MAN - Uudet autot

Daimler Buses lähettää ensimmäisen vety­polttokennokäyttöisen turistibussinsa koeajoihin. Mallia kutsutaan nimellä ”teknologiankantaja H₂ Coach”. 13,9 metriä pitkän S 517 HD -bussin ydin on kahden vetysäiliön yhdistelmä, joiden kokonaiskapasiteetti on 46 kiloa, sekä cellcentricin valmistama polttokennojärjestelmä.

Polttokennojärjestelmä, jonka kokonaisteho on 300 kW, muuntaa vedyn sähköenergiaksi, joka keskimoottorin kautta muuttuu mekaaniseksi liike-energiaksi. Sähkömoottorin jatkuva teho on 320 kW ja huipputeho 400 kW, väännön ollessa vastaavasti 1 368 Nm ja 2 470 Nm.

Integroidun akkupaketin tehtävä on varastoida sähköenergiaa tilapäisesti ja tarjota lisätehoa tarpeen mukaan, jotta polttokennoa voidaan käyttää optimaalisella hyötysuhteella. Teknologia kehitetään Daimler Busesin Neu-Ulmin yksikössä, joka toimii kaikkien käyttövoimien turistibussien osaamiskeskuksena. Neu-Ulmissa työskentelee noin 3 800 henkilöä.

Uusin innovaatio on Setra S 517 HD H₂, joka Daimlerin mukaan ”raivaa tietä paikallisesti päästöttömälle pitkän matkan bussiliikenteelle akkusähköisten turistibussien rinnalla”. Daimler Buses aikoo lisätä akkusähköiset turistibussit valikoimaansa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä, ja seuraavassa vaiheessa polttokennobussit siirtyvät sarjatuotantoon.

H₂ Coachin tekniikka perustuu pitkälti emoyhtiö Daimler Truckin Mercedes-Benz GenH2 -vetykuorma-auton voimalinjakomponentteihin. Täydellä tankilla H₂ Coachin toimintasäde on vähintään 800 kilometriä. 24,7 tonnin kokonaismassaiseksi muutettu S 517 HD on hyväksytty testiajoneuvoksi TÜV-raportin perusteella Saksan tieliikennelainsäädännön 19.6 §\:n mukaisesti.

Tämä sallii koeajot paitsi Daimler Busesin sisäisillä testialueilla myös julkisilla teillä. Yhdessä Volvo Groupin kanssa Daimler Truck tavoittelee cellcentric-yhteisyrityksen kautta asemaa maailman johtavana polttokennovalmistajana ja pyrkii näin tekemään ratkaisevan panoksen kestävän liikenteen edistämiseksi vuoteen 2050 mennessä.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!