Åland Post kuljettaa tavaraa kahdella biokaasulla kulkevalla R 460 Scanialla, vaikkei Ahvenanmaalla ole ainuttakaan kaasutankkausasemaa. Temppu onnistuu hyvän suunnittelun, Scanian kaluston ja yhteistyön avulla.
Viime syksynä Åland Postin ajoneuvovastaava Kennet Uotila lähti kollegoidensa kanssa Saksaan. Heillä oli selvä tavoite. Ahvenanmaalle piti löytää Hannoverin IAA -kuljetusmessuilta vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeva kuorma-auto.
Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevan kuorma-auton hankinta ei ollut merimatkan taakse helppoa, sillä yrityksen toimialueella Ahvenanmaalla ei ole ensimmäistäkään raskaalle kalustolle tarkoitettua sähkölataus- eikä kaasutankkausasemaa.
Se ei kuitenkaan estänyt Uotilaa, toimialajohtajaa Kristian Kojolaa ja Sundblomia pohtimasta keinoja selättää haasteet. Otettuaan messuilla selvää eri vaihtoehdoista, paras ratkaisu löytyi yllättävän läheltä. Kolmikko kääntyi tutun Scania-kauppiaan Daniel Ljungqvistin puoleen.
Åland Postin Turun terminaalin pihalle lipui kaksi uutuuttaan kiiltävää R 460 Scaniaa (B6X2*4NB CR20N). Uotila, Kojola ja Sundblom olivat tulleet katsomaan niitä Maarianhaminasta asti.
Åland Postin autojen alustaan, kylmäkorin alle oli asennettu kahdeksan 152 litran kaasusäiliötä eli setti on suurimmasta päästä, mitä markkinoilta löytyy. Niihin tankataan paineistettua biokaasua (CBG). Useimmiten raskaat 68 tonnin ajoneuvoyhdistelmät kulkevat nesteytellä kaasulla, jonka energiatiheys on suurempi.
Scania-kaksikko ovat ensimmäiset Ahvenanmaalle rekisteröidyt kaasukuorma-autot. Ne kulkevat kumpikin noin kolmesti viikossa Långnäsistä Finnlinesin kyydillä Naantaliin. Kun kuorma on jaettu ja uusi lastattu, ajoneuvo tankataan Turun sataman läheisyydessä olevalla Gasumin asemalla. Sieltä ajoneuvot suuntaavat takaisin samaa reittiä.
Ahvenanmaalla välimatkat ovat niin maanteitse niin lyhyitä, että kaasu riittää mainiosti koko reitin.
Ljungqvist myi jo noin 20 vuotta sitten Åland Postille ensimmäisen demoauton. Yhteistyö tiivistyi, kun Åland Post perusti oman logistiikkaosaston 15 vuotta sitten. Se osoittautui toimivaksi ideaksi, sillä nykyään yrityksellä on 22 raskasta kuorma-autoa. Niillä kulkee monenlaista tärkeää tuotetta, kuten lääkkeitä, ruokaa, juomaa ja leluja.
Åland Postin ilmajousitettujen kaasuautojen perään saadaan täysperävaunut, joilla kokonaispaino nousee halutessa 68 tonniin.