Lisääntynyt energiatehokkuus ja talouden taantuma heijastuivat öljytuotteiden kulutukseen viime vuonna. Öljytuotteita myytiin kotimaahan yhteensä vajaat kahdeksan miljoonaa tonnia, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Määrä on runsaan prosentin pienempi kuin edellisenä vuonna. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet.
Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2014 noin kaksi miljardia litraa, mikä on kaksi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Bensiinin kulutus on jo pitkään ollut laskusuunnassa, kun energiatehokkuutta lisäävä tekninen kehitys pienentää autojen polttoaineenkulutusta ja autoverotus suosii vähän polttoainetta kuluttavia autoja.
Viime vuonna myydystä bensiinistä 61 prosenttia oli 95 E10 -bensiiniä. Autokannan uudistumisesta johtuen E10-bensiinin osuus bensiinin myynnistä on noussut vuosittain siitä lähtien, kun se otettiin käyttöön vuonna 2011. Vuonna 2011 E10-bensiinin osuus oli 48 prosenttia.
Dieselöljyä myytiin viime vuonna lähes 2,9 miljardia litraa, mikä on 0,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2013. Dieselin myynti on ollut pitkään kasvusuunnassa. Viime vuonna myynnissä näkyi talouden taantuma, koska dieselin merkittävin käyttökohde ovat elinkeinoelämän kuljetukset.
Kevyttä polttoöljyä myytiin vuonna 2014 vajaat 1,8 miljardia litraa, lähes seitsemän prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suurin osa kevyestä polttoöljystä kulutetaan maa- ja metsätalouden koneissa ja laitteissa, rakennustoiminnassa ja teollisuudessa. Noin kolmasosa käytetään rakennusten lämmityksessä. Viime vuonna lämmitystarve oli tavallista vähäisempi, sillä Ilmatieteen laitoksen mukaan vuosi oli Suomen mittaushistorian toiseksi lämpimin. Öljylämmityksessä öljyn kulutus on myös pienentynyt, kun laitteiden energiatehokkuus on parantunut.
Pääosin teollisuudessa käytettävää raskasta polttoöljyä myytiin viime vuonna noin 440 000 tonnia, mikä on vajaat kuusi prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Lentopetrolin kokonaismyynti oli viime vuonna vajaat 900 miljoonaa litraa, mikä on noin kaksi ja puoli prosenttia vähemmän kuin vuonna 2013. Lentopetrolista valtaosa käytetään ulkomaanliikenteessä.