MAN - Vaihtoautot

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa otetaan käyttöön tammikuun lopusta uusi liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä. Autoilijoille uudistus näkyy liikennevalojen vikatilanteiden nopeampana korjaantumisena ja joukkoliikenteen käyttäjille liikennevaloetuuksien myötä täsmällisempänä bussiliikenteenä. Uusi järjestelmä mahdollistaa lisäksi hälytysajoneuvoille liikennevalojen vihreät aallot. Järjestelmässä hyödynnetään myös ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, joka tarjoaa liikennevaloista saatua dataa eri liikenteen toimijoille avoimien rajapintojen kautta. 

 Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta Huittisissa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Kankaanpäässä, Paimiossa, Raisiossa, Salossa ja Uudessakaupungissa.

- Liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmän uudistus sujuvoittaa liikennettä parantamalla alueen liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Liikennevaloihin voidaan toteuttaa helposti myös hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet, kertoo Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi.

Uudessa järjestelmässä on hyödynnetty ensimmäistä kertaa Suomessa älykästä tiedonsiirtoteknologiaa, jossa liikennevaloista saatua dataa saadaan RSMP-rajapinnan kautta siirrettyä muun muassa viranomaisten ja liikennesuunnittelun tarpeisiin. Teknologia tukee liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kehittymistä sekä tulevaisuuden innovaatioita mm. liikenteen automaation saralla. Tulevaisuudessa liikennevalot voivat välittää rajapintojen kautta tietoa jopa suoraan ajoneuvoille.

Liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmän uusitut tietoliikenneyhteydet mahdollistavat jatkossa kehittyneempien liikennevalo-ohjauksien toteuttamisen. Järjestelmän etäyhteydet, rajapinnat ja muu infra onkin rakennettu järjestelmäuudistuksessa valmiiksi siten, että hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet voidaan helposti ottaa käyttöön ilman erillisiä taustajärjestelmien päivityksiä tai laiteinvestointeja. Tämä madaltaa samalla muun muassa liikennevaloetuuksien käyttöönottokustannuksia.

- Uusitut tietoliikenneyhteydet tuovat mukanaan mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä. Joukkoliikenne-etuudet puolestaan mahdollistavat Turun kaupungin FÖLI-liikenteen joukkoliikenteen joustavamman, täsmällisemmän ja ennakoivamman ajon myös ympäröivissä kunnissa, jatkaa Rossi. 

Älykkäät liikennevalot tuottavat liikenteenohjaukselle sekä liikennevalojen kunnossa- ja ylläpidosta vastaaville toimijoille reaaliaikaista dataa, jonka ansiosta liikennevalojen vikatilanteisiin voidaan reagoida aiempaa nopeammin.

- Aiemmin osa vikatilanteista on saatu tietoon tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella, mutta uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti, avaa Rossi.