinterinen, turboahdettu, tilavuudeltaan 1,2 litran TCe 125 suorasuihkutusmoottori tuodaan tarjolle myös nelivetomalleihin.

Lue lisää: Uusi moottorivaihtoehto Dacia Dusteriin


TTS aloittaa autoalan aikuiskoulutukset Seinäjoella

TTS Työtehoseura avaa tänään toimipisteen Seinäjoen Rytmikorjaamolla ja aloittaa autoalan aikuiskoulutukset kevään aikana. TTS:llä on ollut maakunnassa jo tutkimustoimintaa muun muassa Valion ja ProAgrian kanssa, mutta uuden toimipisteen avaaminen tuo TTS:n koko koulutustarjonnan pohjalaisten ulottuville.

Koulutukset aloitetaan Pohjanmaalla autoalan täydennyskoulutuksilla. Kevään koulutuskalenterissa ovat jo sähköpätevyys- ja ilmastointikoulutukset Seinäjoella. Tutkintoon johtaviin koulutuksiin haetaan opiskelijoita parasta aikaa.

 


Mitsubishi L200 uudistuu

Uudessa L200:n Club Cab -versiossa on nyt takaovet.

Mitsubishi esittelee Geneven autonäyttelyn yhteydessä uuden, viidennen sukupolven L200 -lava-auton.

Uusi Mitsubishi L200 jakaa saman Super Select 4WD-II -voimalinjan kuin Mitsubishi Pajero -maastoauto. Valittavana on neljä eri ajotilaa: 2WD ja Kolme 4WD-ajotilaa.

L200 saa konehuoneeseensa uuden, Auto Stop & Go -järjestelmällä ja muuttuvageometrisellä turboahtimella varustetun 2.4-litraisen MIVEC dieselmoottorin.

Lue lisää: Mitsubishi L200 uudistuu